Kære læser her er mit skriv til dig, håber du har tid og lyst at læse det, jeg har ikke skrive talent,
Men til gengæld har jeg har smerten ved det der sker i kølvandet på corona..
Men til gengæld har jeg har smerten ved det der sker i kølvandet på corona..
Regering
og folketing gør naturligvis hvad der er nødvendigt for at afbøde virkningerne
af corona,
Men
det er lønmodtagerne og virksomhederne der betaler prisen..
Regeringens
rednings pakker er skruet sådan sammen at Restaurant Kalvø taber 341.000 kr på
tre måneder og oppebære et tilskud fra staten på i alt 38.000 kr
Mange
af tiltagne er designet for at hjælpe lønmodtagere ikke virksomhederne.
Med
de sidste meldinger kommer Restaurant kalvø tidligst til at afholde selskaber
fra august, så der bliver mindst kr 200.000 i yderligere tab.
Herudover er det nu kun
sagsanlæg mod staten tilbage, hvis vi vil have erstatning.
Hvis
ikke folketinget havde fjerne § 27 i epidemiloven ville det være staten der
skulle indbringe sagen for domstolene,
hvis
man ikke kunne blive enig om erstatning..
Læs
venligst jeg håber på at du kan se vi har en sag..😊
Derfor
er det et stort demokratisk problem at folketinget den 12 marts fik
fjernet § 27 i Epidemiloven,
Folketinget
vedtog sent torsdag aften den 12. marts 2020 en ændring af epidemiloven, som
giver sundhedsministeren beføjelser til at bekæmpe COVID-19-epidemien i
Danmark. Loven kan indebære en lang række restriktioner og påbud for både
borgere, virksomheder, foreninger samt private og offentlige institutioner mv.
både i relation til interne og eksterne aktiviteter.
§
27
Hvis
der i forbindelse med de forebyggende foranstaltninger, der iværksættes i
medfør af denne lovs kapitel 3 for at hindre udbredelse af smitsomme og andre
overførbare sygdomme, påføres nogen tab, har vedkommende krav på erstatning
herfor fra det offentlige.
Stk.
2.
Størrelsen
af en erstatning i medfør af stk. 1 fastsættes af epidemikommissionen efter
forhandling med skadelidte.
Såfremt der ikke kan opnås
enighed om erstatningspligten eller erstatningens størrelse, påhviler det
kommissionen at indbringe erstatningsspørgsmålet for domstolene.
Fjernelsen
af § 27 er ude at trit med grundloven,ved at vælte bevisbyrden over på borgeren
og
Tvinge
borgeren ud i et retsopgør med den store stat.
Grundlovens
§ 73
Stk.
1. Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom,
uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Stk.
2. Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom er vedtaget, kan en
tredjedel af Folketingets medlemmer inden for en frist af tre søgnedage fra
forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først indstilles til kongelig
stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet sted, og forslaget på ny er
vedtaget af det derefter sammentrædende Folketing.
Stk.
3. Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed og erstatningens
størrelse kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af erstatningens størrelse
kan ved lov henlægges til domstole oprettet i dette øjemed.
Kommentar:
Stk.
1. Denne paragraf beskytter folks ejendom. Beskyttelsen omfatter alle ejere –
danskere såvel som udlændinge, selskaber såvel som privatpersoner. Ordet
ejendom skal forstås i meget bred forstand. Grundloven beskytter de
rettigheder, som er grundlaget for folks økonomiske eksistens. F.eks. beskytter
§ 73 et krav på løn og pension, man selv har sparet op. Man har retten til de
ting, man har købt og ejer. Det gælder også, hvis man f.eks. har købt et hus
eller et stykke jord.
Men
det kan ske, at stat eller kommune har brug for folks ejendom. Hvis der f.eks.
skal anlægges en offentlig vej, bliver projektet ikke standset, fordi en
grundejer ikke vil sælge sin jord. I sådan en situation kan stat og kommune
overtage folks ejendom og give erstatning i stedet. Man kalder det at
ekspropriere folks ejendom. Det kan imidlertid ikke ske uden videre. Projektet
skal komme samfundet til gode. Der skal vedtages en lov, som giver tilladelse
til ekspropriationen. Og der skal gives fuld erstatning for den ejendom, stat
eller kommune overtager.
Stk.
2. Det kan være svært at komme igennem med en lov om ekspropriation. Hvis en
tredjedel, dvs. 60 medlemmer af Folketinget, er imod en lov om ekspropriation,
kan de kræve, at den skal udskydes til efter næste folketingsvalg. Og så skal
det nye Folketing stemme om loven. Dette krav fra mindretallet skal komme,
inden der er gået tre hverdage. Tidsfristen regnes fra den dag, loven er blevet
vedtaget.
Stk.
3. Bestemmelsen om, at ekspropriation kun kan finde sted mod fuldstændig
erstatning, er det vigtigste element i grundlovens beskyttelse af
ejendomsretten. Men det er ikke altid let at afgøre, hvad der er ‘fuldstændig
erstatning’. Derfor giver stk. 3 mulighed for, at man kan gå til domstolene for
at få prøvet sin sag. Domstolene kan både tage stilling til, om
ekspropriationen er lovlig, og om erstatningen f.eks. er stor nok. Hvis
Folketinget ønsker det, kan man oprette en særlig domstol til at tage sig af
den slags sager. Det er nu ikke sket.
Her er Restaurant Kalvøs corona
historik sidst opdateret til 9 maj ...😊
Hvis
du orker at læse mere så klik venligst på linket:
Bedste
Hilsen Leif Tullberg,
Aktiv pensionist, tidligere 29 år som ADM DSV.
Aktiv pensionist, tidligere 29 år som ADM DSV.
Ejer nu
Restaurant Kalvø Frederikssund.
Mob.+45
40646900