Frederikssunds nye bro deler vandene
Langtfra alle er glade for den nye bro, der forbinder Frederikssund Kommune over Roskilde Fjord. Trafiktallet er faldet i broens første måned og lavere end ventet, men bestyrelsesformanden er overbevist om, at projektet vil lykkes.
Langtfra alle er glade for den nye bro, der forbinder Frederikssund Kommune over Roskilde Fjord. Trafiktallet er faldet i broens første måned og lavere end ventet, men bestyrelsesformanden er overbevist om, at projektet vil lykkes.
LASSE SKYTT
For lidt over en måned siden åbnede Kronprinsesse Marys Bro tværs over Roskilde Fjord. Dermed fik Danmark sin tredje betalingsbro, som gør det muligt at krydse fjorden uden at køre gennem Frederikssund.
Den nye bro skal samtidig aflaste den gamle Kronprins Frederiks Bro fra 1935, der tidligere var eneste bindeled mellem den østlige og vestlige del af Frederikssund Kommune. Den er fortsat gratis at bruge for personbiler, mens lastbiler nu kun må benytte smutvejen mod syd. Her koster det 41 kr. at krydse i et køretøj over 3.500 kg, mens personbiler slipper med 14 kr.
Brugerbetalingen er en del af broens finansiering, men har skabt voldsom kritik fra blandt andet modstandsgruppen
”Nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro”. Den har knap 8.400 medlemmer på Facebook, og flere giver i gruppen udtryk for, at de ikke vil benytte den nye bro af ren og skær princip.
Et af de ledende medlemmer er byrådsmedlem Kenneth Jensen (S). For ham har broen været længe ventet, for i de omtrent 50 år, de lokale borgere har manglet broen, har det ifølge ham lagt en stor dæmper på udviklingen i Hornsherred og Frederikssund.
»Det kunne den nye bro og hele den omfartsvej, som broen er en del af, have ændret på med et trylleslag. Det kunne have skabt gode muligheder for handel, fritidsaktiviteter og sammenhold på tværs af fjorden og kommunen. Men jeg har desværre min tvivl om, at det kommer til at ske på grund af afgiften for at benytte den,« siger Kenneth Jensen og tilføjer:
»Den beslutning har vakt stor utilfredshed og gør, at mange borgere fortsat benytter den gamle bro i stedet. Det er en skam, men helt forventeligt.«
For lidt over en måned siden åbnede Kronprinsesse Marys Bro tværs over Roskilde Fjord. Dermed fik Danmark sin tredje betalingsbro, som gør det muligt at krydse fjorden uden at køre gennem Frederikssund.
Den nye bro skal samtidig aflaste den gamle Kronprins Frederiks Bro fra 1935, der tidligere var eneste bindeled mellem den østlige og vestlige del af Frederikssund Kommune. Den er fortsat gratis at bruge for personbiler, mens lastbiler nu kun må benytte smutvejen mod syd. Her koster det 41 kr. at krydse i et køretøj over 3.500 kg, mens personbiler slipper med 14 kr.
Brugerbetalingen er en del af broens finansiering, men har skabt voldsom kritik fra blandt andet modstandsgruppen
”Nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro”. Den har knap 8.400 medlemmer på Facebook, og flere giver i gruppen udtryk for, at de ikke vil benytte den nye bro af ren og skær princip.
Et af de ledende medlemmer er byrådsmedlem Kenneth Jensen (S). For ham har broen været længe ventet, for i de omtrent 50 år, de lokale borgere har manglet broen, har det ifølge ham lagt en stor dæmper på udviklingen i Hornsherred og Frederikssund.
»Det kunne den nye bro og hele den omfartsvej, som broen er en del af, have ændret på med et trylleslag. Det kunne have skabt gode muligheder for handel, fritidsaktiviteter og sammenhold på tværs af fjorden og kommunen. Men jeg har desværre min tvivl om, at det kommer til at ske på grund af afgiften for at benytte den,« siger Kenneth Jensen og tilføjer:
»Den beslutning har vakt stor utilfredshed og gør, at mange borgere fortsat benytter den gamle bro i stedet. Det er en skam, men helt forventeligt.«
Færre brugere end forventet
I sidste uge blev trafiktallene for broens første måned offentliggjort, og de viste et fald i antallet af brugere på Kronprinsesse Marys Bro. Mens 3.702 bilister dagligt tog turen over broen i uge 40, var tallet mandag i uge 44 faldet til 2.770.
Til sammenligning krydsede 19.469 bilister dagligt Kronprins Frederiks Bro i uge 40, mens tallet mandag i uge 44 var steget til 19.794.
Den nye bro er dermed langt fra det estimat på 11.-12.000 daglige brugere, som Vejdirektoratet ifølge TV 2 Lorry har lavet.
Det er dog også for højt sat, påpeger bestyrelsesformanden i Fjordforbindelsen Frederikssund, Leif Tullberg, over for mediet.
I sidste uge blev trafiktallene for broens første måned offentliggjort, og de viste et fald i antallet af brugere på Kronprinsesse Marys Bro. Mens 3.702 bilister dagligt tog turen over broen i uge 40, var tallet mandag i uge 44 faldet til 2.770.
Til sammenligning krydsede 19.469 bilister dagligt Kronprins Frederiks Bro i uge 40, mens tallet mandag i uge 44 var steget til 19.794.
Den nye bro er dermed langt fra det estimat på 11.-12.000 daglige brugere, som Vejdirektoratet ifølge TV 2 Lorry har lavet.
Det er dog også for højt sat, påpeger bestyrelsesformanden i Fjordforbindelsen Frederikssund, Leif Tullberg, over for mediet.
»Hvis omverdenen tror, vi skal op på 11.000 biler i døgnet det første år, så er det klart, de tænker: ”Hold kæft, det er op ad bakke”, når man ser på vores nuværende tal. Men det er der heller ikke tale om. Vi taler om, at vi skal op på ca. 6.000 det første år, men det er noget, vi sidder og regner på i øjeblikket, og så melder vi snart ud,« siger han til TV 2 Lorry.
Vognmænd overvejer at flytte
En del af kritikken mod brugerbetalingen på broen går på, at det går hårdt ud over kommunens erhvervsdrivende, der ikke længere kan køre gratis over Kronprins Frederiks Bro i lastbil. Ifølge Kenneth Jensen stiller det især erhvervslivet og borgerne i Hornsherred ringere.
»Vi ser allerede nu, at vognmænd begynder at opkræve ekstra gebyrer for at køre varer til Hornsherred, da de kun må benytte den nye bro. Og vognmænd med base i Hornsherred overvejer at lukke eller flytte, da de foruden broafgiften er tvunget ud på en stor omvej, hver gang de skal til eller fra det nordlige Hornsherred,« siger byrådsmedlemmet.
Kenneth Jensen påpeger, at autoværksteder og bilforhandlere på begge sider af fjorden også er begyndt at forbyde deres kunder at benytte den nye bro i kunde- eller demobiler, da de ikke vil betale broafgifterne.
»Det giver ikke andet end problemer og utilfredshed,« siger han.
Hos bilisternes forening, FDM, er man heller ikke begejstret for, at borgerne skal betale for at benytte broen.
»Den her bro er jo ikke dyrere end en motorvejsudvidelse et andet sted, så hvorfor skal det være gratis, mens broen skal koste på pengepungen dagligt?« spurgte afdelingschef Torben Lund Kudsk ifølge Berlingske, da broen åbnede ved udgangen af september.
En del af kritikken mod brugerbetalingen på broen går på, at det går hårdt ud over kommunens erhvervsdrivende, der ikke længere kan køre gratis over Kronprins Frederiks Bro i lastbil. Ifølge Kenneth Jensen stiller det især erhvervslivet og borgerne i Hornsherred ringere.
»Vi ser allerede nu, at vognmænd begynder at opkræve ekstra gebyrer for at køre varer til Hornsherred, da de kun må benytte den nye bro. Og vognmænd med base i Hornsherred overvejer at lukke eller flytte, da de foruden broafgiften er tvunget ud på en stor omvej, hver gang de skal til eller fra det nordlige Hornsherred,« siger byrådsmedlemmet.
Kenneth Jensen påpeger, at autoværksteder og bilforhandlere på begge sider af fjorden også er begyndt at forbyde deres kunder at benytte den nye bro i kunde- eller demobiler, da de ikke vil betale broafgifterne.
»Det giver ikke andet end problemer og utilfredshed,« siger han.
Hos bilisternes forening, FDM, er man heller ikke begejstret for, at borgerne skal betale for at benytte broen.
»Den her bro er jo ikke dyrere end en motorvejsudvidelse et andet sted, så hvorfor skal det være gratis, mens broen skal koste på pengepungen dagligt?« spurgte afdelingschef Torben Lund Kudsk ifølge Berlingske, da broen åbnede ved udgangen af september.
Mere infrastruktur for pengene
Til det svarer Leif Tullberg, der foruden at være bestyrelsesformand også er tidligere vognmand, DSV-direktør og Venstre-politiker, at brugerbetalingen gør det muligt at få mere for pengene.
»Jeg mener, det er positivt, at man kan få flere infrastrukturønsker opfyldt på den måde. Det er almindeligt kendt, at der er mange flere ønsker, end der er penge sat af til i statsbudgettet,« siger han og uddyber:
»Selve grundmodellen i finansieringen er, at staten kommer med en tredjedel, og at brugerfinansieringen leverer to tredjedele. I tilfældet Fjordforbindelsen Frederikssund leverede staten ca. 650 mio. kr., og resten op til de budgetterede ca. 2 mia. kr. skulle leveres af brugerfinansieringen.
