Aktindsigt om Cafe Danner Jægerspris,der er afsat 3,4 Mio kr. til drift af Café Danner på budget 2016.
Der er afsat 3,4 Mio kr. til drift af Café Danner på budget 2016.
Med nugældende refusionsregler medtages 50 % statsrefusion af udgifterne, så
nettoudgiften udgør 1,7 mio kr.
Bemærk at nettoudgiften er det kommunen betaler, resten betales af staten, men staten er jo os alle sammen”
Selve driftsregnskabet viser ikke indtægterne og muligheden for at vurdere hvor mange der kommet i arbejde de
sidste tre år er ikke til at identificere”
Men bedøm selv om det er i orden at bruge 3.4 millioner på dette eller om de 3.4 Mio kunne være brugt bedre”
Afgørelse om aktindsigt i forhold i relation til Café Danner:
Kommunen har modtaget din mail af 29.juni 2015, hvor du beder om aktindsigt i forhold omkring Café
Danner.
Du ønsker aktindsigt i:
1) Driftsregnskab for de
sidste tre år.
2) En oversigt over antal
kursister de sidste tre år.
3) En oversigt over hvor
mange af kursisterne der kommet i arbejde efter deltagelse i kursus på Cafe
Danner.
Kommunens afgørelse
Din anmodning om aktindsigt
er behandlet i henhold til Lov om Offentlighed i forvaltningen.
Ad.1. Der vedlægges oversigt
over regnskabstal for Café Danner for årene 2012 – 2014. Tallene kan ikke
sammenlignes, idet regnskabspraksis i år 2012 og 2013 indebar at halvdelen af
lønudgifterne til de ansatte, blev afholdt som mentorudgifter.
Ad.2. Der udarbejdes ikke
oversigter over antallet af kursister pr. år.
Som det fremgår af vedhæftede
notat: Beskæftigelsestilbuddet Café Danner – Baggrund, effekter og
omkostninger, udarbejdet til Byrådets behandling af sag 119 på Byrådets møde
24. juni 2015, er der plads til 12 kursister ad gangen. I år 2014 deltog 41
borgere i forløb på Café Danner i kortere eller længere tid. Niveauet antages
at have været tilsvarende i år 2012 og 2013.
Ad.3. Ovennævnte notat
indeholder oplysninger om antallet af kursister, der i år 2014 har deltaget i
et forløb på Café Danner, som medio juni enten er i beskæftigelse eller
uddannelse. Der foreligger ikke øvrige oversigter, der viser hvor mange
kursister, der er kommet i arbejde efter deltagelse i forløb på Café Danner.
Retsregler
Efter offentlighedslovens §
7, stk. 1 og stk. 2, kan enhver, med de undtagelser der er nævnt i §§ 19-35,
forlange at blive bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af
en forvaltningsmyndighed som led i en administrativ sagsbehandling i
forbindelse med dens virksomhed.
Klagevejledning
Klage over kommunens
afgørelse om aktindsigt kan indbringes for Statsforvaltningen, som fører tilsyn
med at kommunerne, jf. offentlighedslovens § 38.
Klagen skal i så fald
indgives til Frederikssund Kommune, Job & Borgercenter, Torvet 2, 3600
Frederikssund.
Hvis Frederikssund Kommune
efter modtagelsen af klagen fastholder afgørelsen, skal kommunen snarest, og
som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage, efter modtagelsen af klagen videresende
sagen og sagens dokumenter til Statsforvaltningen. Venlig hilsen
Merete Kølln
Job & Borgercenterchef
NOTAT vedr. cafe Danner:
Tilpasning af strategien for
den aktive
arbejdsmarkedsindsats
Beskæftigelsestilbuddet Café
Danner - Baggrund,
effekter og omkostninger
2/5
Baggrund
Vækstudvalgt besluttede på
mødet den 2. juni at tilpasse strategien for den aktive beskæftigelsesindsats
ved at styrke den virksomhedsvendte indsats og udvide mentorkorpset. Til
finansiering af denne omlægning anvendes midlerne fra driften af beskæftigelsestilbuddet
Café Danner, som afvikles.
