tirsdag den 21. maj 2024

Erklæring fra ICC-anklager Karim AA Khan KC: Ansøgninger om arrestordrer i situationen i staten Palæstina.

 

 

Erklæring fra ICC-anklager Karim AA Khan KC: Ansøgninger om arrestordrer i situationen i staten Palæstina

 

Karim AA Khan KC, anklageren for Den Internationale Straffedomstol

I dag indgiver jeg ansøgninger om arrestordrer for forundersøgelseskammer I i Den Internationale Straffedomstol i situationen i staten Palæstina.

 

Yahya Sinwar, Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri (Deif), Ismail Haniyeh

 

På grundlag af beviser indsamlet og undersøgt af mit kontor har jeg rimelig grund til at tro, at Yahya SINWAR (leder af den islamiske modstandsbevægelse ("Hamas") i Gaza-striben), Mohammed Diab Ibrahim AL-MASRI , mere almindeligt kendt som DEIF (den øverstkommanderende for Hamas' militære fløj, kendt som A l-Qassam-brigaderne ) og Ismail HANIYEH (chefen for Hamas Politiske Bureau) bærer det strafferetlige ansvar for følgende krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden begået på territoriet af Israel og staten Palæstina (i Gaza-striben) fra mindst 7. oktober 2023:

 

Udryddelse som en forbrydelse mod menneskeheden, i strid med artikel 7(1)(b) i Rom-statutten;

Drab som en forbrydelse mod menneskeheden, i modsætning til artikel 7(1)(a), og som en krigsforbrydelse i modsætning til artikel 8(2)(c)(i);

Tage gidsler som en krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(iii);

Voldtægt og andre seksuelle voldshandlinger som forbrydelser mod menneskeheden, i strid med artikel 7(1)(g), og også som krigsforbrydelser i henhold til artikel 8(2)(e)(vi) i forbindelse med fangenskab;

Tortur som en forbrydelse mod menneskeheden, i modsætning til artikel 7(1)(f), og også som en krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(i), i forbindelse med fangenskab;

Andre umenneskelige handlinger som en forbrydelse mod menneskeheden, i modsætning til artikel 7(l)(k), i forbindelse med fangenskab;

Grusom behandling som krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(c)(i), i forbindelse med fangenskab; og

Forargelse af personlig værdighed som en krigsforbrydelse, i modsætning til artikel 8(2)(c)(ii), i forbindelse med fangenskab.

Mit kontor hævder, at de krigsforbrydelser, der påstås i disse ansøgninger, blev begået i forbindelse med en international væbnet konflikt mellem Israel og Palæstina og en ikke-international væbnet konflikt mellem Israel og Hamas, der løber parallelt. Vi hævder, at de anklagede forbrydelser mod menneskeheden var en del af et udbredt og systematisk angreb mod Israels civilbefolkning fra Hamas og andre væbnede grupper i henhold til organisatoriske politikker. Nogle af disse forbrydelser fortsætter efter vores vurdering den dag i dag.

 

My Office hævder, at der er rimelig grund til at tro, at SINWAR, DEIF og HANIYEH er kriminelt ansvarlige for drabet på hundredvis af israelske civile i angreb begået af Hamas (især dens militære fløj, al-Qassam-brigaderne) og andre væbnede grupper den 7. oktober 2023 og tage af mindst 245 gidsler. Som en del af vores undersøgelser har mit kontor interviewet ofre og overlevende, inklusive tidligere gidsler og øjenvidner fra seks større angrebssteder: Kfar Aza; Holit; placeringen af ​​Supernova Music Festival; Be'eri; Nir Oz; og Nahal Oz. Efterforskningen bygger også på beviser såsom CCTV-optagelser, autentificeret lyd-, foto- og videomateriale, udtalelser fra Hamas-medlemmer, herunder de påståede gerningsmænd nævnt ovenfor, og ekspertbeviser.

 

Det er mit kontors opfattelse, at disse personer planlagde og anstiftede begåelsen af ​​forbrydelser den 7. oktober 2023 og har gennem deres egne handlinger, herunder personlige besøg hos gidsler kort efter deres kidnapning, erkendt deres ansvar for disse forbrydelser. Vi hævder, at disse forbrydelser ikke kunne være blevet begået uden deres handlinger. De er sigtet både som med-gerningsmænd og som overordnede i henhold til artikel 25 og 28 i Rom-statutten.

 

Under mit eget besøg i Kibbutz Be'eri og Kibbutz Kfar Aza samt på stedet for Supernova Music Festival i Re'im, så jeg de ødelæggende scener af disse angreb og den dybe virkning af de samvittighedsløse forbrydelser, der er anklaget i de indgivne ansøgninger i dag. Da jeg talte med overlevende, hørte jeg, hvordan kærligheden i en familie, de dybeste bånd mellem en forælder og et barn, blev forvrænget til at påføre ufattelig smerte gennem kalkuleret grusomhed og ekstrem følelsesløshed. Disse handlinger kræver ansvarlighed.

 

My Office fremfører også, at der er rimelig grund til at tro, at gidsler taget fra Israel er blevet holdt under umenneskelige forhold, og at nogle har været udsat for seksuel vold, herunder voldtægt, mens de blev holdt i fangenskab. Vi har nået den konklusion baseret på lægejournaler, samtidige video- og dokumentarbeviser og interviews med ofre og overlevende. My Office fortsætter også med at efterforske rapporter om seksuel vold begået den 7. oktober.

 

Jeg vil gerne udtrykke min taknemmelighed til de overlevende og familierne til ofrene for angrebene den 7. oktober for deres mod til at stå frem for at fremlægge deres beretninger til mit kontor. Vi forbliver fokuseret på yderligere at uddybe vores efterforskning af alle forbrydelser begået som en del af disse angreb og vil fortsætte med at arbejde med alle partnere for at sikre, at retfærdigheden afholdes.

 

Jeg gentager min opfordring til øjeblikkelig løsladelse af alle gidsler taget fra Israel og til deres sikre tilbagevenden til deres familier. Dette er et grundlæggende krav i international humanitær ret.

 

Benjamin Netanyahu, Yoav Gallant

 

På grundlag af beviser indsamlet og undersøgt af mit kontor har jeg rimelig grund til at tro, at Benjamin NETANYAHU , Israels premierminister, og Yoav GALLANT , Israels forsvarsminister, bærer det strafferetlige ansvar for følgende krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden begået på staten Palæstinas territorium (i Gaza-striben) fra mindst 8. oktober 2023:

 

Udsultning af civile som en metode til krigsførelse som en krigsforbrydelse i strid med statuttens artikel 8(2)(b)(xxv);

Forsætlig at forårsage stor lidelse eller alvorlig skade på krop eller helbred i strid med artikel 8(2)(a)(iii) eller grusom behandling som krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(c)(i);

Forsætligt drab i strid med artikel 8(2)(a)(i), eller mord som en krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(c)(i);

Forsætligt at rette angreb mod en civilbefolkning som en krigsforbrydelse i strid med artikel 8(2)(b)(i), eller 8(2)(e)(i);

Udryddelse og/eller mord i strid med artikel 7(1)(b) og 7(1)(a), herunder i forbindelse med dødsfald forårsaget af sult, som en forbrydelse mod menneskeheden;

Forfølgelse som en forbrydelse mod menneskeheden i strid med artikel 7(1)(h);

Andre umenneskelige handlinger som forbrydelser mod menneskeheden i strid med artikel 7(1)(k).

Mit kontor hævder, at de krigsforbrydelser, der påstås i disse ansøgninger, blev begået i forbindelse med en international væbnet konflikt mellem Israel og Palæstina og en ikke-international væbnet konflikt mellem Israel og Hamas (sammen med andre palæstinensiske væbnede grupper), der løber parallelt. Vi hævder, at de anklagede forbrydelser mod menneskeheden blev begået som en del af et udbredt og systematisk angreb mod den palæstinensiske civilbefolkning i overensstemmelse med statens politik. Disse forbrydelser fortsætter efter vores vurdering den dag i dag.

 

My Office hævder, at de beviser, vi har indsamlet, herunder interviews med overlevende og øjenvidner, autentificeret video-, foto- og lydmateriale, satellitbilleder og udtalelser fra den formodede gerningsmandsgruppe, viser, at Israel bevidst og systematisk har frataget civilbefolkningen i alle dele af landet. Gaza af genstande, der er uundværlige for menneskets overlevelse.

 

Dette skete gennem indførelse af en total belejring af Gaza, der involverede fuldstændig lukning af de tre grænseovergangssteder, Rafah, Kerem Shalom og Erez, fra 8. oktober 2023 i længere perioder og derefter ved vilkårlig begrænsning af overførslen af ​​væsentlige forsyninger – herunder fødevarer og medicin – gennem grænseovergangene, efter de blev genåbnet. Belejringen omfattede også afskæring af grænseoverskridende vandrørledninger fra Israel til Gaza – Gazas vigtigste kilde til rent vand – i en længere periode fra den 9. oktober 2023 og afbrydelse og hindring af elektricitetsforsyninger fra mindst 8. oktober 2023 og frem til i dag. Dette fandt sted sideløbende med andre angreb på civile, herunder dem, der stod i kø for at få mad; blokering af bistand fra humanitære agenturer; og angreb på og drab på hjælpearbejdere, som tvang mange agenturer til at indstille eller begrænse deres operationer i Gaza.

 

Mit kontor hævder, at disse handlinger blev begået som en del af en fælles plan om at bruge sult som en krigsmetode og andre voldshandlinger mod Gazas civilbefolkning som et middel til (i) at eliminere Hamas; (ii) sikre tilbageleveringen af ​​gidslerne, som Hamas har bortført, og (iii) kollektivt straffe Gazas civilbefolkning, som de opfattede som en trussel mod Israel.

 

Virkningerne af brugen af ​​sult som en metode til krigsførelse sammen med andre angreb og kollektiv afstraffelse mod civilbefolkningen i Gaza er akutte, synlige og almindeligt kendte og er blevet bekræftet af adskillige vidner, der er interviewet af mit kontor, herunder lokale og internationale læger. De omfatter underernæring, dehydrering, dyb lidelse og et stigende antal dødsfald blandt den palæstinensiske befolkning, herunder babyer, andre børn og kvinder.

 

Hungersnød er til stede i nogle områder af Gaza og er overhængende i andre områder. Som FN's generalsekretær António Guterres advarede for mere end to måneder siden: "1,1 million mennesker i Gaza står over for katastrofal sult - det højeste antal mennesker nogensinde registreret - hvor som helst, når som helst" som følge af en "helt menneskeskabt katastrofe". I dag søger mit kontor at sigte to af de mest ansvarlige, NETANYAHU og GALLANT, både som med-gerningsmænd og som overordnede i henhold til artikel 25 og 28 i Rom-statutten.

 

Israel har som alle stater ret til at tage skridt til at forsvare sin befolkning. Denne ret fritager imidlertid ikke Israel eller nogen stat for deres forpligtelse til at overholde international humanitær lov. På trods af eventuelle militære mål, de måtte have, er de midler, Israel valgte for at nå dem i Gaza – nemlig bevidst at forårsage død, sult, store lidelser og alvorlig skade på civilbefolkningens krop eller helbred – kriminelle. 

 

Siden sidste år, i Ramallah , i Kairo , i Israel og i Rafah , har jeg konsekvent understreget, at international humanitær lov kræver, at Israel træffer hasteforanstaltninger for straks at give adgang til humanitær bistand i Gaza i stor skala. Jeg understregede specifikt, at sult som krigsmetode og nægtelse af humanitær nødhjælp udgør Rom-statuttens lovovertrædelser. Jeg kunne ikke have været klarere.

 

Som jeg også gentagne gange understregede i mine offentlige udtalelser, bør de, der ikke overholder loven, ikke klage senere, når mit kontor skrider til handling. Den dag er kommet.

 

Ved at fremlægge disse ansøgninger om arrestordrer handler mit kontor i overensstemmelse med sit mandat i henhold til Rom-statutten. Den 5. februar 2021 besluttede forundersøgelsesafdeling I, at domstolen kan udøve sin strafferetlige jurisdiktion i situationen i staten Palæstina, og at det territoriale omfang af denne jurisdiktion strækker sig til Gaza og Vestbredden, herunder Østjerusalem. Dette mandat er igangværende og omfatter eskalering af fjendtligheder og vold siden den 7. oktober 2023. Mit kontor har også jurisdiktion over forbrydelser begået af statsborgere i deltagerstater og af statsborgere fra ikke-partsstater på en deltagerstats territorium.

 

Dagens ansøgninger er resultatet af en uafhængig og upartisk undersøgelse foretaget af mit kontor. Styret af vores forpligtelse til at efterforske inkriminerende og frikendende beviser ligeligt, har mit kontor arbejdet møjsommeligt på at adskille påstande fra fakta og for nøgternt at fremlægge konklusioner baseret på beviser for forundersøgelseskammeret.

 

Som en yderligere garanti har jeg også været taknemmelig for rådgivningen fra et panel af eksperter i international ret, en upartisk gruppe, jeg har indkaldt til at støtte bevisgennemgangen og den juridiske analyse i forhold til disse ansøgninger om arrestordre. Panelet er sammensat af eksperter med enorm anseelse inden for international humanitær ret og international strafferet, herunder Sir Adrian Fulford PC, tidligere Lord Justice of Appeal og tidligere International Criminal Court-dommer; Baronesse Helena Kennedy KC, formand for International Bar Association's Human Rights Institute; Elizabeth Wilmshurst CMG KC, tidligere stedfortrædende juridisk rådgiver ved UK Foreign and Commonwealth Office; Danny Friedman KC; og to af mine særlige rådgivere – Amal Clooney og hans Excellence dommer Theodor Meron CMG. Denne uafhængige ekspertanalyse har understøttet og styrket de ansøgninger, som mit kontor har indgivet i dag. Jeg har også været taknemmelig for bidragene fra en række af mine andre særlige rådgivere til denne anmeldelse, især Adama Dieng og professor Kevin Jon Heller.

 

I dag understreger vi endnu en gang, at international lov og lovene om væbnet konflikt gælder for alle. Ingen fodsoldat, ingen kommandør, ingen civil leder – ingen – kan handle ustraffet. Intet kan retfærdiggøre bevidst at fratage mennesker, herunder så mange kvinder og børn, de basale fornødenheder, der kræves for livet. Intet kan retfærdiggøre at tage gidsler eller angribe civile.

 

De uafhængige dommere i Den Internationale Straffedomstol er de eneste dommere for, om den nødvendige standard for udstedelse af arrestordrer er opfyldt. Hvis de imødekommer mine ansøgninger og udsteder de ønskede warrants, vil jeg arbejde tæt sammen med registratoren i alle bestræbelser på at pågribe de navngivne personer. Jeg regner med, at alle stater, der er parter i Rom-statutten, tager disse ansøgninger og den efterfølgende retsafgørelse med samme seriøsitet, som de har vist i andre situationer, og opfylder deres forpligtelser i henhold til statutten. Jeg er også klar til at arbejde sammen med ikke-statslige parter i vores fælles stræben efter ansvarlighed.

 

Det er afgørende i dette øjeblik, at mit kontor og alle dele af domstolen, herunder dens uafhængige dommere, får lov til at udføre deres arbejde med fuld uafhængighed og upartiskhed. Jeg insisterer på, at alle forsøg på at hindre, intimidere eller uretmæssigt påvirke embedsmændene ved denne domstol skal standse øjeblikkeligt. Mit kontor vil ikke tøve med at handle i overensstemmelse med artikel 70 i Rom-statutten, hvis en sådan adfærd fortsætter.

 

Jeg er fortsat dybt bekymret over igangværende beskyldninger og nye beviser for internationale forbrydelser, der finder sted i Israel, Gaza og Vestbredden. Vores undersøgelse fortsætter. Mit kontor fremmer flere og indbyrdes forbundne yderligere undersøgelseslinjer, herunder vedrørende rapporter om seksuel vold under angrebene den 7. oktober og i forhold til den omfattende bombeangreb, der har forårsaget og fortsat forårsager så mange civile dødsfald, kvæstelser og lidelser i Gaza. Jeg opfordrer dem med relevante oplysninger til at kontakte mit kontor og indsende oplysninger via OTP-link .

 

My Office vil ikke tøve med at indgive yderligere ansøgninger om arrestordrer, hvis og når vi vurderer, at tærsklen for en realistisk udsigt til domfældelse er nået. Jeg fornyer min opfordring til alle parter i den aktuelle konflikt om at overholde loven nu.

 

Jeg vil også understrege, at komplementaritetsprincippet, som er kernen i Rom-statutten, fortsat vil blive vurderet af mit kontor, efterhånden som vi skrider til handling i forhold til de ovennævnte påståede forbrydelser og påståede gerningsmænd og går videre med andre undersøgelseslinjer. Komplementaritet kræver imidlertid kun udsættelse til nationale myndigheder, når de deltager i uafhængige og upartiske retsprocesser, der ikke beskytter mistænkte og ikke er en falsk sag. Det kræver grundige undersøgelser på alle niveauer, der adresserer de politikker og handlinger, der ligger til grund for disse applikationer.

 

Lad os i dag være klare på ét kernespørgsmål: Hvis vi ikke viser vores vilje til at anvende loven ligeligt, hvis den ses som selektivt anvendt, vil vi skabe betingelserne for dens sammenbrud. Ved at gøre det vil vi løsne de resterende bånd, der holder os sammen, de stabiliserende forbindelser mellem alle samfund og individer, det sikkerhedsnet, som alle ofre ser til i tider med lidelse. Dette er den sande risiko, vi står over for i dette øjeblik.

 

Nu, mere end nogensinde, må vi kollektivt demonstrere, at international humanitær ret, den grundlæggende baseline for menneskelig adfærd under konflikter, gælder for alle individer og gælder ligeligt på tværs af de situationer, som mit kontor og domstolen behandler. Sådan vil vi konkret bevise, at alle menneskers liv har samme værdi.

 

For yderligere detaljer om "forundersøgelser" og "situationer og sager" for domstolen, klik her , og her .

 

Kilde: Anklagemyndigheden | Kontakt: OTPNewsDesk@icc-cpi.int

 

https://www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-kc-applications-arrest-warrants-situation-state

 

 


 

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar