Kære Borgmester og Borgerrepræsentant.
»falske selvstændige« og udtrykker samtidig ønske om at indføre en såkaldt en
formodningsregel.
Ideologi af værste skuffe,
Jeg har erfaret, at det er udtænkt af det mest magtfulde forbund i Danmark,
nemlig 3F,
Som benytter sig af metoder som ikke burde finde sted i Danmark,
F.eks. Chikane demonstrationer mod Nemligcom Brøndby, blandt andet organiseret af stillads aktivisten
Thomas Strømholt.
Medlem af 3F.
Jan Willadsen 3F medvirkede til at smide det Hollandske ambulance selskab Bios
uretmæssigt ud af landet,
Det kom til at koste Falck kr. 150 mio.
Nu har 3F i en symbiose med Politiken, Beskæftigelses
Minister Peter Hummelgaard,
Lizette Risgaard FH, Københavns kommune, kørt en umagelig ukorrekt
kampagne mod Intervare/Nemligcom.
Lizette Risgaard og Jan Willadsen 3F har været
ude og sammenligne Nemligcom med Padborgsagen.
Det findes der intet belæg for, men det giver gode
overskrifter.
Det er i den grad sørgeligt at en fagbevægelse er så
meget i panik, at de må bruge så ufine metoder.
Denne indledning skal tages med når du læser min
oplevelse af Københavns kommune versus Intervare..
Desværre
traf et flertal i Borgerrepræsentationen en uheldig beslutning den 7 okt.
Som
bare eskalerede konflikten med Intervare.
Men
angiveligt truffet på grund af kommunevalget.
Der er lagt op til en sag mod Intervare, den sag vil
kommunen sandsynligvis tabe,
Men den bliver jo først afgjort efter kommunevalget.
jeg har nu set
indholdet i CSR afdelingens indstilling til Sundheds & omsorgsudvalget
& Socialudvalget,
Der er mange påstande, men ingen faktuelle beviser.
Herudover er der CSR samtaler med
transportører/vognmænd som var blevet bibragt den antagelse,
at de var snydt for kr. 10.000 pr måned.
Vedr. CSR afdelingens påstande om, det kun er DI &
3Fs overenskomst der anerkendes af færdsel-styrelsen!
Er denne påstand forkert, i
relation til hvad overenskomster Færdselsstyrelsen betragter som valide.
Det kan I se denne mail, dette er yderst relevant i
forhold til CSR afd. Ved Københavns kommune,
Som kun anerkender DI & 3Fs.Overenskomst.
Nu er Københavns kommune hverken myndighed eller
dommer i denne sag, så det er en ommer..
Færdselsstyrelsens
godkendte overenskomster på godskørselsområdet gældende for varebiler under
3500 kg er:
Dansk Transport og Logistik (DTL-A) og 3F
Transportgruppen 17-20
DI Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
(ATL) og 3F Transportgruppen
DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere,
chauffører og havnearbejdere
ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse
Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus
Herudover kan vognmanden selv skrive anden overenskomst på ansøgningen der passer til hans forretning f.eks. Budoverenskomsten der er 20-2023 indgået i mellem 3F-Dansk erhverv.
Link til varebilskrav:
https://www.varebilskrav.dk/Krav-til-varebilsvognmaend/Overenskomstforhold
Men
alt dette har kun betydning, hvis Københavns kommune skulle få medhold hos
Domstolene,
I
deres udokumenterede påstand, om at de selvstændige vognmænd og
transportører der har betjent Københavns kommunes ældre,
Via Intervare er Chauffører.
Denne påstand er afvist af Intervare angiveligt på
grund af vognmændene/transportørerne er selvstændige,
det har Intervare dokumenteret i form af fakta.
De transportører og vognmænd som kører for Intervare,
har anskaffet egne varebiler til flere hundredetusinde kroner.
Herudover har
Transportørerne og vognmændene CVR nummer, samt de er tilmeldt og registreret
ved skat.
Herudover er Skattestyrelsen lige fremkommet med en
tilkendegivelse, vedr. voltbudene som angiveligt kun råder over en cykel.
I denne tilkendegivelse erklære skattestyrelsen
voltbudene som selvstændige og ikke som lønmodtagere..
Link til Berlingske artikel om volt:
Jeg har erfaret at
København kommunes CSR afd.
Har tæt kontakt til 3F,som har været bag en stor uberettiget kampagne mod
Intervare/Nemligcom.
Jeg har erfaret at CSR afdelingen været på besøg på
Intervare/Nemligcoms lager i Brøndby,
og foretaget en gennemgribende undersøgelse af
arbejdsforholdene og har tilsyneladende ikke kunne finde noget kritisabelt..
Må jeg minde om, at
jeg har talt med endnu flere af de Intervare vognmænd og transportører,
Der betjener de ældre ved Københavns Kommune..
Det
har jeg tidligere skrevet til jer, jeg indsætter det opdaterede
herunder..
Kære Borgmester og Borgerrepræsentant,
Jeg har som tidligere nævnt, undersøgt forholdene for
varebiler under 3500 kg,
Jeg har særligt været fokuseret på Intervare og
Nemligcom.
Jeg har nu talt med endnu flere vognmænd der kører for
intervare.
Det har givet mindre opdateringer.
1.
Indtil Københavns Kommune rørte på sig,og rettede
henvendelse til den enkelte Intervare vognmand,
var vognmændene meget tilfredse” med deres kørsel og
indtjening hos Intervare.
Så kom skriverier i aviserne,
Hvor der stod vognmændene var snydt for kr. 10.000 pr
måned.
Kommunens CSR medarbejdere kontaktede
transportører/vognmænd i en længere periode,
Ringede de op til flere gange dagligt og spurgte om
alt muligt.
2.
Vognmændene
skiftede nu deres Intervare loyalitet ud,
Med
ønsket om at få fingre i de ekstra 10.000 kroner de var stillet i udsigt pr
måned.
3.
Undervejs fik den lidt ekstra opad, når de skulle
fortælle om driftsudgifterne,
Meget menneskeligt når der hang kr. 10.000 ude for
enden af vejen..
4.
Time
forbruget blev også skruet minimum en time op pr dag.
De
CSR folk som kommunen havde sendt med varebilerne ud at køre,
servicerede
transportørerne/vognmændene ved at bekræfte at CSR medarbejderens
antagelser,
var
rigtige, alt for at underbygge, at transportøren/vognmanden skulle tilkomme kr.
10.000 ekstra pr måned.
5.
I dag kan
Transportørerne/vognmændene godt se at det var forkert.
I mellemtiden har vognmændene
også opdaget,
at deres afregninger er i den høje ende, i markedet.
Da det hele stod på, var transportørerne/vognmændene af den opfattelse at alle
andre steder,
fik transportørerne /vognmændene meget bedre
indtjening,
Det har
transportørerne/vognmændene nu konstateret er forkert.
Det kan nævnes at Coop KUN
betalte kr. 190 pr time til de transportører/vognmænd,
Der bragte dagligvare ud for Coop Indtil 1 juni. 2021.
6.
Intervare transportører/vognmændene indtjener ca. kr.
275 til 300 pr time alt efter rute og område..
7.
Intervare transportørerne/vognmændene indtjener ca.
kr. 60.000 pr måned.
8.
Jeg har yderligere talt med en af
transportørerne/vognmændene der betjener de ældre”
Citat fra en transportør/vognmand:
”Da jeg startede med at køre til de ældre i
Københavns kommune,
tog kørslen på min første dag fra kl.6 morgen til kl. 18 aften,
Men jeg kom hurtigt ind i rutinen.
Nu starter jeg lidt i 6 om morgenen og er færdig før
kl. 14 med 62 drop.(62 forskellige ældre)
9.
Forslag til løsning:
Kommunen frafalder bøder
og tilbageholdelse & dagbøder,
Intervare implementerer det tilbudte af 17 sept.
Kommunen indhenter en anden ekstern juridisk evaluering af tvisten,
Kommunen & Intervare konsulterer en mediator til hjælp med at løse
tvisten.
10.
Intervare opfylder kontrakten til til udløb.
Hvis kommunen stadig mener at betingelserne
ikke er opfyldt, og meditationen ikke er lykkedes
Anlægger kommunen sag ved domstolene.
Jeg vedhæftet oplysende link:
Redegørelse fra Intervare til Københavns kommune:
Midt
i mediestormen får onlinesupermarkedet Nemlig.com hjælp fra en noget uventet
kant.
Formanden for HK Handel, Per Tønnesen, frygter, at
fagforbundet 3F tager Nemlig.com som gidsel i en intern strid i fagbevægelsen.
En strid mellem 3F Transport og HK Handel om retten
til at repræsentere og overenskomstdække de ansatte på en række af landets
største e-handelsvirksomheder.
En strid, der for alvor er blusset op, fordi HK Handel
for nylig har fået overenskomsten på Nemligcom’s nye lagervirksomhed i Aarhus.
Anders Krab: Nemlig.coms direktør nægter at undskylde – men det er ikke bevis for, at noget er galt i hans virksomhed
Jeg er tilhænger af det danske arbejdsmarked med overenskomster, ordnede forhold og ansvarlige chefer. Det er for billigt at skade en virksomhed på baggrund af anonyme historier. På god dansk vis må fagforeningens tillidsfolk og selskabets chefer finde en løsning.
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/anders-krab-nemligcoms-direktoer-naegter-at-undskylde-men-det-er
Link til Berlingske:
https://www.berlingske.dk/business/danmarks-to-storste-fagforbund-i-aben-krig-om-nemligcom-vi-genkender-ikke
Efter første runde med Danmarks mest hårdtslående
fagforening: Kunderne elsker stadig Nemlig.com
Pengestærke konkurrenter lugter blod, mens Nemlig.com
forsøger at parere kugleregnen fra regeringen og 3F. Men kunderne handler
fortsat livligt hos onlinesupermarkedet, som fastholder sin markedsandel, siger
topchefen.
Link til Berlingske:
Her er fagbevægelsens
største frygt: Mød 22-årige Rosa Gregersen
De 4.000 blå Wolt-bude i
Danmark dominerer ikke blot gadebilledet i København og andre store byer. De er
også en synlig og højlydt påmindelse om et af de største problemer for den
etablerede fagbevægelse og de etablerede arbejdsgiverorganisationer. Nemlig at
arbejdsmarkedet af i morgen er anderledes end arbejdsmarkedet af i går.
Link
til Berlingske artikel:
https://www.berlingske.dk/kommentar/her-er-fagbevaegelsens-storste-frygt-mod-22-arige-rosa-gregersen
BH Leif Tullberg tilfreds Nemligcom kunde,50 år i dansk transport..
& varebilskørsel fra april til i dag 16 okt.
2021.
Forretningsmodellerne hos
selskaber som Nemlig.com og Wolt har den seneste tid skabt massiv debat om,
hvorvidt for eksempel chauffører og bude kan karakteriseres som
underleverandører eller ansatte.
Og nu gør regeringen klar
til at tage affære.
I sit nye reformudspil
»Danmark kan mere I« varsler regeringen en indsats mod »falske selvstændige« og
udtrykker samtidig ønske om at indføre en såkaldt en formodningsregel.
https://www.berlingske.dk/business/regeringen-goer-klar-til-frontalangreb-paa-falske-selvstaendige
Men virkeligheden er en ganske
anden. DAO Food (Dansk Avis Omdeling), som er majoritetsejet af JP/Politikens
Hus, kræver ikke overenskomst for de natarbejdende chauffører, der bringer
frisk fisk frem til kunderne for Skagenfood.
Scrolle.
Hvordan har jeg gjort”
Siden april hvor jeg blev opmærksom på kampagnen mod
Nemligcom/Intervare.
Har jeg talt med
vognmænd,chauffører,direktører,fagforeningspersoner,arbejdsgiverpersoner,
Brancheforeningspersoner,
Politikere, personer på Københavns rådhus,
folketingsmedlemmer, dagbladsredaktører, journalister,
TV & radiojournalister.
Jeg har brugt aktørernes hjemmesider, herunder
mødedagsordner, socialemedier,
interne og eksterne regler med mere.
Jeg har løbende indhentet, aktindsigter.
Jeg har erfaring fra 50 år i transports branchen,
Hvor jeg har trukket på gamle forbindelser..