mandag den 14. februar 2022

BNP Associates kan hævde at have opfundet det første automatiserede bagagehåndteringssystem tilbage i 1971. Et halvt århundrede senere er sådanne systemer en velkendt funktion i lufthavne rundt om i verden.

 

 

Innovationsposter: automatiseret bagagehåndtering

Den britiske Stansted-lufthavn gennemførte for nylig en opgradering på 70 millioner pund til sit bagagehåndteringssystem, idet den installerede 2,4 km transportbånd og bane samt 180 automatiserede vogne for at forbedre effektiviteten. Vi rapporterer om dette projekt og andre innovationer inden for automatiseret bagagehåndtering.

Af Julian Turner

Den britiske Stansted-lufthavn gennemførte for nylig en opgradering på 70 millioner pund til sit bagagehåndteringssystem, idet den installerede 2,4 km transportbånd og bane samt 180 automatiserede vogne for at forbedre effektiviteten. Kredit: Stansted Lufthavn.

  •  
  •  
  •  
  •  

BNP Associates kan hævde at have opfundet det første automatiserede bagagehåndteringssystem tilbage i 1971. Et halvt århundrede senere er sådanne systemer en velkendt funktion i lufthavne rundt om i verden. 

Udfordringen for lufthavne er stort set den samme som dengang. At flytte bagage manuelt til og fra lufthavnsterminalen til flyet er tidskrævende, dyrt og arbejdskrævende. Automatisering af check-in transportbånd, bagagescreening, sortering, make-up og genindvinding er bevist at forbedre proceseffektiviteten, passageroplevelsen og sikkerheden.

Det globale marked for bagagehåndtering i lufthavne var værd 5,4 mia. USD i 2019 og forventes at vokse med en CAGR på 0,5 % gennem 2025, ifølge ResearchAndMarkets' rapport med titlen ' Global Airport Baggage Handling Market, 2021 - Process Automation Post Pandemic to Drive Marginal Growth ' .

Rapporten bemærker, at førende markedsleverandører fokuserer på at integrere teknologier såsom tingenes internet (IoT), radiofrekvensidentifikation (RFID), robotteknologi og blockchain for at levere end-to-end bagagehåndteringsløsninger som en komplet pakke, inklusive service kontrakter. Markedsledere indgår også partnerskaber med teknologistart-ups med henblik på at levere en komplet portefølje af bagagehåndteringsløsninger. Samtidig udvikler nye aktører inden for procesautomatisering teknologier til at reducere fejlhåndtering af bagage. 

Bagagehåndteringssystemer tegner sig for 87,7 % af markedsandelen på nuværende tidspunkt, men bagagehåndteringssystemet (afstemning, sporing, sporing og meddelelser) forventes at stige i et højere tempo, efterhånden som lufthavne og flyselskaber fokuserer mere på at reducere fejlhåndtering af bagage.

SE ALLE NYHEDSBREVETILMELD DIG HER

ResearchAndMarkets forudser, at efterspørgslen efter nye bagagehåndteringssystemer i vid udstrækning vil komme fra greenfield-lufthavne fra lande som Kina og Indien, hvorimod efterspørgslen fra opgraderinger og eftermonteringer af ældre bagagehåndteringssystemer stort set vil kunne ses i Nordamerika og Europa.

 

Track record: automatiseret bagagehåndtering i Stansted Lufthavn

Stansted Lufthavn i Det Forenede Kongerige gennemførte for nylig en opgradering på 70 millioner pund til sit bagagehåndteringssystem, og erstattede de eksisterende transportbånd og slisker med 2,4 km spor, det længste system af sin type i verden, og tilføjede 180 automatiserede vogne for at forbedre effektiviteten. Det automatiserede lavenergisystem er designet af Beumer Group og udgør den største opgradering siden terminalen åbnede i 1991.

Det nye system når hastigheder på op til fem meter i sekundet (18 km/t), hvilket betyder, at bagage kun tager seks minutter at rejse fra check-in i Stansted til at være klar til at blive læsset på et fly.

"Mens passagerer blot afleverer deres bagage ved check-in til deres rejse, er der under terminalen et højautomatiseret og komplekst system, der problemfrit og sikkert sikrer, at den rigtige taske når den rigtige flyvning," sagde Steve Radford, programleder for indskrevet bagagesystem. "Beumer autover-systemet bruger den nyeste digitale teknologi, som vil fremtidssikre London Stansteds bagagedrift i de kommende år, hvilket forbedrer ydeevnen for både vores passagerer og flyselskaber."

Projektet involverede også installation af bagagescannere, som er påkrævet i henhold til EU-reglerne, samt at forbinde det automatiserede system med Stansteds nye check-in område, som åbnede i 2019. 

“Integrationen af ​​et ende-til-ende-bagagehåndteringssystem gør det ikke kun muligt for Stansted Airport at vokse og servicere sine flyselskabskunder og passagerer, men det placerer også Stansted i ligaen af ​​moderne lufthavne, der er kendt for at operere med et meget effektivt bagagehåndteringsdesign. øge bagagesporbarheden og sikkerheden på alle stadier af håndteringsprocessen,” sagde Klaus Schäfer, administrerende direktør for Beumer Group UK.

 

Selvkørende køretøjer tager til asfalten i Kentucky

På den anden side af Atlanten prøver Cincinnati/North Kentucky International Airport (CVG) i USA selvkørende køretøjer til at transportere bagage mellem terminaler og fly i et projekt, der startede i 2020. 

Projektet går ud på at udstyre en af ​​lufthavnens bagagetransporterende køretøjer, eller 'jordslæbebåde', med autonom køretøjsteknologi fra softwarefirmaet ThorDrive. CVG planlægger at udforske de forskellige applikationer og use cases med henblik på på sigt at eftermontere løsningen på jordudstyr, der bruges af passager- og fragtflyselskaber. Testfasen af ​​projektet begyndte i februar.  

"Det autonome køretøj, der blev brugt til forsøget, har stadig en menneskelig operatør, og et centralt fokus i projektet er at navigere sikkert i det yderst kritiske sikkerhedsmiljø i og omkring fly."

 

"På den tid tilpassede den softwaren til miljøet, men trænede den også til at genkende flyene," forklarede Edward Shelton, vicepræsident for forretningsudvikling hos ThorDrive, hvis autonome teknologi først blev udviklet på Seoul National University i Sydkorea .

"Der er andre lufthavne, der er interesserede, men så vidt vi ved, er ingen lufthavn så langt fremme, som Cincinnati er, og vi mener, at Cincinnati har den eneste aktive autonome traktor, der kører i Nordamerika."

Det autonome køretøj, der blev brugt til forsøget, har stadig en menneskelig operatør, og et centralt fokus i projektet er sikkert at navigere i det 'meget kritiske sikkerhedsmiljø' i og omkring fly på asfalten, ifølge Shelton.

CVG er ikke fremmed for teknologiinnovation, da de allerede har implementeret et netværk af IoT-sensorer og andre teknologiske løsninger for at hjælpe personalet med bedre at forstå og styre strømmen af ​​mennesker og bagage. Fra 2014 var det også den første lufthavn i USA, der brugte IoT-teknologi i sit sikkerhedsscreeningsområde.

 

Avinor søger privat partner til automatiseret bagagehåndtering

Avinor, det statsejede aktieselskab, der driver de fleste af Norges civile lufthavne, leder et forskningsprojekt, der har til formål at bringe sin bagagehåndtering 'ind i det 21. århundrede '.

I erkendelse af, at behovet for håndteringsløsninger udgør en væsentlig udfordring for lufthavne og flyselskaber rundt om i verden, søger Avinor at samarbejde med en privat leverandør for at automatisere de første og sidste miles af sine bagagehåndteringsprocesser – fra bagagehallen til flyet og tilbage. . 

Løsningen vil involvere mennesker og automatiske systemer, der arbejder sammen om at læsse bagage på og af lastbærere og derefter transportere transportører mellem lagerfaciliteter og fly. Ifølge Avinor er problemfri interaktion mellem automatiserede processer og omgivende infrastruktur nøglen, hvilket betyder, at enhver ny teknologi skal integreres med det eksisterende system og tredjepartsudstyr.

Projektet er i øjeblikket i en 'skitse- og udforskningsfase' og bliver finansieret af Innovation Norge og støttet af den norske offentlige økonomistyring og leverandørudviklingsprogrammet.

Ved at bruge Oslo lufthavn som testområde håber Avinor, at deres partnerskab bliver det første, der fuldt ud automatiserer bagagehåndteringsprocessen, og at løsningen kan bruges i hele verden. 

 

Integreret sikkerhedsscreening

Sikkerhedsscreening kan også optimeres ved hjælp af automatiserede bagagehåndteringssystemer. I 2019 afslørede Miami International Airport (MIA) i Florida et nyt fuldautomatisk system til USD 324 mio. bestående af 12 nye CTX 9800 maskiner til detektering af eksplosivstoffer, 102 mobile inspektionsborde og næsten ni miles af transportbånd, en del af 18.000 ft2 bagageafstemningsområdet.

De mobile inspektionsborde modtager selvstændigt poser, der kræver yderligere screening og leverer dem til 52 Transport Security Administration inspektionsstationer – eliminerer løft og træk af inspektionsofficerer, forbedrer sporingsnøjagtigheden og øger hastigheden af ​​bagagescreeningsprocessen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar