søndag den 13. september 2015

Nødvendighedens love er gældende for alle.


13. september er dag 256 i året i den gregorianske kalender (dag 257 i skudår).
Der er 109 dage tilbage af året.
Cyprianus dag.
...
Nødvendighedens love er gældende for alle, men de har ikke samme indhold for alle.
Nogle mener at det er nødvendigt at kalde andre mennesker for kælder mennesker,
Andre mener at hvis man mener at grænserne skal lukkes så er de dårlige mennesker.
Nogle mennesker mener at de bliver bedre mennesker af at køre til hovedbanegården med vand og mad.
Nogle mennesker mener at hvis de giver flygtninge et lift er de bedre mennesker,
Især hvis de ringer til tv og presse så hver meter kan blive foreviget.
Nogle mener at politikerne skal stå på mål for alt.
Der er sågar nogen der mener at dem der leder landet skal blande sig i alt.
De nære ting som man bliver våd når det regner, er der ikke megen uenighed om,
Men mange af de store ting som vi ikke kan gøre noget ved, bliver nemt genstand for hurtige snuptagsløsninger.
Nødvendighedens love bliver nemt fulgt op af frygt og angst.
Men tag det bare roligt, de fleste bekymringer bliver ikke til noget, og dem der gør kan vi alligevel ikke gøre noget ved.

 Du ønskes en god søndag, men det bliver nok med paraply.

-o:)-o:)-o:)

»Jeg var i perioder skræmt fra vid og sans«



»Jeg var i perioder skræmt fra vid og sans«

 


 Uddrag & citater fra artikel i JP Finans.

Portræt: Fra en cykel i Bredgade endte Kurt K. Larsen med at skabe et af verdens største transportselskaber.

DSV Transport & Logistik Leif Tullberg Kurt K. Larsen  

Der var aldrig slinger i valsen, når Kurt K. Larsen som administrerende direktør for transportgiganten DSV tog imod stjerneanalytikere og investorer på telekonferencer om milliardopkøb eller regnskabet. Men der var heller aldrig tvivl om, at de kom fra helt forskellige verdener. 

 
Efter et arbejdsliv i en stribe selskaber, der alle sammen relaterede sig til DSV - eller til sidst blev opkøbt af DSV - blev han meddirektør i DSV, da selskabet i 1989 købte Borup Auto Transport, hvor han var direktør. Hans meddirektør var Leif Tullberg, og makkerparret tegnede i halvandet årti DSV.

Fra 1989 til 2005 dannede Kurt K. Larsen og Leif Tullberg makkerpar i DSV og løftede forretningen til en international transportgigant. Billedet er fra 2002.

Det første store skridt i DSV’s rejse fra et mindre, dansk transportselskab til en international gigant blev taget i 1997, da DSV købte Samson Transport og øgede sin omsætning fra omkring 1,5 mia. til 3,6 mia. kr. på to år. 

 

 
Kurt K. Larsen, fmd. DSV. 

 

»Det var ikke noget, vi vidste, vi var gode til. Men vi opdagede, at vi var dygtige til at sætte det godt sammen og udnyttet synergierne. Og så gik det stærkt. Vores aktier steg, fordi folk kunne se, at vi kunne tage et selskab, der ikke tjente mange penge, og så skabe millionoverskud,« fortæller Kurt K. Larsen. 


Det er en stil, der tjente Kurt K. Larsen godt, og han mindes da heller ikke, at den bramfrie tone har givet bagslag. 

»Man har det 10 gange bedre, når man er ærlig, og folk troede derfor også altid på, hvad vi sagde. I bankerne eksempelvis, efter vi havde lånt de første større beløb - og overholdt vores aftaler til punkt og prikke - så var det ikke svært for os, at få finansieret de efterfølgende store opkøb. De stolede på, hvad vi sagde, og vi snød heller aldrig på vægten.«

De stolede på, hvad vi sagde, og vi snød heller aldrig på vægten.

Kurt K. Larsen, fmd. DSV  

 

 

Tilliden til DSV og til Kurt K. Larsen blev der trukket på, da selskabet i 2000 lavede sin hidtil største satsning. Selskabet, der på det tidspunkt omsatte for 4,4 mia. kr., lånte 6 mia. kr. og købte DFDS’ landtransportforretning. 

Et træk, der med et smæk øgede omsætningen til 18 mia. kr. og antallet af ansatte fra små 2000 til over 10.000. Her skulle Kurt K. Larsens evner til at integrere stå sin største prøve til dato.

Opkøbet af DFDS's transportaktiver i 2000 var en enorm satsning for Kurt K. Larsen

»Det var en frygteligt stor satsning for mig og Leif. Men Leif var meget mere modig. Jeg havde hele denne her omtanke for driften og tænkte hele tiden på, hvordan skal det drives dette her? Hvor skal vi bo? Hvordan skal vi organisere alt det?,« siger Kurt K. Larsen og fortsætter:
»Det tænkte han slet ikke på, for det var noget, jeg tog mig af, og det regnede han med, jeg fint kunne klare. Så på den måde var han enormt modig, men jeg var jo skræmt fra vid og sans i perioder igennem alle de forhandlinger.«
 

Jeg var jo skræmt fra vid og sans i perioder igennem alle de forhandlinger.

  

Da Kurt K. Larsen forlod DSV, omsatte selskabet for 37,4 mia. kr. og havde et resultat på 1,2 mia. kr. Næsten præcist en 10-dobling på 10 år. Han tegnede DSV og var Danmarks ukronede transportkonge.