tirsdag den 4. februar 2025

Donald Trumps fejlslagne logik om told på europæiske biler..

 


Donald Trumps trussel om at pålægge told på europæiske biler bygger på en fejlagtig forståelse af markedet og vil i sidste ende skade amerikansk industri. Hans påstand om, at Europa bevidst holder amerikanske biler ude, ignorerer den egentlige årsag: Europæerne efterspørger simpelthen ikke amerikanske biler, fordi de er for store, for dyre og af for ringe kvalitet.

 

Manglende konkurrenceevne, ikke handelsbarrierer

 

Eksperter påpeger, at amerikanske bilproducenter som GM, Ford og Stellantis selv har trukket sig ud af Europa, da deres modeller ikke passer til europæiske forbrugeres præferencer. Trump overser, at det ikke er handelsbarrierer, men manglende konkurrenceevne, der er problemet. Selv Tesla, den eneste amerikanske succes i Europa, oplever begrænset efterspørgsel på sine dyreste modeller.

 

Foruden bilindustrien vil Trumps protektionistiske tilgang skade andre industrier. Hans politik om sort energi går imod en stigende folkelig opbakning til klimaindsatser, og hans forsøg på at blokere vind- og solenergi vil yderligere isolere USA økonomisk. Trumps toldpolitik risikerer at koste arbejdspladser og svække USA’s konkurrenceevne globalt, mens Europa og Asien fortsætter med at dominere fremtidens marked for både biler og grøn energi.

 

Danskerne orker ikke amerikanske biler – og eksperterne forstår det godt

 

Donald Trump beskylder Europa for at holde amerikanske biler ude af markedet, mens europæiske bilmodeller frit eksporteres til USA. Problemet er dog mere komplekst end toldsatser og politik: Amerikanske bilmærker falder simpelthen ikke i europæernes smag, lyder det fra flere eksperter.

 

Trump glemmer, at de amerikanske bilproducenter har sovet i timen og leverer noget skrammel. EU har været mere på tæerne og producerer biler, der er brugervenlige og efterspurgte. Dog har EU også tabt terræn – ikke til USA, men til Kina, Japan og Sydkorea.

 

Amerikansk bilindustri fejler i Europa

 

Donald Trump satser på, at den amerikanske bilindustri skal blive stærkere. I sin retorik beskylder han europæiske bilproducenter som Mercedes-Benz, BMW og Volkswagen for at oversvømme det amerikanske marked, mens Europa angiveligt afviser amerikanske biler. Men virkeligheden er, at europæerne ignorerer amerikanske biler, fordi de ikke passer til forbrugernes behov.

 

I en nylig tale gentog Trump en anekdote fra sin første præsidentperiode, hvor han spurgte Angela Merkel, hvor mange Chevrolet-biler der var i Berlin. Da Merkel svarede, at der stort set ikke var nogen, drog Trump den fejlagtige konklusion, at Europa bevidst holder amerikanske biler ude.

 

Men sandheden er, at amerikanske biler ikke efterspørges i Europa – og slet ikke i Danmark.

 

Amerikanske biler fejler på det europæiske marked

 

Ifølge Mikkel Thomsager, chefredaktør hos Bil Magasinet, er der tre hovedårsager til, at europæerne ikke køber amerikanske biler: De er for store, for dyre og for dårlige. Salgstallene i Danmark understøtter dette. I 2024 blev der kun solgt:

 

17 eksemplarer af Ford Mustang

 

4 eksemplarer af Jeep Wrangler

 

19 eksemplarer af Tesla Model S

 

13 eksemplarer af Tesla Model X

 

Andre amerikanske bilmærker som Cadillac, Chrysler, Dodge og Lincoln glimrer helt ved deres fravær. Faktisk har General Motors allerede i 2013 trukket Chevrolet helt ud af Europa efter gentagne fejlslagne forsøg på at konkurrere med europæiske mærker.

 

Den amerikanske bilkultur passer ikke til Europa

 

Ifølge brancheanalytiker René Tønder producerer amerikanske bilproducenter primært store pickup trucks og SUV’er, som ikke appellerer til europæiske forbrugere. Amerikanske biler er ofte for store, for brændstofslugende og designet til et marked uden afgifter og med lav moms. Europæiske forbrugere vægter brændstoføkonomi, kvalitet og kompakte bilmodeller – noget amerikanske bilproducenter konsekvent har ignoreret.

 

Tesla er den eneste amerikanske succes i Europa, men endda med begrænset efterspørgsel på de dyrere modeller. Dette viser, at amerikanske biler godt kan få fodfæste i Europa – men kun hvis de tilpasses markedets behov.

 

Utallige forsøg, få succeser

 

Gennem årene har flere amerikanske bilmærker forsøgt at erobre det europæiske marked med skiftende held:

 

Mest succesrige model: Chrysler Voyager, som blev en familiefavorit i 1990’erne.

 

Fiaskoer: Chrysler Neon (dårlig kvalitet), Cadillac BLS (baseret på en Saab-platform), Dodge Caliber (skuffende kvalitet).

 

Pickupper på gule plader: Dodge Ram (726 stk.), Ford F-150 (470 stk.) og Chevrolet Silverado (201 stk.) er populære i Danmark, men primært som arbejdes biler.

 

Sportsvogne: Ford Mustang og Chevrolet Corvette er de mest udbredte amerikanerbiler i Danmark, men købes mest af entusiaster.

 

Ifølge Mikkel Thomsager kan man ikke bare overføre den amerikanske bilkultur til Europa. Infrastruktur, økonomi og forbrugernes behov er vidt forskellige. Den nye Ford Bronco er eksempelvis en bil, der er elsket i USA, men i Danmark er den for stor, for dyr og svær at sælge.

 

Handelskrig vil skade USA mere end Europa

 

Trumps forsøg på at beskylde Europa for at "snyde" USA ignorerer de fundamentale problemer i amerikansk industri. Told på europæiske biler vil ikke gøre amerikanske biler mere konkurrencedygtige – det vil blot gøre det dyrere for amerikanske forbrugere at købe biler. Samtidig vil en handelskrig ramme amerikansk industri hårdt, herunder stålindustrien og den allerede pressede bilsektor.

 

Trumps politik om sort energi er endnu et eksempel på hans kortsigtede tænkning. Mens han forsøger at blokere vind- og solenergi, er den folkelige opbakning til klimavenlige løsninger stigende. Europa og Asien investerer massivt i grøn teknologi, mens USA risikerer at sakke bagud.

 

Konklusion

 

Trumps trussel om told på europæiske biler er baseret på en fejlagtig forståelse af markedet. Amerikanske bilmærker har aldrig for alvor haft succes i Europa, fordi deres biler ikke matcher forbrugernes behov. Told vil ikke ændre dette, men kun skade amerikansk industri yderligere.

 

USA kan ikke vinde fremtiden ved at se bagud. Hvis amerikansk industri skal overleve, må den tilpasse sig den globale økonomi – ikke bekæmpe den.

 

 

 

 

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

64 år i dansk erhverv

51 år i Venstre