Kære Inger Støjberg, det er tid for selv refleksion, det er ikke nok at
have 162.000 følgere på Facebook og 28.000 vælgere”
Eller en heroisk kamp mod barnebrude, eller nærmere mod mændene i forholdene.
Den 14 december 2020 kom Instruks
kommissions-beretning på 3500 sider, ud af den trækker du nogle få linjer:
Der
er på baggrund af oplysningerne i sagen ikke grundlag for at konkludere,
at Inger Støjberg direkte har udtalt en tjenestebefaling om, at
ministeriets
embedsfolk skulle iværksætte en administration i strid med loven..
Denne korte sentens rejser du straks land og rige rundt med som om
du er frikendt”
Det er bedste fald noget vrøvl, i værste fald demagogi, jeg vedhæfter side
823-330 i første bind..
Der fremgår det klart at du har løjet ,forvansket, forhindret sandheden
er kommet frem,
Det er basis af afhøringer af dig og mange vidner, samt en afskrift af mange
samrådsreferater..
Dine følgere og vælgere dømmer dig ikke, de følger dig blindt,
Men dine handlinger dømmer dig, de er nemlig ikke lovlige.
Hvordan det bliver taklet vil tiden vise.
Det kræver selv refleksion af
dig.
Det er nok for sent nu, men hvis du tidligere havde trykket pause
knappen,
Kunne du muligvis havde sluppet med en næse, på størrelse med
Rundetårn..
Vi håbede at det ikke var nok til en rigsret, men det ændre ikke på dine
lovbrud..
7.9. Vurdering af de involverede ministre: Herunder Inger Støjberg.
jeg vedhæfter siderne 823-330 i første bind..
7.9.
Vurdering af de involverede ministre
Som anført ovenfor i kapitel 6 (afsnit
6.5.7) kan en undersøgelseskommission
ikke få til opgave at foretage retlige
vurderinger til belysning af spørgsmålet
om ministres ansvar. Kommissionen vil
imidlertid skulle foretage en vurdering af bl.a., om myndighedernes håndtering
og administration af indkvarteringsordningen har været lovlig eller ulovlig, og
– som led i undersøgelsen
vedrørende ministre – redegøre for,
hvilken rolle og viden en minister har haft
om håndteringen og administrationen af
indkvarteringsordningen.
Kommissionens opgave i forhold
til ministre består således alene i at undersøge og klarlægge de faktiske
omstændigheder, der har relevans for Folketingets stillingtagen til
spørgsmålet, om en minister skal stilles til ansvar. I den
forbindelse kan kommissionen
foretage en undersøgelse af og redegøre for
subjektive forhold vedrørende
ministeren, f.eks. hvilken viden ministeren må
antages at have haft om bl.a.
administrationen af et givent område inden for
ministerens ressort og om
oplysninger, der er blevet videregivet til Folketinget.
Balancen mellem på den ene
side bevisvurderinger og vurderinger af relevante
personers viden i denne
forbindelse og på den anden side ansvarsvurderinger
kan til tider forekomme hårfin
og kan i visse tilfælde fremstå som to sider af
samme sag. Det er imidlertid
vigtigt at holde sig for øje, at kommissionens
vurderinger i relation til
ministre alene vedrører, hvad der efter kommissionens opfattelse kan lægges til
grund om det faktiske forløb og den rolle og
viden, disse har haft i den
forbindelse. Kommissionen foretager derimod ikke
den retlige kvalifikation af
de forhold, som kommissionen i den henseende
bevismæssigt har lagt til
grund.
I tilknytning hertil har kommissionen –
i overensstemmelse med kommissoriet – foretaget retlige vurderinger af
indkvarteringsordningen og administrationen heraf, ligesom kommissionen i den
endelige beretning vil foretage
eventuelle ansvarsvurderinger af de
enkelte embedsfolks forhold.
7.9.1.
Fhv. udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg
7.9.1.1.
Instruksen af 10. februar 2016
Kommissionen
har lagt til grund, at den instruks, som den 10. februar 2016
blev
formidlet til Udlændingestyrelsen, var undtagelsesfri og indebar, at ingen
mindreårige
under 18 år kunne indkvarteres på samme asylcenter som en
824
Kommissionens vurdering af det faktiske
forløb
ægtefælle eller samlever. Instruksen
gjaldt også par, der allerede var indkvarteret på asylcentrene, og det var
forudsætningen i februar 2016, at adskillelserne skulle vare ved, så længe en
af parterne var under 18 år, og parrene var
indkvarteret i asylsystemet. Instruksen
bestod i departementets udsendelse
af pressemeddelelsen den 10. februar
2016, fremsendelsen af denne til Udlændingestyrelsen og Line Skytte Mørk
Hansens telefoniske henvendelse(r) til
Lene Linnea Vejrum samme dag med besked
til styrelsen om administrativt
at effektuere i overensstemmelse med
pressemeddelelsen.
Om
denne del af sagen finder kommissionen, at der – på baggrund af det
omfangsrige
skriftlige materiale, der er indgået i sagen, sammenholdt med
de
afgivne forklaringer – ikke er nogen rimelig tvivl.
Den
indkvarteringsordning, der blev iværksat med instruksen den 10. februar
2016,
var klart ulovlig. Efter kommissionens opfattelse savnede ordningen
den
fornødne hjemmel, ligesom ordningen var i strid med uskrevne
forvaltningsretlige grundsætninger om saglig forvaltning, pligtmæssigt skøn og
proportionalitet. Allerede fordi instruksen var undtagelsesfri og indebar, at
ingen
mindreårige
under 18 år kunne indkvarteres på samme asylcenter som deres
ægtefælle
eller samlever, udgjorde ordningen desuden en krænkelse af
Menneskerettighedskonventionens artikel 8 og Børnekonventionen. Da
indkvarteringsordningen var undtagelsesfri, var det heller ikke en del af
ordningen,
at
der skulle foretages partshøringer, andre former for sagsoplysning eller
træffes
begrundede afgørelser om adskillelse i de enkelte sager. Ordningen
var
derfor også i strid med formelle og processuelle krav, der stilles efter både
dansk
forvaltningsret og Menneskerettighedskonventionen.
Der er efter det materiale, der er
indgået i kommissionsundersøgelsen, og de
afgivne forklaringer ikke nogen rimelig
tvivl om, at Inger Støjberg forud for
udsendelsen af pressemeddelelsen var
blevet advaret af embedsfolk fra sit
departement om, at en ordning uden
undtagelser ikke ville være lovlig. Advarslerne herom var givet mundtligt, og
der er ikke grundlag for at konstatere,
at der i forbindelse med drøftelserne
har været anvendt ord som ”advarsel”,
”ulovlig” eller lignende.
Tilkendegivelserne fra embedsfolkene i relation til
muligheden for en undtagelsesfri ordning
– i hvert fald den 10. februar 2016
– var ikke desto mindre klar.
825
Vurdering
af de involverede ministre
Kommissionen
har samtidig lagt til grund, at Inger Støjberg i forbindelse med
rådgivningen
fra departementet samtidig var blevet bibragt en opfattelse af,
at
man lovligt kunne lave en ordning, der ville føre til, at i hvert fald
hovedparten af de omhandlede par kunne skilles ad efter en konkret og
individuel
vurdering,
og at undtagelsesmulighederne kunne gøres snævre, ligesom det er
lagt
til grund, at det navnlig har været Danmarks internationale forpligtelser,
der
i drøftelserne med Inger Støjberg har været anvendt som rammesættende
for
ordningen. Som anført har tilkendegivelserne fra embedsfolkene i relation
til
muligheden for en undtagelsesfri ordning ikke desto mindre været klar.
Et
vigtigt spørgsmål for kommissionen har været at undersøge, om Inger Støjberg
var klar over, at retningslinjerne i pressemeddelelsen kom til at udgøre
en
instruks i forhold til Udlændingestyrelsen, eller om det alene var hensigten
med
pressemeddelelsen at sende et ”tydeligt politisk signal”, samtidig med at
der
skulle administreres på anden vis. Den meddelelse, der gik til
Udlændingestyrelsen om at administrere efter pressemeddelelsen, kunne således
skyldes
en
fejl eller en misforståelse i departementet af Inger Støjbergs hensigt med
pressemeddelelsen.
Inger
Støjberg har således for kommissionen forklaret, at pressemeddelelsen
alene
skulle udtrykke hendes politiske holdning og ikke ordningen som sådan. Kommissionen
har i relation til dette spørgsmål lagt til grund bl.a., at
Inger
Støjberg, Uffe Toudal Pedersen og Mark Thorsen ikke indhentede en
juridisk
vurdering af, om udsendelsen af den pågældende pressemeddelelse
uden
undtagelser og alene i den hensigt at udtrykke en politisk holdning ville
være
ulovlig.
