fredag den 15. oktober 2021

Borgerrepræsentationen har behandlet Kommunens samarbejde med intervare.. mail fra intervare.

5. oktober 2021

 

Intervare overtræder ikke arbejdsklausulen, men forslår en konstruktiv løsning på uenigheden

 

Kære medlem af Borgerrepræsentationen

 Sagen har været behandlet i Sundheds- og Omsorgsudvalget og efterfølgende i Socialudvalget. Her blev beslutningen standset og sendt videre til forelæggelse i Borgerrepræsentationen. 

Vi vil gerne bidrage med at oplyse punktet, og derfor tillader vi os at sende fakta samt vores orientering om sagen.

 

Sagens hovedpunkter

·        Intervare overtræder ikke arbejdsklausulen

a.      Intervare gør brug af transportvirksomheder, hvor ejeren typisk selv kører varevognen. Arbejdsklausulen omfatter udelukkende medarbejderne/afløserne, der rent faktisk er ansat i de enkelte transportvirksomheder ejeren af en transportvirksomhed er dermed ikke omfattet af arbejdsklausulen. Juridisk har Københavns Kommune, herunder CSR- enheden, dermed ikke juridisk hjemmel til at påberåbe sig en overtrædelse af arbejdsklausulen i forhold til ejerne af transportvirksomhederne, og en sådan sag er heller ikke tidligere set i Danmark. Der er således ikke juridisk grundlag for at gøre gældende, at ejerne af de enkelte transportvirksomheder er at betragte som lønmodtagere, og vi har sendt en lang række eksempler fra retspraksis, som understøtter vores synspunkter, til Københavns Kommunes CSR-enhed uden at dette har givet anledning til bemærkninger fra CSR-enheden.

b.      Jf. nedenstående indstilling for 15 dage siden, mener Københavns Kommunes CSR-enhed ikke længere at den nuværende arbejdsklausul dækker ejerne af transportvirksomheder, hvorfor det foreslås at arbejdsklausulen skal ændres i forbindelse med det kommende udbud af indkøbsordningen i oktober/november 2021. Denne melding er helt ny og i direkte modstrid med det standpunkt som Københavns Kommunes CSR-enhed ellers har holdt fast i overfor Intervare siden maj måned:

i.     Som det fremgår af indstillingen til møde i Sundheds- og Omsorgsudvalget den 20. september og Socialudvalget den 22. september 2021, er der juridiske problemstillinger knyttet til CSR-bestemmelserne. Københavns Kommunes Økonomiforvaltning arbejder sammen med kommunens advokat på at præcisere CSR-bestemmelserne i kommunens kontraktparadigmer. I forhold til udbuddet af indkøbsordning forventes det, at Økonomiforvaltningen enten vil komme med en præcisering, der gør, at solovognmænd er omfattet af CSR-bestemmelserne [vores fremhævelse og understregning], eller at muligheden for at anvende underleverandører til transport begrænses i udbuddet.

c.      En lang række kommuner, hvoraf flere har været bistået af uvildige revisionsfirmaer, har allerede afsluttet deres omfattende kontrolundersøgelser af Intervare med den konklusion, at Intervare til fulde opfylder deres arbejdsklausuler, som er direkte sammenlignelige med arbejdsklausulen i Københavns Kommune.

d.      Intervares forretningsmodel er udelukkende begrundet i drifts- og forretningsmæssige forhold, herunder at sikre de visiterede borgere en god service.


·        Intervare sikrer en højere afregning end gældende overenskomster foreskriver

a.      De seks selvstændige transportvirksomheder har en god indtægt ved at løse opgaven for Intervare i Københavns Kommune. I den af CSR-enhedens valgte kontrolperiode på 3 måneder fra januar til marts 2021 omsatte de seks selvstændige transportvirksomheder i gennemsnit hver for ca. 55.000* kr. ekskl. moms om måneden ved et gennemsnitligt timeforbrug på ca. 45 timer om ugen. Efter deres månedlige omkostninger til bil, brændstof, forsikringer mm. på ca. 10.000 kr. ekskl. moms, havde de hver dermed et gennemsnitligt månedligt overskud på ca. 45.000 kr. ekskl. moms. Denne fortjeneste er højere end, hvis de enkelte ejere havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomster fra 3F.

 

Nedenstående tabel viser hvad en ansat chauffør ville tjene om måneden ved en arbejdsuge på 45 timer i samme tidsrum som ejerne af de selvstændige transportvirksomheder har arbejdet i kontrolperioden.

Lønberegningen er foretaget ud fra 3F Budoverenskomsten, 3F Industriens overenskomst og 3F Transportoverenskomsten, hvor sidstnævnte er den der benyttes til lastbilchauffører.

 

Gennemsnitligt overskud pr. måned pr. virksomhed fra

januar til marts

Løn til en chauffør der er ansat jf. 3F Budoverenskomsten §4 med samme timeforbrug som

transportvirksomhederne

Løn til en chauffør der er ansat jf. 3F Industriens overenskomst med samme timeforbrug som

transportvirksomhederne

Løn til en chauffør der er ansat jf. 3F Transportoverenskomsten med samme timeforbrug som

transportvirksomhederne

45.000,00

32.100,00

34.600,00

42.600,00

 

b.      Under COVID-19 krisen var Intervare nødt til at bede de enkelte transportvirksomheder om at hente deres daglige rute tidligere om morgenen end det var tilfældet før Corona, hvilket øgede deres gennemsnitlige timeforbrug pr. uge til ca. 45 timer for at udføre opgaven for Intervare. Dette er rullet tilbage, således at det gennemsnitlige timeforbrug pr. uge igen er nede på ca. 42,5 timer. Tidsestimatet er baseret på, hvornår transportvirksomhederne ankommer til Intervares varehus om morgenen for at hente dagens rute, kørsel til første kunde, kørsel af selve ruten, administration mm.

 

Baggrund om Intervares forretningsmodel

Intervare har gennem 20 år haft og har fortsat et godt og tillidsfuldt samarbejde med en række af landets kommuner, herunder Københavns Kommune. I alle disse år har Intervare været en af de mest loyale og professionelle leverandører til Københavns Kommune. Medarbejdere i hjemmeplejen, visitationen og administrationen værdsætter samarbejdet og vores høje serviceniveau.

 

Intervare har specialiseret sig i at kontakte de ældre og udsatte borgere hver uge mht. at indhente deres ugentlige varebestilling. Vi har i den forbindelse udviklet særlige IT-systemer, varekataloger og tilbudsaviser, hvor både varerne og billederne af varerne er skræddersyet til ældre og udsatte borgere. Derefter har vi specialiseret os i at pakke varerne i vores eget varehus, så vi bl.a. sikrer super friske varer.

 

I alle årene har leveringen af varerne til de ældre og udsatte borgere været udliciteret til selvstændige transportvirksomheder. Dette har vi som også nævnt ovenfor - gjort af drifts- og forretningsmæssige hensyn, og ikke sådan som det har været forsøgt fordrejet i medierne - for at undgå diverse lønmodtagerforpligtelser. Tilsvarende model benyttes af flere andre leverandører til København Kommune som f.eks. Københavns Madservice, der benytter underleverandøren Multi Trans, som lige har vundet et nyt 4-årigt udbud. Baggrunden for at benytte selvstændige transportvirksomheder til denne opgave, hvor ejeren selv sidder bag rettet, er blandt andet, at det sikrer et stort ejerskab for at opgaven løses på bedst mulig vis. Det giver stor tryghed for de ældre og udsatte borgerne.


Intervares tilbud til Københavns Kommune

Vi har kun ét ønske og det er, at Københavns Kommune kan føle sig trygge ved at arbejdsklausulerne bliver overholdt. Uagtet, at ejerne af de selvstændige transportvirksomheder og honoreringen af dem ikke er omfattet af arbejdsklausulen, har vi på et møde med CSR-enheden d. 17. september 2021 tilbudt Københavns Kommune at ændre på distributionsmodellen, så vi overgår til større selvstændige transportvirksomheder med flere ansatte chauffører, som udfører arbejdet. Da det hermed vil være ansatte chauffører, der udfører distributionen, vil de være omfattet af Københavns Kommunes arbejdsklausul. Hvis Københavns Kommune på mødet i Borgerrepræsentationen d. 7. oktober beslutter sig for at takke ja til dette tilbud, vil Intervare bestræbe sig på at have distributionsmodellen fuldt implementeret inden udgangen af november måned.

 

Vi har under 7 måneder tilbage af den nuværende kontrakt. Vi anbefaler, at kontrakten løber perioden ud. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at tage de ca. 2.300 visiterede borgere i Københavns Kommune som gidsler i denne sag og skabe usikkerhed om, hvordan de skal få leveret deres dagligvarer. Københavns Kommune kan så i det kommende udbud vælge at ændre arbejdsklausulen, hvilket vi kan se, at CSR- enheden anbefaler i en indstilling til møde i Sundheds- og Omsorgsudvalget den 20. september og Socialudvalget den 22. september 2021.

 

Vi håber at I i forbindelse med dette arbejde - vil tage højde for, hvorledes det vil påvirke små selvstændige virksomheders mulighed for at udføre opgaver for Københavns Kommune også andre steder end i forbindelse med den opgave som Intervare i dag løser.

 

En juridisk holdbar løsning

Vi mener ikke, at der hverken er fakta eller juridisk grundlag for at sanktionere Intervare. En opfattelse, som de forskellige juridiske eksperter, som vi har haft til at se på sagen, bekræfter overfor os. Vi undrer os derfor over den juridisk skråsikre vurdering, som vi er blevet mødt med hos kommunens embedsfolk, og det er vores eksperters vurdering, at Københavns Kommune ikke har ret i sine juridiske standpunkter.

 

Derfor vil vi opfordre Københavns Kommune til at deltage i nedenstående proces, mens vi fortsætter samarbejdet de sidste knap 7 måneder af kontrakten med den ændrede distributionsmodel med chauffører, som er ansat i de enkelte transportvirksomheder:

 

Step 1

·        Parterne beder en mediator** facilitere en dialog, der kan lede til en fælles mindelig løsning, så en dyr og tidskrævende retssag undgås

Step 2

·        Hvis der ikke kan findes en fælles mindelig løsning i step 1, så kan vi få vores uenighed afgjort ved domstolene

 

 

Vi håber, at du som medlem af Borgerrepræsentationen med denne information nu har fået et mere nuanceret billede af situationen, og vi vil meget gerne mødes med dig og uddybe yderligere inden mødet på torsdag.

 

Kontakt gerne Jacob Winther på telefon 28559000 eller Soffy Monies på mail sfo@nemlig.com, hvis du vil i kontakt med mig.

 

Med venlig hilsen

Stefan Plenge Adm. Direktør Intervare.