lørdag den 2. januar 2021

Prisen kendes ikke, men der skal ansættes 50.000 toldere og 22.000 embedsmænd, der skal udarbejdes 400 millioner toldpapirer, den samlede administration koster kr. 57 milliarder. Man regner med kongeriget vil tabe ca.. 8-10 % i BNP.. Tillykke med sejren Boris Johnson..


 

Boris Johnson tager det som en sejr”

 

De har sikret sig, at de ikke længere skal være underlagt EU-domstolen, og at en ny uvildig instans skal afgøre, om parterne lever op til kravene om »fri og fair konkurrence«. Til gengæld har de ikke fået en aftale om finans, service & tjenesteydelser, som i dag udgør 80 procent af deres samhandel med EU,eller udveksling af data. Og selv om handel med varer ikke vil blive underlagt tariffer og kvoter, vil den blive besværet af grænsekontrol og det bureaukrati, som det indre marked oprindeligt var med til at minimere. 

Fra den 1. januar implementeres Brexit endelig.
Derefter forlader Det Forenede Kongerige EU's indre marked og toldunionen.
Dette betyder enorme ulemper for turister og studerende, speditører og emigranter.

 

London-turister fra EU har brug for et pas i fremtiden

For elleve måneder siden udløb Brexit-nedtællingen, som Boris Johnson havde projiceret til sin officielle bopæl på Downing Street.
Da uret viste 00:00, blev udgangen fra EU tilrettet, og premierministeren annoncerede en "ny æra".

Men lidt ændret sig i de fleste borgeres liv.
Fordi den 1. februar 2020 begyndte elleve-måneders overgangsperiode - hvorunder meget forblev som før.

 

Fra den 1. januar vil Brexit endelig blive gennemført. Overgangen slutter ved centraleuropæisk tid, da Storbritannien forlader EU's indre marked og toldunionen.

Med en aftale i sidste minut, en mere end 1200-siders exitaftale, som London og Bruxelles underskrev juleaften.

 

På trods af denne sidste øjebliks aftale ændres hverdagen for millioner af mennesker på begge sider af Den Engelske Kanal,
I nogle tilfælde massivt.
Det vil ramme nogle borgere hårdt.

 

Hvad ændrer sig inden for godstransport?

Dover færgehavn:
For eksempel skal lastbiler med visse planter eller animalske produkter kontrolleres særligt omfattende

En masse. Selvom Storbritannien og EU er enige om, at ingen af ​​sidetoldene stiger eller begrænser importmængderne.

Ikke desto mindre vil der være kontrol for lastbiler, containerskibe og flyfragt ved grænserne i fremtiden.
Og bureaukratiet vil stige massivt:
Transportørerne skal igen fremlægge toldangivelser plus sundhedscertifikater, kvalitetscertifikater og lignende certifikater for visse produkter.

 

Dette er for at forhindre varer i at komme ind på hjemmemarkedet, der ikke opfylder virksomhedens eget produkt eller miljøstandarder.
Lastbiler med visse planter eller animalske produkter bør kontrolleres særligt omfattende.

 

Mens briterne ønsker at give importører og eksportører tid til at konvertere i en overgangsfase indtil midten af ​​2021,
kan EU muligvis starte kontrol fra den 1. januar.
Dette kan føre til omfattende trafikpropper omkring kanalhavnene i de kommende uger.
Især da mange speditører ikke er tilstrækkeligt forberedt på de nye krav.

 

Kan turister stadig komme ind i landet uden problemer i fremtiden?

Ja - forudsat at du har de rigtige dokumenter.
Briter og EU-statsborgere har lov til at rejse ind i det andet område til turistformål uden visum og blive der i op til 90 dage inden for en seks måneders periode.
Fra 1. oktober 2021 vil EU-borgere ikke længere være i stand til at rejse ind i landet med et identitetskort; de har derefter brug for et pas.

Chauffører har sandsynligvis brug for et internationalt kørekort i fremtiden.

 

Omvendt vil briterne ikke længere kunne tjekke ind i automatiserede e-porte i EU-lufthavne,
men bliver nødt til at vise deres pas foran grænsepolitiet.

 

For forretningsrejsende kan det muligvis være meget mere kompliceret; detaljerne er endnu ikke offentliggjort.
Flyselskaber har lov til at fortsætte til destinationer i det respektive andet område - men kun på tværs af grænser.
Du har ikke længere lov til at flyve frem og tilbage mellem to steder i det andet område.

 

Hvad sker der med EU-borgere, der bor i Storbritannien?

Du kan blive. Exit-aftalen fra 2019 beskytter allerede retten til ophold for de fire millioner EU-borgere med permanent ophold i Storbritannien, forudsat at de ikke har begået alvorlige forbrydelser.

 

De skal dog ansøge den britiske regering om en såkaldt " Status" senest " eller "Pre-Status" senest " senest den 30. juni 2021 eller tidligere,
hvis det er muligt.
Ellers kan de lide alvorlige ulemper - til og med udvisning.

 

De 1,3 millioner britiske mennesker, der bor permanent i EU, har også lov til at blive på kontinentet.
For dem kan det dog blive problematisk, hvis de ønsker at flytte fra en EU-stat til en anden.

 

Hvad kan de studerende forvente?

EU-studerende i Storbritannien vil blive hårdt ramt. Du har brug for et visum i fremtiden, hvis du ønsker at blive på et britisk universitet i mere end seks måneder. Ifølge en rapport fra »Tagesspiegel« vil studieafgifterne for langvarige studerende omtrent fordobles fra sommeren 2021 og i nogle tilfælde endda fordobles i medicin.
Ekstraomkostningerne for dette alene kan beløbe sig til 10.000 euro eller mere.

 

Studerende har også brug for yderligere britisk sundhedsforsikring.
Og desuden forlader Storbritannien også Erasmus-programmet ved årsskiftet.
UK-studerende ved EU-universiteter står over for lignende problemer.

 

Kan du stadig flytte til Storbritannien som EU-borger?

Det vil være vanskeligt for emigranter i fremtiden.
Fordi den frie bevægelighed for mennesker bliver offer for Brexit. EU-borgere, der flytter til Storbritannien,
har brug for visum fra januar og fremefter.
I fremtiden vil myndighederne der træffe beslutning om indvandringsansøgninger fra EU-borgere ved hjælp af et pointbaseret system.

 

For eksempel, hvis du har et jobtilbud fra Storbritannien, skal du bevise dine engelskkundskaber - og en indkomst på mindst 20.480 pund om året.

 

Anerkendelsen af ​​kvalifikationer for visse erhverv kan også blive problematisk.
Indtil nu er dette ofte sket automatisk. I fremtiden skal der ansøges om det fra sag til sag.

 

Hvad sker der med den britiske finansielle sektor?

Boris Johnsons regering ønskede at forhandle om omfattende adgang til EU-markedet for den finansielle sektor.
For store dele af den britiske servicesektor blev der ikke indgået nogen aftale i handelsaftalen.

 

For bankerne i City of London betyder det, at de kun kan operere i begrænset omfang på kontinentet indtil videre.
De må håbe, at EU snart ensidigt vil udstede dem et »ækvivalenscertifikat«, en slags »EU-pas«.
Dette skal ske senest i marts, men det er på ingen måde sikkert.

 

Hvordan vil fiskeri blive reguleret i fremtiden?

Britisk fiskerkone: EU-fiskere skal tilpasse sig lavere fiskekvoter
EU-fiskere er nødt til at tilpasse sig lavere fangstkvoter.

Der er aftalt en reduktion på 25 procent i fangsterne inden for de næste fem og et halvt år.
Det er en forhandlingssucces for Bruxelles; oprindeligt ville London sænke kvoten med 80 procent.

Til gengæld klarer EU sig som det største marked for britiske fiskere uden told eller lignende handelshindringer.

 

Den franske regering har allerede lovet sine fiskere at give dem en hånd på grund af de tabte fangster.
Fra midten af ​​2026 og fremover bør der være årlige forhandlinger mellem EU og Storbritannien om kvoter.

 

Hvordan sikres fair konkurrence på begge sider af kanalen?

Debatten om de såkaldte ”lige vilkår” strakte sig til slutningen af ​​forhandlingerne.
EU havde frygtet, at Storbritannien kunne forbedre sin konkurrenceposition og tiltrække visse virksomheder med svage miljømæssige og sociale standarder.

 

Resultatet er et kompromis:
Briterne skal fortsætte med at overholde de eksisterende standarder for miljø-, klima- og arbejdssikkerhed og må ikke underbyde dem.
Men hvis EU indfører nye standarder, behøver London ikke gå med sammen med det.

 

For at forhindre subsidier/konkurrence kan begge sider indføre straffetold på den anden i tilfælde af overdreven statsstøtte til visse sektorer eller virksomheder. I de fleste tilfælde skal du dog gå til en voldgiftsret på forhånd.

 

Og hvad vil der ske med Nordirland?

Nordirland får en særlig status.
Afgangsaftalen fra 2019 garanterer allerede en åben grænse på den irske ø mellem det britiske nord og Republikken Irland .
Der vil ikke være nogen kontroller her.

 

Selvom Nordirland fortsat er en del af det britiske toldområde, forbliver det de facto i EU's indre marked, og EU's toldkodeks anvendes.
Den nødvendige kontrol og toldindsamling skal finde sted i havne og lufthavne på øen Irland.

 

Og noget andet er anderledes i Nordirland end i resten af ​​kongeriget: Her skal Erasmus-programmet fortsættes, betalt af den irske regering.

 

Prisen kendes ikke, men der skal ansættes 50.000 toldere og 22.000 embedsmænd,
der skal udarbejdes 400 millioner toldpapirer, den samlede administration  koster kr. 57 milliarder.

 

Man regner med kongeriget vil tabe ca.. 8-10 % i BNP..

Tillykke med sejren Boris Johnson..  

Her er tredje kvartalsrapport for 2020 der er mange oplysninger om Kronprinsesse Marys bro .

 Her er tredje kvartalsrapport for 2020 der er mange gode oplysninger,

Der er enkelte sorte felter, det er af kontraktuelle af hensyn til leverandørerne god læse lyst..
3.1.3 Antallet af passager i forhold til forudsætningerne i gældende budget
I budgettet for 2020 er det forudsat et gennemsnitligt antal daglige passager på 2.441, hvoraf
1.906 er køretøjer op til 3,5 tons og 448 er køretøjer over 3,5 tons. Da trafikken over Roskilde
Fjord varierer hen over året, er der i tabel 3.1.3 opgjort, hvad den ”sæsonkorrigerede” månedlige trafik skal være for at indfri budgetforudsætningerne. Oprindelig var budgettet for 2020 forudsat til, at det samlede daglige antal passager i gennemsnit var 3.500. Bestyrelsen valgte at
nedjustere på baggrund af corona situationen og den generelle forventning til antallet af passagerer.
Sammenholdes det gennemsnitlige antal realiserede passager med det budgetterede ses det,
at der de første tre kvartaler i gennemsnit har været 432 flere daglige passager end forudsat i
gældende budget, og det gennemsnitlige antal daglige passagerer har været højere end budgetteret alle måneder fra maj til september.☺
Link:
https://e-magasiner.com/.../20-15150-2%20M349_1...


 

Fjorden er ikke længere en barrierer for borgerne og pendlerne, på grund af Byrådet i 2012 traf en for Hornsherred og Frederikssund yderst fornuftig beslutning.

 

Fjorden er ikke længere en barrierer for borgerne og pendlerne, 

På grund af Byrådet i 2012 traf en for Hornsherred og Frederikssund yderst fornuftig beslutning,

Nemlig at sige ja til et tilbud fra folketinget om at få en betalings bro senest i 2020.

 

Nu er broen der med alle de fordele som borgerne har ventet på i over 40 år.

 

Nu kan trafikken glide stort set uden ventetid, nu kan aftaler holdes og 95% af de biler der før åbningen kun havde en mulighed har nu to.

 

Det folk nu glemmer er at broen ikke er udfordringen, men er løsningen,

Erhvervslivet på begge sider af fjorden har set frem til dette.

 

Der har været fest og glæde, og broen vil skabe udvikling i hele området.

Lastbiler over 3500 kg skal bruge den nye bro og de skal naturligvis betale broafgift,

Det har der været skrevet meget om,

Men ikke hvor meget de sparer.

Efter min bedste overbevisning vil de fleste vinde ved dette.

 

Min egen oplevelse har været, at være med til at starte en virksomhed i 1976 i Skuldelev som voksede sig meget stor,

Men måtte flytte til Roskilde i 2004, på grund af kunder, leverandører og medarbejdere havde svært ved at komme til og fra over den gamle bro.

 

BH Leif Tullberg.

 

Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er det indsat herunder

Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:

 

 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2019/11/fjorden-er-ikke-lngere-en-barrierer-for.html

  

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg



Lars du er ubestridt en af de største politiske begavelser i dette årtusinde, Men du har ikke ledelsesmæssigt forvaltet dette godt nok.

..Kære Lars tak for 40 år, sammen med Venstre”

Det er trist, at du nu forlader Venstre, som du har givet meget, og Venstre har givet meget til dig.
Lars du er ubestridt en af de største politiske begavelser i dette årtusinde,
Men du har ikke ledelsesmæssigt forvaltet dette godt nok.
Lars det er tid til selvrefleksion og selverkendelse, det er du ikke god til…
Nu angriber du forretningsudvalget, det er et godt sted at starte, dem var jeg også meget sur på i 2019”
Men de repræsenterer partiejerne, nemlig de ca.30.000 medlemmer af Venstre,
Der ejer partiet, men repræsenterer nødvendigvis ikke alle de 825.000 vælgere der gav Venstre de 43 mandater.
Men hvad har du gjort ved det?
Du har været medlem i 40 år, heraf lange perioder i spidsen for partiet..
Jeg kunne nævne meget andet, men holder fast ved forretningsudvalget som gav dig silkesnoren”
Du kendte deres magt, men du så for sent, at de ville bruge den”
Når man læser dine bøger og hører dig tale, så er det mest om dig selv,
Men der er ikke meget selverkendelse.
Sandheden skal man have fra sine venner, det er kun dem, der vil dig det godt..
Jeg er stadig din ven..
Held og lykke med dit frisætningsprojekt.
Bedste hilsen Leif, stadig medlem af Venstre efter 49 år..☺️

 

Venstres bagland består af ca. 360 lokalforeninger, med ca. 30.000 medlemmer der vælger en hovedbestyrelse på ca.120 medlemmer,

som igen vælger et forretningsudvalg på 26 personer, hvor formand og næstformanden er fødte medlemmer..

 

Link til Forretningsudvalget : https://www.venstre.dk/personer/forretningsudvalg

 

Link til hovedbestyrelsen: https://www.venstre.dk/personer/hovedbestyrelse

 

Link til Venstres vedtægter:

 

https://www.venstre.dk/_Resources/Persistent/7/1/c/a/71ca37e569a44e7a6e225142841229eb7f07d78a/Venstres_vedtaegter_2012.pdf