Forklaringen fra Inger Støjberg om sin
hensigt med pressemeddelelsen har i
vid udstrækning været knyttet sammen med
hendes godkendelse den 9. februar 2016 af et notat af 2. februar 2016, hvilket
notat beskrev den ordning,
som Udlændingestyrelsen ifølge Inger
Støjberg skulle administrere efter.
Kommissionen har i det hele tilsidesat
Inger Støjbergs forklaring om betydningen af dette notat, idet kommissionen har
lagt til grund, at ordningen beskrevet i notatet utvivlsomt mistede sin
betydning som følge af Inger Støjbergs
efterfølgende meget klare
tilkendegivelser og udsendelsen af pressemeddelelsen. Kommissionen har i den
forbindelse lagt til grund, at Inger Støjberg i
826
Kommissionens
vurdering af det faktiske forløb
forbindelse
med udsendelsen af pressemeddelelsen både eksternt og internt i
departementet
klart tilkendegav, at hun ville have en undtagelsesfri ordning.
Der
er på baggrund af oplysningerne i sagen ikke grundlag for at konkludere,
at
Inger Støjberg direkte har udtalt en tjenestebefaling om, at ministeriets
embedsfolk
skulle iværksætte en administration i strid med loven, men embedsfolk i
departementet har handlet i overensstemmelse med Inger Støjbergs
udtrykte
ønske og afgivet en undtagelsesfri instruks til Udlændingestyrelsen.
Det
kan endvidere lægges til grund, at Inger Støjberg fastholdt sit ønske om
en
undtagelsesfri administration på trods af flere mundtlige advarsler fra
embedsværket.
Den
praksisændring, der blev meddelt Udlændingestyrelsen den 10. februar
2016
i form af bl.a. pressemeddelelsen, var således en direkte konsekvens af
Inger
Støjbergs tydeligt udtrykte ønske om en undtagelsesfri ordning. Kommissionen
har fundet, at det endvidere med en høj grad af sikkerhed kan
lægges
til grund, at Inger Støjbergs hensigt med praksisændringen den 10.
februar
2016 var, at der skulle ske en undtagelsesfri adskillelse af parrene,
og
i hvert fald kan det lægges til grund som utvivlsomt, at det må have stået
Inger
Støjberg klart, at der var en nærliggende risiko for, at der ville blive
iværksat
en administration af ordningen svarende til de tilkendegivelser, som
hun
fremkom med den 10. februar 2016. Henset til Inger Støjbergs gentagne
tilkendegivelser
om, at hun ville have alle parrene adskilt, er der ingen tvivl
om,
at hun også må have accepteret dette som et muligt udfald af
tilkendegivelserne. Rent faktisk skete der da også det, at Udlændingestyrelsen
samme
dag
modtog en instruks om at administrere undtagelsesfrit.
Kommissionen
har om administrationen af ordningen endvidere kunnet konstatere, at der få
dage efter udsendelsen af instruksen den 10. februar 2016
blev
truffet beslutning i Udlændingestyrelsen om at foretage adskillelse af
en
række par uden børn. I flere af
disse sager forelå der ikke oplysninger, der
gjorde det muligt at foretage nogen i
retlig sammenhæng relevante konkrete
og individuelle vurderinger af parrenes
forhold, ligesom afgørelserne blev
truffet uden iagttagelse af de
almindelige formelle krav, der gælder, når myndighederne foretager alvorlige
indgreb i personers privat- og familieliv. Den
manglende iagttagelse af formelle krav
må ses i sammenhæng med, at bl.a.
almindelig sagsoplysning, partshøring og
krav om begrundede afgørelser ikke
spiller nogen reel rolle i en ordning,
der er undtagelsesfri. I dagene umiddel-
827
Vurdering
af de involverede ministre
bart
efter den 10. februar 2016 udmøntede den undtagelsesfrie instruks sig
således
i en række beslutninger, der afspejlede instruksens undtagelsesfrie
karakter.
Ordningen blev også i den efterfølgende periode administreret uden
iagttagelse
af forvaltningsretlige principper og i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder Menneskerettighedskonventionens artikel 8 og
Børnekonventionen.
Efter kommissionens opfattelse var denne klart ulovlige
administration
– der indebar en betydelig risiko for materielt forkerte afgørelser, og som
medførte intensive og byrdefulde indgreb over for en sårbar
persongruppe
– en følge af den undtagelsesfrie instruks, som Udlændingestyrelsen modtog fra
departementet den 10. februar 2016.
Kommissionen
har om indkvarteringsordningen desuden lagt til grund, at
ordningen
ændrede indhold henover foråret 2016 og frem til december 2016,
hvor
retningslinjerne for den ordning, der gælder i dag, forelå. Igangsættelsen
af
denne proces skyldtes navnlig Udlændingestyrelsens forelæggelse af fem
konkrete
sager for departementet, og kommissionen har lagt til grund, at Inger
Støjberg
også herefter flere gange fastholdt, at hun ville have en undtagelsesfri
ordning,
men i forbindelse med samråd Z den 15. marts 2016 accepterede
muligheden
for undtagelser, hvilket hun på samrådet omtalte meget snævert.
Dette førte dog til, at der 18. marts
2016 af embedsfolk i departementet blev
givet en ny instruks til
Udlændingestyrelsen, hvorefter der blev etableret mulighed for at gøre
undtagelser i sagerne, uden at der i denne forbindelse blev
fastsat nærmere retningslinjer herfor.
Først den 4. maj 2016 tilkendegav Inger
Støjberg over for ombudsmanden og den 9.
maj 2016 over for Folketinget, at
der kunne gøres undtagelser efter de
internationale forpligtelser.
Allerede på tidspunktet for samråd Z den
15. marts 2016 var hovedparten
af de da kendte par, der var omfattet af
ordningen, imidlertid blevet adskilt,
ligesom disse par forblev adskilt,
indtil Udlændingestyrelsen henover sommeren 2016 genoptog sagerne, efter at
Udlændingestyrelsen den 28. april 2016
havde truffet beslutning herom. I hvert
fald frem til tidspunktet for sagernes
genoptagelse vedblev administrationen af
indkvarteringsordningen med at
være så mangelfuld, at den i langt
størstedelen af de omhandlede sager var i
strid med både grundlæggende
forvaltningsretlige og menneskeretlige krav
af formel og materiel karakter. Den –
også i denne periode – klart ulovlige
administration medførte betydelig risiko
for, at der blev truffet materielt forkerte afgørelser.
828
Kommissionens
vurdering af det faktiske forløb
Sammenfattende
kan det lægges til grund, at instruksen af 10. februar 2016
var
klart ulovlig, at Inger Støjberg mundtligt blev advaret om, at en ordning
uden
undtagelsesmuligheder (instruksen) ikke lovligt kunne gennemføres, at
det
kan lægges til grund, at Inger Støjberg i forbindelse med udsendelsen af
pressemeddelelsen
både eksternt og internt i departementet klart tilkendegav,
at
hun ville have en undtagelsesfri ordning, at det med en høj grad af sikkerhed
kan
lægges til grund, at Inger Støjbergs hensigt med praksisændringen den 10.
februar
2016 var, at der skulle ske en undtagelsesfri adskillelse af parrene, at
det
i hvert fald kan lægges til grund som utvivlsomt, at det må have stået Inger
Støjberg
klart, at der var en nærliggende risiko for, at der ville blive iværksat
en
administration af ordningen svarende til indholdet af pressemeddelelsen,
at
den undtagelsesfrie instruks havde den følge, at der i Udlændingestyrelsen
i
hvert fald i en periode blev administreret klart ulovligt, og at den ulovlige
administration
af ordningen fandt sted i hvert fald i perioden fra den 10.
februar
til den 1. juli 2016.
7.9.1.2. Oplysningen af Folketingets
Ombudsmand
Kommissionen har om oplysningen af
Folketingets Ombudsmand sammenfattende lagt til grund, at der er dokumenter,
der ikke blev givet til ombudsmanden, som var åbenbart relevante for
ombudsmandens undersøgelse, at udlændingemyndighedernes oplysninger i sagen til
Folketingets Ombudsmand
derfor har været utilstrækkelige, at der
– ud over Henrik Grunnets mail af 10.
februar 2016 kl. 13.45 – imidlertid ikke
er sikre holdepunkter for at antage, at
tilbageholdelsen af oplysninger over for
ombudsmanden har været bevidst, at
det er mest sandsynligt, at Inger
Støjberg den 22. juni 2017 blev gjort bekendt
med indholdet af Henrik Grunnets mail,
men at kommissionen imidlertid
ikke har fundet tilstrækkeligt grundlag
for at afvise, at det ikke er tilfældet.
Herudover har kommissionen lagt til
grund, at departementet i beskrivelsen
af hændelsesforløbet afgav misvisende
oplysninger til Folketingets Ombudsmand, og at Inger Støjberg – såfremt hun
gjorde sig nærmere bekendt med
udtalelsen til ombudsmanden – i hvert
fald må have indset den mulighed,
at beskrivelsen af forløbet kunne
fremstå misvisende for ombudsmanden.
Kommissionen har imidlertid ikke fundet
tilstrækkeligt grundlag for at fastslå,
at Inger Støjberg gjorde sig bekendt med
eller var involveret i besvarelserne
til ombudsmanden på en sådan måde, at
hun faktisk blev klar over, at der i
ministeriets udtalelse af 14. juli 2016
blev afgivet en misvisende beskrivelse
829
Vurdering
af de involverede ministre
af
ordningen. Det er dog lagt til grund som helt sikkert, at Inger Støjberg
godkendte
udtalelsen til ombudsmanden.
7.9.1.3. Oplysningen af Folketinget
Som
det fremgår af gennemgangen i afsnit 7.6, har kommissionen fundet
anledning
til at rette opmærksomheden på en række oplysninger, som blev
givet
til Folketinget, og som efter kommissionens opfattelse er urigtige eller
vildledende
i forhold til det hændelsesforløb, som kommissionen har lagt til
grund.
De urigtige eller vildledende oplysninger vedrører navnlig beskrivelsen
af
den instruks, som blev givet til Udlændingestyrelsen den 10. februar 2016.
Under
samråd AT og AU den 1. juni 2017 fremkom Inger Støjberg med en
række
udtalelser, som efter kommissionens opfattelse samlet set tegner et
urigtigt
billede af forløbet den 10. februar 2016. Under samrådet blev det
endvidere
ikke oplyst, at Udlændingestyrelsen den 10. februar 2016 mundtligt
fik
at vide, at der skulle administreres i overensstemmelse med pressemeddelelsen
(dette blev senere oplyst til Folketinget i svaret af 21. juni 2017 på
udvalgsspørgsmål nr. 904), ligesom det
ikke blev oplyst, at Inger Støjberg på
tidspunktet
for udsendelsen af pressemeddelelsen internt i ministeriet ikke
havde
accepteret, at Udlændingestyrelsen skulle administrere med mulighed
for
undtagelser.
Udtalelserne
under samrådet var derfor samlet set urigtige og misvisende,
idet
udtalelserne gav et andet indtryk af den instruks, der endeligt blev
kommunikeret til Udlændingestyrelsen, end tilfældet var. Udtalelserne var således
egnede til at give det indtryk, at den
ordning, der fremgik af pressemeddelelsen
den 10. februar 2016, reelt ikke var
absolut, men indeholdt mulighed for undtagelser, og at dette blev kommunikeret
til Udlændingestyrelsen. Endvidere
var udtalelserne egnede til at give det
indtryk, at Inger Støjbergs ønske om en
undtagelsesfri ordning alene var et
”politisk” ønske om at adskille alle og ikke
også afspejlede, at Inger Støjberg ville
have, at Udlændingestyrelsen skulle
administrere uden mulighed for at
foretage konkrete vurderinger.
Den
beskrivelse af ordningen, som blev givet under samrådet, fremgik af talepapiret
og beredskaberne og var således udarbejdet af embedsværket. Uanset
dette
har kommissionen fundet, at Inger Støjberg ikke kan have været i tvivl
om,
at hendes beskrivelse under samrådet af den ordning, der den 10. februar
2016
blev fastlagt i pressemeddelelsen, var urigtig og misvisende.
830
Kommissionens
vurdering af det faktiske forløb
Den
urigtige og misvisende beskrivelse af disse forhold blev senere gentaget
i
flere folketingsbesvarelser og efterfølgende samråd, hvor det blev nævnt
bl.a.,
at Inger Støjberg med pressemeddelelsen tog initiativ til at vende den
tidligere
praksis ”på hovedet”, således at ”udgangspunktet” var, at parrene
skulle
adskilles.
Kommissionen
har desuden fundet, at Inger Støjbergs omtale af fire piger,
som
var blevet ”reddet”, var misvisende og med til at tegne et billede af
ordningens virkning, som hun ikke havde grundlag for at sige noget om.
Oplysningen fremkom, uden at hun havde undersøgt eller iværksat undersøgelser
af
omstændighederne i disse sager, som viste et klart andet billede end det,
hun
gav udtryk for.