Sagen blev begæret i Byrådet
af Poul Henrik Hedeboe (F).
Forud for Byrådets behandling
bad udvalgets medlemmer om et supplerende notat, der beskriver historikken,
effekterne ved Café Danner, som sammenholdes med andre beskæftigelsestilbud og
forslag til en optimering af Café Danner i sin nuværende form.
Udvalget har endvidere pålagt
administrationen at komme med forslag til alternative muligheder til en
videreførelse af cafétilbud i samarbejde med Stiftelsen, Frederikssund Erhverv
og turisme og kulturområdet, f.eks. som socialøkonomisk virksomhed.
Notatet rummer ikke forslag
til alternative muligheder til en videreførelse af cafétilbuddet, da dette vil
kræve en længere proces med de nævnte aktører for at komme med et forslag til
en videreførelse af Café Danner som café evt. som en socialøkonomisk
virksomhed.
Café Danner og den aktive
beskæftigelsesindsats
Café Danner har eksisteret i
16 år, og blev hjemtaget fra Frederiksborg Amt i 2007, hvor det overgik til
Jobcenteret.
Jobcenteret driver Café
Danner som et aktivt tilbud i henhold til Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Café Danner har 12 pladser, og anvendes som tilbud til de mest sårbare borgere,
som har behov for et forløb i en overskuelig og tryg ramme.
Caféen er beliggende i lejede
lokaler i tilknytning til Jægerspris Slot. Aftalen med Stiftelsen indebærer
blandt andet en forpligtelse til at holde åbent på lørdage og søndage for
betjening af besøgende på slottet, hvilket bl.a. fordyrer driften af pladserne
i beskæftigelsestilbuddet. I weekender og helligedage er det ofte udelukkende
de fastansatte medarbejdere der passer Caféen.
Caféen betjener årligt ca.
10.000 besøgende, dels turister i forbindelse med besøg på slottet, dels
konferencegæster.
De 12 pladser I Café Danner
udgør en meget lille del af de beskæftigelsestilbud jobcentret tilbyder. Under
2 % af de borgere, der tilbydes aktivering, modtager tilbud om et forløb der.
Hovedparten af borgerne får
tilbud om virksomhedsaktivering. Der suppleres med vejledingsforløb via private
leverandører.
Borgere, der ikke er i stand
til at deltage i andre beskæftigelsesrettede tilbud, modtager mentorstøtte via
jobcentrets interne mentorkorps, som blev oprettet 1. januar 2014.
Alternativet til en placering
i Café Danner er en kombination af virksomhedspraktik, vejledingsforløb, og
mentorstøtte.
De seneste års reformer af
beskæftigelsesindsatsen har det fælles fokus, at indsatsen skal gøres mere
individuelt tilpasset og virksomhedsnær, da der er
3/5
evidens for at
beskæftigelsesmulighederne forbedres bedst via aktivering på ”rigtige”
arbejdspladser.
Det er i det lys at,
jobcenteret dels:
styrker den
individuelle mentorindsats for de svageste ledige via oprettelsen af
mentorkorpset (Internt mentorkorps jf. nedenfor)
indgår i partnerskaber
med private og offentlige virksomheder om virksomhedscentre, hvor ikke
umiddelbart arbejdsmarkedsparate ledige kan komme i længerevarende
praktikforløb med støtte fra en mentor på selve arbejdspladsen
(Virksomhedscenter Generation 2, jf. nedenfor).
Målgruppe
Målgruppen for Cafe Danner er
primært aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med forskellige barrierer i
forhold til at komme videre i beskæftigelse eller uddannelse. Der er dermed
tale om den gruppe af kontanthjælpsmodtagere, der er længst væk fra
arbejdsmarkedet.
Målet med indsatsen på Café
Danner er i høj grad afklaring og beskrivelse af muligheder og barrierer, og
målet er ikke på den korte bane at opnå beskæftigelse eller ordinær uddannelse
Effekter
Café Danners målgruppe kan
bedst sammenlignes med de borgere, der nu får mentorer i jobcenteret, og som
p.t. ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og med de borgere der
kommer i praktik i Virksomhedscenter Generation 2 (virksomhedspraktik med
betalt mentorstøtte på arbejdspladsen).
Som nævnt ovenfor er effekt i
form af opnåelse af ordinær beskæftigelse eller uddannelse et mål, der ikke
nødvendigvis ligger lige om hjørnet– dette gælder også for de borgere, der får
mentorstøtte og de borgere, der er i praktik i virksomhedscenter Generation 2.
Der er i nedenstående tabel
opgjort hvor mange af de borgere, der henholdsvis har haft intern mentor, været
på Café Danner eller i Virksomhedscenter Generation 2 i 2014, som her medio
juni 2015 er i uddannelse eller ordinær beskæftigelse1.
1 Det er ikke muligt at
foretage målingen længere tilbage i tiden, da både G2 og det interne
mentorkorps først er startet op i 2014.
4/5
Foranstaltning
Antal på foranstaltningen i
2014
Ikke på offentlig forsørgelse
i Frederikssund pr. 8. juni 2015
I uddannelse eller arbejde
pr. 8. juni 2015
Interne mentorer
67
6
3 fraflyttet kommunen
1 i fængsel
2
(2,9 %)
Virksomhedscenter Generation
2
44
5
1 er død
4
(9,1 %)
Café Danner
41
5
4 er fraflyttet kommunen
1
(2,4 %)
Omkostninger – enhedspriser
på foranstaltningerne
Prisen for en borger på Café
Danner, beregnet ud fra budget 2014 (3.545.000 kr.) var 5.681 kr. pr. uge. Der
var i 2014 et mindre forbrug på driften og ud fra regnskabstallene for 2014
(2.897.720 kr. ) var ugeprisen 4.650 kr.
Udgiften for et mentorforløb
afhænger naturligvis af det bevilgede antal timer. Gennemsnitligt er ugeprisen
ca. 600 kr. For at få en rimelig sammenligning med Café Danner kombineres
mentorforløb med afklaringsforløb hos f.eks. en privat leverandør. Et forløb
hos en privat leverandør har en ugepris på op til 1.700 kr. D.v.s. at den
samlede ugepris ligger i størrelsesorden 2.300 kr.
Virksomhedscenter Generation
2 (G2) finansieres i 2014 og 2015 delvist via statslige puljemidler der er
bevilget til at udvikle en mere virksomhedsrettet indsats for ledige der ikke
er umiddelbart arbejdsmarkedsparate. Der er i projektperioden dedikeret 1½
årsværk til at udvikle og opbygge indsatsen. En udgift på ca. 675.000 kr.
De 44 borgere, der i 2014 var
i praktik i en G2 virksomhed, var i gennemsnit i praktik i 4 mdr. eller ca.
17.5 uge. Fordeles de 675.000 kr. på de 44 borgere i 17,5 uger giver det en
ugepris på 877 kr.
I G2 aflønnes
virksomhedsmentorer i virksomhederne med 2.500 kr. om måneden i de perioder,
hvor de har en borger i praktik. Det giver en ugepris på ca. 600 kr.
Samlet set giver det en
ugepris i størrelsesorden 1.500 kr. I 2015 forventes der gennemført flere
praktikker i G2, da 2014 var et opstarts år. Den gennemsnitlige ugepris
forventes derfor at falde noget i 2015.
1 Der er tale om relativt små
populationer, og da der samtidig er tale om foranstaltninger for ikke
arbejdsmarkedsparate, er det ikke muligt at sige noget signifikant om den ene
foranstaltning har højere beskæftigelseseffekt end den anden.
5/5
Set ift. omkostninger så er
Café Danners tilbud dobbelt så dyrt som et mentorforløb med et
afklaringsforløb. Virksomhedscenter Generation 2, hvor borgeren er i
virksomhedspraktik og tilknyttet en virksomhedsmentor, det billigste tilbud.
Medarbejdernes på Café
Danners forslag til at videreføre Café Danner som beskæftigelsestilbud
Medarbejderne i Café Danner
er blevet orienteret om forslaget vedrørende en nedlæggelse af tilbuddet i
sammenhæng med en omlægning af den aktive beskæftigelsesindsats.
I den forbindelse fremkom
medarbejderne med et forslag om at optimere beskæftigelsestilbuddet. Forslaget
består overordnet af følgende:
Fordoble antallet af
pladser fra 12 til 24 ved at reducere timetallet fra 32 timer til 16 timer om
ugen
Reduktion af lejemålets
omfang og dermed udgiften
Nedsætte arbejdstiden
for de fastansatte fra 37 timer til 34 timer
Nedsætte forbrugs- og
vareindkøbsudgifter bl.a. ved at tilpasse menuen
Stoppe med at holde
arrangementer udenfor almindelig åbningstid
Ifølge forslaget vil det
reducere det samlede budget til 2.400.000 kr. og med dobbelt så mange pladser
vil det dermed reducere ugeprisen til 1.923 kr.
”Kommentarer fra Café Danners
medarbejdere, til indstilling om afvikling” er vedlagt dette notat.
Administrationens kommentarer
til medarbejdernes optimeringsforslag:
Der er ikke behov for en
opnormering af antal pladser på Café Danner – dette set i lyset af ønsket om en
mere individuel og virksomhedsrettet aktiveringsindsats, som er baggrunden for
sagen om ”Tilpasning af strategien for den aktive arbejdsmarkedsindsats”
Tilpasningen af strategien
har været drøftet i Lokaludvalget for Job & Borgercenter. Det blev her
klart tilkendegivet, at der er enighed om behovet for at styrke den virksomhedsvendte
indsats. Medarbejderne udtrykte beklagelse af, at det sker på bekostning af
tilbuddet i Café Danner. Arbejdet med budget 2016 inkluderer en gennemgang af
kommunens samlede tilbudsvifte med henblik på at afdække optimeringsmuligheder.
I den forbindelse er der også foretaget en vurdering af jobcentrets
beskæftigelsestilbud, Café Danner, herunder set på mulighederne for at
budgettet til drift af caféen i stedet kan anvendes til optimering af den
virksomhedsvendte indsats, og komme flere borgere, bredt blandt målgrupperne i
jobcentret, til gode.
Lederen af Café Danner er
fratrådt sin stilling ultimo maj 2015, hvorfor der ønskes en tidligere
afklaring end i forbindelse med vedtagelsen af budget 2016.
Vækstudvalget tager på den
baggrund en strategisk drøftelse af anvendelsen af midlerne til den aktive
beskæftigelsesindsats.
De seneste års reformer
lægger op til en mere virksomhedsorienteret beskæftigelsesindsats og en
udbygget service til virksomhederne omkring rekruttering og fastholdelse af sygemeldte.
Det ses både i form af lovkrav til indsatsen, men også i de tilskyndelser, der
er indbygget i de statslige refusionsordninger på området. Udspil til kommende
reformer peger i samme retning.
Tilsvarende signalerer
Vækstudvalgets og Teknisk Udvalgs vedtagelse af ”Strategi for en tværgående
virksomhedsindsats” ønske om en øget virksomhedsindsats fra jobcentret.
Jobcentret har gennem de
seneste år arbejdet på at omstille til en mere virksomhedsrettet indsats,
blandt andet ved at konvertere midler fra køb af vejledningsforløb hos eksterne
leverandører, til øget anvendelse af virksomhedspraktik og løntilskud via
ansættelse af job- og virksomhedskonsulenter.
Yderligere er den
virksomhedsvendte indsats optimeret via statslige puljemidler dels til
ansættelse af fleksjobambassadører, dels til medarbejdere til projekt
”Virksomhedscenter Generation 2”, hvor der i samarbejde med lokale virksomheder
tilbydes virksomhedsaktivering til borgere i ressourceforløb og til borgere på
længerevarende kontanthjælp. Puljemidlerne ophører i løbet af år 2016, hvorfor
der er behov for en omstilling af ressourceanvendelsen eller tilførsel af
ekstra midler, hvis nuværende niveau for virksomhedsindsatsen skal opretholdes.
