lørdag den 16. november 2019

Som jeg husker det, var Jyske Bank, den første der indførte negative renter. Først til erhvervskonti og senere til private, der havde indeståender over 7,5 mio. ekskl. pensioner.




Omkring 1. oktober 2019, får private kunder, så besked på, at indestående over 750 tus. inkl. pensioner, skal betale negative renter (0,75%) pr. 1.12.2019.

Det får mig til at undersøge markedet. 
Jeg konsulterer 3 af de største banker og ender med at indgå aftale med en af dem. 
Bankskiftet sættes endeligt  i gang onsdag d. 13. november 2019.

Fredag formiddag d. 15. november 2019 handler jeg i Netto.
Ved kassen betaler jeg med mit jyske Visa/dankort. Det bliver afvist.
Jeg prøver en gang til, og ekspedienten siger, kortet er spærret.
Der står jeg med en fuld indkøbspose og kan ikke betale. 
Gode råd er dyre. 
Til al held, havde jeg fået det nye Visa/dankort fra den kommende bank. 
Det var aktiveret og jeg kunne huske koden, men der står ingen penge på kontoen,
da bankskiftet ikke fysisk er gennemført.
Jeg prøver at bruge det nye dankort, og betalingen går i gennem.
Puha!

Så hjem og og se, om kontiene i Jyske Bank også var spærrede.
Det var de ikke, så jeg kunne straksoverføre et beløb til den nye bank.

Derefter kontaktede jeg min bankrådgiver i Jyske Bank, som fortalte mig, at når de får besked om et bankskifte, så spærres betalingskort med det samme.
Kunden vil så få besked pr. brev!
Mit kort virkede torsdag, men fredag formiddag blev det spærret uden mit vidende.
Hvad er det for en behandling af en god gammel kunde?

I løbet af november 2019 har jeg fået diverse breve fra Jyske Bank, hvor de nu "freder" max. 3 konti med indeståender på 2,1 mio. for negativ rente.
Flytter dato fra 1.12.2019 til 1.3.2020 på opsparingskonto. Sætter diverse gebyrer kraftigt op. Det er ret uoverskueligt, hvad det ender med for den enkelte kunde.

(vedkommende er nærtstående person)