Kære medlem af Transportudvalget,
Jeg har opdateret mailen til jer fra 16 februar vedr. 11 kg´s reglen,
Hvis fjernelse transportministeren oprindeligt havde med
i lov udkast L 62
Men fjernelsen af 11 kg´s reglen blev sat på pause, med
ændringsforslag L 62 B.
Blandt andet efter det blev påvist at fjernelsen, ville
koste et eksorbitant million beløb.
Det kan nævnes at i udkastet til lovforslaget i L 62 under bemærkninger på side
17/18/19 oplyser Transportministeren,
At der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´s reglens
bortfald.
Det vil koste erhvervet 39,2 mio. baseret på de 5600 nye tilladelser, som
ministeren nu har oplyst, der vil blive behov for.
(se ministerens svar på
spørgsmål nr. 8 af 8. december 2021 vedhæftet)
https://e-magasiner.com/lt/minister-svar-paa-TRU-spm-8-8-december-2021.pdf
Men ministeren har kun medtaget vognmænd & chaufførernes udgifter til
varebilsgebyrer og kursus-udgifter.
Men vognmænd og chaufførernes tabte arbejdes fortjeneste, i forbindelse med
kursuset er ikke medtaget.
Tabt arbejdsfortjeneste kr.19 mio.*.
Så omkostningerne for vognmænd & chauffører inkl. gebyrer og kursus,
og tabt arbejdsfortjeneste, vil være i alt kr. 58.2 mio.
Samt årlige driftsudgifter på kr. 8.4 mio.**
Baseret på ministerens oplyste tal på 5600 tilladelser.
Hvis 11 kg´s reglen
fjernes.
De 5600 nye tilladelser, mener jeg er underestimeret,
Mine undersøgelser viser at tallet 30.000 tilladelser er mere sandsynligt.
( alene ved tjek i markedet
har jeg fået oplyst at der er enkelte varebilskørsels formidlere,
der har op til
ca. 15.000 aktive varebiler i kartoteket.)
Samt at der pt i Danmark er indregistreret 371.771 biler under 3500 kg.
Ifølge motorstyrelsen, samt 43.254 biler over 3500 kg.
Hvis vi tager udgangs punkt i de på 30.000 tilladelser.
Vil omkostningen være kr. på i alt : kr. 311 mio. for at fjerne 11´kg´s reglen,
Plus kr. 45 mio.*** pr år fremover i
administrations omkostninger.
Dette vil blive væltet over på
vognmændene/chaufførerne/kunderne/forbrugerne.
Dette eksorbitante beløb skal holdes op imod,
at ministeren i bemærkningerne
til lovforslaget L 62 på side 17/18/19 oplyser:
Der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved
11 kg´ ´reglens bortfald.
Det får mig til at tænke på, at da man indførte en
varebilsloven i juli 2019 .
Hvor der efterfølgende er blevet udstedt 12.300 varebilstilladelser,
Som efter de oplyste tal fra ministeren og mine tillægstal for tabt
arbejdsfortjeneste har været en udgift på ca. kr.127 mio.
Plus en årlig driftsudgift på ca. kr.18,4 mio. For
erhvervet.
Jeg har ikke medtaget det million beløb i mit regnestykke, det har kostet det
offentlige i ekstra administration..
Man har indført en varebilsloven efter et ønske fra fagforeninger og
brancheforening med flere.
Samlet er det blevet eksorbitant dyrere for erhverv og kunder, samt det
offentlige..
Det bedste der kunne ske, var man fjernede varebilsloven loven..
Alle ville spare penge og færdselsstyrelsen tid, samt
politiet slap for den opgave, som politiet mener er svært at håndterer.*****
-o😊
BH Leif
Tullberg..
Se venligst følgende :
*
Tabt arbejdsfortjeneste vognmand 5 dage af kr. 1000 kr.=
5000 x 1400 = kr.7 mio.
Tabt arbejdsfortjeneste chauffør 3
dage af kr. 1000 kr.= 3000 x 4000 = kr. 12 mio.
Tabt arbejdsfortjeneste i alt kr. 19 mio.
