Uanset hvordan det lykkedes folketinget at få vedtaget loven om Fjordforbindelsen, så er vi meget glade for broen..
Stor tak til de modige som
traf beslutningen om at bygge broen”
Så selv i katastrofesituationer som nu med Malik er, er fjorden ikke en hindring.-o😊
Lov om Fjordforbindelsen ved Frederikssund:
Herunder uddrag af bemærkningerne til lovforslaget
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en ca. 8,6 km lang 4-sporet motortrafikvej
mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred, heraf på en højbro over
Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage og ca. 0,9 km delvis nedgravet
igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage.
Forslaget var et led i udmøntningen af trafikaftale af
21. marts 2013 virksomhed ved navn Fjordforbindelsen Frederikssund,
som fir til opgave at opkræve brugerbetaling på en ny
Fjordforbindelse og herved afvikle gælden.
Vejdirektoratet ejer forbindelsen og forestod
anlægsopgaven, herunder udbud af
anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet vil stadig varetage vejbestyrelsesforhold
på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro
samt på J. F. Willumsens Vej.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage
steget fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i 2009.
Den stigende trafik har igennem årene medført stadig
større fremkommelighedsproblemer på Fjordforbindelsen,
med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for
biltrafikken
i myldretiderne og i weekender med megen trafik til
sommerhusområderne i Hornsherred.
Det daværende Frederiksborg Amt udarbejdede i perioden
fra starten af 1990’erne og frem til
kommunesammenlægningen den 1. januar 2007 - hvor amterne blev nedlagt - en
række forslag til en ny Fjordforbindelse dels ved
Kronprins Frederiks Bro, dels til en ny Fjordforbindelse syd om Frederikssund.
Inden kommunalreformen i 2007 indgik den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre en trafikaftale i oktober2006.
I november 2010 indgik forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik”
(bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) aftalen
om ”Bedre mobilitet”.
Parterne blev enige om, at det var målet, at der
etableres en ny sydlig Fjordforbindelse ved Frederikssund,
og at forbindelsen som udgangspunkt skulle finansieres
gennem brugerbetaling.
Parterne blev samtidig enige om at iværksætte en nærmere
analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel,
der omfattede både den nye og den eksisterende
forbindelse analysen viste, at det ville være muligt at finansiere en
Fjordforbindelsen ved Frederikssund ved brugerbetaling på
begge forbindelser.
Med transportaftalen om ”Elektrificering af jernbanen” af
7. februar 2012 blev forligskredsen bag
”En grøn transportpolitik” enige om at høre Frederikssund
Kommune, om kommunen foretrak en udskydelse af projektet,
til der tilvejebringes statslige midler til dets gennemførelse,
eller om der kunne opnås lokal opbakning til en
brugerfinansieringsløsning med udgangspunkt i en af Sund & Bælt A/S’
modeller.
Frederikssund Kommune meldte positivt tilbage i forhold
til etablering af en ny sydlig Fjordforbindelse,
finansieret gennem brugerbetaling, dog med det forbehold
at kommunen ikke kunne støtte brugerbetaling på
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
De foreløbige beregninger fra foråret 2013 viste, at den
nye forbindelse
ville kunne være tilbagebetalt på 40 år.
Med samme aftale blev det desuden aftalt, at
Vejdirektoratet skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at
Transportministeriet sammen med Finansministeriet skulle
udarbejde forslag til den konkrete organiserings- og finansieringsmodel
med henblik på forberedelse af en anlægslov.
I kølvandet på drøftelserne mellem Transportministeriet
og Finansministeriet blev det besluttet at fremsætte forslag om,
at transportministeren etablerer det den selvstændige
offentlige virksomhed, Fjordforbindelsen Frederikssund, der fik til
opgave at optage lån til finansiering og etablering af
Fjordforbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund fik derudover til opgave
at opkræve betaling for passage af forbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund vil bliver ledet af en
bestyrelse, der varetager den overordnede og strategiske
ledelse.
Vejdirektoratet er forretningsfører og således
forestår den daglige administration samt forelægge
årsregnskab for bestyrelsen.
Hvis du har lyst at læse mere af det historiske forløb er
det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:
Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og
Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.
https://e-magasiner.com/vd/Brev_fra_Transportministeren_24-04-2012.pdf
https://e-magasiner.com/vd/Svarbrev_til_Transportministeren_16-05-2012.pdf
Link til hele loven:
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20141/lovforslag/l21/20141_l21_som_fremsat.pdf
Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser
at alle har haft mulighed for indflydelse:
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/118/937794.pdf
Ingen kommentarer:
Send en kommentar