onsdag den 22. marts 2023

Har sendt mail på din FT mail, der viser Andel energi har hævet kr. 16 milliarder hos Radius/Cerius, Som er transport el selskaber, som ved lov er bestemt en lukket økonomi. De penge bruges i følge Andels formand til at grave Fiberkabler ned som intet har at gøre med strømtransport” Hvad siger du til dette ?? Bedste hilsen. Leif Tullberg

 

 Kære Pelle,

Vil du kigge på dette, jeg har prøvet at klage både over:

At el transport selskaberne tariferer på grundlag af Dansk energis Branchevejledning Tarifmodel 3.0

 

Og generel klage over at Radius opkræver for meget for el-transport, men jeg føler at mine klager kører i ring og ikke bliver taget alvorligt.-o

 

16 milliarder i udbytte

Forsyningstilsynet, der skal føre kontrol med monopolvirksomhederne, fremlagde i 2020 en analyse, der viste, at de fem største elnetselskaber – blandt dem Radius – i perioden 2008-2018 havde et overskud efter skat på 7,8 milliarder kr.

 

Se artikler og dokumentation nede i denne mail..-o😊

 

 

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

Tidligere 29 år ADM-DSV.

Samt kunde ved Radius.

 Venslev

4050 Skibby


Scrolle:

Fra: 1 - KFST Energianke (KFST) <post@energianke.dk>
Sendt: 16. januar 2023 14:07
Til: Leif Tullberg <leif@tullberg.me>
Emne: SV: Klage over at el selskaberne tariferer på grundlag af Dansk energis Branchevejledning Tarifmodel 3.0 ( https://www.danskenergi.dk/ )

 

Kære Leif Tullberg

 

Tak for din henvendelse til Ankenævnet på Energiområdet.

 

Du bedes rette din henvendelse til nævnets telefoniske hotline på telefonnummer 41715301 mandag - torsdag i tidsrummet fra 10.00-12.00.

 

 

Med venlig hilsen

 

Gustav Sørvin Schousboe

Sekretariatet for Ankenævnet på Energiområdet

 

Sekretariat:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000

 

Se vores privatlivspolitik på energianke.dk.

 

Fra: Leif Tullberg <leif@tullberg.me>
Sendt: 13. januar 2023 14:30
Til: 1 - KFST Energianke (KFST) <post@energianke.dk>
Emne: Klage over at el selskaberne tariferer på grundlag af Dansk energis Branchevejledning Tarifmodel 3.0 ( https://www.danskenergi.dk/ )

 

 

Til:

Ankenævnet på Energiområdet

Carl Jacobsens Vej 35

2500 Valby

 

 

Dette er en klage over at man bruger af Dansk Energis Branchevejledning Tarifmodel 3.0 af 25.03.2022

Som grundlag for el transport selskabernes  regning til forbrugerne.

Lige nu er der i tusindvis af EL transport forbrugere der ikke kan betale sine regninger.

Alligevel bruger man en brancheudarbejdet model, som både indtægtsmæssigt og likviditetsmæssigt tilgodeser monopol EL transportselskaberne.-o

 

Kontrol med monopoler

 

Til det formål fastsætter Forsyningstilsynet for hvert elnetselskab et loft over, hvor mange penge, de må tjene. Loftet, der også kaldes en indtægtsramme, skal sættes, så det er muligt for selskaberne at få et overskud, men det skal samtidig anspore dem til at blive mere effektive, så transporten bliver billigere.(?)

( hvis I ser artiklen fra Politiken taler vi om ekstra udgifter på transport af strøm på 2,5 Mio x  kr. 1000-1400 pr år,
Det er milliardbeløb der bliver listet op af forbrugernes lommer)

(desto dårligere elnet selskaberne vedligeholder elnettet, desto flere penge kan de opkræve på grund af strømspild)

 

Når året er gået, og omkostningerne er gjort op, fastsætter Forsyningstilsynet den endelige indtægtsramme.
Har selskaberne opkrævet flere penge end tilladt, skal de tilbagebetale dem til forbrugerne med et rentetillæg.
Det sker meget sjældent.

 

Har selskaberne holdt sig under indtægtsrammen, må de beholde det overskud, som de har skabt.

 

Elnetselskaberne står kun for transporten af el. De sælger ikke el. Det gør elhandelsselskaberne, som forbrugerne frit kan vælge imellem.

 

Men stigende elpriser har betydning for elnetselskaberne, fordi der sket et strømtab af el under transporten, som elnetselskaberne skal erstatte.
Stiger prisen på el, vil elnetselskabet derfor få en større omkostning.

