lørdag den 16. oktober 2021

»falske selvstændige« og udtrykker samtidig ønske om at indføre en såkaldt en formodningsregel.

  

Kære Borgmester og Borgerrepræsentant.

 I sit reformudspil »Danmark kan mere I« varsler regeringen en indsats mod

»falske selvstændige« og udtrykker samtidig ønske om at indføre en såkaldt en formodningsregel. 

Ideologi af værste skuffe,
Jeg har erfaret, at det er udtænkt af det mest magtfulde forbund i Danmark, nemlig 3F,
Som benytter sig af metoder som ikke burde finde sted i Danmark,

F.eks. Chikane demonstrationer mod Nemligcom Brøndby, blandt andet organiseret af stillads aktivisten Thomas Strømholt.

Medlem af 3F.
Jan Willadsen 3F medvirkede til at smide det Hollandske ambulance selskab Bios uretmæssigt ud af landet,
Det kom til at koste Falck kr. 150 mio.

Nu har 3F i en symbiose med Politiken, Beskæftigelses Minister Peter  Hummelgaard,
Lizette Risgaard  FH, Københavns kommune, kørt en umagelig ukorrekt  kampagne mod Intervare/Nemligcom.

Lizette Risgaard og Jan  Willadsen 3F har været ude og sammenligne Nemligcom med Padborgsagen.

Det findes der intet belæg for, men det giver gode overskrifter.    

 

Det er i den grad sørgeligt at en fagbevægelse er så meget i panik, at de må bruge så ufine metoder.

 

Denne indledning skal tages med når du læser min oplevelse af Københavns kommune versus Intervare..

 

 

Desværre traf et flertal i Borgerrepræsentationen en uheldig beslutning den 7 okt.

Som bare eskalerede konflikten med Intervare.

 

Men angiveligt truffet på grund af kommunevalget.

 

Der er lagt op til en sag mod Intervare, den sag vil kommunen sandsynligvis tabe,
Men den bliver jo først afgjort efter kommunevalget.

 

jeg har nu set indholdet i CSR afdelingens indstilling til Sundheds & omsorgsudvalget & Socialudvalget,

Der er mange påstande, men ingen faktuelle beviser.

 

Herudover er der CSR samtaler med transportører/vognmænd som var blevet bibragt den antagelse,
at de var snydt for kr. 10.000 pr måned.

 

Vedr. CSR afdelingens påstande om, det kun er DI & 3Fs overenskomst der anerkendes af færdsel-styrelsen!

Er denne påstand forkert, i relation til hvad overenskomster Færdselsstyrelsen betragter som valide.

Det kan I se denne mail, dette er yderst relevant i forhold til CSR afd. Ved Københavns kommune,

Som kun anerkender DI & 3Fs.Overenskomst.

Nu er Københavns kommune hverken myndighed eller dommer i denne sag, så det er en ommer..

 

Færdselsstyrelsens godkendte overenskomster på godskørselsområdet gældende for varebiler under 3500 kg er:

 

Dansk Transport og Logistik (DTL-A) og 3F Transportgruppen 17-20

 

DI Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og 3F Transportgruppen

 

DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere

 

ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse

 

Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus

Herudover kan vognmanden selv skrive anden overenskomst på ansøgningen der passer til hans forretning f.eks. Budoverenskomsten der er 20-2023 indgået i mellem 3F-Dansk erhverv.

 

Link til varebilskrav:

https://www.varebilskrav.dk/Krav-til-varebilsvognmaend/Overenskomstforhold

 

Men alt dette har kun betydning, hvis Københavns kommune skulle få medhold hos Domstolene,

I deres udokumenterede påstand, om at de  selvstændige vognmænd og transportører der har betjent Københavns kommunes ældre,
Via Intervare er  Chauffører.

Denne påstand er afvist af Intervare angiveligt på grund af vognmændene/transportørerne er selvstændige,
det har Intervare dokumenteret i form af fakta.

 

De transportører og vognmænd som kører for Intervare, har anskaffet egne varebiler til flere hundredetusinde kroner.

Herudover har Transportørerne og vognmændene CVR nummer, samt de er tilmeldt og registreret ved skat.

Herudover er Skattestyrelsen lige fremkommet med en tilkendegivelse, vedr. voltbudene som angiveligt kun råder over en cykel.

I denne tilkendegivelse erklære skattestyrelsen voltbudene som selvstændige og ikke som lønmodtagere..

Link til Berlingske artikel om volt:

 

https://www.berlingske.dk/virksomheder/myndighed-vurderer-at-wolt-bude-er-selvstaendige-hummelgaard-det

 

 

Jeg har erfaret at København kommunes CSR afd.
Har tæt kontakt til 3F,som har været bag en stor uberettiget kampagne mod Intervare/Nemligcom.