Såfremt driftsmidlerne, der
pt. anvendes til drift af Café Danner i stedet anvendes til en mere
virksomhedsvendt indsats kan nedenstående indsatser finansieres.
a) Øget virksomhedsopsøgende
arbejde for at af dække virksomhedernes behov for arbejdskraft og krav til
arbejdskraftens kvalifikationer, og understøtte virksomhedernes rekruttering af
arbejdskraft.
Øgede ressourcer vil gøre
jobcentret bedre i stand til at leve op til reformernes intentioner – og de
lokale politiske ønsker om, at jobcentret skal levere service til
virksomhederne og understøtte deres muligheder for at vækste.
b) Intensiveret indsats for
at fastholde sygemeldte på arbejdspladsen og afkorte varigheden af sygeforløb.
Job- og virksomhedskonsulenter deltager i møder på arbejdspladsen for sammen
med leder og medarbejder at drøfte muligheder for at varetage nuværende opgaver
i mindre omfang (delvis sygemelding), overgå til andre arbejdsopgaver
(virksomhedspraktik), afdække behov for hjælpemidler og lignende.
Ekstra ressourcer vil
indebære, at jobcentret i højere grad vil være i stand til at leve op til
intentionerne bag reformen af sygedagpengereglerne.
c) Videreførelse og udbygning
af samarbejdet med virksomhederne om virksomhedsvendte aktive tilbud til
borgere med behov for særlig støtte til at opnå tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Det er væsentligt at bevare
virksomhedssamarbejdet, som er udviklet i forbindelse med Virksomhedscenter
Generation 2. De allerede gennemførte reformer stiller store krav til omfanget
af virksomhedsaktivering, og der kan komme øgede krav herom i forbindelse med
initiativer på integrationsområdet og som udmøntning af ”Ekspertgruppens”
anbefalinger om ændringer i indsatsen (omtalt som 2. fase af Carsten
Kock-udvalgets arbejde).
d) Tilførsel af ressourcer
til jobcentrets interne mentorkorps, så flere borgere kan støttes til at kunne
indgå i et aktivt tilbud på en arbejdsplads. De indhøstede erfaringer med
mentorstøtte til borgere, som ikke er i stand til at deltage i andre aktive
tilbud er positive.
Såfremt udvalget ønsker at
omlægge driften til de foreslåede indsatser, vil konsekvensen blive, at
beskæftigelsestilbuddet Café Danner lukker, og 4 fastansatte medarbejdere vil
blive opsagt. I en eventuel opsigelsesperiode arbejdes der på at omplacere til
andre kommunale stillinger.
Igangværende borgerforløb vil
kunne gennemføres som aftalt, hvis der sigtes mod en afvikling med udgangen af
september 2015.
Borgere i målgruppen for Café
Danner vil fremover primært blive tilbudt virksomhedsaktivering. Ved behov
tilbydes mentorforløb før og under forløbet. Når det vurderes mere relevant,
vil der blive tilbudt vejledningsforløb hos private leverandører.
Økonomi
Der er afsat 3,4 mio kr. til
drift af Café Danner på budget 2016. Med nugældende refusionsregler medtages 50
% statsrefusion af udgifterne, så nettoudgiften udgør 1,7 mio kr.
Medarbejderne har under
dialogen i forbindelse med budgetarbejdet, udarbejdet et forslag til optimering
af driften. Udgifterne er her foreslået nedbragt til 2,4 mio. kr. ved at
reducere arealanvendelsen, menukortet, åbningstiden med videre, og samtidig er
der foreslået en fordobling af antallet af pladser fra 12 til 24 ved at
reducere omfanget af tilbuddet til den enkelte fra 32 timer ugentligt til 16
timer ugentligt.
Budgettet på 3,4 mio. kr. kan
i stedet anvendes til 5 til 6 stillinger til indsatserne beskrevet under punkt
a) til d).
-o:)-o:)-o:)
Bemærk at nettoudgiften er det kommunen betaler, resten betales af staten, men staten er jo os alle sammen”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar