torsdag den 3. februar 2022

Kære Borgerrepræsentationsmedlem, her er fakta som burde have fået dig til at sætte sagen med Intervare på pause.

 

Kære modtager, denne sag er ren ideologi,
Hvor kommunens CSR afdeling har brugt falske bilag og manipuleret med de faste vognmænd som har betjent de ca. 2000 visiterede svage borgere i Københavns kommune.

Jeg har undersøgt forholdene i Intervare og Nemligcom siden april 2021,Jeg indhentet aktindsigter, jeg har fået medhold af ankestyrelsen i at kommunen trænerer mine aktindsigter, jeg mangler at få 377 sider ud af 400 sider, alligevel har jeg fundet ud af at kommunens CSR bruger falske bilag i deres forsøg på at gøre Intervare til skurk.  

(jeg har lige erfaret at Københavns kommune giver Egebjerg købmandsgård kr.950.000 mere om måneden end de kr. 550.000 kr. Intervare hidtil har fået) 

Sophie Hæstorp Andersen ser et fremtidigt arbejdsmarked for sig, som bliver stadig mere fragmenteret og med flere løstansatte.

Og her mener hun, at sager som Intervares brug af underleverandører, er en oplagt mulighed for at trække en streg i sandet.

Det er en ideologisk påstand, Nemligcom/Intervare har kørt med selvstændige vognmænd i mere end 20 år og har ca. 90 selvstændige vognmænd kørende hver dag.

Det er bestilt arbejde, af 3F som øjner en mulighed for at få flere fagforeningsmedlemmer.

Desværre har 3F direkte adgang til regeringen og til den øverste ledelse på Københavns rådhus.-o

Det giver simpelthen ingen mening at smide Intervare ud,
Det er en ren rød politisk magtdemonstration.

Som Sophie Hæstrup Andersen er parat til at kaste en ekstra million kroner pr måned af skatteborgernes penge efter, for at trække en streg i sandet i sin ideologiske kamp. -o

Men hele sagen er et politisk falsum.

Her er hvad jeg i går efter afgørelsen har sendt til Borgerrepræsentationen..

BH Leif Tullberg 50 år i dansk transport og kunde hos Nemligcom..

Kære Borgerrepræsentationsmedlem, her er fakta som burde have fået dig til at sætte sagen med Intervare på pause.

Og indhente ekstern juridisk vurdering , men ikke advokatfirmaet Horten, som er part i sagen.
Det ville have spare kommunen for et eksorbitant erstatningsbeløb, samt undgå de visiterede bliver kastebold.

Intervare har løst opgaven i 20 år til stor tilfredshed for alle parter.

Der er kontrakt mulighed for et års forlængelse aftalen med Intervare, det ville give mulighed for domstolsprøvelse,
Som vil reduceret kommunens erstatningskrav, samt den eksorbitante fordyrelse som det nye udbud har givet anledning til.
For øvrigt har CSR afdelingen sideløbende godkendt en ny aftale efter samme præmisser med Multitrans,
Selvom Multitrans har vedkendt sig at de i den fireårige kontrakt ikke har levet op til konditionerne,
CSR afdelingen har ikke lagt op til bod eller tilbagebetaling.
Men i stedet godkendt Multitrans til en ny fireårig kontrakt..

Scrolle og læs venligst:  
 





Ovennævnte filer viser kernen i min påstand, denne formulering holder ikke, der er ikke indgået en sådan aftale imellem 3F & Dansk erhverv..

Nu har jeg fået beviset som er fremsendt fra Jan Villadsen 3F til Københavns kommunes CSR afd.:


Du kan se "3F J Villadsens protokollat 23 aug. 2021.pdf" på:

 https://acrobat.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:133d12d9-9583-4f5d-97ea-74a64d1dd7de


Men hele sagen er kordineret løbende med 3F som er helt uden troværdighed. 