(men hvem kontrollere dette strømtab)

 

Den omkostning kan elnetselskaberne så vælte over på forbrugerne, ved at sætte prisen på at transportere el - tariffen - op.
Det er det, der sker fra begyndelsen af det nye år på Sjælland og i Hovedstadsområdet, hvor Cerius og Radius, der står for transporten af el, altså forhøjer deres priser både 1. januar og 1. februar.

 

Link til artikel som kan læses hvis man opretter Politiken login..

 

https://politiken.dk/del/huBI7PAA0qdw

 

Hvis I går ind på forsyningstilsynets hjemmeside,
Vil I konstaterer at El transport kunderne ikke afregnes på basis af de faktiske el transports omkostninger inkl. strøm tab,

Men udelukkende på basis af  Dansk energis Branchevejledning Tarifmodel 3.0

 

https://forsyningstilsynet.dk/el/afgoerelser/forsyningstilsynet-tager-dansk-energis-branchevejledning-om-tarifmodel-3-0-til-efterretning

 

Forsyningstilsynet har taget  Dansk Energis Branchevejledning om Tarifmodel 3.0 til efterretning 25.03.2022

Dansk Energi har udarbejdet og til Forsyningstilsynet anmeldt en ny branchevejledning (Tarifmodel 3.0) for tarifering af kunder tilsluttet distributionsnettet.

Branchevejledningen beskriver principper og metoder for beregning af tariffer, effektbetaling og abonnementer. Den nye branchevejledning for tarifering træder i stedet for den hidtidige branchevejledning kaldet Tarifmodel 2.0.

Tarifmodel 3.0 er en videreudvikling af Tarifmodel 2.0, der videreføres for så vidt angår de centrale tariferingsprincipper, herunder at der sker en uændret tarifering af egenproducenter og producenter, ligesom det såkaldte vandfaldsprincip og inddelingen i køberkategorier bevares. De væsentligste ændringer i forhold til Tarifmodel 2.0 er, at Tarifmodel 3.0 gør tidsdifferentiering af kWh-forbrugstariffen til standard og videreudvikler denne. Derudover indføres effektbetaling for kunder tilsluttet de højeste spændingsniveauer. Endelig foretages en generel opdatering abonnementerne som følge af ny lovgivning, blandt andet som følge af, at energispareordningen er ophørt, og at de såkaldte skabelonkunder er afskaffet ved udgangen af 2020.

Forsyningstilsynet har gennemgået Dansk Energis branchevejledning Tarifmodel 3.0 og vurderer, at netvirksomhedernes korrekte anvendelse af Tarifmodel 3.0 som udgangspunkt vil føre til tariffer, der er forenelige med kravene om tarifering i elforsyningsloven og elmarkedsforordningens artikel 18. Forsyningstilsynet tager derfor Tarifmodel 3.0 til efterretning, dog kun for en periode frem til udgangen af 2027, ligesom den del af tariferingsmodellen, der angår rådighedstarifering og rådighedsbetaling for egenproducenter, kun tages til efterretning for en periode frem til udgangen af 2023, jf. elforsyningslovens § 73 b.

Forsyningstilsynet vil derfor tidsbegrænse godkendelser af netvirksomheders metoder for tarifering, der følger Tarifmodel 3.0, i overensstemmelse med ovennævnte perioder frem til henholdsvis udgangen af 2027 og 2023.

Der står også hvis elnet selskaberne har tjent for meget skal pengene tilbagebetales til forbrugerne, men det er ikke sket endnu-o😊

 

Kære læser det vil sige at 2,5 Mio forbrugere modtager deres strøm fra et selskab som har monopol og forbrugerne har intet alternativ ?

Men forbrugerne betaler ikke el transport på grundlag af de faktiske omkostninger som der står i el forsyningsloven,
Men de betaler efter snedig tarif som er udviklet af Dansk energi som er en brancheforening for elselskaber.. -o

https://www.danskenergi.dk/ ( Dansk Energi er fra 23. marts 2022 blevet til Green Power Denmark)

 

 

MADS REINHOLDT

direktør, Forbrugerrådet Tænk,

Forbrugerne skal ikke være bank for elselskaber,

Det er tid til at kigge på aconto systemet. For hvorfor skal forbrugere betale store beløb forud?

Link til JP..

https://jyllands-posten.dk/article14575304.ece?shareToken=1cri6as14c8oh85nkri2305e

 

 

Ps. Må jeg lige nævne at Andels energi som ejer radius og Cerius, har mange selskaber der laver alt muligt, blandt andet graver fibernet ned, tror I på vandtætte skodder ?

