Donald Trumps trussel om at pålægge told på europæiske biler bygger på en fejlagtig forståelse af markedet og vil i sidste ende skade amerikansk industri. Hans påstand om, at Europa bevidst holder amerikanske biler ude, ignorerer den egentlige årsag: Europæerne efterspørger simpelthen ikke amerikanske biler, fordi de er for store, for dyre og af for ringe kvalitet.
Manglende konkurrenceevne,
ikke handelsbarrierer
Eksperter påpeger, at
amerikanske bilproducenter som GM, Ford og Stellantis selv har trukket sig ud
af Europa, da deres modeller ikke passer til europæiske forbrugeres
præferencer. Trump overser, at det ikke er handelsbarrierer, men manglende
konkurrenceevne, der er problemet. Selv Tesla, den eneste amerikanske succes i
Europa, oplever begrænset efterspørgsel på sine dyreste modeller.
Foruden bilindustrien vil
Trumps protektionistiske tilgang skade andre industrier. Hans politik om sort
energi går imod en stigende folkelig opbakning til klimaindsatser, og hans
forsøg på at blokere vind- og solenergi vil yderligere isolere USA økonomisk.
Trumps toldpolitik risikerer at koste arbejdspladser og svække USA’s
konkurrenceevne globalt, mens Europa og Asien fortsætter med at dominere
fremtidens marked for både biler og grøn energi.
Danskerne orker ikke
amerikanske biler – og eksperterne forstår det godt
Donald Trump beskylder
Europa for at holde amerikanske biler ude af markedet, mens europæiske
bilmodeller frit eksporteres til USA. Problemet er dog mere komplekst end
toldsatser og politik: Amerikanske bilmærker falder simpelthen ikke i
europæernes smag, lyder det fra flere eksperter.
Trump glemmer, at de
amerikanske bilproducenter har sovet i timen og leverer noget skrammel. EU har
været mere på tæerne og producerer biler, der er brugervenlige og efterspurgte.
Dog har EU også tabt terræn – ikke til USA, men til Kina, Japan og Sydkorea.
Amerikansk bilindustri
fejler i Europa
Donald Trump satser på, at
den amerikanske bilindustri skal blive stærkere. I sin retorik beskylder han
europæiske bilproducenter som Mercedes-Benz, BMW og Volkswagen for at
oversvømme det amerikanske marked, mens Europa angiveligt afviser amerikanske
biler. Men virkeligheden er, at europæerne ignorerer amerikanske biler, fordi
de ikke passer til forbrugernes behov.
I en nylig tale gentog
Trump en anekdote fra sin første præsidentperiode, hvor han spurgte Angela
Merkel, hvor mange Chevrolet-biler der var i Berlin. Da Merkel svarede, at der
stort set ikke var nogen, drog Trump den fejlagtige konklusion, at Europa bevidst
holder amerikanske biler ude.
Men sandheden er, at
amerikanske biler ikke efterspørges i Europa – og slet ikke i Danmark.
Amerikanske biler fejler
på det europæiske marked
Ifølge Mikkel Thomsager,
chefredaktør hos Bil Magasinet, er der tre hovedårsager til, at europæerne ikke
køber amerikanske biler: De er for store, for dyre og for dårlige. Salgstallene
i Danmark understøtter dette. I 2024 blev der kun solgt:
17 eksemplarer af Ford
Mustang
4 eksemplarer af Jeep
Wrangler
19 eksemplarer af Tesla
Model S
13 eksemplarer af Tesla
Model X
Andre amerikanske
bilmærker som Cadillac, Chrysler, Dodge og Lincoln glimrer helt ved deres
fravær. Faktisk har General Motors allerede i 2013 trukket Chevrolet helt ud af
Europa efter gentagne fejlslagne forsøg på at konkurrere med europæiske mærker.
Den amerikanske bilkultur
passer ikke til Europa
Ifølge brancheanalytiker
René Tønder producerer amerikanske bilproducenter primært store pickup trucks
og SUV’er, som ikke appellerer til europæiske forbrugere. Amerikanske biler er
ofte for store, for brændstofslugende og designet til et marked uden afgifter
og med lav moms. Europæiske forbrugere vægter brændstoføkonomi, kvalitet og
kompakte bilmodeller – noget amerikanske bilproducenter konsekvent har
ignoreret.
Tesla er den eneste
amerikanske succes i Europa, men endda med begrænset efterspørgsel på de dyrere
modeller. Dette viser, at amerikanske biler godt kan få fodfæste i Europa – men
kun hvis de tilpasses markedets behov.
Utallige forsøg, få
succeser
Gennem årene har flere
amerikanske bilmærker forsøgt at erobre det europæiske marked med skiftende
held:
Mest succesrige model:
Chrysler Voyager, som blev en familiefavorit i 1990’erne.
Fiaskoer: Chrysler Neon
(dårlig kvalitet), Cadillac BLS (baseret på en Saab-platform), Dodge Caliber
(skuffende kvalitet).
Pickupper på gule plader:
Dodge Ram (726 stk.), Ford F-150 (470 stk.) og Chevrolet Silverado (201 stk.)
er populære i Danmark, men primært som arbejdes biler.
Sportsvogne: Ford Mustang
og Chevrolet Corvette er de mest udbredte amerikanerbiler i Danmark, men købes
mest af entusiaster.
Ifølge Mikkel Thomsager
kan man ikke bare overføre den amerikanske bilkultur til Europa. Infrastruktur,
økonomi og forbrugernes behov er vidt forskellige. Den nye Ford Bronco er
eksempelvis en bil, der er elsket i USA, men i Danmark er den for stor, for dyr
og svær at sælge.
Handelskrig vil skade USA
mere end Europa
Trumps forsøg på at
beskylde Europa for at "snyde" USA ignorerer de fundamentale
problemer i amerikansk industri. Told på europæiske biler vil ikke gøre
amerikanske biler mere konkurrencedygtige – det vil blot gøre det dyrere for
amerikanske forbrugere at købe biler. Samtidig vil en handelskrig ramme
amerikansk industri hårdt, herunder stålindustrien og den allerede pressede
bilsektor.
Trumps politik om sort
energi er endnu et eksempel på hans kortsigtede tænkning. Mens han forsøger at
blokere vind- og solenergi, er den folkelige opbakning til klimavenlige
løsninger stigende. Europa og Asien investerer massivt i grøn teknologi, mens
USA risikerer at sakke bagud.
Konklusion
Trumps trussel om told på
europæiske biler er baseret på en fejlagtig forståelse af markedet. Amerikanske
bilmærker har aldrig for alvor haft succes i Europa, fordi deres biler ikke
matcher forbrugernes behov. Told vil ikke ændre dette, men kun skade amerikansk
industri yderligere.
USA kan ikke vinde
fremtiden ved at se bagud. Hvis amerikansk industri skal overleve, må den
tilpasse sig den globale økonomi – ikke bekæmpe den.
Bedste hilsen.
Leif Tullberg
64 år i dansk erhverv
51 år i Venstre