Derfor er det et stort demokratisk problem at Regeringen den 12 marts fik Folketinget til at fjerne:
§ 27 i Epidemiloven
§ 27
Hvis der i forbindelse med de forebyggende foranstaltninger, der iværksættes i medfør af denne lovs kapitel 3 for at hindre udbredelse af smitsomme og andre overførbare sygdomme, påføres nogen tab, har vedkommende krav på erstatning herfor fra det offentlige.
Hvis der i forbindelse med de forebyggende foranstaltninger, der iværksættes i medfør af denne lovs kapitel 3 for at hindre udbredelse af smitsomme og andre overførbare sygdomme, påføres nogen tab, har vedkommende krav på erstatning herfor fra det offentlige.
Stk. 2.
Størrelsen af en erstatning i medfør af stk. 1 fastsættes af epidemikommissionen efter forhandling med skadelidte.
Såfremt der ikke kan opnås enighed om erstatningspligten eller erstatningens størrelse, påhviler det kommissionen at indbringe erstatningsspørgsmålet for domstolene.
Fjernelsen af § 27 er ude at trit med grundloven,ved at vælte bevisbyrden over på borgeren og
Tvinge borgeren ud i et retsopgør med den store stat.
Størrelsen af en erstatning i medfør af stk. 1 fastsættes af epidemikommissionen efter forhandling med skadelidte.
Såfremt der ikke kan opnås enighed om erstatningspligten eller erstatningens størrelse, påhviler det kommissionen at indbringe erstatningsspørgsmålet for domstolene.
Fjernelsen af § 27 er ude at trit med grundloven,ved at vælte bevisbyrden over på borgeren og
Tvinge borgeren ud i et retsopgør med den store stat.
Grundlovens § 73
Stk. 1. Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes
at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge
lov og mod fuldstændig erstatning.
Stk. 2. Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af
ejendom er vedtaget, kan en tredjedel af Folketingets medlemmer inden for en
frist af tre søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først
indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet
sted, og forslaget på ny er vedtaget af det derefter sammentrædende Folketing.
Stk. 3. Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed
og erstatningens størrelse kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af
erstatningens størrelse kan ved lov henlægges til domstole oprettet i dette
øjemed.
Kommentar:
Stk. 1. Denne paragraf beskytter folks ejendom. Beskyttelsen
omfatter alle ejere – danskere såvel som udlændinge, selskaber såvel som
privatpersoner. Ordet ejendom skal forstås i meget bred forstand. Grundloven
beskytter de rettigheder, som er grundlaget for folks økonomiske eksistens.
F.eks. beskytter § 73 et krav på løn og pension, man selv har sparet op. Man
har retten til de ting, man har købt og ejer. Det gælder også, hvis man f.eks.
har købt et hus eller et stykke jord.
Men det kan ske, at stat eller kommune har brug for folks
ejendom. Hvis der f.eks. skal anlægges en offentlig vej, bliver projektet ikke
standset, fordi en grundejer ikke vil sælge sin jord. I sådan en situation kan
stat og kommune overtage folks ejendom og give erstatning i stedet. Man kalder
det at ekspropriere folks ejendom. Det kan imidlertid ikke ske uden videre.
Projektet skal komme samfundet til gode. Der skal vedtages en lov, som giver
tilladelse til ekspropriationen. Og der skal gives fuld erstatning for den
ejendom, stat eller kommune overtager.
Stk. 2. Det kan være svært at komme igennem med en lov om
ekspropriation. Hvis en tredjedel, dvs. 60 medlemmer af Folketinget, er imod en
lov om ekspropriation, kan de kræve, at den skal udskydes til efter næste
folketingsvalg. Og så skal det nye Folketing stemme om loven. Dette krav fra
mindretallet skal komme, inden der er gået tre hverdage. Tidsfristen regnes fra
den dag, loven er blevet vedtaget.
Stk. 3. Bestemmelsen om, at ekspropriation kun kan finde
sted mod fuldstændig erstatning, er det vigtigste element i grundlovens
beskyttelse af ejendomsretten. Men det er ikke altid let at afgøre, hvad der er
‘fuldstændig erstatning’. Derfor giver stk. 3 mulighed for, at man kan gå til
domstolene for at få prøvet sin sag. Domstolene kan både tage stilling til, om
ekspropriationen er lovlig, og om erstatningen f.eks. er stor nok. Hvis
Folketinget ønsker det, kan man oprette en særlig domstol til at tage sig af
den slags sager. Det er nu ikke sket.