søndag den 22. april 2012

23.april er dag 114 i året"Morgenen har dis i håret"

23.april er dag 114 i året"Morgenen har dis i håret"

af Leif Jørn Tullberg den 23. april 2012 kl. 06:39 ·
23. april er dag 114 i året i den gregorianske kalender .Der er 252 dage tilbage af året.
  • Dagens navn: Georgius. Denne dag har navn efter den kejserlige soldat fra Kappadokien, Sankt Georg, som blev martyrdræbt for sin overbevisning omkring år 300.
  • FN's internationale Verdensdag for bøger og copyright.

  • Kejser (latin Imperator) er i Europa den højeste titel for en monark. Ordet "kejser" er afledt af tysk Kaiser, som igen er afledt af Cæsar (efter Julius Cæsar), som på klassisk latin blev udtalt omtrent som "kaisar". Den slaviske titel tsar er en anden afledt variant af det samme ord, og den britiske form emperor er en tilsvarende betegnelse for en mand, der er hersker over et imperium (titlen for en kvinder er empress). Visse af de indiske kejsere betegnes også som stormoguler, afledt af fystehusets betegnelse og oprindelse som Mughal. Andre steder på det indiske subkontinent blev den øverste regent betegnet Maharaja (den store konge el. kongernes konge).
  • I modsætning til gængs forestilling betyder Cæsar således ikke kejser. Cæsar var et almindeligt navn, der med tiden fik karakter af titel, idet navnet blev tillagt de romerske imperatorer. Herved forstærkede imperatoren sin legitimitet ved at sidestille sig selv med den legendariske Julius Cæsar. Efterhånden blev navnet dog til titlen for de udvalgte arvinger, mens kejsertitlen blev Augustus'. Legenden fortæller, at ordet Cæsar oprindelig er fønikisk (punisk) og betyder "lille elefant"[Kilde mangler]. Den juliske familie skulle have erhvervet navnet i forbindelse med Roms kampe med Karthago om magten i Middelhavet.
  • Titlen kejser har vanligvis været brugt om en som regerer over et imperium.

Det er morgen,
ser ud af mit vindue
SMSer er kun mørkets mur
Stilhedens tæppe er over mig
tankerne går hvileløst på flugt”
Det tanker Solen har sået har båret frugt”
Forsøger at finde min I phone”
En årsag til at jeg sidder her”
Det er det der sker”
Mail Båd”
Svømmebassin”
Rengøring”
tiden står stille”
Kedeligt ja,
men livet vil  vare længere”
Forsøger at finde et grundlag
En forklaring på eksistensen i sig selv”
Måske skal vi bruge vore Hems”
Ikke glems”
Der sker vel altid et eller andet
Som ”holder tiden  i gang”
En velfortjent morgensang”
vil give en smuk klang”
Et tidsfordriv og en velkommen undskyldning”

For ikke at tænke nærmere og dybere over det”
Men rengøring er vigtigt,
men er det vigtigere”
Findes der noget der er vigtigst”
Måske,forhandling"
Måske forvandling"
lige nu er det kun solen,
der står på stolen”
Men vi kommer i mål"
Måske med skrig og skrål"
Meningens skjulested bag luftkasteller
Dagene og nætterne svinder en efter en
Det virker så let bare at lade dem fare”

Så gik der endnu en dag,
men tiden er vores dyrebare råstof,
lige snart er klokken syv”
Hvad skal vi blive”
Fordi det er lettere at lade tiden svinde af sig selv”
Uden at tænke derom
Uden at finde en grund
Uden at føle sin eksistens
Uden at tage hånd om sit liv
Uden at tage del i sin tid
Uden at bestemme retningen selv

Jeg overlader det ikke til dagene og nætterne
Fordi jeg vil  selv?
Måske skulle jeg begynde at kede mig,
for at forlænge mit liv”
Men kede mig det har jeg ikke lært,
Det er svært”
måske skulle jeg få det lært”
Så noget kunne blive kært”
Nu?  -  men nej,
Det er jo lettere at lade tiden gå langsomt....
Men stå stille,
det er Persille”
God mandag til jer der ude”
-oJ-oL-oJ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar