tirsdag den 23. november 2021

Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos, Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra administrations bøvl.

Til Transportudvalget”

Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos,
Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra administrations bøvl.

Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.

Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000

plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.

Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500  = kr.45 mio.
Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt der kommer kaos i den danske distribution.

Samt ekstraomkostninger for det offentlige via  færdselstyrelsen  kr.15 mio.,

Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.

Prisen på varebilstransport er stige eksorbitant grundet kapacitets mangel.

Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..

Uanset om I har set Folketingets TV, kan I med fordel læse dette referat af 1’ behandling af godskørselsloven,
et lovforslag på 95 sider, hvoraf en mindre del handler om at afskaffe 11 kg´s reglen. 

I kan gå direkte til kilden og lytte til den tre timer lange optagelse som ligger på https://mobiltv.ft.dk/embed/20211/Salen/18?autostart=1

 

Jeg kan anbefale at i klikker på ovennævnte link og taster tiden ind kl. 16.32 og klikker på gå til klokkeslæt så kommer det om varebiler.

og I kan også læse med her.

 

Nu bruges Politiet til at problematisere 11 kg reglen - præsentation vedlægges fra et møde i TRM for transportordførere i sidste uge.
Samt færdsel styrelsens redegørelse peger samme vej. 

Referat af forlæggelse af lovforslag L.62 d.17/11

Taler: Karsten Hønge (SF)
Overordnet positiv overfor lovforslaget. Primært fokus var på implementeringen af EU’s vejpakke.
Hønge ønskede at stoppe socialdumping ved at forhindre 3.landskørsel.
Hønge mente dog ikke, at loven gik langt nok.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.
 

Havde Karsten Hønge Fokus på 11-kg: Nej 

Taler: Kristian Pihl Lorentzen(V)
Positiv overfor implementeringen af EU's vejpakke i dansk lovgivning.
Negativ overfor en afskaffelse af 11-kgs reglen der vil ramme avisuddeling, pizzakørsel,
hvilket vil være ekstremt dyrt at administrere og få kæmpe økonomiske konsekvenser for branchen.
Afskaffes 11-kg kan dette ifølge ordføreren være med til at forværre den akutte mangel på chauffører.
V har allerede stillet et ændringsforslag, der har bebudet, at 11-kgs reglen fastholdes.
V ser gerne, at lovforslaget splittes i to,
således at V kan stemme for implementeringen af vejpakken og stemme imod 11-kgs reglens afskaffelse.
Pihl Lorentzen nævnte også fra talerstolen,
at han skulle melde fra Rasmus Helveg (RV) og Mette Thiesen (NB), at de heller ikke kunne støtte en afskaffelse af 11-kgs reglen.
 

Fokus på 11-kg: Ja negativ overfor en afskaffelse af 11 kg´s reglen. 

Henning Hyllested (EL)
Positiv overfor lovforslaget primært med fokus på det problematiske ved 3.landskørsel.
Primære argument er, at 11-kgs reglen lader sig ikke kontrollere ifølge politiet.
Man skal i stedet lytte til varebilstransportører i DTL som har orden i tingene. 

(DTL er en brancheforening der har det formål at begrænse konkurrencen)
 

Fokus på 11-kg: Ja positiv overfor en afskaffelse. 

Jens-Henrik Thulesen Dahl (DF) (vikarier for Hans Kristian Skibby)
Hans Kristian Skibby var ikke selv i folketingssalen,
men Jens-Henrik Thulesen Dahl talte selv positivt om implementeringen af EU’s vejpakke.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.
 

Fokus på 11-kg: Nej 

Niels Flemming Hansen (KF)
K
F kan ikke støtte delen om 11-kgs reglen og de vil anmode om, at lovforslaget splittes op i to.
K
F mener, at 11-kgs reglen har været et bolværk mod at lovgivningen får alt for vidtgående konsekvenser.
 

Fokus på 11-kg: Ja meget negativ overfor en afskaffelse.

Taler:
Transportminister Benny Engelbrecht.


Ændringen af de nationale regler skal ske for at matche EU's vejpakkes regler.
Transportministeren mener, at dette hænger sammen med lige konkurrencevilkår.
Ministeren er skuffet over de borgerlige, som han klart troede ville være med på argumentet om lige konkurrencevilkår.

Lige vilkår er der i allerede dag, alle har mulighed for at køre aviser, pakker,
samt almindeligt gods under 11 kg henhold til godskørselsloven, med biler under 3500 kg.
Det åbner for de bedste lige konkurrencevilkår for alle.  

 Transportministeren fremhæver, at det er et problem, at der er regler myndighederne (politiet) ikke kan administrere efter.

Lov* om varebiler er vedtaget i 2018 og implementeret i juni 2019.

Det vil sige at Transportministeren er i gang med at kassere en del af en lov, som dårlig nok er indfaset.
Må jeg minde om at godskørselsloven er vedtaget i 1973 og ændret flere gange undervejs.

At færdselsstyrelsen og rigspolitiet allerede efter så kort tid dømmer 11 kg´s reglen ude i varebilsloven,
Det er ikke i orden.
Må jeg nævne et argument fra de samme aktører, om at 11 kg´s reglen ikke har virket efter hensigten ?

Der mangler en bare en  beskrivelse af  hensigten, i færdselsstyrelsens redegørelse .** 

Transportministeren mener ikke, at der er pizza eller avisbude i DK, hvor man har brug for mere end 2.500 kg,
hvorfor han også har valgt at sætte grænsen der.
(mon ikke EU regler også har spillet ind)

Det er naturligvis Transportministerens ret at gøre grin med de opponenter,
D
er vil bevare 11 kg´s reglen,
Transportministeren savner argumenter med ”gods i” for 11-kgs reglens bevarelse.

Der findes i dag ca. 383.000 varebiler registreret i DK, herunder ca. 12.400 med varebilstilladelse.
Herudover skønner jeg at der er ca. 30.000 varebiler der er i markedet,der helt eller delvist og kører efter 11 kg´s reglen
Altså uden varebilstilladelse.
Det er et argument i sig selv at påfører de 30.000 varebiler unødvendige ekstraomkostninger.***
Læs gerne redegørelsen fra Færdselsstyrelsen,** hvor de regner med ca. 1400 nye varebilstilladelser hvis 11 kg´s reglen fjernes.
Jeg må sige at færdselsstyrelsen overhovedet ikke er nærheden
af at ramme skiven,
At ca.30.000 varebiler der i dag køre med aviser, blade pakker, dagligvare og andet gods,
Som det formuleres i godskørselslovens
, af tilladte godstyper under 11 kg´s reglen.
Men at færdselsstyrelsen ved ophævelse af 11kg´s reglen, kun regner med at de
r konverteres til kun 1400 tilladelser...
Det er ikke troværdigt, der findes ingen ledig kapacitet i markedet der kan dække det gab ind der vil opstå.

Transportministeren har ikke set et eneste godt argument for, at pizza- og aviskørsel ikke skulle være muligt i små varebiler.
Der er flere gode argumenter, et argument er at vægtgrænsen på en varebil fremover sættes til 2500 kg.
Det vil sige at  nytte lasten nedsættes ca. 400-500 kg.

Hvis behovet i markedet fremover skal dækkes, vil der være behov for tre gange så mange varebiler.

 

 Hvis varevognen vejer over 2500 kg, så skal der fremover varebilstilladelse til – også selvom godset ikke vejer noget af betydning: 

      Eks. – Hvis du tager vare med hjem fra supermarkedet til din nabo, så skal der køres med varebilstilladelse. !!!!!
  
 Transportministeren har noteret sig arbejdsmiljøargumentet, men finder argumentet dårligt, 
for chaufførerne stabler og bærer tungere.

Det er ikke noget godt argument fra Ministeren,
Arbejdstilsynets regler foreskriver max løft 11 kg som gældende for enkeltpersoner.
Så uanset hvad type tilladelse, må føreren af bilen ikke løfte mere end 11 kg.

På politiets eksempel er vist en person der bære tre kasser,
jeg se
r at det er dagligvare, hvis der er 11 kg i hver kasse overtræder vedkommende arbejdstilsynets regler,
Men det har jo ikke noget med om der køres med varebilstilladelse eller ej, de samme regler gælder.
Gennemsnits vægten på dagligvare/måltidskasser er mindre end 4 kg.
  
 L
ink til politiets præsentation: 

Myndigheder-2021-11-Godskørsel-11-kg-politiets-præsentation-fra-okt-2021

Herudover kører de fleste dagligvaretransportører med el-sækkevogne der løser transport-løft over11 kg,
Når varen skal fra varebilen og videre til kunden, som kan være på 4 sal...

Analyse

Karsten Hønge talte for at implementere EU’s vejpakke for at modvirke socialdumping.

Henning Hyllested talte for at afskaffe 11-kgs reglen med det primære argument, at denne var umulig for politiet at administrere efter.
Det er dårligt argument, hvis noget er besværligt at kontrollerer dropper man loven.
Enhedslisten og ministeren lagde særligt vægt på 3 ting
Reglerne er svære at administrere efter for politiet.
Det skaber konkurrenceforvridning, at varebilerne ikke er underlagt samme krav som under godskørselsloven.
Det svært at følge at  11 kg´s reglen giver  konkurrenceforvridning ?
Alle biler under 3500 kg må kører med kolli op 11 kg.

Biler under 3500 kg har kørt i fri konkurrence siden godskørselsloven blev indført i 1973.(i starten 6000 kg.)

Udfordringen er kunstigt skabt, ved indførsel af varebilsloven i 2019, på foranledning af brancheforeninger og fagforeninger.

 Varebiler-Lov-om-varebiler-20191_l185_som_vedtaget


Transportministeren mener ikke, at nogen pizzabude eller avisbude kører med varebiler over 2.500 kg.
Det er en påstand mod bedre vidende når man har læst høringssvarene.

Men det må Transportministeren jo redegøre for.

Transportministeren har valgt at blande to lovforslag sammen i ét.
Gennemførslen af EU's vejpakke skaber ingen problemer og kan dermed virke som en gulerod for at afskaffe 11-kgs reglen.
Særligt rigspolitiets udtalte vanskeligheder ved at håndhæve 11-kgs reglen bliver fremført som argument for at afskaffe reglen.

 *
Lov om varebiler juni 2019 som blev vedtaget:
.

 https://e-magasiner.com/lt/L-185-20191-l185-som-vedtaget.pdf

 **
Redegørelse fra færdselsstyrelsen.. 

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/247/2364399.pdf

 Udkast til REFERAT AF LOVFORSLAG forelagt i folketinget  L.62 D.17/11

https://e-magasiner.com/lt/11-kg-udkast-til-lovforslag.pdf

 Høringssvar fra Mover:

https://e-magasiner.com/lt/Mover-Hoeringssvar.pdf

 ***

Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.

Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000

plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.

I alt kr.207 mio.

Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500  = kr.45 mio.
Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt kaos i den Danske distribution.

Samt ekstraomkostninger for det offentlige via  færdselstyrelsen  kr.15 mio,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.

Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..

Bedste hilsen Leif Tullberg 50 år i dansk transport..