fredag den 14. februar 2020

Kære læsere, jeg har evalueret over Berlingske historie med Ebbe Bredahl som jo er indledningen til artiklen” Det er en god artikel, men præmisserne er jeg ikke enig i.



Prøv venligst at læse mine argumenter nede i teksten med
*****
Bilister kører uden om nordsjællandsk bro til flere hundrede millioner: »Vi kan jo ikke bare sende regningen til kunden. Vi bliver jordet af den bro«
I september 2019 åbnede Kronprinsesse Marys Bro, der forbinder Hornsherred med Frederikssund.
Men turen over broen er ikke gratis, og derfor vælger mange at køre over den gamle fjordforbindelse, Kronprins Frederiks Bro.
Det gør Søren Weimann, når sønnen Gustav skal i skole.
Anderledes er det for tømrermester Ebbe Bredahl.
Uanset hvad han gør, spilder han tid og penge.
Ebbe Bredahl åbner døren ind til værkstedet, og snart breder en duft af savsmuld sig. Her i Tørslev på Hornsherred har Ebbe Bredahl drevet sin tømrer- og snedkerforretning i 45 af sine 72 år.
Som han siger, laver de alt.
Mens han viser os rundt i værkstedet, er en ansat i gang med at pudse en specialdesignet garderobe med sandpapir. Ebbe Bredahls hund, Niko, tripper rundt og snuser i hælene på os.
Få kilometer herfra ligger Kronprinsesse Marys Bro, som åbnedes i september 2019.
Broen blev bygget for at aflaste den gamle Kronprins Frederiks Bro fra 1935, der lidt længere oppe langs fjorden forbinder Hornsherred med Frederikssund.
Men der er en væsentlig forskel på de to broer. Mens Kronprins Frederiks Bro er gratis at krydse, koster det 14 kr. for en almindelig personbil at køre over Kronprinsesse Marys Bro.
For køretøjer, der vejer over 3,5 ton, koster turen 41 kr. De tunge køretøjer har imidlertid kun lov til at køre på den nye bro.
De må ikke længere køre på den gamle. Hvis ikke de vil betale de 41 kr., må de køre sydpå og uden om Roskilde Fjord.
Ebbe Bredahls søn har overtaget sin fars virksomhed og skal drive den videre. .
Brugerbetalingen har mildest talt skabt debat og rejser spørgsmålet om, hvorvidt en lokal bro skal være brugerbetalt, eller om danskerne i forvejen betaler nok til den danske infrastruktur.
Ebbe Bredahl har ikke råd til at betale for at lade sine folk køre over den nye bro. Hvis han gjorde, ville det koste virksomheden 380.000 kr. om året, anslår han. Nu koster det både tid og penge, fordi hans ansatte skal køre en omvej.
*****
Ebbe Bredahl siger hans ansatte nu skal køre en omvej ??
Det må Ebbe Bredahl lige forklare?
I min verden kan hans folk og 95 % af alle dem som før den nye bros åbning, krydsede fjorden forsat køre på den gamle bro.,
Herudover forbigår Ebbe Bredahl,
at efter den nye bros åbning sparer hans folk ½ time morgen og aften, når de køre over gammel bro.
En håndværker time koster ca. kr. 400.
Når man bemærker de af Ebbe Bredahl nævnte kr. 380.000 pr år,
Må det betyde at Ebbe Bredahls folk passere fjorden ca. 34.000 gange pr år,
Det giver en samlet besparelse på en ½ time = kr. 200 pr passage, gange 34.000 passager er jo en kæmpe milliongave gave til Ebbe Bredahl.
*****
Måske burde nogen fortælle Ebbe Bredahl dette
»Vi kan jo ikke bare sende regningen til kunden. Vi bliver jordet af den bro,« siger Ebbe Bredahl. Virksomheden har mange lokale kunder på den anden side af fjorden, og derfor kunne det blive til mange daglige ture over broen.
*****
Ebbe Bredahl glemmer at fortælle at han kun har en lastbil som er tvungen over den nye bro”
Jeg kender ikke hans lastbils køreplan og hvor hans kunder er på den anden side af fjorden har location .
Men det er en 3 akslet lastbil med kran og container, som koster mindst 600 kr. pr time.
Lastbilen vil spare mindst 10 min på de fleste ture, det vil sige 100 kr. pr tur og udgiften til broafgiften pr tur er 32,80 eksklusiv Moms ?
*****
Min tanke er at Ebbe Bredahl er så indebrændt over at skulle betale for den nye bro,
At han ikke har lavet en fornuftig beregning, men kun har ladet følelserne råde..
Jeg kan nævne en anden virksomhed der bor i nabobyen Gerlev ca. 1 km fra Tørslev,
nemlig murefirmaet John Bang Nielsen,
Som har beregnet sig til en stor fortjeneste ved brug af den nye bro,
jeg vedhæfter et link” jeg håber du kan åbne det...
(du skal venligst blade om til side 9)
*****
Til slut vil jeg nævne at indtil dato har jeg ikke set et regnestykke fra nogen, der kan dokumenterer et tab ved den nye bro.
Jeg har set en del der udtaler sig om tab,
Men de fleste har kun taget udgifterne med,
men glemt indtægterne.
Jeg håber du som læser tager mit indspark positivt.
jeg står naturligvis til rådig for dig, hvis du vil vide mere om broen eller have noget uddybet..