Folk er ved at går fra hus og hjem på grund af gas og el prisernes  himmelflugt, imens selskaberne skovler penge ind og gemmer dem i kasser,
jeg tror der er noget og komme efter..-o
😊

 

Jeg vil gerne vedlægge artikel fra Politiken hvor det klart fremgår at forbrugeren bliver skamredet af Radius og jeg ingen grund til at tro at det ikke også gælder de andre monopol selskaber…

 

 

Elselskabet Radius, der har monopol på at transportere strøm til en million kunder i Hovedstadsområdet,

Har i de seneste fem år haft et overskud på tre milliarder kroner, svarende til 600 millioner om året.

Ser man på regnskaberne for de seneste ti år, har det samlede overskud været 5,5 milliarder kr., svarende til 550 millioner kroner om året.

Elregningen

Forbrugerne modtager én samlet elregning, selv om det kan være forskellige selskaber, der skal have betalingen:

Elnetselskabet er det selskab, der har monopol på at drive elnettet i et område og transportere strømmen gennem nettet. Her kan forbrugerne ikke vælge. I Hovedstaden og på Sjælland er de store elnetselskaber Radius og Cerius.

 

Handelselselskabet er det selskab, som forbrugerne køber strømmen hos. Her kan forbrugerne vælge mellem en række selskaber - se elpris.dk - og det er handelselselskaber, der sender regningen.

 

Elregningen består samlet af:

 

Betaling for transport (distribution) af el.

Betaling for elektriciteten.

Betaling til Energinet, der driver det overordnede transmissionsnet.

Elafgift til staten

Moms til staten

De store overskud er skaffet af et selskab, der i 2021 ifølge regnskabet havde 25 fuldtidsansatte.

Regnskabet for 2021, som er det senest fremlagte, udviste et overskud på 440 millioner kr.

 

Radius har siden 2020 været ejet af det sjællandske elselskab Andel, der igen er ejet af 400.000 sjællandske el forbrugere.

Før da var Radius ejet af det delvist statsejede selskab Ørsted, der tidligere gik under navnet Dong.

Formanden for bestyrelsen i Radius, Knud Pedersen, siger, at »overskuddet afspejler den markedsrente, man får ved at stille kapital til rådighed«.

 

Radius har vel som monopolvirksomhed også til opgave at transportere strøm til forbrugerne til den billigst mulige pris. Hvorfor er det nødvendigt med så store overskud?

 

»Fordi selskabet drives på almindelige markedsmæssige vilkår, og vi investerer hvert år i elnettet«.

 

Knud Pedersen peger samtidig på, at overskuddet i de seneste fem år ser større ud, end det reelt har været, fordi der i regnskabet for 2018 indgår en tilbageførsel af en tidligere nedskrivning på 1,3 milliarder kr.

 

Der er grund til at tro, at selskabets indtjening og overskud vil vokse yderligere i de kommende år.

Radius varslede i efteråret to prisstigninger per 1. januar og 1. februar 2023, der vil koste en gennemsnitlig husstand 1.400 kr. om året. Samtidig indfører selskabet en ny tarifmodel, der betyder, at forbrugerne skal betale ni gange så meget for at få transporteret el i tidsrummet mellem 17 og 21, hvor de fleste familier laver mad og har brug for at bruge elektricitet, som om natten.

 

16 milliarder i udbytte

Forsyningstilsynet, der skal føre kontrol med monopolvirksomhederne, fremlagde i 2020 en analyse, der viste, at de fem største elnetselskaber – blandt dem Radius – i perioden 2008-2018 havde et overskud efter skat på 7,8 milliarder kr.

 

De fem selskaber valgte i samme periode at udbetale 16 milliarder kr. i udbytte til deres ejere, som gennem årene har omfattet andelsselskaber, private investorer og staten. Godt halvdelen var kapital, som selskaberne havde oparbejdet før 2008.

 

De fem selskaber var Radius, Cerius, Evonet, N1 og Vores Elnet.

 

Citat fra Politiken.

Du kan læse hele artiklen hvis du er ven med mig opret gratis Politiken login..

 

Det er da helt skørt, selsskaberne har jo 100 % monopol. Leif Tullberg..

 

https://politiken.dk/del/TccSk1AA3t-g

 

 

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

Tidligere 29 år ADM-DSV.

Samt kunde ved Radius.

Rendebækvej 2 Venslev

4050 Skibby

Mob.+45 40646900

Leif@tullberg.me