Det undre mig at ingen holder CSR afdelingen op på dette citat,
Som er kernen i sagen mod intervare, (citatet er i øvrigt et falsum)
Nemlig at påstanden om Budoverenskomsten ikke kan bruges, det er faktuelt forkert.

Med budoverenskomsten som grundlag, bortfalder kravet om efterbetaling.. 

Herunder hele min fremstilling:

Nu er sagen er overgået til jer i Borgerrepræsentationen til behandling 3 februar..
(Hvor I har besluttet at hæve kontrakten med Intervare) 

 Min påstand er at når CSR afdelingen kan leverer et falsk citat fra et protokollat som ikke eksistere,

Kan der være flere andre af CSR afdelingens andre påstande der også er falske..

Jeg har vedhæftet relevante filer til dokumentation for mine anbringender.

 Dette bilag .


Har de to udvalg lagt til grund i deres vurdering af tvisten med intervare..

Jeg har talt med David Salomonsen chef for KK´s CSR afdeling, den 2 november 2021,

Hvor han forsøgte at lyde overrasket,
Men det er ikke rigtigt, han havde nemlig deltaget i et møde fredagen før med Intervare,
Hvor han var blevet præsenteret for at CSR afdelingens indstilling i bilag 1. Til udvalgene indeholdt et falsum!

Københavns Kommunes CSR. Afdeling har vildledt, Borgerrepræsentationen, Sundheds og omsorgsudvalget, Socialudvalget”

I indstillingen i bilag 1.som har dannet grundlag, for den meget alvorlige beslutning som Københavns kommune, har truffet i tvisten med Intervare.

Kære Læser, først tog det lidt tid at få fat i den meget interessante PDF, som er indstillingen bilag 1. fra CSR afd. Københavns kommune

Til Socialudvalget og Sundheds og Omsorgsudvalget, samt Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune.

Vedr. tvisten med imellem Københavns Kommune & /Intervare som leverer dagligvare til 2300 visiterede ældre svage borgere hver uge.

Angiveligt er indstillingens indhold i bilag 1. vedr. dette til udvalgene og Borgerrepræsentationen” ”Ikke korrekt”  
Blandt andet vedr.
Hvad der er gældende overenskomst for de chauffører, der kører varebiler som ansatte.

(Der har kørt enkelte chauffører ved vognmænd med flere biler der har betjent KK)

Herunder CSR Afdelingens påstand: 

”For så vidt angår Budoverenskomsten, så er denne indgået til regulering af avisbudenes arbejde,

hvilket ikke kan sammenlignes med udbringning af dagligvarer. .

Dansk Erhverv og 3F har – som overenskomstparter i Budoverenskomsten - endvidere for nyligt underskrevet en fælles erklæring om, at Budoverenskomsten ikke kan anvendes til andre typer af udbringning end avisdistribution”

Ovennævnte fejlagtige fremstilling har KK´S CSR afd.Brugt i deres indstilling til: Borgerrepræsentationen, samt Sundheds og omsorgsudvalget, Socialudvalget”

Der findes ikke et protokollat, med det indhold som er beskrevet af CSR afd. i deres indstilling bilag 1. til Borgerrepræsentationen, Sundheds og omsorgsudvalget, Socialudvalget” 

(jeg har erfaret at det er 3F der har forfattet dette protokollat, men som ikke er aftalt eller underskrevet af overenskomst parterne )

Det er jo ganske væsentligt at den indstilling bilag 1.Som både udvalgene og Borgerrepræsentationen,
Har lagt til grund for deres meget alvorlige beslutning, ikke er korrekt.  
Hvilket overenskomst skal lægges til grund for beregningerne?
Arbejdsklausulen indeholder et krav om, at reference overenskomsten
skal være en landsdækkende overenskomst for ”arbejde af samme art”
som det arbejde, kontrollen vedrører.
Intervare gør gældende, at beregningerne skal foretages efter Bud overenskomsten indgået mellem Danske Mediers Arbejdsgiverforening

(en del af Dansk Erhverv) og 3F Fagligt Fælles Forbund, eller efter Industriens Overenskomst indgået mellem Dansk Industri og CO-industri.
CSR-enheden bemærker i den forbindelse, at chaufførarbejdet ikke kan sammenlignes med industrielt arbejde, hvorfor Industriens Overenskomst ikke lever op til arbejdsklausulens krav om ”arbejde af samme art”.

