Nemlig at sige ja til et tilbud fra folketinget om at få en
betalings bro senest i 2020.
Nu er broen der med alle de fordele som borgerne har ventet
på i over 40 år.
Nu kan trafikken glide stort set uden ventetid, nu kan
aftaler holdes og 95% af de biler der før åbningen kun havde en mulighed har nu
to.
Det folk nu glemmer er at broen ikke er udfordringen, men er
løsningen,
Erhvervslivet og Borgerne på begge sider af fjorden har set frem til dette.
Erhvervslivet og Borgerne på begge sider af fjorden har set frem til dette.
Der har været fest og glæde, og broen vil skabe udvikling i
hele området.
Lastbiler over 3500 kg skal bruge den nye bro og de skal
naturligvis betale broafgift,
Det har der været skrevet meget om,
Det har der været skrevet meget om,
Men ikke hvor meget de sparer.
Efter min bedste overbevisning vil de fleste vinde ved
dette.
Min egen oplevelse har været, at være med til at starte en
virksomhed i 1976 i Skuldelev som voksede sig meget stor,
Men måtte flytte til Roskilde i 2004, på grund af kunder,
leverandører og medarbejdere havde svært ved at komme til og fra over den gamle
bro.
BH Leif Tullberg.
Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er
det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:
Lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
Herunder uddrag af bemærkningerne til lovforslaget
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en ca. 8,6 km lang 4-sporet motortrafikvej
mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred, heraf på en højbro over
Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage og ca. 0,9 km delvis nedgravet
igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en 2-sporet vej mellem
den nye motortrafikvej øst for Lyngerup og Lyngerupvej
syd for Landerslev, som klassificeres som statsvej.
Forslaget er et led i udmøntningen af trafikaftale af 21.
marts 2013 om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen
mv.”, hvorefter parterne blev enige om at etablere en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund, som finansieres dels
ved brugerbetaling på en ny fjordforbindelse, dels ved hjælp
af et statsligt bidrag inden for en ramme på 425 mio. kr.
(opgjort i 2013-prisniveau, svarende til 431,2 mio. kr. i 2014-
prisniveau), der afsættes fra Infrastrukturfonden.
Parterne er sidenhen blevet enige om at forhøje det
statslige bidrag med 228,3 mio. kr., så det samlede statslige bidrag
udgør til i alt 659,5 mio. kr. (2014-prisniveau). På den
måde
sikres projektets økonomiske robusthed, hvormed
tilbagebetalingstiden forudsættes at være på 40 år. Parterne er enige
om, at en ny fjordforbindelse etableres som en sydlig højbro
svarende til Vejdirektoratets hovedforslag (S1), som fremgår
af VVM-redegørelsen for projektet.
Som et led heri indeholder lovforslaget en bemyndigelse
til transportministeren til at etablere en selvstændig
offentlig
virksomhed ved navn Fjordforbindelsen Frederikssund, som
får til opgave at opkræve brugerbetaling på en ny
fjordforbindelse og herved afvikle gælden. Vejdirektoratet skal eje
forbindelsen og forestår anlægsopgaven, herunder udbud af
anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet vil stadig varetage de fremtidige
vejbestyrelsesforhold på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro
samt på J. F. Willumsens Vej. Parterne er enige om, at det
er
en forudsætning for den ovenfor beskrevne løsningsmodel,
at trafikken på Kronprins Frederiks Bro reguleres, så der
skabes det nødvendige trafikale grundlag for en ny sydlig
fjordforbindelse. Det er derfor med lovforslaget bestemt, at
Vejdirektoratet kan iværksætte trafikregulerende tiltag på
Kronprins Frederiks Bro samt på J. F. Willumsen Vej efter
forhandling med Frederikssund Kommune og politiet, hvorved
den gennemkørende kørsel i Frederikssund by reduceres
og trafikmiljøet i byen på den måde forbedres.
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at Vejdirektoratet,
eller den som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, gives
adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage arkæologiske
forundersøgelser, der er en betingelse for gennemførelse af anlægsarbejdet.
Hermed kan de arkæologiske forundersøgelser gennemføres før
detailprojekteringen og før
anlægsarbejderne påbegyndes. Dermed undgås, at
forundersøgelserne belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end
nødvendigt. Uden denne hjemmel kan arkæologiske
forundersøgelser kun gennemføres på baggrund af frivillige
aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til
vejanlægget.
Endelig foreslås med lovforslaget indførelse af hjemmel
til transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt indgribende
af projektet, hvis ejeren anmoder herom.
2. Baggrund for lovforslaget
Den nuværende fjordforbindelse over Roskilde Fjord med
Kronprins Frederiks Bro blev anlagt i 1935 som en 2-sporet
vej med klapbro. De tilsluttede veje J. F. Willumsens Vej
igennem Frederikssund og Skovnæsvej på Hornsherredsiden
- der sammen med Kronprins Frederiks Bro udgør en del af
rute 53 på statsvejnettet- er også 2-sporede veje.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage steget
fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i
2009. Den stigende trafik har igennem årene medført stadig
større fremkommelighedsproblemer på fjordforbindelsen,
med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for
biltrafikken
i myldretiderne og i weekender med megen trafik til
sommerhusområderne i Hornsherred. For at begrænse kødannelserne er der desuden
indført restriktioner for sejladsen på
Roskilde Fjord, idet broen ikke åbnes i vejtrafikkens
myldretider.
Det daværende Frederiksborg Amt udarbejdede i perioden
fra starten af 1990’erne og frem til kommunesammenlægningen
den 1. januar 2007 - hvor amterne blev nedlagt - en
række forslag til en ny fjordforbindelse dels ved Kronprins
Frederiks Bro, dels til en ny fjordforbindelse syd om
Frederikssund.
Inden kommunalreformen i 2007 indgik den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre en trafikaftale i oktober
2006, hvori det blev besluttet at gennemføre en
VVM-undersøgelse for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
VVM-undersøgelsen, der tog udgangspunkt i den eksisterende
amtslige undersøgelse, blev foretaget af Vejdirektoratet i perioden fra 2007
til foråret 2010. Vejdirektoratet sendte sin indstilling til den daværende
transportminister i efteråret 2010.
Som led i VVM-undersøgelsen foretog Vejdirektoratet
nogle indledende beregninger af projektets potentiale for
brugerfinansiering. Transportministeriet tog efterfølgende
initiativ til lave en brugerfinansieringsanalyse af
brugerfinansieringspotentialet med henblik på at vurdere, om der var
grundlag for videre skridt i retning af brugerfinansiering.
I november 2010 indgik forligskredsen bag ”En grøn
transportpolitik” (bestående af Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti) aftalen om ”Bedre mobilitet”. Parterne blev
enige om, at det var
målet, at der etableres en ny sydlig fjordforbindelse ved
Frederikssund, og at forbindelsen som udgangspunkt skulle finansieres gennem
brugerbetaling.
Parterne blev samtidig enige om at iværksætte en nærmere
analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel, der
omfattede både den nye og den eksisterende forbindelse, og
at Sund & Bælt Holding A/S skulle gennemføre analysen,
der bl.a. bestod i at afdække den faktiske betalingsvilje
hos
de potentielle brugere af fjordforbindelsen.
Analysen viste, at det ville være muligt at finansiere en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund ved brugerbetaling på
begge forbindelser. Med transportaftalen om ”Elektrificering
af jernbanen” af 7. februar 2012 blev forligskredsen bag
”En grøn transportpolitik” enige om at høre Frederikssund
Kommune, om kommunen foretrak en udskydelse af projektet,
til der tilvejebringes statslige midler til dets gennemfø
relse, eller om der kunne opnås lokal opbakning til en
brugerfinansieringsløsning med udgangspunkt i en af Sund &
Bælt A/S’ modeller. Frederikssund Kommune meldte positivt
tilbage i forhold til etablering af en ny sydlig fjordforbindelse finansieret
gennem brugerbetaling, dog med det
forbehold at kommunen ikke kunne støtte brugerbetaling på
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
Sund & Bælt Holding A/S foretog efterfølgende
supplerende beregninger af økonomien i projektet på baggrund af
en forudsætning om brugerbetaling alene på den nye
fjordforbindelse.
Med aftalen om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen
mv.” af 21. marts 2013 blev forligskredsen bag ”En grøn
transportpolitik” på baggrund af det supplerende
beregningsgrundlag enige om at etablere en ny fjordforbindelse
ved Frederikssund, som finansieres dels ved brugerbetaling
på en ny fjordforbindelse, dels ved hjælp at et statsligt
bidrag inden for en ramme på 425 mio. kr. (opgjort i 2013-
priser), der afsættes fra Infrastrukturfonden. De foreløbige
beregninger fra foråret 2013 viste, at den nye forbindelse
hermed ville kunne være tilbagebetalt på 40 år.
Med samme aftale blev det desuden aftalt, at Vejdirektoratet
skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at
Transportministeriet sammen med Finansministeriet skulle
udarbejde forslag til den konkrete organiserings- og
finansieringsmodel med henblik på forberedelse af en anlægslov.
Transportministeriets og Finansministeriets fælles
konsolidering af de tidligere beregningsforudsætninger mv. (renteniveau,
driftsudgifter mv.) har vist, at tilbagebetalingstiden
for en ny forbindelse vil være oppe på 48 år, hvis der alene
indskydes 425 mio. kr. fra statslig side, svarende til 431,2
mio. kr. i 2014-priser. Derfor besluttede forligspartierne
bag
Aftalen om en grøn transportpolitik med aftale af 24. juni
2014 at øge det statslige bidrag med 228,3 mio. kr. til
659,5
mio. kr. Hermed sikres projektets robusthed, idet
tilbagebetalingstiden vurderes reduceret til de tidligere forudsatte 40
år.
I kølvandet på drøftelserne mellem Transportministeriet
og Finansministeriet er det besluttet at fremsætte forslag
om,
at transportministeren etablerer det den selvstændige
offentlige virksomhed, Fjordforbindelsen Frederikssund, der får til
opgave at optage lån til finansiering og etablering af den
nye
fjordforbindelse. Fjordforbindelsen Frederikssund får
derudover til opgave at opkræve betaling for passage af forbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund vil blive ledet af en
bestyrelse, der skal varetage den overordnede og strategiske
ledelse. Vejdirektoratet vil være forretningsfører og
således
forestå den daglige administration samt forelægge
årsregnskab for bestyrelsen.
Det foreslås, at Fjordforbindelsen Frederikssund opløses,
når gælden til finansiering af forbindelsen, betalingsanlæg samt tilkørselsveje
er tilbagebetalt. Der
er som nævnt forudsat en samlet tilbagebetalingstid på 40
år…
Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er
det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:
Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.
Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.
Link til hele loven: https://www.ft.dk/ripdf/samling/20141/lovforslag/l21/20141_l21_som_fremsat.pdf
Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser at alle har haft mulighed for indflydelse:
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/118/937794.pdf
Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser at alle har haft mulighed for indflydelse:
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/118/937794.pdf