Det er i første omgang sket via lån, men lån, der er garanteret af staten,« siger han.
»Denne model gør, at renteomkostningerne årligt er blevet under 1 pct. Kort sagt, på denne måde får brugerne af dansk infrastruktur tre gange så megen infrastruktur, end de ellers ville have fået.«
Til det svarer Leif Tullberg, der foruden at være bestyrelsesformand også er tidligere vognmand, DSV-direktør og Venstre-politiker, at brugerbetalingen gør det muligt at få mere for pengene.
»Jeg mener, det er positivt, at man kan få flere infrastrukturønsker opfyldt på den måde. Det er almindeligt kendt, at der er mange flere ønsker, end der er penge sat af til i statsbudgettet,« siger han og uddyber:
»Selve grundmodellen i finansieringen er, at staten kommer med en tredjedel, og at brugerfinansieringen leverer to tredjedele. I tilfældet Fjordforbindelsen Frederikssund leverede staten ca. 650 mio. kr., og resten op til de budgetterede ca. 2 mia. kr. skulle leveres af brugerfinansieringen.
Det er i første omgang sket via lån, men lån, der er garanteret af staten,« siger han.
»Denne model gør, at renteomkostningerne årligt er blevet under 1 pct. Kort sagt, på denne måde får brugerne af dansk infrastruktur tre gange så megen infrastruktur, end de ellers ville have fået.«
I modsætning til Kenneth Jensen mener Leif Tullberg, at broen er blevet godt modtaget af alle. Han kender godt Facebook-gruppen ”Nej tak til brugerbetaling”, men kritiserer den.
»Uden at blive modsagt kan medlemmerne harcelerer over betalingen.
Det er mit indtryk, at de boykotter broen på grund af betalingen,« siger bestyrelsesformanden.
Der har været gedigen kritik af den nye betalingsbro. Vil du betragte den som en succes?
»Uden at blive modsagt kan medlemmerne harcelerer over betalingen.
Det er mit indtryk, at de boykotter broen på grund af betalingen,« siger bestyrelsesformanden.
Der har været gedigen kritik af den nye betalingsbro. Vil du betragte den som en succes?
»Ja, broen er allerede en succes. Ventetiderne er næsten elimineret på den gamle bro om morgenen. Der er stadig kø om eftermiddagen, men jeg tror, at den vil forsvinde, når skiltningen bliver optimeret. I dag tror jeg, at folk på vej hjem fra arbejde gør, som de plejer. Bliver de fanget i kø ved den gamle bro, så er det for sent at vende om og køre rundt og tage den nye bro,« siger han.
Skal betales på 40 år"
Leif Tullberg opfordrer til tålmodighed og vurderer, at de kritiske røster vil forstumme, i takt med at flere begynder at få glæde af broen.
»Vores erfaring med den nye bro er jo meget kort, og vi er nok meget klogere i løbet af de næste to år,« siger han og fortsætter:
»Ifølge eksperterne tager indsving ved nye trafikanlæg op til fem år, og i dette tilfælde er der også betaling involveret.
Ifølge loven, som danner grundlag for den nye bro, har vi 40 år til at tilbagebetale broen, og det er jeg overbevist om nok skal lykkes,« siger Leif Tullberg.
Skal betales på 40 år"
Leif Tullberg opfordrer til tålmodighed og vurderer, at de kritiske røster vil forstumme, i takt med at flere begynder at få glæde af broen.
»Vores erfaring med den nye bro er jo meget kort, og vi er nok meget klogere i løbet af de næste to år,« siger han og fortsætter:
»Ifølge eksperterne tager indsving ved nye trafikanlæg op til fem år, og i dette tilfælde er der også betaling involveret.
Ifølge loven, som danner grundlag for den nye bro, har vi 40 år til at tilbagebetale broen, og det er jeg overbevist om nok skal lykkes,« siger Leif Tullberg.
Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen (V), kan sagtens forstå kritikken, men påpeger over for Berlingske, at de fleste borgere overordnet er glade for, at de har fået en ny bro.
»Folk holdt allerede i massiv kø dagligt, da vi i 2012 fik tilbudt finansiering til broen, mod at den delvist skulle finansieres ved brugerbetaling. Hvis ikke vi havde takket ja, kunne vi måske først have fået bevilliget finansiering i år eller senere, så vi fik at vide, at vi ikke var rigtig kloge, hvis vi takkede nej,« siger han ifølge avisen.
☺️
»Folk holdt allerede i massiv kø dagligt, da vi i 2012 fik tilbudt finansiering til broen, mod at den delvist skulle finansieres ved brugerbetaling. Hvis ikke vi havde takket ja, kunne vi måske først have fået bevilliget finansiering i år eller senere, så vi fik at vide, at vi ikke var rigtig kloge, hvis vi takkede nej,« siger han ifølge avisen.
☺️