onsdag den 14. oktober 2020

Fjorden er ikke længere en barrierer for borgerne og pendlerne, på grund af Byrådet i 2012 traf en for Hornsherred og Frederikssund yderst fornuftig beslutning.


Nemlig at sige ja til et tilbud fra folketinget om at få en betalings bro senest i 2020.

Nu er broen der med alle de fordele som borgerne har ventet på i over 40 år.

Nu kan trafikken glide stort set uden ventetid, nu kan aftaler holdes og 95% af de biler der før åbningen kun havde en mulighed har nu to.

Det folk nu glemmer er at broen ikke er udfordringen, men er løsningen,
Erhvervslivet og Borgerne på begge sider af fjorden har set frem til dette.

Der har været fest og glæde, og broen vil skabe udvikling i hele området.
Lastbiler over 3500 kg skal bruge den nye bro og de skal naturligvis betale broafgift,
Det har der været skrevet meget om,
Men ikke hvor meget de sparer.
Efter min bedste overbevisning vil de fleste vinde ved dette.

Min egen oplevelse har været, at være med til at starte en virksomhed i 1976 i Skuldelev som voksede sig meget stor,
Men måtte flytte til Roskilde i 2004, på grund af kunder, leverandører og medarbejdere havde svært ved at komme til og fra over den gamle bro.

BH Leif Tullberg.

Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:


Lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
Herunder uddrag af bemærkningerne til lovforslaget
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en ca. 8,6 km lang 4-sporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred, heraf på en højbro over Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage og ca. 0,9 km delvis nedgravet
igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en 2-sporet vej mellem
den nye motortrafikvej øst for Lyngerup og Lyngerupvej
syd for Landerslev, som klassificeres som statsvej.
Forslaget er et led i udmøntningen af trafikaftale af 21.
marts 2013 om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen
mv.”, hvorefter parterne blev enige om at etablere en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund, som finansieres dels
ved brugerbetaling på en ny fjordforbindelse, dels ved hjælp
af et statsligt bidrag inden for en ramme på 425 mio. kr. (opgjort i 2013-prisniveau, svarende til 431,2 mio. kr. i 2014-
prisniveau), der afsættes fra Infrastrukturfonden.
Parterne er sidenhen blevet enige om at forhøje det statslige bidrag med 228,3 mio. kr., så det samlede statslige bidrag
udgør til i alt 659,5 mio. kr. (2014-prisniveau). På den måde
sikres projektets økonomiske robusthed, hvormed tilbagebetalingstiden forudsættes at være på 40 år. Parterne er enige
om, at en ny fjordforbindelse etableres som en sydlig højbro
svarende til Vejdirektoratets hovedforslag (S1), som fremgår af VVM-redegørelsen for projektet.
Som et led heri indeholder lovforslaget en bemyndigelse
til transportministeren til at etablere en selvstændig offentlig
virksomhed ved navn Fjordforbindelsen Frederikssund, som
får til opgave at opkræve brugerbetaling på en ny fjordforbindelse og herved afvikle gælden. Vejdirektoratet skal eje
forbindelsen og forestår anlægsopgaven, herunder udbud af
anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet vil stadig varetage de fremtidige vejbestyrelsesforhold på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro
samt på J. F. Willumsens Vej. Parterne er enige om, at det er
en forudsætning for den ovenfor beskrevne løsningsmodel,
at trafikken på Kronprins Frederiks Bro reguleres, så der
skabes det nødvendige trafikale grundlag for en ny sydlig
fjordforbindelse. Det er derfor med lovforslaget bestemt, at
Vejdirektoratet kan iværksætte trafikregulerende tiltag på
Kronprins Frederiks Bro samt på J. F. Willumsen Vej efter
forhandling med Frederikssund Kommune og politiet, hvorved den gennemkørende kørsel i Frederikssund by reduceres
og trafikmiljøet i byen på den måde forbedres.
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at Vejdirektoratet,
eller den som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, gives adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage arkæologiske forundersøgelser, der er en betingelse for gennemførelse af anlægsarbejdet. Hermed kan de arkæologiske forundersøgelser gennemføres før detailprojekteringen og før
anlægsarbejderne påbegyndes. Dermed undgås, at forundersøgelserne belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end nødvendigt. Uden denne hjemmel kan arkæologiske
forundersøgelser kun gennemføres på baggrund af frivillige
aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til vejanlægget.
Endelig foreslås med lovforslaget indførelse af hjemmel
til transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt indgribende
af projektet, hvis ejeren anmoder herom.
2. Baggrund for lovforslaget
Den nuværende fjordforbindelse over Roskilde Fjord med
Kronprins Frederiks Bro blev anlagt i 1935 som en 2-sporet
vej med klapbro. De tilsluttede veje J. F. Willumsens Vej
igennem Frederikssund og Skovnæsvej på Hornsherredsiden
- der sammen med Kronprins Frederiks Bro udgør en del af
rute 53 på statsvejnettet- er også 2-sporede veje.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage steget fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i
2009. Den stigende trafik har igennem årene medført stadig
større fremkommelighedsproblemer på fjordforbindelsen,
med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for biltrafikken
i myldretiderne og i weekender med megen trafik til sommerhusområderne i Hornsherred. For at begrænse kødannelserne er der desuden indført restriktioner for sejladsen på
Roskilde Fjord, idet broen ikke åbnes i vejtrafikkens myldretider.
Det daværende Frederiksborg Amt udarbejdede i perioden
fra starten af 1990’erne og frem til kommunesammenlægningen den 1. januar 2007 - hvor amterne blev nedlagt - en
række forslag til en ny fjordforbindelse dels ved Kronprins
Frederiks Bro, dels til en ny fjordforbindelse syd om Frederikssund.
Inden kommunalreformen i 2007 indgik den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre en trafikaftale i oktober
2006, hvori det blev besluttet at gennemføre en VVM-undersøgelse for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
VVM-undersøgelsen, der tog udgangspunkt i den eksisterende amtslige undersøgelse, blev foretaget af Vejdirektoratet i perioden fra 2007 til foråret 2010. Vejdirektoratet sendte sin indstilling til den daværende transportminister i efteråret 2010.
Som led i VVM-undersøgelsen foretog Vejdirektoratet
nogle indledende beregninger af projektets potentiale for
brugerfinansiering. Transportministeriet tog efterfølgende
initiativ til lave en brugerfinansieringsanalyse af brugerfinansieringspotentialet med henblik på at vurdere, om der var
grundlag for videre skridt i retning af brugerfinansiering.
I november 2010 indgik forligskredsen bag ”En grøn
transportpolitik” (bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) aftalen om ”Bedre mobilitet”. Parterne blev enige om, at det var
målet, at der etableres en ny sydlig fjordforbindelse ved Frederikssund, og at forbindelsen som udgangspunkt skulle finansieres gennem brugerbetaling.
Parterne blev samtidig enige om at iværksætte en nærmere
analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel, der
omfattede både den nye og den eksisterende forbindelse, og
at Sund & Bælt Holding A/S skulle gennemføre analysen,
der bl.a. bestod i at afdække den faktiske betalingsvilje hos
de potentielle brugere af fjordforbindelsen.
Analysen viste, at det ville være muligt at finansiere en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund ved brugerbetaling på
begge forbindelser. Med transportaftalen om ”Elektrificering af jernbanen” af 7. februar 2012 blev forligskredsen bag
”En grøn transportpolitik” enige om at høre Frederikssund
Kommune, om kommunen foretrak en udskydelse af projektet, til der tilvejebringes statslige midler til dets gennemfø
relse, eller om der kunne opnås lokal opbakning til en brugerfinansieringsløsning med udgangspunkt i en af Sund &
Bælt A/S’ modeller. Frederikssund Kommune meldte positivt tilbage i forhold til etablering af en ny sydlig fjordforbindelse finansieret gennem brugerbetaling, dog med det
forbehold at kommunen ikke kunne støtte brugerbetaling på
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
Sund & Bælt Holding A/S foretog efterfølgende supplerende beregninger af økonomien i projektet på baggrund af
en forudsætning om brugerbetaling alene på den nye fjordforbindelse.
Med aftalen om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af 21. marts 2013 blev forligskredsen bag ”En grøn
transportpolitik” på baggrund af det supplerende beregningsgrundlag enige om at etablere en ny fjordforbindelse
ved Frederikssund, som finansieres dels ved brugerbetaling
på en ny fjordforbindelse, dels ved hjælp at et statsligt bidrag inden for en ramme på 425 mio. kr. (opgjort i 2013-
priser), der afsættes fra Infrastrukturfonden. De foreløbige
beregninger fra foråret 2013 viste, at den nye forbindelse
hermed ville kunne være tilbagebetalt på 40 år.
Med samme aftale blev det desuden aftalt, at Vejdirektoratet skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at
Transportministeriet sammen med Finansministeriet skulle
udarbejde forslag til den konkrete organiserings- og finansieringsmodel med henblik på forberedelse af en anlægslov.
Transportministeriets og Finansministeriets fælles konsolidering af de tidligere beregningsforudsætninger mv. (renteniveau, driftsudgifter mv.) har vist, at tilbagebetalingstiden
for en ny forbindelse vil være oppe på 48 år, hvis der alene
indskydes 425 mio. kr. fra statslig side, svarende til 431,2
mio. kr. i 2014-priser. Derfor besluttede forligspartierne bag
Aftalen om en grøn transportpolitik med aftale af 24. juni
2014 at øge det statslige bidrag med 228,3 mio. kr. til 659,5
mio. kr. Hermed sikres projektets robusthed, idet tilbagebetalingstiden vurderes reduceret til de tidligere forudsatte 40
år.
I kølvandet på drøftelserne mellem Transportministeriet
og Finansministeriet er det besluttet at fremsætte forslag om,
at transportministeren etablerer det den selvstændige offentlige virksomhed, Fjordforbindelsen Frederikssund, der får til
opgave at optage lån til finansiering og etablering af den nye
fjordforbindelse. Fjordforbindelsen Frederikssund får derudover til opgave at opkræve betaling for passage af forbindelsen. Fjordforbindelsen Frederikssund vil blive ledet af en
bestyrelse, der skal varetage den overordnede og strategiske
ledelse. Vejdirektoratet vil være forretningsfører og således
forestå den daglige administration samt forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
Det foreslås, at Fjordforbindelsen Frederikssund opløses, når gælden til finansiering af forbindelsen, betalingsanlæg samt tilkørselsveje er tilbagebetalt. Der
er som nævnt forudsat en samlet tilbagebetalingstid på 40 år…

Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:


Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.







Link til hele loven: https://www.ft.dk/ripdf/samling/20141/lovforslag/l21/20141_l21_som_fremsat.pdf



Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser at alle har haft mulighed for indflydelse:

https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/118/937794.pdf