For så vidt angår Budoverenskomsten, så er denne indgået til regulering af avisbudenes arbejde, hvilket ikke kan sammenlignes med udbringning af dagligvarer. Dansk Erhverv og 3F har – som overenskomstparter i Budoverenskomsten - endvidere for nyligt underskrevet en fælles erklæring om, at Budoverenskomsten ikke kan anvendes til andre typer af udbringning end avisdistribution. Budoverenskomsten lever derfor heller ikke op til arbejdsklausulens krav om ”arbejde af samme art”.

jeg opfatter ovennævnte som et falsum fra CSR afd..LT. 

Jeg har erfaret at der kun findes et protokollat i mellem 3F & Dansk Erhverv,

og det omhandler kun forholdet vedr.

Danske mediers indtræden i Dansk Erhverv,

og dette protokollat indeholder ikke det ovennævnte citat” 

Herudover er oplysningen i protokollatet faktuelt forkert, indsat herunder et citat fra færdselsstyrelsens redegørelse til folketinget: 

Med den anførte vægtgrænse kan der uden tilladelse transporteres gods for fremmed regning på op til 11 kg pr. stykgods (kolli). Hensigten bag denne afgrænsning er, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker kan ske uden krav om tilladelse.
Kørsel uden tilladelse er dog ikke afgrænset til alene at gælde levering af aviser og reklamer, idet den anførte kørsel uden tilladelse gælder for fragt af alle typer af gods. 

(Kontakt Dansk Erhverv, direktør Thomas Rønnow tidligere Danske Mediers Arbejdsgiverforening som nu er på vej ind i DE).

(Eller Hans Peter Nissen mobil:4010 3286 BS medlem Danske mediers arbejdsgiverforening nu på vej ind i Dansk erhverv )
Citatet er en hjørnesten i argumentationen omkring vognmændene,
Hvor for øvrigt at CSR afd. påstår at vognmændene er chauffører...
Intervare, fastholder at de er vognmænd.
Jeg kan tilføje at en chauffør, kan normalt ikke købe en varebil til kr. 300.000 

Samt vognmændene der kører for Intervare har moms nr og tilmeldt skat, samt cvr Nr.
Ting der bliver kontrolleret af Intervare..


Kære Borgerrepræsentations medlem, jeg håber det giver mening ,du er velkommen til at ringe til mig 40646900..-o😊,


Pressemeddelsen fra Intervare:

Pressemeddelelse: Intervare klar til at trække Københavns Kommune i retten

 

Københavns Kommune har på et møde i Borgerrepræsentationen valgt at opsige vores over 20 år lange samarbejde med under tre måneder tilbage af den nuværende kontraktperiode. Det er en helt uforståelig og disproportional reaktion på en tvist mellem Intervare og kommunens CSR-enhed, som har stået på siden maj 2021.

 

I den periode har Københavns Kommune draget en principiel og ikke mindst vidtrækkende juridisk konklusion, som betyder, at ejerne af de selvstændige transportvirksomheder, som kører for Intervare, skal betragtes som lønmodtagere. Det er stik imod gældende retspraksis på området. For at imødekomme kommunen og fastholde det hidtil gode samarbejde, har Intervare gjort alt for at leve op til de nye krav. Alligevel har et flertal i Borgerrepræsentationen helt uforståeligt valgt at kaste Intervare på porten før tid.

 

”Vi er helt uforstående over for det, der er sket her. Vi har løbende været i dialog med kommunen, men hver gang, vi har levet op til et krav, er det som om, at målstregen er blevet flyttet igen. Vi har gentagne gange gjort Københavns Kommune opmærksom på, at vi og vores advokater er uenige i deres vurdering, og samtidig har vi gjort alt, for at tilfredsstille kommunens CSR-enhed. Det virker som om, at Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til, hvornår en person er lønmodtager. Men det her lugter af en politisk indstilling fra starten af. Og Intervare vil derfor nu gå rettens vej,” siger kommerciel direktør i Intervare, Mikkel Pilemand.

 

Intervare har også forholdt politikerne, at de er uenige med kommunens CSR-enhed. Politikerne skal vide, at de med beslutningens principielle karakter pådrager sig et betydeligt ansvar for fremover at gennemføre den nye præcedens overfor kommunens øvrige leverandører. Mange af dem bruger underleverandør i form af selvstændige transportvirksomheder på samme måde som Intervare.

 

”Hvis ikke de øvrige leverandører til kommunen bliver stillet overfor de samme krav, som vi er blevet, er det jo klokkeklar forskelsbehandling. Det vil vi selvfølgelig holde nøje øje med,” siger Mikkel Pilemand, der imødeser en retssag, hvor Intervare forventer at få medhold.

 

Ud over en sag om misligholdelse af kontrakten, kan kommunen i øvrigt se frem til et krav om tilbagebetaling af de fakturaer fra Intervare, som kommunen har nægtet at betale siden oktober 2021.

 

Intervare vil ikke lade de 2.300 ældre og svage medborgere i stikken, der er visiteret til at få leveret dagligvarer. Derfor vil Intervare levere varer til dem uændret i opsigelsesperioden, selvom Københavns Kommune ikke vil betale for arbejdet.

 

”Jeg er ked af denne situation – ikke mindst på borgernes vegne. Intervare har haft et tillidsfuldt og godt samarbejde med Københavns Kommune i over 20 år, ligesom vi har et tilsvarende godt samarbejde med 41 andre kommuner. Der har aldrig været problemer med vores leveringsmodel, som altid har været kendt og anerkendt. Også af Københavns Kommune. Men der er gået politik i sagen, og de juridiske vurderinger fra kommunens CSR-enhed er blevet mere og mere absurde. Vi vil ikke finde os i flere grove beskyldninger, og vi går i retten for at få statueret et klart eksempel på, at man ikke kan presse og forskelsbehandle leverandører for at få en kortsigtet politisk gevinst,” siger Mikkel Pilemand.

 

For yderligere information:

Seniorrådgiver

Cathrina Dybdahl

Mobil: 5176 7292

E-mail: cd@ulvemanborsting.com


3F har udvalgt Nemlig.com til deres angreb, (for at skaffe nye medlemmer) Blandt andet ved at antyde at Nemligcom opererer med lignende arbejdsforhold som 3F påstår at Amazon har”

Kære læser, Politiken og 3F´s /Jan Villadsens udføre en propaganda hetz mod Nemligcom, som der ikke er belæg for.

Jeg har prøvet at få mine synspunkter optaget både hos dagblade og andre, det virker som om at ingen vil bringe den anden side af mønten.

DE 5 største dagblade er medejere af Dao, samt Dao Food som er en stor distributions konkurrent til Nemligcom. 

Fagforeningerne har fået for stor magt”
 

(https://www.berlingske.dk/pilestraede/fagforeningschef-lovpriser-regeringens-kurs-over-for-nemligcom-og-wolt) 

 

Jeg har læst en artikel i  Berlingske vedr. 3F Jan Villadsen, samt formodningsregel med mere og dens påvirkningen af  Nemlig.com med flere,

jeg fulgt denne sag længe:

”Regeringens reformudspil »Danmark kan mere I« indeholder en række initiativer, der har spredt jubelstemning i fagbevægelsen. Regeringen vil nemlig gøre op med de såkaldt »falske selvstændige«, der arbejder under, hvad man i fagbevægelsen betragter som u-ordnede forhold og uden overenskomst.”

Ovennævnte er et citat fra en Berlingskes artikel.

3F har udvalgt Nemlig.com til deres angreb,
(for at skaffe nye medlemmer)
Blandt andet ved at antyde at Nemligcom opererer efter lignende arbejdsforhold,
som 3F påstår at Amazon har”
 
3F har mistet mange tusinde medlemmer og er nu nede på 263.000 medlemmer. 

Men også at medejeren af Nemligcom, som  er en af Danmarks rigeste mænd, har nok haft stor betydning for 3F´s angrebsstrategi.

Nemligcom er et af de mest velorganiserede og velbetalende virksomheder i Danmark”
Med en lageroverenskomst med 3F igennem 15 år.  

Der betales fra kr.29.100 til 42.000 kr.pr måned for 37 timer per uge, for lageransatte .. 

Vognmændene afregnes med ca. kr. 50.000-60.000 pr. måned, for en varevogn på under 3500 kg. alt efter hvad tid på døgnet der køres. 

Dette beløb er det højeste afregningsbeløb for varevogne under 3500 kg der kører i Danmark..

 Det frigør mindst ca. 42.000-50.000  til chaufførløn og fortjeneste til vognmanden.

Virksomheden holder personer i gang, som har meget svært ved at finde fodfæste, på det danske arbejdsmarked.. 

Som I kan se ud af diverse link, er Nemlig.com kommet i klemme i en fagforeningskamp/ medlemskamp mellem 3F og HK.. 

Jeg har været i transportbranchen siden 1965,

SID, nu 3F har siden 1976 brugt trickmodellen, ved at påstå at vognmændene ikke er selvstændige..

 Angiveligt for at få flere fagforeningsmedlemmer. 

Selv 26 år efter DSV´s stiftelse, prøvede de stadig at bruge mafia lignende metoder.

Men det lykkedes heldigvis ikke... 

(Politiken har kørt en kampagne sammen med 3F rettet mod Nemligcom, desværre har andre taget dele af kampagne ukritisk op) 

Politiken er medejer af transportvirksomheden DAO & DAO Food, sammen med flere andre bladhuse, DAO Food kører  for Skagen food, som ikke har biler selv.

(Skagen Food har ca. 300.000 onlinekunder) 

3F har kun overenskomst med DAO der kører med aviser og pakker.(budoverenskomsten)

(som er ca. 30 % billigere end 3F´s tungvognsoverenskomst, og meget mere fleksibel) 

 3F vil ikke give Nemlig.com ´s vognmænd lov til at køre efter samme overenskomst.

(eller skabe en onlineoverenskomst der er tilpasset 2021 ). 

Der findes ingen lovgivning i Danmark der forpligter vognmænd  som køre med biler under 3500 kg,

Efter 11 kg´s reglen, til at følge de kollektive overenskomster.. 

 Færdselsstyrelsen varebils ordnings redegørelse i link herunder..


https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/247/2364399.pdf

 

Bladhusene kommer til at gå  3Fs ærinde, tjek venligst Jan Villadsens  CV. han var medskyldig i Falck skandalen..(som kostede Falck 150 millioner kr.)

Link til artikler og mine blogs: 


Lars Weiss er leveringsdygtig i stråmænd:

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/10/det-er-jo-tydeligt-at-lars-weiss-er.html

https://www.berlingske.dk/kommentar/hummelgaard-og-fagbevaegelsen-har-sigtekornet-indstillet-paa-denne-mand

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/06/jan-villadsen-3-f-bruger-grove-metoder.html

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/05/man-har-frihed-til-at-fjolle.html

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/nemligcoms-svar-i-sagen.html

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/kre-modtager-her-mit-svar-til-dr-pa.html

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/vi-er-i-nemligcom-udsat-for-den.html

 https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/09/jeg-spurgte-jan-villadsen-den-26-juni.html


BH Leif Tullberg. 

50 år i transport branchen og en tilfreds nemlig.com kunde.

Se betingelserne for Tansport hos Nemligcom herunder:

Distribution Code of Conduct

Formål

Formålet er at beskrive nemlig.coms (NL) adfærdskodeks, herefter benævnt Code of Conduct, inden for distributionsområdet, som transportvirksomheder (TV) til enhver tid skal overholde.


Indledning

Vi forventer en passende opførsel og omgangstone fra alle vores samarbejdspartnere, og herunder gensidig respekt for hinandens opgaver, tid og personlighed. Endvidere forventer vi, at alle TV og deres chauffører er loyale i forhold til NL. 


NL’s virksomhed er baseret på værdierne; service, fokus, tryghed og sund fornuft. Disse værdier er vores fundamentale tilgang til alle dele af vores forretning, lige fra TV og TV’s chauffører til samfundet som helhed og herunder særligt NL’s kunder.


NL vil arbejde målrettet med disse værdier gennem vedvarende engagement og dialog. I de tilfælde, hvor TV eller dennes chauffører gentagne gange tilsidesætter disse værdier, vil NL forbeholde sig retten til med øjeblikkeligt varsel at afbryde samarbejdet med TV. Enhver handling, som forsætligt eller groft uagtsomt overtræder lovgivning eller regler, samt ethvert forsøg på at skjule manglende overholdelse af denne Code of Conduct, vil udgøre en væsentlig misligholdelse og medføre en øjeblikkelig ophævelse af samarbejdsaftalen med deraf følgende konsekvenser.



Anvendelse og lovgivning

NL forventer at TV baserer sin forretning på ansvarlighed, lovlig adfærd og respekt. NL kan til enhver tid revidere en hvilken som helst del af denne Code of Conduct, hvilket i så fald vil blive kommunikeret til TV.

 

NL respekterer principperne i "The Universal Declaration of Human Rights" og accepterer blandt andet ikke korruption i nogen former.

 

NL tilskynder til, at TV respekterer og følger de samme principper. NL arbejder på at bevare et arbejdsmiljø, hvor alle medarbejdere og samarbejdspartnere behandles med respekt og værdighed og anerkendes for deres bidrag til NL’s forretning.


NL forventer, at TV respekterer og følger gældende lovgivning og bestemmelser ligesom NL forventer, at TV respekterer og behandler dennes medarbejdere etisk korrekt.     


Formidling

TV må tage de nødvendige skridt for at sikre sig, at indholdet i denne Code of Conduct er kendt og kommunikeret til alle ansatte i TV’s virksomhed og at de agerer i overensstemmelse med det. Herunder at TV’s ansatte kender til den etablerede Whistleblowerordning.


Ansættelsespraksis 

NL kræver, at TV ikke anvender illegal arbejdskraft, tvungen arbejdskraft eller børnearbejde samt respekterer eventuelle aldersrestriktioner, der måtte være på forskellige former for arbejde.

 

Såfremt NL måtte ønske det, skal TV kunne fremvise dokumentation for retmæssig ansættelse af de medarbejdere, der anvendes til arbejde for NL, ligesom dokumentation for behørig medarbejderforsikring herunder arbejdsskadeforsikring m.v. skal kunne fremvises.


Ansættelsesbevis

TV har ansvaret for, at alle TV’s medarbejdere får udleveret et korrekt ansættelsesbevis i overensstemmelse med reglerne i ansættelsesbevisloven jf. lovbekendtgørelse 2010-03-17 nr. 240 om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet med senere ændringer.



Diskrimination

Direkte eller indirekte diskrimination af medarbejdere eller jobsøgende, såsom at selektere ud fra blandt andet race, religion, nationalitet, politik, alder eller andre kriterier, som er ulovlige efter dansk diskriminationslovgivning, må ikke ske og er ikke i overensstemmelse med denne Code of Conduct.

 

NL tolererer ikke mobning af nogen art. Mobning kan på urimelig vis forstyrre en persons arbejdspræstation eller skabe et truende eller krænkende arbejdsmiljø. Mobning kan omfatte nedladende eller nedsættende bemærkninger, tilbud om personalegoder i bytte for seksuelle ydelser og andre former for krænkende adfærd.


Tvang og fysisk afstraffelse

Fysisk afstraffelse, trusler, vold, eller anden form for psykisk eller fysisk tvang eller misbrug accepteres ikke af NL. 


Løn mv.

NL kræver, at alle VGM betaler deres medarbejdere en anstændig løn, der giver dem mulighed for at opretholde en rimelig levestandard, minimum svarende til 25.000 – 30.000 kr. pr. måned ved en 37-timers arbejdsuge afhængig af, hvornår på døgnet arbejdet udføres. Hertil tilføjes der +12,5% i feriepenge. Aflønning skal ske på lovlig vis og i øvrigt i overensstemmelse med lovgivning på området, herunder med korrekt afholdelse af skat, feriepenge, ATP og øvrige lovbestemte bidrag. Således er enhver form for sort arbejde strengt forbudt.


Arbejdstid

NL forventer, at TV laver en ordentlig arbejdstidstilrettelæggelse for sine medarbejdere og i øvrigt overholder lovgivningen på området, herunder arbejdsmiljøloven som f.eks. 11-timersreglen og 48-timersreglen.


Endvidere forventes det, at underleverandører overholder køre- og hviletidsbestemmelserne samt EU´s arbejdstidsdirektiv på opgaver, hvor dette er relevant.



Ytringsfrihed

NL forventer at TV respekterer ytringsfriheden i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning.

 

Korruption, bestikkelse og interessekonflikter 

NL forventer en stor grad af åbenhed og ærlighed i alle forretningsprocesser. NL forventer, at TV blandt andet afstår fra enhver form for bestikkelse, svig og afpresning - dette både direkte og indirekte.

TV må under ingen form tilbyde, tage imod, opfordre til eller på anden vis deltage i bestikkelse eller relateret aktivitet. Herunder gælder, at der ikke bør gives eller modtages gaver, medmindre gaven er i overensstemmelse med sædvanlig forretningspraksis, ikke kan opfattes som bestikkelse eller uretmæssig betaling, ikke tilbydes på upassende vis for at påvirke forretningsforholdet og ikke overtræder gældende lovgivning eller etiske retningslinjer.


Det forventes, at man til enhver tid gør NL opmærksom på eventuelle personlige interesser, som kan udgøre en mulig konflikt i forhold til NL, f.eks. økonomiske interesser og interessekonflikter som involverer familiemedlemmer eller andre nære relationer.


Sikkerhed og arbejdsmiljø

NL forventer, at TV aktivt arbejder på at kunne sikre et fornuftigt og sundt arbejdsmiljø i overensstemmelse med love og forordninger på området, herunder, men ikke begrænset til arbejdsmiljøloven. Vi forventer videre, at TV gennem dialog bidrager til og understøtter fokus på et ordentligt arbejdsmiljø.

 

TV er ansvarlig for at uddanne, oplære og motivere dennes medarbejdere til at forstå og overholde de gældende arbejdsmiljøregler.  


Trafiksikkerhed

Trafiksikkerhed er vigtigt for NL, vores kunder og resten af samfundet. Alle der udfører kørsel for NL skal overholde gældende færdselsregler, være i besiddelse af gyldigt kørekort og udvise hensynsfuldhed, samt påpasselig og defensiv kørsel i trafikken således at unødige risici undgås.     


Miljø

NL arbejder på at sikre miljøansvarlige løsninger. NL forventer, at VGM, som minimum, efterlever lovgivningen på området og arbejder ud fra en målsætning om at mindske miljøpåvirkningen mest muligt. Et eksempel herpå er at undgå tomgangskørsel ifm. leveringerne.



Efterlevelse af denne Code of Conduct

Manglende efterlevelse af denne Code of Conduct vil udgøre en væsentlig misligholdelse af samarbejdsaftalen med deraf følgende konsekvenser for TV.


https://www.nemlig.com/om-nemlig/ansvarlighed/mennesker/samarbejdspartnere/distribution-code-of-conduct