Jeg har erfaret at CSR afdelingen været på besøg på Intervare/Nemligcoms lager i Brøndby,

og foretaget en gennemgribende undersøgelse af arbejdsforholdene og har tilsyneladende ikke kunne finde noget kritisabelt..

 

Må jeg minde om, at jeg har talt med endnu flere af de Intervare vognmænd og transportører,
Der betjener de ældre ved Københavns Kommune..

Det har jeg tidligere skrevet til jer, jeg indsætter det opdaterede  herunder..

 

Kære Borgmester og Borgerrepræsentant,

Jeg har som tidligere nævnt, undersøgt forholdene for varebiler under 3500 kg,

Jeg har særligt været fokuseret på Intervare og Nemligcom.

 

Jeg har nu talt med endnu flere vognmænd der kører for intervare.

Det har givet mindre opdateringer.

1.

Indtil Københavns Kommune rørte på sig,og rettede henvendelse til den enkelte Intervare vognmand,

var vognmændene meget tilfredse” med deres kørsel og indtjening hos Intervare.

Så kom skriverier i aviserne,

Hvor der stod vognmændene var snydt for kr. 10.000 pr måned.

Kommunens CSR  medarbejdere kontaktede transportører/vognmænd i en længere periode,

Ringede de op til flere gange dagligt og spurgte om alt muligt.

2.

Vognmændene skiftede nu deres Intervare loyalitet ud,

Med ønsket om at få fingre i de ekstra 10.000 kroner de var stillet i udsigt pr måned. 

3.

Undervejs fik den lidt ekstra opad, når de skulle fortælle om driftsudgifterne,

Meget menneskeligt når der hang kr. 10.000 ude for enden af vejen..

4.

Time forbruget blev også skruet minimum en time op pr dag.

De CSR folk som kommunen havde sendt med varebilerne ud at køre,

servicerede transportørerne/vognmændene ved at bekræfte at  CSR  medarbejderens antagelser,

var rigtige, alt for at underbygge, at transportøren/vognmanden skulle tilkomme kr. 10.000 ekstra pr måned. 

5.

I dag kan Transportørerne/vognmændene godt se at det var forkert.

I mellemtiden har vognmændene også opdaget,
at deres afregninger er i den høje ende, i markedet.


Da det hele stod på, var transportørerne/vognmændene af den opfattelse at alle andre steder,

fik transportørerne /vognmændene meget bedre indtjening,

Det har transportørerne/vognmændene nu konstateret er forkert.

Det kan nævnes at Coop KUN  betalte kr. 190 pr time til de transportører/vognmænd,

Der bragte dagligvare ud for Coop Indtil 1 juni. 2021.

6.

Intervare transportører/vognmændene indtjener ca. kr. 275 til 300 pr time alt efter rute og område..

7.

Intervare transportørerne/vognmændene indtjener ca. kr. 60.000 pr måned.

8.

Jeg har yderligere talt med en af transportørerne/vognmændene der betjener de ældre”

Citat fra en transportør/vognmand:
Da jeg startede med at køre til de ældre i Københavns kommune,
tog kørslen på min første dag fra kl.6 morgen til kl. 18 aften,

Men jeg kom hurtigt ind i rutinen.

Nu starter jeg lidt i 6 om morgenen og er færdig før kl. 14 med 62 drop.(62 forskellige ældre)

9.

Forslag til løsning:

Kommunen frafalder bøder og tilbageholdelse & dagbøder,
Intervare implementerer det tilbudte af 17 sept.

Kommunen indhenter en anden ekstern juridisk evaluering af tvisten,
Kommunen & Intervare konsulterer en mediator  til hjælp med at løse tvisten.

10.

Intervare opfylder kontrakten til til udløb.
Hvis kommunen stadig mener at betingelserne ikke er opfyldt, og meditationen ikke er lykkedes

Anlægger kommunen sag ved domstolene.

 

Jeg vedhæftet oplysende link:

 

Redegørelse fra Intervare til Københavns kommune:

https://e-magasiner.com/lt/orientering-til-borgerreprasentationen-i-kobenhavns-kommune-vedr.-intervare-A-S.pdf

 

Midt i mediestormen får onlinesupermarkedet Nemlig.com hjælp fra en noget uventet kant.

 

Formanden for HK Handel, Per Tønnesen, frygter, at fagforbundet 3F tager Nemlig.com som gidsel i en intern strid i fagbevægelsen.

En strid mellem 3F Transport og HK Handel om retten til at repræsentere og overenskomstdække de ansatte på en række af landets største e-handelsvirksomheder.

En strid, der for alvor er blusset op, fordi HK Handel for nylig har fået overenskomsten på Nemligcom’s nye lagervirksomhed i Aarhus.

Anders Krab: Nemlig.coms direktør nægter at undskylde – men det er ikke bevis for, at noget er galt i hans virksomhed

Jeg er tilhænger af det danske arbejdsmarked med overenskomster, ordnede forhold og ansvarlige chefer. Det er for billigt at skade en virksomhed på baggrund af anonyme historier. På god dansk vis må fagforeningens tillidsfolk og selskabets chefer finde en løsning.


https://www.berlingske.dk/kommentatorer/anders-krab-nemligcoms-direktoer-naegter-at-undskylde-men-det-er

Link til Berlingske:

https://www.berlingske.dk/business/danmarks-to-storste-fagforbund-i-aben-krig-om-nemligcom-vi-genkender-ikke

 

Efter første runde med Danmarks mest hårdtslående fagforening: Kunderne elsker stadig Nemlig.com

Pengestærke konkurrenter lugter blod, mens Nemlig.com forsøger at parere kugleregnen fra regeringen og 3F. Men kunderne handler fortsat livligt hos onlinesupermarkedet, som fastholder sin markedsandel, siger topchefen.

 

Link til Berlingske:

 

https://www.berlingske.dk/business/efter-foerste-runde-med-danmarks-mest-haardtslaaende-fagforening-kunderne

 

 

Her er fagbevægelsens største frygt: Mød 22-årige Rosa Gregersen

De 4.000 blå Wolt-bude i Danmark dominerer ikke blot gadebilledet i København og andre store byer. De er også en synlig og højlydt påmindelse om et af de største problemer for den etablerede fagbevægelse og de etablerede arbejdsgiverorganisationer. Nemlig at arbejdsmarkedet af i morgen er anderledes end arbejdsmarkedet af i går.

 

Link til Berlingske artikel:

https://www.berlingske.dk/kommentar/her-er-fagbevaegelsens-storste-frygt-mod-22-arige-rosa-gregersen

BH Leif Tullberg tilfreds Nemligcom kunde,50 år i dansk transport..

 Hermed link til mine undersøgelser og refleksioner vedr. Nemligcom/Intervare,

& varebilskørsel  fra april til i dag 16 okt. 2021.

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/10/nemligcomintervare-har-bedre-forhold-og.html

 

Forretningsmodellerne hos selskaber som Nemlig.com og Wolt har den seneste tid skabt massiv debat om, hvorvidt for eksempel chauffører og bude kan karakteriseres som underleverandører eller ansatte. 

Og nu gør regeringen klar til at tage affære. 

I sit nye reformudspil »Danmark kan mere I« varsler regeringen en indsats mod »falske selvstændige« og udtrykker samtidig ønske om at indføre en såkaldt en formodningsregel.

 

https://www.berlingske.dk/business/regeringen-goer-klar-til-frontalangreb-paa-falske-selvstaendige

Men virkeligheden er en ganske anden. DAO Food (Dansk Avis Omdeling), som er majoritetsejet af JP/Politikens Hus, kræver ikke overenskomst for de natarbejdende chauffører, der bringer frisk fisk frem til kunderne for Skagenfood.

 

https://www.berlingske.dk/virksomheder/storkunde-kraever-forklaring-af-politiken-ejet-transportselskab-ingen


Scrolle.
 

 

Hvordan har jeg gjort”

Siden april hvor jeg blev opmærksom på kampagnen mod Nemligcom/Intervare.

Har jeg talt med vognmænd,chauffører,direktører,fagforeningspersoner,arbejdsgiverpersoner,

Brancheforeningspersoner,

Politikere, personer på Københavns rådhus, folketingsmedlemmer, dagbladsredaktører, journalister,

TV & radiojournalister.

Jeg har brugt aktørernes hjemmesider, herunder mødedagsordner, socialemedier,
interne og eksterne regler med mere.

Jeg har løbende indhentet, aktindsigter.

Jeg har erfaring fra 50 år i transports branchen,
Hvor jeg har trukket på gamle forbindelser..

DAO Food (Dansk Avis Omdeling), som er majoritetsejet af JP/Politikens Hus, kræver ikke overenskomst for de natarbejdende chauffører, der bringer frisk fisk frem til kunderne for Skagenfood.

 

 

»DAO er ejet af de danske dagblade, og DAO har, modsat flere andre logistikoperatører, overenskomst med de ansatte chauffører, hvilket sikrer ordnede forhold i en branche med hård konkurrence,« kunne man indtil tirsdag eftermiddag læse på Skagenfoods hjemmeside.

Skagenfoods direktør, Betina Kühn, troede, at det JP/Politiken-ejede transportfirma DAO Food havde egne overenskomstansatte chauffører – men virkeligheden er en helt anden.


Men virkeligheden er en ganske anden. DAO Food (Dansk Avis Omdeling), som er majoritetsejet af JP/Politikens Hus, kræver ikke overenskomst for de natarbejdende chauffører, der bringer frisk fisk frem til kunderne for Skagenfood.

 Citat fra Berlingske..

https://www.berlingske.dk/virksomheder/storkunde-kraever-forklaring-af-politiken-ejet-transportselskab-ingen