Erklæring fra ICC-anklager
Karim AA Khan KC: Ansøgninger om arrestordrer i situationen i staten Palæstina
Karim AA Khan KC,
anklageren for Den Internationale Straffedomstol
I dag indgiver jeg
ansøgninger om arrestordrer for forundersøgelseskammer I i Den Internationale
Straffedomstol i situationen i staten Palæstina.
Yahya Sinwar, Mohammed
Diab Ibrahim Al-Masri (Deif), Ismail Haniyeh
På grundlag af beviser
indsamlet og undersøgt af mit kontor har jeg rimelig grund til at tro, at Yahya
SINWAR (leder af den islamiske modstandsbevægelse ("Hamas") i
Gaza-striben), Mohammed Diab Ibrahim AL-MASRI , mere almindeligt kendt som DEIF
(den øverstkommanderende for Hamas' militære fløj, kendt som A
l-Qassam-brigaderne ) og Ismail HANIYEH (chefen for Hamas Politiske Bureau)
bærer det strafferetlige ansvar for følgende krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden begået på territoriet af Israel og staten Palæstina (i
Gaza-striben) fra mindst 7. oktober 2023:
Udryddelse som en
forbrydelse mod menneskeheden, i strid med artikel 7(1)(b) i Rom-statutten;
Drab som en forbrydelse
mod menneskeheden, i modsætning til artikel 7(1)(a), og som en krigsforbrydelse
i modsætning til artikel 8(2)(c)(i);
Tage gidsler som en
krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(iii);
Voldtægt og andre
seksuelle voldshandlinger som forbrydelser mod menneskeheden, i strid med
artikel 7(1)(g), og også som krigsforbrydelser i henhold til artikel
8(2)(e)(vi) i forbindelse med fangenskab;
Tortur som en forbrydelse
mod menneskeheden, i modsætning til artikel 7(1)(f), og også som en
krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(i), i forbindelse med
fangenskab;
Andre umenneskelige
handlinger som en forbrydelse mod menneskeheden, i modsætning til artikel
7(l)(k), i forbindelse med fangenskab;
Grusom behandling som
krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(c)(i), i forbindelse med fangenskab;
og
Forargelse af personlig
værdighed som en krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(ii), i
forbindelse med fangenskab.
Mit kontor hævder, at de
krigsforbrydelser, der påstås i disse ansøgninger, blev begået i forbindelse
med en international væbnet konflikt mellem Israel og Palæstina og en
ikke-international væbnet konflikt mellem Israel og Hamas, der løber parallelt.
Vi hævder, at de anklagede forbrydelser mod menneskeheden var en del af et
udbredt og systematisk angreb mod Israels civilbefolkning fra Hamas og andre
væbnede grupper i henhold til organisatoriske politikker. Nogle af disse
forbrydelser fortsætter efter vores vurdering den dag i dag.
My Office hævder, at der
er rimelig grund til at tro, at SINWAR, DEIF og HANIYEH er kriminelt ansvarlige
for drabet på hundredvis af israelske civile i angreb begået af Hamas (især
dens militære fløj, al-Qassam-brigaderne) og andre væbnede grupper den 7.
oktober 2023 og tage af mindst 245 gidsler. Som en del af vores undersøgelser
har mit kontor interviewet ofre og overlevende, inklusive tidligere gidsler og
øjenvidner fra seks større angrebssteder: Kfar Aza; Holit; placeringen af
Supernova Music Festival; Be'eri; Nir Oz; og Nahal Oz. Efterforskningen
bygger også på beviser såsom CCTV-optagelser, autentificeret lyd-, foto- og
videomateriale, udtalelser fra Hamas-medlemmer, herunder de påståede
gerningsmænd nævnt ovenfor, og ekspertbeviser.
Det er mit kontors
opfattelse, at disse personer planlagde og anstiftede begåelsen af
forbrydelser den 7. oktober 2023 og har gennem deres egne handlinger,
herunder personlige besøg hos gidsler kort efter deres kidnapning, erkendt
deres ansvar for disse forbrydelser. Vi hævder, at disse forbrydelser ikke
kunne være blevet begået uden deres handlinger. De er sigtet både som
med-gerningsmænd og som overordnede i henhold til artikel 25 og 28 i
Rom-statutten.
Under mit eget besøg i
Kibbutz Be'eri og Kibbutz Kfar Aza samt på stedet for Supernova Music Festival
i Re'im, så jeg de ødelæggende scener af disse angreb og den dybe virkning af
de samvittighedsløse forbrydelser, der er anklaget i de indgivne ansøgninger i
dag. Da jeg talte med overlevende, hørte jeg, hvordan kærligheden i en familie,
de dybeste bånd mellem en forælder og et barn, blev forvrænget til at påføre
ufattelig smerte gennem kalkuleret grusomhed og ekstrem følelsesløshed. Disse
handlinger kræver ansvarlighed.
My Office fremfører også,
at der er rimelig grund til at tro, at gidsler taget fra Israel er blevet holdt
under umenneskelige forhold, og at nogle har været udsat for seksuel vold,
herunder voldtægt, mens de blev holdt i fangenskab. Vi har nået den konklusion
baseret på lægejournaler, samtidige video- og dokumentarbeviser og interviews
med ofre og overlevende. My Office fortsætter også med at efterforske rapporter
om seksuel vold begået den 7. oktober.
Jeg vil gerne udtrykke min
taknemmelighed til de overlevende og familierne til ofrene for angrebene den 7.
oktober for deres mod til at stå frem for at fremlægge deres beretninger til
mit kontor. Vi forbliver fokuseret på yderligere at uddybe vores efterforskning
af alle forbrydelser begået som en del af disse angreb og vil fortsætte med at
arbejde med alle partnere for at sikre, at retfærdigheden afholdes.
Jeg gentager min
opfordring til øjeblikkelig løsladelse af alle gidsler taget fra Israel og til
deres sikre tilbagevenden til deres familier. Dette er et grundlæggende krav i
international humanitær ret.
Benjamin Netanyahu, Yoav
Gallant
På grundlag af beviser
indsamlet og undersøgt af mit kontor har jeg rimelig grund til at tro, at
Benjamin NETANYAHU , Israels premierminister, og Yoav GALLANT , Israels
forsvarsminister, bærer det strafferetlige ansvar for følgende
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden begået på staten Palæstinas
territorium (i Gaza-striben) fra mindst 8. oktober 2023:
Udsultning af civile som
en metode til krigsførelse som en krigsforbrydelse i strid med statuttens
artikel 8(2)(b)(xxv);
Forsætlig at forårsage
stor lidelse eller alvorlig skade på krop eller helbred i strid med artikel
8(2)(a)(iii) eller grusom behandling som krigsforbrydelse i strid med artikel
8(2)(c)(i);
Forsætligt drab i strid
med artikel 8(2)(a)(i), eller mord som en krigsforbrydelse i strid med artikel
8(2)(c)(i);
Forsætligt at rette angreb
mod en civilbefolkning som en krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(b)(i),
eller 8(2)(e)(i);
Udryddelse og/eller mord i
strid med artikel 7(1)(b) og 7(1)(a), herunder i forbindelse med dødsfald
forårsaget af sult, som en forbrydelse mod menneskeheden;
Forfølgelse som en
forbrydelse mod menneskeheden i strid med artikel 7(1)(h);
Andre umenneskelige
handlinger som forbrydelser mod menneskeheden i strid med artikel 7(1)(k).
Mit kontor hævder, at de
krigsforbrydelser, der påstås i disse ansøgninger, blev begået i forbindelse
med en international væbnet konflikt mellem Israel og Palæstina og en
ikke-international væbnet konflikt mellem Israel og Hamas (sammen med andre
palæstinensiske væbnede grupper), der løber parallelt. Vi hævder, at de
anklagede forbrydelser mod menneskeheden blev begået som en del af et udbredt
og systematisk angreb mod den palæstinensiske civilbefolkning i
overensstemmelse med statens politik. Disse forbrydelser fortsætter efter vores
vurdering den dag i dag.
My Office hævder, at de
beviser, vi har indsamlet, herunder interviews med overlevende og øjenvidner,
autentificeret video-, foto- og lydmateriale, satellitbilleder og udtalelser
fra den formodede gerningsmandsgruppe, viser, at Israel bevidst og systematisk
har frataget civilbefolkningen i alle dele af landet. Gaza af genstande, der er
uundværlige for menneskets overlevelse.
Dette skete gennem
indførelse af en total belejring af Gaza, der involverede fuldstændig lukning
af de tre grænseovergangssteder, Rafah, Kerem Shalom og Erez, fra 8. oktober
2023 i længere perioder og derefter ved vilkårlig begrænsning af overførslen af
væsentlige forsyninger – herunder fødevarer og medicin – gennem
grænseovergangene, efter de blev genåbnet. Belejringen omfattede også afskæring
af grænseoverskridende vandrørledninger fra Israel til Gaza – Gazas vigtigste
kilde til rent vand – i en længere periode fra den 9. oktober 2023 og
afbrydelse og hindring af elektricitetsforsyninger fra mindst 8. oktober 2023
og frem til i dag. Dette fandt sted sideløbende med andre angreb på civile,
herunder dem, der stod i kø for at få mad; blokering af bistand fra humanitære
agenturer; og angreb på og drab på hjælpearbejdere, som tvang mange agenturer
til at indstille eller begrænse deres operationer i Gaza.
Mit kontor hævder, at
disse handlinger blev begået som en del af en fælles plan om at bruge sult som
en krigsmetode og andre voldshandlinger mod Gazas civilbefolkning som et middel
til (i) at eliminere Hamas; (ii) sikre tilbageleveringen af gidslerne, som
Hamas har bortført, og (iii) kollektivt straffe Gazas civilbefolkning, som de
opfattede som en trussel mod Israel.
Virkningerne af brugen af
sult som en metode til krigsførelse sammen med andre angreb og kollektiv
afstraffelse mod civilbefolkningen i Gaza er akutte, synlige og almindeligt
kendte og er blevet bekræftet af adskillige vidner, der er interviewet af mit
kontor, herunder lokale og internationale læger. De omfatter underernæring,
dehydrering, dyb lidelse og et stigende antal dødsfald blandt den
palæstinensiske befolkning, herunder babyer, andre børn og kvinder.
Hungersnød er til stede i
nogle områder af Gaza og er overhængende i andre områder. Som FN's
generalsekretær António Guterres advarede for mere end to måneder siden:
"1,1 million mennesker i Gaza står over for katastrofal sult - det højeste
antal mennesker nogensinde registreret - hvor som helst, når som helst"
som følge af en "helt menneskeskabt katastrofe". I dag søger mit
kontor at sigte to af de mest ansvarlige, NETANYAHU og GALLANT, både som
med-gerningsmænd og som overordnede i henhold til artikel 25 og 28 i
Rom-statutten.
Israel har som alle stater
ret til at tage skridt til at forsvare sin befolkning. Denne ret fritager
imidlertid ikke Israel eller nogen stat for deres forpligtelse til at overholde
international humanitær lov. På trods af eventuelle militære mål, de måtte
have, er de midler, Israel valgte for at nå dem i Gaza – nemlig bevidst at
forårsage død, sult, store lidelser og alvorlig skade på civilbefolkningens
krop eller helbred – kriminelle.
Siden sidste år, i
Ramallah , i Kairo , i Israel og i Rafah , har jeg konsekvent understreget, at
international humanitær lov kræver, at Israel træffer hasteforanstaltninger for
straks at give adgang til humanitær bistand i Gaza i stor skala. Jeg understregede
specifikt, at sult som krigsmetode og nægtelse af humanitær nødhjælp udgør
Rom-statuttens lovovertrædelser. Jeg kunne ikke have været klarere.
Som jeg også gentagne
gange understregede i mine offentlige udtalelser, bør de, der ikke overholder
loven, ikke klage senere, når mit kontor skrider til handling. Den dag er
kommet.
Ved at fremlægge disse
ansøgninger om arrestordrer handler mit kontor i overensstemmelse med sit
mandat i henhold til Rom-statutten. Den 5. februar 2021 besluttede
forundersøgelsesafdeling I, at domstolen kan udøve sin strafferetlige
jurisdiktion i situationen i staten Palæstina, og at det territoriale omfang af
denne jurisdiktion strækker sig til Gaza og Vestbredden, herunder Østjerusalem.
Dette mandat er igangværende og omfatter eskalering af fjendtligheder og vold
siden den 7. oktober 2023. Mit kontor har også jurisdiktion over forbrydelser
begået af statsborgere i deltagerstater og af statsborgere fra ikke-partsstater
på en deltagerstats territorium.
Dagens ansøgninger er
resultatet af en uafhængig og upartisk undersøgelse foretaget af mit kontor.
Styret af vores forpligtelse til at efterforske inkriminerende og frikendende
beviser ligeligt, har mit kontor arbejdet møjsommeligt på at adskille påstande
fra fakta og for nøgternt at fremlægge konklusioner baseret på beviser for
forundersøgelseskammeret.
Som en yderligere garanti
har jeg også været taknemmelig for rådgivningen fra et panel af eksperter i
international ret, en upartisk gruppe, jeg har indkaldt til at støtte
bevisgennemgangen og den juridiske analyse i forhold til disse ansøgninger om
arrestordre. Panelet er sammensat af eksperter med enorm anseelse inden for
international humanitær ret og international strafferet, herunder Sir Adrian
Fulford PC, tidligere Lord Justice of Appeal og tidligere International
Criminal Court-dommer; Baronesse Helena Kennedy KC, formand for International
Bar Association's Human Rights Institute; Elizabeth Wilmshurst CMG KC,
tidligere stedfortrædende juridisk rådgiver ved UK Foreign and Commonwealth
Office; Danny Friedman KC; og to af mine særlige rådgivere – Amal Clooney og
hans Excellence dommer Theodor Meron CMG. Denne uafhængige ekspertanalyse har
understøttet og styrket de ansøgninger, som mit kontor har indgivet i dag. Jeg
har også været taknemmelig for bidragene fra en række af mine andre særlige
rådgivere til denne anmeldelse, især Adama Dieng og professor Kevin Jon Heller.
I dag understreger vi
endnu en gang, at international lov og lovene om væbnet konflikt gælder for
alle. Ingen fodsoldat, ingen kommandør, ingen civil leder – ingen – kan handle
ustraffet. Intet kan retfærdiggøre bevidst at fratage mennesker, herunder så mange
kvinder og børn, de basale fornødenheder, der kræves for livet. Intet kan
retfærdiggøre at tage gidsler eller angribe civile.
De uafhængige dommere i
Den Internationale Straffedomstol er de eneste dommere for, om den nødvendige
standard for udstedelse af arrestordrer er opfyldt. Hvis de imødekommer mine
ansøgninger og udsteder de ønskede warrants, vil jeg arbejde tæt sammen med
registratoren i alle bestræbelser på at pågribe de navngivne personer. Jeg
regner med, at alle stater, der er parter i Rom-statutten, tager disse
ansøgninger og den efterfølgende retsafgørelse med samme seriøsitet, som de har
vist i andre situationer, og opfylder deres forpligtelser i henhold til
statutten. Jeg er også klar til at arbejde sammen med ikke-statslige parter i
vores fælles stræben efter ansvarlighed.
Det er afgørende i dette
øjeblik, at mit kontor og alle dele af domstolen, herunder dens uafhængige
dommere, får lov til at udføre deres arbejde med fuld uafhængighed og
upartiskhed. Jeg insisterer på, at alle forsøg på at hindre, intimidere eller
uretmæssigt påvirke embedsmændene ved denne domstol skal standse øjeblikkeligt.
Mit kontor vil ikke tøve med at handle i overensstemmelse med artikel 70 i
Rom-statutten, hvis en sådan adfærd fortsætter.
Jeg er fortsat dybt
bekymret over igangværende beskyldninger og nye beviser for internationale
forbrydelser, der finder sted i Israel, Gaza og Vestbredden. Vores undersøgelse
fortsætter. Mit kontor fremmer flere og indbyrdes forbundne yderligere undersøgelseslinjer,
herunder vedrørende rapporter om seksuel vold under angrebene den 7. oktober og
i forhold til den omfattende bombeangreb, der har forårsaget og fortsat
forårsager så mange civile dødsfald, kvæstelser og lidelser i Gaza. Jeg
opfordrer dem med relevante oplysninger til at kontakte mit kontor og indsende
oplysninger via OTP-link .
My Office vil ikke tøve
med at indgive yderligere ansøgninger om arrestordrer, hvis og når vi vurderer,
at tærsklen for en realistisk udsigt til domfældelse er nået. Jeg fornyer min
opfordring til alle parter i den aktuelle konflikt om at overholde loven nu.
Jeg vil også understrege,
at komplementaritetsprincippet, som er kernen i Rom-statutten, fortsat vil
blive vurderet af mit kontor, efterhånden som vi skrider til handling i forhold
til de ovennævnte påståede forbrydelser og påståede gerningsmænd og går videre
med andre undersøgelseslinjer. Komplementaritet kræver imidlertid kun
udsættelse til nationale myndigheder, når de deltager i uafhængige og upartiske
retsprocesser, der ikke beskytter mistænkte og ikke er en falsk sag. Det kræver
grundige undersøgelser på alle niveauer, der adresserer de politikker og
handlinger, der ligger til grund for disse applikationer.
Lad os i dag være klare på
ét kernespørgsmål: Hvis vi ikke viser vores vilje til at anvende loven
ligeligt, hvis den ses som selektivt anvendt, vil vi skabe betingelserne for
dens sammenbrud. Ved at gøre det vil vi løsne de resterende bånd, der holder os
sammen, de stabiliserende forbindelser mellem alle samfund og individer, det
sikkerhedsnet, som alle ofre ser til i tider med lidelse. Dette er den sande
risiko, vi står over for i dette øjeblik.
Nu, mere end nogensinde,
må vi kollektivt demonstrere, at international humanitær ret, den grundlæggende
baseline for menneskelig adfærd under konflikter, gælder for alle individer og
gælder ligeligt på tværs af de situationer, som mit kontor og domstolen
behandler. Sådan vil vi konkret bevise, at alle menneskers liv har samme værdi.
For yderligere detaljer om
"forundersøgelser" og "situationer og sager" for domstolen,
klik her , og her .
Kilde: Anklagemyndigheden | Kontakt: OTPNewsDesk@icc-cpi.int
Bedste hilsen.
Leif Tullberg