lørdag den 30. oktober 2021

Hvem er Leif Tullberg ? Måske vil du være lidt klogere på det, når du har læst min egen" beskrivelse.

 

 

Hej her er lidt om hvem jeg er ! 

På min LinkedIn-profil er min officielle titel beskrevet som:
“Bestyrelsesformand – aktiv pensionist”.

 

Jeg kunne have kaldt mig en del andre ting, der ville have været både sande og lidt mere dækkende for min erhvervskarriere.

 

Jeg  er fyldt 76 år, og var medstifter og initiativtager til  DSV – det, der i dag er verdens fjerdestørste logistikkoncern i kraft af bl.a. sidste års 30 mia. kroners opkøb af schweiziske Panalpina, seneste opkøb er overtagelsen af kuwaitiske Agilitys selskab Global Integrated Logistics.

 Sådan var det bestemt ikke, da jeg i 1976 samlede ni vognmandskolleger i firmafællesskabet De Sammensluttede Vognmænd med base i en garage i den sjællandske by Skuldelev. 

“Da vi startede, var der ikke så meget som 5 øre i kassen,” Min vej ind i transportbranchen var i sig selv uortodoks.

Jeg havde forladt skolen efter 7. klasse, 13 år gammel, taget en uddannelse som maskinarbejder, og arbejdet som kaffeautomatsælger og drevet grusgrav, entreprenør- og vognmandsfirma. 

DSV blev født med en enkel formel: Reglen var, at firmaet ikke skulle eje lastvogne.

På de handelshøjskoler, hvor jeg aldrig selv har sat mine ben hedder det nu
“asset light”.

Til gengæld blev firmaet fra start forsynet med en ekstremt ambitiøs og arbejdsom kultur, der har hængt ved – også selv om de oprindelige “ typer” efterhånden blev erstattet af mere uddannede nøglepersoner. 

Ja vi var lidt forsigtige i starten med at ansætte for mange regnedrenge,” er min egen beskrivelse.

Med og uden regnedrenge opslugte DSV flere og flere i branchen og blev børsnoteret allerede i 1987.Jeg tog turen med frem til 2005 og blev yderligere et par år i DSV-bestyrelsen. 

“Når jeg ser tilbage, så tænker jeg, at jeg har nok scoret lidt over evne.

Sammen med Kurt Larsen skabte vi det rigtige miks, af de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.” 

Jeg bliver kaldt seniorerhvervsmanden, men jeg mener ikke jeg kedelig.
Jeg er stadig med ejer af et gravemaskinefirma og en restaurant og vil kun arbejde for mig selv. 

Men jeg gjorde en undtagelse, da jeg i 2015 blev ringet op af den daværende trafikminister,

Der manglede en formand for et statsligt broprojekt, der skulle aflaste Frederikssund for trafikpropper:

 

https://fjordforbindelsen.dk/om-os/bestyrelsen

 

https://fjordforbindelsen.dk/

 

https://fjordforbindelsen.dk/application/files/9416/3040/1963/Halvarsrapport_2021.pdf

 

“Jeg er aldrig blevet ringet op af en minister før. Så jeg sagde ja. Jeg kunne godt huske, hvorfor vi blev nødt til at flytte DSV-hovedsædet. Der var simpelthen ingen – hverken forretningsforbindelser eller mulige ansatte – der ville komme til os i Skuldelev, hvis de hele tiden skulle holde i kø ved en bro.” 

Link til billede som kan hentes hos Ritzau Scan-pix: 

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/07/billede-af-leif-tullberg.html

 

https://twitter.com/leiftullberg

 

Facebook:

https://www.facebook.com/profile.php?id=1362785397

 

LinkedIn :

 

https://www.linkedin.com/in/leif-tullberg-b636702b/

 Jeg er helt uafhængig og blander mig hvor jeg finder det nødvendigt.

Besøg gerne min blog: https://www.blogger.com/


Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

Mob.+45 40646900

Leif@tullberg.me

Ingen kommentarer:

Send en kommentar