Årsagen til vi fik broen efter 40 år var at byrådet sagde ja til en betalingsløsning i 2012,
Hvis ikke de havde truffet den gode beslutning og vi ville stadig holde og vente mindst en time morgen og aften, det gavner ingen at sige at det ikke ville ske i Jylland.
I Nordsjælland har vi kun 5 folketingsmedlemmer der grænser for hvad de kan løfte"Uanset hvordan det lykkedes folketinget at få vedtaget loven om Fjordforbindelsen, så er vi meget glade for broen..vis
Lov om Fjordforbindelsen ved Frederikssund:
Herunder uddrag af bemærkningerne til lovforslaget
Lovforslaget indeholder
en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en ca. 8,6 km lang
4-sporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred,
heraf på en højbro over Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage og ca.
0,9 km delvis nedgravet igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage.
Forslaget var et led i udmøntningen af trafikaftale af
21. marts 2013 virksomhed ved navn Fjordforbindelsen Frederikssund,
som fir til opgave at opkræve brugerbetaling på en ny Fjordforbindelse og
herved afvikle gælden.
Vejdirektoratet ejer forbindelsen og forestod anlægsopgaven, herunder udbud af
anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet vil stadig varetage vejbestyrelsesforhold
på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro
samt på J. F. Willumsens
Vej.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage
steget fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i 2009.
Den stigende trafik har igennem årene medført stadig større
fremkommelighedsproblemer på Fjordforbindelsen,
med deraf følgende
kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for
biltrafikken
i myldretiderne og i
weekender med megen trafik til sommerhusområderne i Hornsherred.
Det daværende Frederiksborg Amt udarbejdede i perioden
fra starten af 1990’erne og frem til
kommunesammenlægningen den 1. januar 2007 - hvor amterne blev nedlagt - en
række forslag til en ny Fjordforbindelse dels ved
Kronprins Frederiks Bro, dels til en ny Fjordforbindelse syd om Frederikssund.
Inden kommunalreformen i 2007 indgik den daværende
regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre en
trafikaftale i oktober2006.
I november 2010 indgik
forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik”
(bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) aftalen om ”Bedre mobilitet”.
Parterne blev enige om, at det var målet, at der etableres en ny sydlig
Fjordforbindelse ved Frederikssund,
og at forbindelsen som udgangspunkt skulle finansieres gennem brugerbetaling.
Parterne blev samtidig enige om at iværksætte en
nærmere analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel,
der omfattede både den nye og den eksisterende forbindelse analysen viste, at
det ville være muligt at finansiere en
Fjordforbindelsen ved Frederikssund ved
brugerbetaling på begge forbindelser.
Med transportaftalen om ”Elektrificering af jernbanen” af 7. februar 2012
blev forligskredsen bag
”En grøn transportpolitik” enige om at høre
Frederikssund
Kommune, om kommunen foretrak en udskydelse af
projektet, til der tilvejebringes statslige midler til dets gennemførelse,
eller om der kunne opnås lokal opbakning til en brugerfinansieringsløsning med
udgangspunkt i en af Sund & Bælt A/S’ modeller.
Frederikssund Kommune meldte positivt tilbage i forhold til etablering af en
ny sydlig Fjordforbindelse,
finansieret gennem brugerbetaling, dog med det forbehold at kommunen ikke kunne
støtte brugerbetaling på
den eksisterende
Kronprins Frederiks Bro.
De foreløbige beregninger fra foråret 2013 viste,
at den nye forbindelse
ville kunne være
tilbagebetalt på 40 år.
Med samme aftale blev det desuden aftalt, at
Vejdirektoratet skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at
Transportministeriet
sammen med Finansministeriet skulle udarbejde forslag til den konkrete
organiserings- og finansieringsmodel
med henblik på forberedelse af en anlægslov.
I kølvandet på drøftelserne mellem
Transportministeriet og Finansministeriet blev det besluttet at fremsætte
forslag om,
at transportministeren etablerer det den selvstændige
offentlige virksomhed, Fjordforbindelsen Frederikssund, der fik til
opgave at optage lån til finansiering og etablering af
Fjordforbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund fik derudover til opgave at opkræve betaling
for passage af forbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund vil bliver ledet af en bestyrelse, der
varetager den overordnede og strategiske
ledelse.
Vejdirektoratet er forretningsfører og således
forestår den daglige
administration samt forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
Hvis du har lyst at læse mere af det historiske
forløb er det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra
folketinget:
Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og
Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.
https://e-magasiner.com/vd/Brev_fra_Transportministeren_24-04-2012.pdf
https://e-magasiner.com/vd/Svarbrev_til_Transportministeren_16-05-2012.pdf
Link til hele loven: https://www.ft.dk/ripdf/samling/20141/lovforslag/l21/20141_l21_som_fremsat.pdf
Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser at
alle har haft mulighed for indflydelse:
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/118/937794.pdf
Ingen kommentarer:
Send en kommentar