søndag den 7. november 2021

I en ny aftale, på Københavns Rådhus, vil Albertslund, Rødovre, Hvidovre kommuner placere deres indsats & ressourcer i KK`s særlige CSR indsatsteam mod social dumping. Men CSR afdelingens indstilling vedr. Intervare til Social & Sundheds & omsorgsudvalget, samt Borgerrepræsentationen, ér behæftet med store fejl & et 3F protokollat som er et falsum. .

 

Flere hovedstadskommuner vil nu forene kræfterne i en fælles kontrolenhed, der skal sikre anstændige løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne i de danske og udenlandske virksomheder, der udfører opgaver for kommunerne.

Ifølge en ny aftale, der er vedtaget i Københavns Borgerrepræsentation torsdag aften, vil Albertslund, Rødovre og Hvidovre kommuner placere deres indsats og ressourcer i Københavns Kommunes særlige indsatsteam mod social dumping.

Teamet har flere års erfaring med at spotte og stoppe leverandører, entreprenører og firmaer, der giver de ansattes ringe løn og arbejdsvilkår.

Vi kan ikke nøjes med skrivebordskontroller, vi er nødt til at komme ud på byggepladserne og ud blandt de firmaer og leverandører, der arbejder for kommunen

Michael Vindfeldt (S), borgmesterkandidat Frederiksberg

Med aftalen stiller det københavnske indsatsteam sine it-systemer, kontrolmetoder og sin rådgivning, viden og efteruddannelse til rådighed for nabokommunerne.

Samtidig bliver den københavnske hotline for anmeldelser om social dumping udvidet til også at omfatte Albertslund, Rødovre og Hvidovre.

»Det her vil forhåbentlig betyde, at vi bliver endnu bedre til at sikre, at vore leverandører behandler deres medarbejdere ordentligt, og er der andre kommuner, der vil være med, står døren åben«, siger Københavns overborgmester Lars Weiss (S) til Politiken:

»Det er ikke vores ambition, at vi skal være kontrolenhed for alle landets kommuner, men social dumping er en kæmpe udfordring for stort set alle kommuner, og der er ingen tvivl om, at vi kan bekæmpe det mere effektivt, når vi hjælper hinanden og puljer vore ressourcer«.

Ansatte snydt for 6 millioner

Det er fortsat de enkelte kommuner, der har ansvaret for deres egne kontroller og for de beslutninger, der vedrører deres egne leverandører og kontrakter. Men med samarbejdet kan kommunerne blandt andet advare hinanden om de ’umoralske’ virksomheder og hjælpe hinanden med at få dem til at ændre kurs.

»Jeg er ikke i tvivl om, at vi med det nye tvær-kommunale samarbejde kan sikre en mere effektiv indsats for at overholde arbejdsklausuler i fremtiden«, siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg (S) i en skriftlig kommentar.

Fra 2018 til 2020 har det københavnske indsatsteam blandt andet via uanmeldte kontrolbesøg påvist underbetaling af lønmodtagere for mere end 6 millioner kroner; penge, der nu er udbetalt til de medarbejdere, der havde krav på dem.

»Det her arbejde kræver en vis erfaring og en vis størrelse, fordi det også kræver en særlig faglig indsigt at udrede og forstå de enkelte ansættelsesaftaler og beregne, om de ansattes lønninger nu også svarer til overenskomsten på området«, fortæller David Salomonsen, leder af det københavnske indsatsteam.

»Derfor har vi gennem længere tid forberedt det her samarbejde, som giver os flere ressourcer, og som gør det muligt at skrue op og ned for indsatsen, alt efter om der kommer en ny Intervare-sag eller andre i samme størrelse. Og så er samarbejdet organiseret på en sådan måde, at man har mulighed for at udvide kredsen af deltagende kommuner«.

Det her vil forhåbentlig betyde, at vi bliver endnu bedre til at sikre, at vore leverandører behandler deres medarbejdere ordentligt, og er der andre kommuner, der vil være med, står døren åben

Lars Weiss (S), overborgmester København

 Citater fra Politiken.

Netop Intervare-sagen har fået flere kommuner til at sætte fokus på behovet for kommunale kontrolenheder mod social dumping.

Politiken har i en række artikler beskrevet de tvivlsomme arbejdsforhold for chaufførerne i online-supermarkedet Nemlig.coms moderselskab Intervare, der bringer varer ud til ældre og udsatte borgere i København og en række andre kommuner.

På den baggrund har det københavnske indsatsteam blandt andet gennemført en række heldagskontroller og interviews med de seks chauffører, der bringer varer ud til hovedstadens ældre og svage borgere.

Kontrollerne har blandt andet afdækket en systematisk underbetaling af Intervares chaufførerne, der, ifølge teamet, ikke har mulighed for at holde fri ved sygdom eller ferie.

