mandag den 28. juni 2021

Jan Villadsen 3 F bruger grove metoder, for at indfører forældede overenskomster"

Tak for solid fejring af #FairTransport foran idag. Med gode taler fra om værdi af sammenhold, overenskomster + ordnede forhold. Også når vi handler moderne og digitalt. Transport og #arbejde er ikke gratis #DKbiz #DKtrp #DKpol

Indlæg vedr. 3F..

Til  Jan Villadsen & Per Christensen 3F,

jeg forstår ikke hvad 3F fejre foran nemlig.com ‘s bygninger? Nemlig.com har i 15 år haft overenskomst med 3F og 3F har på intet tidspunkt haft sager med Nemlig Com, Som 3F har bragt til arbejdsretten, som er det normale efter den danske model, hvis der uenigheder”

Alligevel deltager 3F aktivt i en tilsvining  af nemlig.com”

I synkront samarbejde med Politiken i mange artikler uden dokumentation, Som efter min opfattelse tangere bagvaskelse”

Forholdene på Nemlig com´s lager er i top, de afregner kr. 29,100 for 37 timer og kr.  42,000 ved skiftehold.

3 F`s lokalafdeling har intet at udsætte på Nemlig Com

Arbejdstilsynet har for få måneder siden givet grønne smileys til Nemlig Com.

Men efter Arbejdsministeren har bedt arbejdstilsynet om at genbesøge nemlig Com,

Med ordre om at finde noget, har Nemlig Com modtaget få mindre påtaler”

Det mærkelige ved nemlig com historien er, at det ikke er en virksomhed, der holder sig udenfor den danske model.

3F har i årevis haft overenskomst med nemlig.com virksomheden for lagermedarbejderne.

Det kan derfor undre, at hvis der er problemer med arbejdsforholdene, hvorfor har 3F ikke fået dem løst via de normale faglige kanaler?

Svaret på den gåde skal måske findes i, at der udspiller sig et drabeligt slagsmål mellem HK og 3F om, Hvem der fremover skal organisere medarbejderne hos Nemlig.com.

HK-formand Per Tønnesen kunne i marts melde ud, at HK havde aftalt med nemlig com virksomheden, at dens fremtidige logistikcentre skal dækkes af overenskomster med HK.

Nu laver 3F protestmøder og chikanere de 1400 medarbejdere på nemlig com som er organiseret i 3F, det er helt vildt”

Ingen tager tråden op og sætter3F på plads.

Nu er 3F`s argument at de vognmænd som bringer vare ud fra nemlig. om,

Skal fyres af nemlig com  og nemlig com skal selv købe varebiler”

Det er helt på månen, den overenskomst som 3F vil have indført er gældende for vognmænd, Med 60 tons biler og er for øvrigt baseret på 5 dages uge.

Herudover findes der HK som har 7 dages overenskomsten, samt budoverenskomsten i 3F.

Den vil 3F ikke tilbyde nemlig.com vognmænd, selv om Skagens Food med 300.000 kunder, får kørt deres vare af Dao Food uden overenskomst.

Dao Får kørt deres pakker efter denne overenskomst, som er en 7 dages overenskomst, med kun mindre nattillæg..

Lidt pudsigt at det transport firma der køre for Skagens Food ejes delvist af bladhuset Politiken, så dem skriver man ikke om.. Det er lykkes 3F  efter massivt pres at få Coop til at købe egne varebiler, det siger mere om Coop en nogen andre” Coop har indtil for 4 uger siden afregnet deres

(aftalen mellem 3F og Coop træder først kraft i 2022)

Vognmænd med kr. 190 pr time” Nemlig.com afregner 55 kr. mere pr time og har nu fra

1 juni hævet afregningen med yderligere kr. 38 pr time.

Men stadigvæk er det vognmændene der har ansat chaufførerne og bestemmer om de vil være organiseret,

der er intet lovkrav om de skal være organiseret eller følge de kollektive overenskomster, hvis de køre efter 11kg´s reglen..

 Det er ikke forbudt, at afregne som Coop gjorde det,

men naturligvis sætter det en grænse for hvad der kan blive til Chaufføren..

Men varebiler under 3500 kg.

Der køre med coli under 11 kg.

Kræver ingen tilladelse, ej heller at de skal følge de kollektive overenskomster,

Som er gældende for varebiler under 3500 kg som ikke opfylder 11 kgs´ reglen..

 

Altså i er 3F gang med et karaktermord på en virksomhed som afregner godt og solidt og på sit lager har fuldt lovlig overenskomst.

 3 F kæmper ikke for medlemmerne, men om medlemmerne.

3 F  ønsker ikke løsninger, men kun at hugge medlemmer der er organiseret i HK..

Eller andre steder..

 


Med venlig hilsen Leif Tullberg 50 år i den danske transport branche..

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar