Til Transportudvalget”
Hvis Folketinget fjerner
11 kg´s reglen bliver der kaos,
Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra
administrations bøvl.
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus
gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt
arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra
varebils administration 30.000 x kr.1500 = kr.45 mio.
Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt der
kommer kaos i den danske distribution.
Samt ekstraomkostninger
for det offentlige via færdselstyrelsen kr.15 mio.,
Herudover et ukendt antal
millioner kr. for politiet.
Prisen på
varebilstransport er stige eksorbitant grundet kapacitets mangel.
Hvis lysten til at ændre
reglerne er stor, så drop varebilsloven..
Uanset om I har set Folketingets TV, kan I med
fordel læse dette referat af 1’ behandling af godskørselsloven,
et lovforslag på 95 sider, hvoraf en mindre del handler om at afskaffe 11 kg´s
reglen.
I kan gå direkte til kilden og lytte til den tre timer
lange optagelse som ligger på https://mobiltv.ft.dk/embed/20211/Salen/18?autostart=1
Jeg kan anbefale at i klikker på ovennævnte link og
taster tiden ind kl. 16.32 og klikker på gå til klokkeslæt så kommer det om
varebiler.
og I kan også læse
med her.
Nu bruges Politiet til at
problematisere 11 kg reglen - præsentation vedlægges fra et møde i TRM for
transportordførere i sidste uge.
Samt færdsel styrelsens redegørelse peger samme vej.
Referat af forlæggelse af lovforslag L.62 d.17/11
Taler:
Karsten Hønge (SF)
Overordnet positiv overfor lovforslaget. Primært fokus var på implementeringen
af EU’s vejpakke.
Hønge ønskede at stoppe socialdumping ved at forhindre 3.landskørsel.
Hønge mente dog ikke, at loven gik langt nok.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.
Havde Karsten Hønge Fokus på 11-kg: Nej
Taler:
Kristian Pihl Lorentzen(V)
Positiv overfor implementeringen af EU's vejpakke i dansk lovgivning.
Negativ overfor en afskaffelse af 11-kgs reglen der vil ramme avisuddeling,
pizzakørsel,
hvilket vil være ekstremt dyrt at administrere og få kæmpe økonomiske
konsekvenser for branchen.
Afskaffes 11-kg kan dette ifølge ordføreren være med til at forværre den akutte
mangel på chauffører.
V har allerede stillet et ændringsforslag, der har bebudet, at 11-kgs reglen
fastholdes.
V ser gerne, at lovforslaget splittes i to,
således at V kan stemme for implementeringen af vejpakken og stemme imod 11-kgs
reglens afskaffelse.
Pihl Lorentzen nævnte også fra talerstolen,
at han skulle melde fra Rasmus Helveg (RV) og Mette Thiesen (NB), at de heller
ikke kunne støtte en afskaffelse af 11-kgs reglen.
Fokus på 11-kg: Ja negativ overfor en afskaffelse af 11 kg´s reglen.
Henning
Hyllested (EL)
Positiv overfor lovforslaget primært med fokus på det problematiske ved
3.landskørsel.
Primære argument er, at 11-kgs reglen lader sig ikke kontrollere ifølge
politiet.
Man skal i stedet lytte til varebilstransportører i DTL som har orden i
tingene.
(DTL er en brancheforening der har det formål at begrænse
konkurrencen)
Fokus på 11-kg: Ja positiv overfor en afskaffelse.
Jens-Henrik
Thulesen Dahl (DF) (vikarier for Hans Kristian Skibby)
Hans Kristian Skibby var ikke selv i folketingssalen,
men Jens-Henrik Thulesen Dahl talte selv positivt om implementeringen af EU’s
vejpakke.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.
Fokus på 11-kg: Nej
Niels
Flemming Hansen (KF)
KF kan ikke støtte delen om 11-kgs reglen og de vil anmode om,
at lovforslaget splittes op i to.
KF mener, at 11-kgs reglen har været et bolværk mod at
lovgivningen får alt for vidtgående konsekvenser.
Fokus på 11-kg: Ja meget negativ overfor en
afskaffelse.
Taler:
Transportminister Benny Engelbrecht.
Ændringen af de nationale regler skal ske for at matche EU's vejpakkes regler.
Transportministeren mener, at dette hænger sammen med lige konkurrencevilkår.
Ministeren er skuffet over de borgerlige, som han klart troede ville være med
på argumentet om lige konkurrencevilkår.
Lige vilkår er der i allerede dag, alle har mulighed for at køre aviser,
pakker,
samt almindeligt gods under 11 kg henhold til godskørselsloven, med biler under
3500 kg.
Det åbner for de bedste lige konkurrencevilkår for alle.
Transportministeren
fremhæver, at det er et problem, at der er regler myndighederne (politiet) ikke
kan administrere efter.
Lov*
om varebiler er vedtaget i 2018 og implementeret i juni 2019.
Det vil sige at Transportministeren er i gang med at kassere en del
af en lov, som dårlig nok er indfaset.
Må jeg minde om at godskørselsloven er vedtaget i 1973 og ændret flere gange
undervejs.
At færdselsstyrelsen og rigspolitiet allerede efter så kort tid
dømmer 11 kg´s reglen ude i varebilsloven,
Det er ikke i orden.
Må jeg nævne et argument fra de samme aktører, om at 11 kg´s reglen ikke har
virket efter hensigten ?
Der mangler en bare en beskrivelse af hensigten, i
færdselsstyrelsens redegørelse .**
Transportministeren mener ikke, at der er pizza eller avisbude i DK, hvor man
har brug for mere end 2.500 kg,
hvorfor han også har valgt at sætte grænsen der. (mon
ikke EU regler også har spillet ind)
Det er naturligvis
Transportministerens ret at gøre grin med de opponenter,
Der vil bevare 11 kg´s
reglen,
Transportministeren savner argumenter med ”gods i” for 11-kgs reglens
bevarelse.
Der findes i dag ca. 383.000 varebiler registreret i DK, herunder
ca. 12.400 med varebilstilladelse.
Herudover skønner jeg at der er ca. 30.000 varebiler der er i markedet,der helt
eller delvist og kører efter 11 kg´s reglen
Altså uden varebilstilladelse.
Det er et argument i sig selv at påfører de 30.000 varebiler unødvendige
ekstraomkostninger.***
Læs gerne redegørelsen fra Færdselsstyrelsen,** hvor de regner med ca. 1400 nye
varebilstilladelser hvis 11 kg´s reglen fjernes.
Jeg må sige at færdselsstyrelsen overhovedet ikke er nærheden af
at ramme skiven,
At ca.30.000 varebiler der i dag køre med aviser, blade pakker, dagligvare og
andet gods,
Som det formuleres i godskørselslovens, af
tilladte godstyper under 11 kg´s reglen.
Men at færdselsstyrelsen ved ophævelse af 11kg´s reglen, kun regner med at der konverteres
til kun 1400 tilladelser...
Det er ikke troværdigt, der findes ingen ledig kapacitet i markedet der kan
dække det gab ind der vil opstå.
Transportministeren har ikke set et eneste godt argument for, at pizza- og
aviskørsel ikke skulle være muligt i små varebiler.
Der er flere gode argumenter, et argument er at vægtgrænsen på en varebil fremover sættes til 2500 kg.
Det vil sige at nytte lasten nedsættes ca. 400-500 kg.
Hvis behovet i markedet fremover skal dækkes, vil der være behov
for tre gange så mange varebiler.
Hvis varevognen vejer over 2500 kg, så skal der fremover varebilstilladelse til – også selvom godset ikke vejer noget af
betydning:
Eks. – Hvis du
tager vare med hjem fra supermarkedet til din nabo, så skal der køres med varebilstilladelse. !!!!!
Transportministeren har noteret sig
arbejdsmiljøargumentet, men finder argumentet dårligt, for chaufførerne stabler og bærer tungere.
Det er ikke noget godt argument fra Ministeren,
Arbejdstilsynets regler
foreskriver max løft 11 kg som gældende for enkeltpersoner.
Så uanset hvad type tilladelse, må føreren af bilen ikke løfte mere end 11 kg.
På
politiets eksempel er vist en person der bære tre kasser,
jeg ser at det er dagligvare, hvis der er 11 kg i hver kasse
overtræder vedkommende arbejdstilsynets regler,
Men det har jo ikke noget med om der køres med varebilstilladelse eller ej, de
samme regler gælder.
Gennemsnits vægten på dagligvare/måltidskasser er mindre end 4
kg.
Link til politiets præsentation:
Myndigheder-2021-11-Godskørsel-11-kg-politiets-præsentation-fra-okt-2021
Herudover kører de fleste dagligvaretransportører med el-sækkevogne der løser
transport-løft over11 kg,
Når
varen skal fra varebilen og videre til kunden, som kan være på 4 sal...
Analyse
Karsten Hønge talte for at implementere EU’s vejpakke for at modvirke
socialdumping.
Henning Hyllested talte for at afskaffe 11-kgs reglen med det primære argument,
at denne var umulig for politiet at administrere efter.
Det er dårligt argument, hvis noget er besværligt at kontrollerer dropper man
loven.
Enhedslisten og ministeren lagde særligt vægt på 3 ting
Reglerne er svære at administrere efter for politiet.
Det skaber konkurrenceforvridning, at varebilerne ikke er underlagt samme krav
som under godskørselsloven.
Det svært at følge at 11 kg´s reglen giver konkurrenceforvridning ?
Alle biler under 3500 kg må kører med kolli op 11 kg.
Biler under 3500 kg har kørt i fri konkurrence siden godskørselsloven
blev indført i 1973.(i starten 6000 kg.)
Udfordringen er kunstigt skabt, ved
indførsel af varebilsloven i 2019, på foranledning af brancheforeninger og
fagforeninger.
Varebiler-Lov-om-varebiler-20191_l185_som_vedtaget
Transportministeren mener ikke, at nogen pizzabude eller avisbude kører med
varebiler over 2.500 kg.
Det er en påstand mod bedre vidende når man har læst høringssvarene.
Men
det må Transportministeren jo redegøre for.
Transportministeren har valgt at blande to lovforslag sammen i ét.
Gennemførslen af EU's vejpakke skaber ingen problemer og kan dermed virke som
en gulerod for at afskaffe 11-kgs reglen.
Særligt rigspolitiets udtalte vanskeligheder ved at håndhæve 11-kgs reglen
bliver fremført som argument for at afskaffe reglen.
*
Lov om varebiler juni 2019 som blev vedtaget:.
https://e-magasiner.com/lt/L-185-20191-l185-som-vedtaget.pdf
Redegørelse fra færdselsstyrelsen..
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/247/2364399.pdf
https://e-magasiner.com/lt/11-kg-udkast-til-lovforslag.pdf
https://e-magasiner.com/lt/Mover-Hoeringssvar.pdf
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus
gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt
arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra
varebils administration 30.000 x kr.1500 = kr.45 mio.
Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt kaos i den Danske
distribution.
Samt ekstraomkostninger
for det offentlige via færdselstyrelsen kr.15 mio,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.
Hvis lysten til at ændre
reglerne er stor, så drop varebilsloven..
Bedste hilsen Leif
Tullberg 50 år i dansk transport..