**
Vognmands administration af tilladelser pr stk. kr. 1500
pr år x 5600 = kr.8.4 mio.
***
Vognmands administration af tilladelser pr stk. kr.
1500 pr år x 30.000 = kr.45 mio.
****
Side 14 i bemærkninger til L62:
Vægtgrænsen på 11 kg er bl.a. baseret på Arbejdstilsynets
At-vejledning af september 2005, hvoraf det fremgår, at
et
løft tæt på kroppen af genstande på op til 11 kg normalt
ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og
rækkeafstand.
*****
Bemærk venligst at det er det tilladelses antal der fremgår af lovforslaget,
spørgsmål 8. er først tilsendt udvalget 8 december 2021.
Side 14 i bemærkninger til L62:
Derudover vil det estimerede antal på 1.400 nye indehavere af nationale
varebilstilladelser medføre merudgifter for
Færdselsstyrelsen i størrelsesorden 4,2 mio. kr. Udgifterne
forventes gebyrfinansieret på samme måde som de eksisterende omkostninger på
området.
Udsnit fra færdselsstyrens svar til ministeren i spørgsmål 8. af 8 december:
Færdselsstyrelsen er derfor heller ikke enig i vurderingen af, at for[1]slaget
vil medføre 30.000 ansøgninger om en varebilstilladelse
som det ellers fremgår af henvendelsen. Ej heller
henvendelsens
vurdering af øvrige omkostninger.
Det vil være fint om Transportudvalget vil bede Ministeren om at få
færdselsstyrelsen til at forholde sig til min beregninger og trykteste samme.
Der er jo ingen der bliver klogere af, bare at afvise beregningerne, jeg ser
gerne at Ministeren og styrelsen gør mig klogere..
*
https://www.dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/politikere-har-ikke-forstaet-problemet-med-11-kilos-reglen/
Hvis linket ikke virker, så kør musen henover kopier og klik:
Samt jeg vedhæfter en tidligere korrespondance om dette emne..-o😊
BH Leif Tullberg.
5.1.”11kg-reglen”På baggrund af de løbende henvendelser
som styrelsen har modtaget samt politiets høringssvar er det styrelsens
opfattelse, at både transportvirksomheder, branchen og politiet har haft
betydelige fortolkningsproblemer med, hvad der forstås ved stykgods, idet
fortolkningen afhænger af, hvordan godset transporteres.
Rigspolitiet oplyser i deres evaluering af varebilsordningen, at de oplever, at
transportvirksomheder omgår ”11 kg-reglen” ved f.eks. at pakke godset i kasser,
der vejer under 11 kg, men når føreren bærer kasserne til og fra bilen stables
kasserne, så de vejer over 11 kg.
”Se venligst i bemærkningerne i lovforslaget L 62 side 14: Vægtgrænsen på 11 kg
er bl.a. baseret på Arbejdstilsynets At-vejledning af september 2005, hvoraf
det fremgår, at et løft tæt på kroppen af genstande på op til 11 kg normalt
ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og rækkeafstand.
Vægtgrænsen sikrer bl.a., at omdeling af aviser, reklamer og mindre
forsendelser m.v. kan ske uden tilladelse.
Kørsel uden tilladelse er dog ikke derved afgrænset til alene at gælde levering
af aviser og reklamer, idet den anførte kørsel uden tilladelse gælder for fragt
af alle typer af gods.
(med hensyn til det nævnte i artiklen at politiet har set en vognmand eller
chauffør der har båret flere 11 kg´s kasser ad gangen, er det en overtrædelse
af arbejdstilsynet regler og skal behandles der efter, min oplevelse er at der
medtages sækkevogn og kasserne stables og køres på den )
Ovennævnte er ikke til at misforstå, men naturligvis
vil det give ekstra spørgsmål nå man regulere et nyt område, må jeg minde om at
godskørselsloven blev indført i 1973
Og jeg husker de første mange år efter var der
spørgsmål. Må jeg minde om at varebilsloven blev indført i juli 2019 og der er
udstedt 12.300 varebilstilladelser og der kører ca 30.000 efter 11 kg´s reglen,
så naturligvis vil der være spørgsmål.
(jeg mener dette afsnit også besvare den sidste del af
rigspolitiets indvendinger)
Leif Tullberg 50 år i dansk transport.”
Rigspolitiet oplyser endvidere, at varebilsvognmænd, som
ønsker at overholde reglerne, bliver forvirrede og frustrerede over
varebilsreglernes kompleksitet. Rigspolitiet konkluderer på den baggrund, at
det er vanskeligt for politiet at håndhæve varebilsreglerne, når det er uklart,
hvornår reglerne finder anvendelse, og det er endvidere svært for virksomhederne
at vide, hvornår de er omfattet af varebilsreglerne eller ej, hvorfor det er
Rigspolitiets klare anbefaling, at man afskaffer denne regel. Styrelsen har som
nævnt selv modtaget mange henvendelser fra aktørerne på området vedrørende
fortolkningen af”11kg.– reglen ”og kan tilslutte sig Rigspolitiets vurdering af
vanskelighederne ved at anvende reglen i praksis.
Herunder min mail til transportudvalget af 21 januar 2022:
Til Transportudvalget”
Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos,
Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter,
samt ekstra administrations bøvl.
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af
kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af
kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x
kr.1500 = kr.45 mio.
Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende
kunderne, samt der kommer kaos i den danske distribution.
Samt ekstraomkostninger for det offentlige via færdselstyrelsen kr.15 mio.,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.
Prisen på varebilstransport er stige eksorbitant grundet
kapacitets mangel.
Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop
varebilsloven..
Uanset om I har set Folketingets TV, kan I med fordel
læse dette referat af 1’ behandling af godskørselsloven,
et lovforslag på 95 sider, hvoraf en mindre del handler
om at afskaffe 11 kg´s reglen.
I kan gå direkte til kilden og lytte til den tre timer
lange optagelse som ligger på https://mobiltv.ft.dk/embed/20211/Salen/18?autostart=1
Jeg kan anbefale at i klikker på ovennævnte link og
taster tiden ind kl. 16.32 og klikker på gå til klokkeslæt så kommer det om
varebiler.
og I kan også læse med her.
Nu bruges Politiet til at problematisere 11 kg reglen -
præsentation vedlægges fra et møde i TRM for transportordførere i sidste uge.
Samt færdsel styrelsens redegørelse peger samme vej.
REFERAT AF FORLÆGGELSE AF LOVFORSLAG L.62 D.17/11
Taler: Karsten Hønge (SF)
Overordnet positiv overfor lovforslaget. Primært fokus
var på implementeringen af EU’s vejpakke.
Hønge ønskede at stoppe socialdumping ved at forhindre
3.landskørsel.
Hønge mente dog ikke, at loven gik langt nok.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke
spurgt hertil.
Havde Karsten Hønge Fokus på 11-kg: Nej
Taler: Kristian Pihl Lorentzen(V)
Positiv overfor implementeringen af EU's vejpakke i dansk
lovgivning.
Negativ overfor en afskaffelse af 11-kgs reglen der vil
ramme avisuddeling, pizzakørsel,
hvilket vil være ekstremt dyrt at administrere og få
kæmpe økonomiske konsekvenser for branchen.
Afskaffes 11-kg kan dette ifølge ordføreren være med til
at forværre den akutte mangel på chauffører.
V har allerede stillet et ændringsforslag, der har
bebudet, at 11-kgs reglen fastholdes.
V ser gerne, at lovforslaget splittes i to,
således at V kan stemme for implementeringen af vejpakken
og stemme imod 11-kgs reglens afskaffelse.
Pihl Lorentzen nævnte også fra talerstolen,
at han skulle melde fra Rasmus Helveg (RV) og Mette
Thiesen (NB), at de heller ikke kunne støtte en afskaffelse af 11-kgs reglen.
Fokus på 11-kg: Ja negativ overfor en afskaffelse
Henning Hyllested (EL)
Positiv overfor lovforslaget primært med fokus på det
problematiske ved 3.landskørsel.
Primære argument er, at 11-kgs reglen lader sig ikke
kontrollere ifølge politiet.
Man skal i stedet lytte til varebilstransportører i DTL
som har orden i tingene.
(DTL er en brancheforening der har det formål at begrænse
konkurrencen)
Fokus på 11-kg: Ja positiv overfor en afskaffelse
Jens-Henrik Thulesen Dahl (DF) (vikarier for Hans
Kristian Skibby)
Hans Kristian Skibby var ikke selv i folketingssalen,
men Jens-Henrik Thulesen Dahl talte selv positivt om
implementeringen af EU’s vejpakke.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke
spurgt hertil.
Fokus på 11-kg: Nej
Niels Flemming Hansen (KF)
KF kan ikke støtte delen om 11-kgs reglen og de vil
anmode om, at lovforslaget splittes op i to.
KF mener, at 11-kgs reglen har været et bolværk mod at
lovgivningen får alt for vidtgående konsekvenser.
Fokus på 11-kg: Ja meget negativ overfor en afskaffelse.
Taler:
Transportminister Benny Engelbrecht.
Ændringen af de nationale regler skal ske for at matche
EU's vejpakkes regler.
Transportministeren mener, at dette hænger sammen med
lige konkurrencevilkår.
Ministeren er skuffet over de borgerlige, som han klart
troede ville være med på argumentet om lige konkurrencevilkår.
Lige vilkår er der i allerede dag, alle har mulighed for
at køre aviser, pakker,
samt almindeligt gods under 11 kg henhold til
godskørselsloven, med biler under 3500 kg.
Det åbner for de bedste lige konkurrencevilkår for
alle.
Transportministeren fremhæver, at det er et problem, at der er regler
myndighederne (politiet) ikke kan administrere efter.
Lov* om varebiler er vedtaget i 2018 og implementeret i
juni 2019.
Det vil sige at Transportministeren er i gang med at
kassere en del af en lov, som dårlig nok er indfaset.
Må jeg minde om at godskørselsloven er vedtaget i 1973 og
ændret flere gange undervejs.
At færdselsstyrelsen og rigspolitiet allerede efter så
kort tid dømmer 11 kg´s reglen ude i varebilsloven,
Det er ikke i orden.
Må jeg nævne et argument fra de samme aktører, om at 11
kg´s reglen ikke har virket efter hensigten ?
Der mangler en bare en
beskrivelse af hensigten, i
færdselsstyrelsens redegørelse .**
Transportministeren mener ikke, at der er pizza eller
avisbude i DK, hvor man har brug for mere end 2.500 kg,
hvorfor han også har valgt at sætte grænsen der. (mon
ikke EU regler også har spillet ind)
Det er naturligvis Transportministerens ret at gøre grin
med de opponenter,
Der vil bevare 11 kg´s reglen,
Transportministeren savner argumenter med ”gods i” for
11-kgs reglens bevarelse.
Der findes i dag ca. 383.000 varebiler registreret i DK,
herunder ca. 12.400 med varebilstilladelse.
Herudover skønner jeg at der er ca. 30.000 varebiler der
er i markedet,der helt eller delvist og kører efter 11 kg´s reglen
Altså uden varebilstilladelse.
Det er et argument i sig selv at påfører de 30.000
varebiler unødvendige ekstraomkostninger.***
Læs gerne redegørelsen fra Færdselsstyrelsen,** hvor de
regner med ca. 1400 nye varebilstilladelser hvis 11 kg´s reglen fjernes.
Jeg må sige at færdselsstyrelsen overhovedet ikke er
nærheden af at ramme skiven,
At ca.30.000 varebiler der i dag køre med aviser, blade
pakker, dagligvare og andet gods,
Som det formuleres i godskørselslovens, af tilladte
godstyper under 11 kg´s reglen.
Men at færdselsstyrelsen ved ophævelse af 11kg´s reglen,
kun regner med at der konverteres til kun 1400 tilladelser...
Det er ikke troværdigt, der findes ingen ledig kapacitet
i markedet der kan dække det gab ind der vil opstå.
Transportministeren har ikke set et eneste godt argument
for, at pizza- og aviskørsel ikke skulle være muligt i små varebiler.
Der er flere argumenter, et argument er at vægtgrænsen på
en varebil fremover sættes til 2500 kg.
Det vil sige nytte last ca. 400-500 kg.
Hvis behovet i markedet fremover skal dækkes, vil der
være behov for tre gange så mange varebiler.
Hvis
varevognen vejer over 2500 kg, så skal der fremover varebilstilladelse til – også selvom godset
ikke vejer noget af betydning:
Eks. – Hvis
du tager vare med hjem fra supermarkedet til din nabo, så skal der køres med
godstilladelse. !!!!!
Transportministeren har noteret sig arbejdsmiljøargumentet, men finder
argumentet dårligt,
for
chaufførerne stabler og bærer tungere.
Det er ikke noget godt argument fra Ministeren,
Arbejdstilsynets regler foreskriver max løft 11 kg som
gældende for enkeltpersoner.
Så uanset hvad type tilladelse, må føreren af bilen ikke
løfte mere end 11 kg.
På politiets eksempel er vist en person der bære tre
kasser,
jeg ser at det er dagligvare, hvis der er 11 kg i hver
kasse overtræder vedkommende arbejdstilsynets regler,
Men det har jo ikke noget med om der køres med
varebilstilladelse eller ej, de samme regler gælder.
Gennemsnits vægten på dagligvare/måltidskasser er mindre
end 4 kg.
Herudover
kører de fleste dagligvaretransportører med el-sækkevogne der løser
transport-løft over11 kg,
når varen
skal fra varebilen og videre til kunden, som kan være på 4 sal...
Analyse
Karsten Hønge talte for at implementere EU’s vejpakke for
at modvirke socialdumping.
Henning Hyllested talte for at afskaffe 11-kgs reglen med
det primære argument, at denne var umulig for politiet at administrere efter.
Det er dårligt argument, hvis noget er besværligt at
kontrollerer dropper man loven.
Enhedslisten og ministeren lagde særligt vægt på 3 ting
Reglerne er svære at administrere efter for politiet.
Det skaber konkurrenceforvridning, at varebilerne ikke er
underlagt samme krav som under godskørselsloven.
Det svært at følge at
11 kg´s reglen giver
konkurrenceforvridning ?
Alle biler under 3500 kg må kører med kolli op 11
kg.
Biler under 3500 kg har kørt i fri konkurrence siden
godskørselsloven blev indført i 1973.(i starten 6000 kg.)
Udfordringen er kunstigt skabt, ved indførsel af
varebilsloven i 2019, på foranledning af brancheforeninger og fagforeninger.
Transportministeren mener ikke, at nogen pizzabude eller
avisbude kører med varebiler over 2.500 kg.
Det er en påstand mod bedre vidende når man har læst
høringssvarene.
Men det må Transportministeren jo redegøre for.
Transportministeren har valgt at blande to lovforslag
sammen i ét.
Gennemførslen af EU's vejpakke skaber ingen problemer og
kan dermed virke som en gulerod for at afskaffe 11-kgs reglen.
Særligt rigspolitiets udtalte vanskeligheder ved at
håndhæve 11-kgs reglen bliver fremført som argument for at afskaffe reglen.
*
Lov om varebiler juli 2019 som blev vedtaget:
.
https://e-magasiner.com/lt/L-185-20191-l185-som-vedtaget.pdf
**
Redegørelse fra færdselsstyrelsen..
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/247/2364399.pdf
Udkast til REFERAT AF LOVFORSLAG forelagt i
folketinget L.62 D.17/11
https://e-magasiner.com/lt/11-kg-udkast-til-lovforslag.pdf
Høringssvar fra Mover:
https://e-magasiner.com/lt/Mover-Hoeringssvar.pdf
***
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af
kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af
kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x
kr.1500 = kr.45 mio.
Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne,
samt kaos i den danske distribution.
Samt ekstraomkostninger for det offentlige via færdselstyrelsen kr.15 mio,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.
Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop
varebilsloven..
Bedste hilsen Leif Tullberg 50 år i dansk transport..
Bedste
hilsen.
Leif
Tullberg
Mob.+45
40646900