Af
Leif Tullberg
Der
foregår lige nu en livlig debat om den nye fjordforbindelse ved Frederikssund –
og ikke mindst det faktum, at der kommer delvis brugerbetaling på den.
Selve
debatten er jeg glad for, for som lokal beboer i Frederikssund-området sætter
jeg altid pris på en god meningsudveksling om vores infrastruktur, og hvad vi
kan gøre for at forbedre den.
Jeg
må dog sige, at den aktuelle debat er præget af visse misforståelser, som det
er vigtigt at rydde af vejen, så de ikke drukner fordelene ved den nye bro – og
de er mange.
Først
vil jeg gerne nævne, at der ikke skal herske tvivl om, at jeg gerne havde set,
at broen ikke blev en betalingsbro. Det blev imidlertid ikke en mulighed.
Grundlaget for at få en bro blev brugerfinansiering.
Det
er altså det, der er realiteten. Og realiteten er også, at uden denne
finansieringsform havde vi ikke fået en ny bro til Frederikssund.
Den
trafikale situation omkring Kronprins Frederiks Bro og trafikvæksten de seneste
år gør, at jeg fortsat ser det som et stort plus for området med den nye bro
trods brugerbetaling. Alle med kendskab til den nuværende trafikale situation
vil vide, at folk holder i lange køer hver eneste dag i myldretiderne for at
komme over broen.
Dette
problem bliver ikke mindre med tiden. Tværtimod. Det stigende antal biler, der
krydser den nuværende bro over Roskilde Fjord, skaber kø på begge sider af
fjorden. Derfor er der behov for en ny bro, som kan øge trafiksikkerheden og få
trafikken til at glide bedre.
Den
nye fjordforbindelse er kort sagt med til at løse et akut trængselsproblem i
Frederikssund og Hornsherred.
Derudover
vil den nye fjordforbindelse tilmed give en mere sikker og effektiv trafik i
Hornsherred og Frederikssund.
Det
er dog vigtigt for mig at understrege, at trafikanter i køretøjer under 3,5
tons stadig vil kunne benytte sig af Kronprins Frederiks Bro, som forsat vil
være gratis. Borgerne i Frederikssund kan fortsat gratis tage på udflugtsture
til Jægerspris og borgerne i Hornsherred forsat kan køre gratis til
Frederikssund og handle. Det er kun den tunge trafik over 3,5 tons, der skal
benytte den nye Fjordforbindelse.
Borgerne
får altså et valg, når den nye bro står færdig i 2019: Enten kan de blive ved
med at køre over den gamle, gratis bro – hvor trafikbelastningen og køerne
tilmed vil være mindre. Eller også kan de køre over den nye bro, mod betaling.
Samtidig
får borgerne fra Hornsherred-siden med den nye bro en mere direkte og hurtigere
vej ind mod København og Nordsjælland, Ligesom borgerne fra Nordsjælland og
Frederikssund får nemmere kørsel til Hornsherred og Vestsjælland.
Jeg
synes, at det er vigtigt at få disse pointer med i debatten om den delvise
brugerbetaling på den nye Fjordforbindelse.