"Det er forkert, ud af 6000 dage har der være afløsere på i 15 5% af dagene" 

Det har vist sig at CSR afdelingens indstilling til Socialudvalget og Sundheds  og omsorgsudvalget, samt Borgerrepræsentationen, ér behæftet med store fejl og et 3F protokollat som er fup.     

Intervare har afvist kritikken og fastholdt, at der ikke er tale om ansatte chauffører, men om selvstændige vognmænd, der ikke er Intervares ansvar og heller ikke omfattet af de kommunale arbejdsklausuler.

*Der er i dag en tvist mellem Københavns kommune og intervare,
som ikke er afklaret"
Intervare foreslår at tvisten afklares via de danske domstole*  

Mere kontrol på Frederiksberg

Den forklaring har Københavns afvist. Og netop i disse dage udløber den frist, Intervare har fået til at efterbetale chaufførerne deres manglende løn – eller sikre deres ansættelse hos en større transportvirksomhed, der kan give dem løn- og arbejdsvilkår, der lever op til kommunens krav.

Om Intervare har rettet ind, er et åbent spørgsmål. Københavns Kommune har modtaget et svar fra Intervare A/S, som kommunen nu er i gang med at vurdere.
Men økonomiforvaltningen ønsker ikke at kommentere på indholdet, mens arbejdet pågår.

På Frederiksberg har flere partier fortrudt beslutningen om at fortsætte samarbejdet med Intervare. Beslutningen blev truffet på baggrund af en revisionsanalyse, der alene er baseret på sagens dokumenter - ikke noget udgående kontrolarbejde.

Og det er ikke godt nok, mener blandt andre Enhedslisten og Socialdemokratiet, der har stillet forslag om, at Frederiksberg kommune også etablerer en kontrolenhed mod social dumping - enten på egen hånd eller i samarbejde med andre kommuner.

»For mig at se er det godt nyt, at flere hovedstadskommuner nu vil arbejde sammen på det her område, det kunne også være en model for Frederiksberg«, siger den socialdemokratiske borgmesterkandidat Michael Vindfeldt.

»Vi kan ikke nøjes med skrivebordskontroller, vi er nødt til at komme ud på byggepladserne og ud blandt de firmaer og leverandører, der arbejder for kommunen«.

Han tror selv mest på effekten af et formaliseret samarbejde med andre kommuner. Men det forudsætter, at kommunerne ikke stiller vidt forskellige krav til deres leverandører, men kan samordne kravene i de kommunale arbejdsklausuler.

»Vi har også sammen med Enhedslisten foreslået en gennemgang og opstramning af vore klausuler her på Frederiksberg. Og kan vi få dem til at flugte hinanden på tværs af kommunegrænserne, er der efter min mening et kæmpe potentiale i at arbejde sammen«, siger Michael Vindfeldt.

SE Yderligere HERUNDER ….

 

Københavns kommune omgår udbudsregler ved at holde beløbet under en 1.6 mio.

 

Principaftale for tværkommunalt samarbejde inden for social dumping (2021-0286352)

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til en principaftale om etablering af et tværkommunalt

samarbejde mod social dumping. Principaftalen er politisk godkendt af Hvidovre-, Rødovre- og

Albertslund Kommune. Efter godkendelse af principaftalen udarbejdes en egentlig samarbejdsaftale,

hvorefter samarbejdet opstartes.

Indstilling

Indstilling om,

1. at principaftalen for det tværkommunale samarbejde, jf. bilag 1, godkendes.

(Økonomiudvalget)

Problemstilling

Der har siden august 2020 været dialog mellem Hvidovre Kommune og Økonomiforvaltningen med

henblik på at finde en model for et tværkommunalt samarbejde mod social dumping. Mulighederne

for samarbejdet blev gransket og der blev fundet en model, som går ud på at Hvidovre Kommune

selv skulle ansætte en CSR-medarbejder, der fysisk sidder i kontorfællesskab med Københavns

Kommunes indsatsteam og udfører kontroller. Sidenhen har Rødovre Kommune og Albertslund

Kommune sluttet sig Hvidovre Kommune med ønske om ligeledes at være med i sådan et

samarbejde, således at der i alt er tre samarbejdskommuner. Den ansatte medarbejder fra Hvidovre

Kommune skal derfor udføre kontroller og opgaver for alle tre samarbejdskommuner med

udgangspunkt i CSR-enheden i Københavns Kommunes metoder og værktøjer.

Før samarbejdet kan startes, skal alle parter være enige om de grundlæggende retningslinjer for

samarbejdet, hvorfor der er blevet udarbejdet en principaftale. Når alle parter er enige om

principperne, kan der administrativt udarbejdes en egentlig samarbejdsaftale, og samarbejdet kan

herefter opstartes.

Løsning

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til godkendelsen af principaftalen.

Principaftalen er udarbejdet af Københavns Kommunes CSR-enhed og er blevet politisk behandlet

og godkendt i samarbejdskommunerne, som nu formelt beder Københavns Kommune om tilslutning

til samarbejdet.

Side 26

Principaftalen indeholder afsnit om formålet for samarbejdet, fordelingen af opgaverne, økonomien

og om samarbejdet i øvrigt og giver således et overblik over, hvad samarbejdsaftalen vil medføre for

parterne.

Principaftalen er formuleret som et samarbejde, hvor hver kommune har ansvar for egne

kontrolsager og beslutninger i relation til egne kontrakter. Det tilstræbes, at kontrolaktiviteter hos

samarbejdskommunerne som udgangspunkt udføres med egne medarbejdere, dog således at

fællesskabet vil kunne stille bufferkapacitet til rådighed.

Forud for udarbejdelsen af principaftalen, har Økonomiforvaltningen undersøgt, hvorvidt det er lovligt

for en kommune at varetage opgaver for andre myndigheder herunder andre kommuner. Det følger

af § 2, stk. 2 i lov om kommuners og regioners deltagelse i selskaber (Lovbekendtgørelse 655 af 7.

juni 2019), at det er lovligt for kommuner at udføre opgaver for andre offentlige myndigheder, så

længe at kommunen modtager betaling, som ikke er lavere end opgavens beregnede pris. Det

betyder, at kommunen skal have et priskatalog over de opgaver som udføres, og skal taksere det

udførte arbejde til minimum kostprisen. Sådan et takstkatalog vil blive udarbejdet som del af

samarbejdsaftalen.

Samtidig er det en forudsætning for, at kommunen kan udføre opgaver for andre offentlige

myndigheder, at opgavens værdi ikke overstiger den gældende tærskelværdi for EU-udbud, som i

2019 var fastsat til 1.645.367 kr. eksklusive moms. Derfor skal de eksakte priser for samarbejdet

udarbejdes før indgåelse af en egentlig samarbejdsaftale og være til minimum kostprisen, men under

tærskelværdien for EU-udbud.

Hvis flere kommuner fremover beder Københavns Kommune om en lignende samarbejdsaftale, kan

Økonomiforvaltningen vælge at udvide samarbejdet med samme principper og takstkatalog, men er

ikke forpligtet til at udvide samarbejdet.

Økonomi

Det er en forudsætning for samarbejdet, at det ikke har økonomiske konsekvenser for Københavns

Kommune, hvilket også vil afspejle sig i det takstkatalog, der udarbejdes.

Samarbejdskommunerne betaler lønnen for den ansatte medarbejder. Udover medarbejderens løn vil

der også være faste omkostninger. Det er aftalt i principaftalen, at hver af de deltagende kommuner

betaler en forholdsmæssig andel af de samlede omkostninger, som afspejler indsatsen relateret til

den pågældende kommunes kontrakter og leverandører. Samarbejdskommunerne vil desuden have

mulighed for at tilkøbe visse ydelser, som fx ekstra kapacitet i en periode med store sager.

Videre proces

Efter behandling i Økonomiudvalget skal principaftalen sendes til godkendelse hos

Borgerrepræsentationen.

Godkendes principaftalen, vil der blive udarbejdet en formel samarbejdsaftale mellem Københavns

Kommune og samarbejdskommunerne. I forbindelse med denne samarbejdsaftale vil der blive

Side 27

udarbejdet et priskatalog med priser for de ydelser som samarbejdskommunerne køber og kan

tilkøbe.

Når samarbejdsaftalen er underskrevet, vil der blive ansat en medarbejder hos Hvidovre Kommune,

som har plads ved Københavns Kommunes CSR-enhed og samarbejdet vil således begynde. 

Søren Hartmann Hede     /Mads Grønvall

Oversigt over politisk behandling

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,

1. at principaftalen for det tværkommunale samarbejde, jf. bilag 1, godkendes.

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 26. oktober 2021

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Radikale Venstre afgav følgende protokolbemærkning:

”Radikale Venstre synes, at det er fornuftigt at udnytte stordriftsfordele ved at samarbejde på tværs

af kommunegrænser, men det er afgørende for Radikale Venstre, at samarbejdet ikke fastlåser

Københavns arbejde med arbejdsklausuler - fx i forhold til at understøtte nye organiseringsformer på

arbejdsmarkedet.”

Opslaget indeholder citater fra Politiken og Københavns kommune, samt repræsentanter for aftalepartnerne, samt af undertegnede... 

Med venlig hilsen Leif Tullberg,
Aktiv pensionist:
Mobil 40646900..
Mail leif@tullberg.me