mandag den 9. marts 2020

Debat: Betalings-broen svar til debatøren"



Læserbrev”

Tirsdag den 10. marts 2020 svar fra leif tullberg med fed kursiv.

Debat: Betalings-broen svar til debattøren"

Debat Lokalavisen Frederikssund - 08. marts 2020 kl. 10:44

Af Finn Amorsen Industrivej 8 4050 Skibby
Debat Efter omkring et halvt års brug af betalingsbroen, er trafiktallene fortsat endog meget lave, og vil givet fortsætte således. Og hvorfor nu det ? For det første: Hvem har gavn af at bruge broen ?

Det har ca. 23.000 bilister der dagligt krydser fjorden, de kan nu komme frem uden ventetid”

Uddrag fra bemærkninger til loven.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage steget fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i 2009.

Den stigende trafik har igennem årene medført stadig
større fremkommelighedsproblemer på Fjordforbindelsen,
med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for biltrafikken,
i myldretiderne og i weekender med megen trafik til sommerhusområderne i Hornsherred.

Generelt set skal vi se bort fra lastbilstrafikken, som jo er tvungen bruger, i det omfang de ikke kører syd om fjorden. Og det gør nu en stor del af transittrafikken. Trafikken på rute 53 af store lastbiler - de gennemkørende - er meget minimeret. F.eks. ser vi aldrig mere stålpladetransporterne fra Frederiksværk. De har, som mange andre fravalgt betalingsbroen, og kører til Roskilde ad A6, direkte til motorvejsnettet. For det andet:

Der er igangsat en undersøgelse der skal vise hvor de 27 % færre lastbiler er blevet af..

Der er ingen mening for 95 % af beboerne i området "den gamle Jægerspris Kommune" at køre en omvej, og oven i købet betale herfor. Og hvis, så når man "kommer i land" på østsiden, så er trafikken ad den gamle landevej i mange tilfælde langsommere over Ølstykke - Ballerup og videre, end ad landevejen over Slangerup - Farum og videre. Og for trafik fra området til Frederikssund og også videre til Nordsjælland er det helt håbløst at lokke trafik til en omvej, og betale for det oven i købet. Samme gælder selvfølgelig i modsat retning.

Jo det giver god mening nu kan 95% af alle bilister køre til og fra eller via Frederikssund uden ventetid og de kan nu frit vælge rute..

Syd for Skibbys gamle sydlige kommunegrænse vil 95 % af bilisterne vælge at køre syd om fjorden som altid, direkte til motorvejsnettet. Kun nogle få mod Nordsjælland vil have fordel af broen, men skal så betale hvis betalingsbroen benyttes. Tilbage er så trafikken til og fra "den gamle Skibby Kommune", og hvor mange er så lige det ? Der er vel i dette område ca. 7.500 beboere, incl. sommerhusbeboere, og hvor mange af disse skal overhovedet den vej dagligt. Sporadisk udflugtskørsel kan vi se bort fra som ubetydelig.

Skribenten glemmer at Hornsherred & Frederikssund  borgerne i 40 år har brugt ufattelige mange timer på at vente ved den gl. bro.

Her har man, i hvert tilfælde en stor del af forklaringen på det aktuelle trafiktal, som jeg ikke tror vil ændre sig med mere end den generelle stigning af samme i fremtiden. Måske nogen % stigning mere når Frederikssund Motorvejen engang bliver virkelighed. Tilslutningsmulighed fra og til Tørslevvejkunne måske have hjulpet noget, med trafik fra Skuldelev, Østby, Sønderby o.s.v.

Allerede nu har 4 kvartal 2019 vist en stigning på 3,4 % i den samlede trafik over fjorden..
Hvis den stigning fortsætter vil den lede flere over på den nye bro.

Har nogen, i planlægningsfasen, overhovedet tænkt den tanke? Det bakkes op af trafikforsker Jeppe Rich.
Planlægnings fasen er mig bekendt startet i nullerne og sluttede med loven om Fjordforbindelsen i 2014..

Dersom der ikke var betaling ved bropassagen, vil trafiktallet ganske sikkert stige, men marginalt, for det gælder stadig, jvf. ovenfor, kun de få, som har direkte gavn af forbindelsen. Der er en gruppe trafikanter, som direkte fravælger betalingsvejen af mere principielle grunde som kommer til - men hvor mange er det lige ?

Denne påstand har jeg tilbagevist oppe i tråden ”

Der tales nu om, at renovationen bliver dyrere, idet det var en and med dispensation til skraldebilernes passage af den gamle bro. F.eks. skal også salt- og snerydningsbiler vende ved "pølsevognen", køre over betalingsbroen, og så fortsætte saltning og snerydning fra museet på Hornsherredsiden. Og samme i omvendt rækkefølge når opgaven er udført. Også denne ekstra omkostning er der kun skatteyderne til at betale.

Der tales ”ja men lad os nu se fakta, før vi konkluderer”
Hvis der mod forventning bliver tale om en beskeden stigning på 9 kr. pr husstand pr år,
Er det en beskeden præmie for at undgå skraldebiler på Villumsens vej..

Herudover er de pågældende snerydnings køretøjer friholdt i hen hold til:
Bemærkninger til »Lov om en ny Fjordforbindelsen ved Frederikssund« 2014 :
Det foreslås i § 2, stk. 1,

Og sidst, men ikke mindst: Hvad koster betalingsanlægget i renter og afskrivning - og selvfølgelig vedligehold og administration ? Og hvorfor skal denne bro have en bestyrelse på 5 betalte medlemmer ? Vejdiretoratet har jo alligevel "sekretariatsfunktionen" og det direkte driftsansvar som på alle andre broer. Kan disse ekstraomkostninger ved betalingsbroen overhovedet betale sig, med de nuværende - og kommende - trafiktal ?

Broen er bestemt ved lov og der er nøje beskrevet at der skal stiftes et selskab som skal følge statens regler for selskaber.

Med hensyn til økonomien, er der forudsat tilbagebetaling på 40 år og det vil komme til at ske, se venligst bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis en betalingsbro er så god en løsning, hvorfor så ikke Langebro, Vejlefjordsbroen eller Limfjordstunnellen ? Fordi der ville blive revolution så.

Slutteligt har jeg slet ikke beskæftiget mig med den lokale lastbilstrafik af enhver art - som også er blevet fordyret med betaling for tvungen passage. Her er der jo også kun brugerne = vi alle til at betale.

Et eksempel: En vognmand i Jægerspris bliver hyret til en transport fra en virksomhed f.eks. på Holmensvej, Frederikssund. Lastbilen skal nu ud på en omvej på 2 x 8,5 km., plus pålægges en betaling på 84 Kr., i alt en ekstraudgift på ca. 250 Kr. (ud og hjem). Skal vognmanden betale af egen lomme, udgør det omkring 8 % af det indkørte beløb på f.eks en 5 timers opgave, altså mere end vognmandens fortjeneste på kørslen. Og lader han kunden betale for dette, vælger kunden næste gang en vognmand fra Slangerup. Jægerspris og Slangerup er valgt som eksempel, idet det ville være ca. samme tomkørsel, dersom denne foregik via den gamle bro. Hvor blev "den grønne løsning" af, med 17 km. unødvendig kørsel. Og hvorfor skal erhvervslivet i Hornsherred diskrimineres med en sådan ekstra udgift (skat).

Overdrivelse fremmer forståelsen,
80% af lastbilerne vil tjene på at bruge den nye bro, og igen er det borgerne der bliver vindere ved at få lastbilerne væk fra byen…

BH Leif Tullberg..