tirsdag den 27. juli 2021

Kære Rasmus, Det er fint med gratis bro, Men glem venligst ikke årsagen til vi fik broen efter 40 års ventetid, netop var betalingsløsningen.

 Kære Rasmus,
Det er fint med gratis bro,
Men glem venligst ikke årsagen til vi fik broen efter 40 års ventetid, netop var betalingsløsningen.

Det har jeg skrevet meget om her er lidt af dette.
For dit parti og andre er det en tallerkenvending
I har foretaget, og samtidig solgt Frederikssundmotorvejens forlængelse med yderligere 5 år... ☹️
(Ps. vore nuværende Transportminister var en af arkitekterne bagved betalingsløsningen.. TAK FOR DET 😊 )
Uanset hvordan det lykkedes folketinget at få vedtaget loven om Fjordforbindelsen, så er vi meget glade for broen..
Lidt historie :
Lov om Fjordforbindelsen ved Frederikssund:
Herunder uddrag af bemærkningerne til lovforslaget
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en ca. 8,6 km lang 4-sporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred, heraf på en højbro over Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage og ca. 0,9 km delvis nedgravet igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage.
Forslaget var et led i udmøntningen af trafikaftale af 21. marts 2013 virksomhed ved navn Fjordforbindelsen Frederikssund,
som fir til opgave at opkræve brugerbetaling på en ny Fjordforbindelse og herved afvikle gælden.
Vejdirektoratet ejer forbindelsen og forestod anlægsopgaven, herunder udbud af
anlægsarbejderne.
Vejdirektoratet vil stadig varetage vejbestyrelsesforhold på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro
samt på J. F. Willumsens Vej.
Trafikken på Kronprins Frederiks Bro er på hverdage steget fra ca. 16.500 biler i døgnet i 1995 til ca. 20.500 biler i 2009.
Den stigende trafik har igennem årene medført stadig større fremkommelighedsproblemer på Fjordforbindelsen,
med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Dette har resulteret i betydelige forsinkelser for biltrafikken
i myldretiderne og i weekender med megen trafik til sommerhusområderne i Hornsherred.
Det daværende Frederiksborg Amt udarbejdede i perioden
fra starten af 1990’erne og frem til kommunesammenlægningen den 1. januar 2007 - hvor amterne blev nedlagt - en
række forslag til en ny Fjordforbindelse dels ved Kronprins Frederiks Bro, dels til en ny Fjordforbindelse syd om Frederikssund.
Inden kommunalreformen i 2007 indgik den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre en trafikaftale i oktober2006.
I november 2010 indgik forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik”
(bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) aftalen om ”Bedre mobilitet”.
Parterne blev enige om, at det var målet, at der etableres en ny sydlig Fjordforbindelse ved Frederikssund,
og at forbindelsen som udgangspunkt skulle finansieres gennem brugerbetaling.
Parterne blev samtidig enige om at iværksætte en nærmere analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel,
der omfattede både den nye og den eksisterende forbindelse analysen viste, at det ville være muligt at finansiere en
Fjordforbindelsen ved Frederikssund ved brugerbetaling på begge forbindelser.
Med transportaftalen om ”Elektrificering af jernbanen” af 7. februar 2012 blev forligskredsen bag
”En grøn transportpolitik” enige om at høre Frederikssund
Kommune, om kommunen foretrak en udskydelse af projektet, til der tilvejebringes statslige midler til dets gennemførelse,
eller om der kunne opnås lokal opbakning til en brugerfinansieringsløsning med udgangspunkt i en af Sund & Bælt A/S’ modeller.
Frederikssund Kommune meldte positivt tilbage i forhold til etablering af en ny sydlig Fjordforbindelse,
finansieret gennem brugerbetaling, dog med det forbehold at kommunen ikke kunne støtte brugerbetaling på
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
De foreløbige beregninger fra foråret 2013 viste, at den nye forbindelse
ville kunne være tilbagebetalt på 40 år.
Med samme aftale blev det desuden aftalt, at Vejdirektoratet skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at
Transportministeriet sammen med Finansministeriet skulle udarbejde forslag til den konkrete organiserings- og finansieringsmodel
med henblik på forberedelse af en anlægslov.
I kølvandet på drøftelserne mellem Transportministeriet og Finansministeriet blev det besluttet at fremsætte forslag om,
at transportministeren etablerer det den selvstændige offentlige virksomhed, Fjordforbindelsen Frederikssund, der fik til
opgave at optage lån til finansiering og etablering af Fjordforbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund fik derudover til opgave at opkræve betaling for passage af forbindelsen.
Fjordforbindelsen Frederikssund vil bliver ledet af en bestyrelse, der varetager den overordnede og strategiske
ledelse.
Vejdirektoratet er forretningsfører og således
forestår den daglige administration samt forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
Hvis du har lyst at læse mere af det historiske forløb er det indsat herunder
Samt link til loven og brevene til og fra folketinget:
Link til : Brev fra transportministen af 26-4-2012 og Frederikssund kommunes svarbrev til transportministeren af 16-5-2012.
Samt læs venligst V.V.M. redegørelsen som tydeligt viser at alle har haft mulighed for indflydelse:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar