»Jeg var i perioder skræmt
fra vid og sans«
Portræt: Fra en cykel i
Bredgade endte Kurt K. Larsen med at skabe et af verdens største
transportselskaber.
DSV Transport & Logistik
Leif Tullberg Kurt K. Larsen
Der var aldrig slinger i
valsen, når Kurt K. Larsen som administrerende direktør for transportgiganten
DSV tog imod stjerneanalytikere og investorer på telekonferencer om
milliardopkøb eller regnskabet. Men der var heller aldrig tvivl om, at de kom
fra helt forskellige verdener.
Efter et arbejdsliv i en
stribe selskaber, der alle sammen relaterede sig til DSV - eller til sidst blev
opkøbt af DSV - blev han meddirektør i DSV, da selskabet i 1989 købte Borup
Auto Transport, hvor han var direktør. Hans meddirektør var Leif Tullberg, og
makkerparret tegnede i halvandet årti DSV.
Fra 1989 til 2005 dannede
Kurt K. Larsen og Leif Tullberg makkerpar i DSV og løftede forretningen til en
international transportgigant. Billedet er fra 2002.
Det første store skridt i
DSV’s rejse fra et mindre, dansk transportselskab til en international gigant
blev taget i 1997, da DSV købte Samson Transport og øgede sin omsætning fra
omkring 1,5 mia. til 3,6 mia. kr. på to år.
Kurt K. Larsen, fmd. DSV.
»Det var ikke noget, vi
vidste, vi var gode til. Men vi opdagede, at vi var dygtige til at sætte det
godt sammen og udnyttet synergierne. Og så gik det stærkt. Vores aktier steg,
fordi folk kunne se, at vi kunne tage et selskab, der ikke tjente mange penge,
og så skabe millionoverskud,« fortæller Kurt K. Larsen.
Det er en stil, der tjente
Kurt K. Larsen godt, og han mindes da heller ikke, at den bramfrie tone har
givet bagslag.
»Man har det 10 gange bedre,
når man er ærlig, og folk troede derfor også altid på, hvad vi sagde. I
bankerne eksempelvis, efter vi havde lånt de første større beløb - og overholdt
vores aftaler til punkt og prikke - så var det ikke svært for os, at få
finansieret de efterfølgende store opkøb. De stolede på, hvad vi sagde, og vi
snød heller aldrig på vægten.«
De stolede på, hvad vi sagde,
og vi snød heller aldrig på vægten.
Kurt K. Larsen, fmd. DSV
Tilliden til DSV og til Kurt
K. Larsen blev der trukket på, da selskabet i 2000 lavede sin hidtil største
satsning. Selskabet, der på det tidspunkt omsatte for 4,4 mia. kr., lånte 6
mia. kr. og købte DFDS’ landtransportforretning.
Et træk, der med et smæk
øgede omsætningen til 18 mia. kr. og antallet af ansatte fra små 2000 til over
10.000. Her skulle Kurt K. Larsens evner til at integrere stå sin største prøve
til dato.
Opkøbet af DFDS's
transportaktiver i 2000 var en enorm satsning for Kurt K. Larsen
»Det var en frygteligt stor
satsning for mig og Leif. Men Leif var meget mere modig. Jeg havde hele denne
her omtanke for driften og tænkte hele tiden på, hvordan skal det drives dette
her? Hvor skal vi bo? Hvordan skal vi organisere alt det?,« siger Kurt K.
Larsen og fortsætter:
»Det tænkte han slet ikke på,
for det var noget, jeg tog mig af, og det regnede han med, jeg fint kunne
klare. Så på den måde var han enormt modig, men jeg var jo skræmt fra vid og
sans i perioder igennem alle de forhandlinger.«
Jeg var jo skræmt fra vid og
sans i perioder igennem alle de forhandlinger.
Da Kurt K. Larsen forlod DSV,
omsatte selskabet for 37,4 mia. kr. og havde et resultat på 1,2 mia. kr. Næsten
præcist en 10-dobling på 10 år. Han tegnede DSV og var Danmarks ukronede
transportkonge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar