tirsdag den 1. marts 2022

Der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´ ´reglens bortfald.

  

Kære medlem af Transportudvalget,
Jeg har opdateret mailen til jer fra 16 februar vedr. 11 kg´s reglen,

Hvis fjernelse transportministeren oprindeligt havde med i lov udkast L 62

Men fjernelsen af 11 kg´s reglen blev sat på pause, med ændringsforslag L 62 B.

Blandt andet efter det blev påvist at fjernelsen, ville koste et eksorbitant million beløb.

Det kan nævnes at i udkastet til lovforslaget i L 62 under bemærkninger på side 17/18/19 oplyser Transportministeren,
At der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved  11 kg´s reglens bortfald.

Det vil koste erhvervet 39,2 mio. baseret på de 5600 nye tilladelser, som ministeren nu har oplyst, der vil blive behov for.

(se ministerens svar på spørgsmål nr. 8 af 8. december 2021 vedhæftet)

https://e-magasiner.com/lt/minister-svar-paa-TRU-spm-8-8-december-2021.pdf

Men ministeren har kun medtaget vognmænd & chaufførernes  udgifter til varebilsgebyrer og kursus-udgifter.
Men vognmænd og chaufførernes tabte arbejdes fortjeneste, i forbindelse med kursuset er ikke medtaget.

Tabt arbejdsfortjeneste  kr.19 mio.*.

Så omkostningerne for vognmænd & chauffører inkl. gebyrer og kursus,
og tabt arbejdsfortjeneste, vil være i alt  kr. 58.2 mio.

Samt årlige driftsudgifter på kr. 8.4 mio.**

Baseret på ministerens oplyste tal på 5600 tilladelser.

Hvis 11 kg´s reglen fjernes. 

De 5600 nye tilladelser, mener jeg er underestimeret,
Mine undersøgelser viser at tallet 30.000 tilladelser er mere sandsynligt.

( alene ved tjek i markedet har jeg fået oplyst at der er enkelte varebilskørsels formidlere,
der har op til  ca. 15.000 aktive varebiler i kartoteket.)

Samt at der pt i Danmark er indregistreret 371.771  biler under 3500 kg.
Ifølge motorstyrelsen, samt 43.254 biler over 3500 kg.

Hvis vi tager udgangs punkt i de på 30.000 tilladelser.
Vil omkostningen være kr. på i alt : kr. 311 mio. for at fjerne 11´kg´s reglen,

Plus kr.  45 mio.*** pr år fremover i administrations omkostninger.

Dette vil blive væltet over på vognmændene/chaufførerne/kunderne/forbrugerne.

Dette eksorbitante beløb skal holdes op imod,
at ministeren i bemærkningerne til lovforslaget L 62 på side 17/18/19 oplyser:
Der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved  11 kg´ ´reglens bortfald.   

Det får mig til at tænke på, at da man indførte en varebilsloven i juli 2019 .
Hvor der efterfølgende er blevet udstedt 12.300 varebilstilladelser,
Som efter de oplyste tal fra ministeren og mine tillægstal for tabt arbejdsfortjeneste har været en udgift på ca. kr.127 mio.

Plus en årlig driftsudgift på ca. kr.18,4 mio. For erhvervet.
Jeg har ikke medtaget det million beløb i mit regnestykke, det har kostet det offentlige i ekstra administration..   
Man har indført en varebilsloven efter et ønske fra fagforeninger og brancheforening med flere.
Samlet er det blevet eksorbitant dyrere for erhverv og kunder, samt det offentlige..  

Det bedste der kunne ske, var man fjernede varebilsloven loven..

Alle ville spare penge og færdselsstyrelsen tid, samt politiet slap for den opgave, som politiet mener er svært at håndterer.*****   

-o😊

 

BH Leif Tullberg..
Se venligst følgende :

 

*

Tabt arbejdsfortjeneste vognmand 5 dage af kr. 1000 kr.= 5000 x 1400 = kr.7 mio.

Tabt arbejdsfortjeneste chauffør     3 dage af kr. 1000 kr.= 3000 x 4000 = kr. 12 mio.

Tabt arbejdsfortjeneste i alt kr. 19 mio.

**

Vognmands administration af tilladelser pr stk. kr. 1500 pr år x 5600 = kr.8.4 mio.

***

Vognmands administration af  tilladelser pr stk. kr. 1500 pr år x 30.000 = kr.45 mio.

****
Side 14 i bemærkninger til L62:
Vægtgrænsen på 11 kg er bl.a. baseret på Arbejdstilsynets

At-vejledning af september 2005, hvoraf det fremgår, at et

løft tæt på kroppen af genstande på op til 11 kg normalt

ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og

rækkeafstand.


*****
Bemærk venligst at det er det tilladelses antal der fremgår af lovforslaget, spørgsmål 8. er først tilsendt udvalget 8 december 2021.

Side 14 i bemærkninger til L62:
Derudover vil det estimerede antal på 1.400 nye indehavere af nationale varebilstilladelser medføre merudgifter for
Færdselsstyrelsen i størrelsesorden 4,2 mio. kr. Udgifterne
forventes gebyrfinansieret på samme måde som de eksisterende omkostninger på området.

Udsnit fra færdselsstyrens svar til ministeren i spørgsmål 8. af 8 december:
Færdselsstyrelsen er derfor heller ikke enig i vurderingen af, at for[1]slaget vil medføre 30.000 ansøgninger om en varebilstilladelse

som det ellers fremgår af henvendelsen. Ej heller henvendelsens

vurdering af øvrige omkostninger.

Det vil være fint om Transportudvalget vil bede Ministeren om at få færdselsstyrelsen til at forholde sig til min beregninger og trykteste samme.
Der er jo ingen der bliver klogere af, bare at afvise beregningerne, jeg ser gerne at Ministeren og styrelsen gør mig klogere..



 Kære Thomas Rumph DTL, hermed mit svar på dele af din artikel* fra 28 februar,

*
https://www.dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/politikere-har-ikke-forstaet-problemet-med-11-kilos-reglen/

Hvis linket ikke virker, så kør musen henover kopier og klik:


Samt jeg vedhæfter en tidligere korrespondance om dette emne..-o😊 

BH Leif Tullberg.

 

5.1.”11kg-reglen”På baggrund af de løbende henvendelser som styrelsen har modtaget samt politiets høringssvar er det styrelsens opfattelse, at både transportvirksomheder, branchen og politiet har haft betydelige fortolkningsproblemer med, hvad der forstås ved stykgods, idet fortolkningen afhænger af, hvordan godset transporteres.
Rigspolitiet oplyser i deres evaluering af varebilsordningen, at de oplever, at transportvirksomheder omgår ”11 kg-reglen” ved f.eks. at pakke godset i kasser, der vejer under 11 kg, men når føreren bærer kasserne til og fra bilen stables kasserne, så de vejer over 11 kg.

 

”Se venligst i bemærkningerne i  lovforslaget L 62 side 14: Vægtgrænsen på 11 kg er bl.a. baseret på Arbejdstilsynets At-vejledning af september 2005, hvoraf det fremgår, at et løft tæt på kroppen af genstande på op til 11 kg normalt ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og rækkeafstand.
Vægtgrænsen sikrer bl.a., at omdeling af aviser, reklamer og mindre forsendelser m.v. kan ske uden tilladelse.
Kørsel uden tilladelse er dog ikke derved afgrænset til alene at gælde levering af aviser og reklamer, idet den anførte kørsel uden tilladelse gælder for fragt af alle typer af gods.
(med hensyn til det nævnte i artiklen at politiet har set en vognmand eller chauffør der har båret flere 11 kg´s kasser ad gangen, er det en overtrædelse af arbejdstilsynet regler og skal behandles der efter, min oplevelse er at der medtages sækkevogn og kasserne stables og køres på den )

Ovennævnte er ikke til at misforstå, men naturligvis vil det give ekstra spørgsmål nå man regulere et nyt område, må jeg minde om at godskørselsloven blev indført i 1973

Og jeg husker de første mange år efter var der spørgsmål. Må jeg minde om at varebilsloven blev indført i juli 2019 og der er udstedt 12.300 varebilstilladelser og der kører ca 30.000 efter 11 kg´s reglen, så naturligvis vil der være spørgsmål.

(jeg mener dette afsnit også besvare den sidste del af rigspolitiets indvendinger)
Leif Tullberg 50 år i dansk transport.”

 

Rigspolitiet oplyser endvidere, at varebilsvognmænd, som ønsker at overholde reglerne, bliver forvirrede og frustrerede over varebilsreglernes kompleksitet. Rigspolitiet konkluderer på den baggrund, at det er vanskeligt for politiet at håndhæve varebilsreglerne, når det er uklart, hvornår reglerne finder anvendelse, og det er endvidere svært for virksomhederne at vide, hvornår de er omfattet af varebilsreglerne eller ej, hvorfor det er Rigspolitiets klare anbefaling, at man afskaffer denne regel. Styrelsen har som nævnt selv modtaget mange henvendelser fra aktørerne på området vedrørende fortolkningen af”11kg.– reglen ”og kan tilslutte sig Rigspolitiets vurdering af vanskelighederne ved at anvende reglen i praksis.


Herunder min mail til transportudvalget af 21 januar 2022:


Til Transportudvalget”

Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos,

Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra administrations bøvl.

 

Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.

Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000

plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.

I alt kr.207 mio.

Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500  = kr.45 mio.

Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt der kommer kaos i den danske distribution.

Samt ekstraomkostninger for det offentlige via  færdselstyrelsen  kr.15 mio.,

Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.

Prisen på varebilstransport er stige eksorbitant grundet kapacitets mangel.

Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..

 

Uanset om I har set Folketingets TV, kan I med fordel læse dette referat af 1’ behandling af godskørselsloven,

et lovforslag på 95 sider, hvoraf en mindre del handler om at afskaffe 11 kg´s reglen.

I kan gå direkte til kilden og lytte til den tre timer lange optagelse som ligger på https://mobiltv.ft.dk/embed/20211/Salen/18?autostart=1

 

Jeg kan anbefale at i klikker på ovennævnte link og taster tiden ind kl. 16.32 og klikker på gå til klokkeslæt så kommer det om varebiler.

og I kan også læse med her.

 

Nu bruges Politiet til at problematisere 11 kg reglen - præsentation vedlægges fra et møde i TRM for transportordførere i sidste uge.

Samt færdsel styrelsens redegørelse peger samme vej.

REFERAT AF FORLÆGGELSE AF LOVFORSLAG L.62 D.17/11

Taler: Karsten Hønge (SF)

Overordnet positiv overfor lovforslaget. Primært fokus var på implementeringen af EU’s vejpakke.

Hønge ønskede at stoppe socialdumping ved at forhindre 3.landskørsel.

Hønge mente dog ikke, at loven gik langt nok.

Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.

 

Havde Karsten Hønge Fokus på 11-kg: Nej

 

Taler: Kristian Pihl Lorentzen(V)

Positiv overfor implementeringen af EU's vejpakke i dansk lovgivning.

Negativ overfor en afskaffelse af 11-kgs reglen der vil ramme avisuddeling, pizzakørsel,

hvilket vil være ekstremt dyrt at administrere og få kæmpe økonomiske konsekvenser for branchen.

Afskaffes 11-kg kan dette ifølge ordføreren være med til at forværre den akutte mangel på chauffører.

V har allerede stillet et ændringsforslag, der har bebudet, at 11-kgs reglen fastholdes.

V ser gerne, at lovforslaget splittes i to,

således at V kan stemme for implementeringen af vejpakken og stemme imod 11-kgs reglens afskaffelse.

Pihl Lorentzen nævnte også fra talerstolen,

at han skulle melde fra Rasmus Helveg (RV) og Mette Thiesen (NB), at de heller ikke kunne støtte en afskaffelse af 11-kgs reglen.

 

Fokus på 11-kg: Ja negativ overfor en afskaffelse

 

Henning Hyllested (EL)

Positiv overfor lovforslaget primært med fokus på det problematiske ved 3.landskørsel.

Primære argument er, at 11-kgs reglen lader sig ikke kontrollere ifølge politiet.

Man skal i stedet lytte til varebilstransportører i DTL som har orden i tingene. 

(DTL er en brancheforening der har det formål at begrænse konkurrencen)

 

Fokus på 11-kg: Ja positiv overfor en afskaffelse

 

Jens-Henrik Thulesen Dahl (DF) (vikarier for Hans Kristian Skibby)

Hans Kristian Skibby var ikke selv i folketingssalen,

men Jens-Henrik Thulesen Dahl talte selv positivt om implementeringen af EU’s vejpakke.

Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.

 

Fokus på 11-kg: Nej

 

Niels Flemming Hansen (KF)

KF kan ikke støtte delen om 11-kgs reglen og de vil anmode om, at lovforslaget splittes op i to.

KF mener, at 11-kgs reglen har været et bolværk mod at lovgivningen får alt for vidtgående konsekvenser.

 

Fokus på 11-kg: Ja meget negativ overfor en afskaffelse.

 

Taler:

Transportminister Benny Engelbrecht.

 

Ændringen af de nationale regler skal ske for at matche EU's vejpakkes regler.

Transportministeren mener, at dette hænger sammen med lige konkurrencevilkår.

Ministeren er skuffet over de borgerlige, som han klart troede ville være med på argumentet om lige konkurrencevilkår.

 

Lige vilkår er der i allerede dag, alle har mulighed for at køre aviser, pakker,

samt almindeligt gods under 11 kg henhold til godskørselsloven, med biler under 3500 kg.

Det åbner for de bedste lige konkurrencevilkår for alle.  

 

       Transportministeren fremhæver, at det er et problem, at der er regler myndighederne (politiet) ikke kan administrere efter.

Lov* om varebiler er vedtaget i 2018 og implementeret i juni 2019.

Det vil sige at Transportministeren er i gang med at kassere en del af en lov, som dårlig nok er indfaset.

Må jeg minde om at godskørselsloven er vedtaget i 1973 og ændret flere gange undervejs.

At færdselsstyrelsen og rigspolitiet allerede efter så kort tid dømmer 11 kg´s reglen ude i varebilsloven,

Det er ikke i orden.

Må jeg nævne et argument fra de samme aktører, om at 11 kg´s reglen ikke har virket efter hensigten ?

Der mangler en bare en  beskrivelse af  hensigten, i færdselsstyrelsens redegørelse .** 

 

Transportministeren mener ikke, at der er pizza eller avisbude i DK, hvor man har brug for mere end 2.500 kg,

hvorfor han også har valgt at sætte grænsen der. (mon ikke EU regler også har spillet ind)

Det er naturligvis Transportministerens ret at gøre grin med de opponenter,

Der vil bevare 11 kg´s reglen,

Transportministeren savner argumenter med ”gods i” for 11-kgs reglens bevarelse.

Der findes i dag ca. 383.000 varebiler registreret i DK, herunder ca. 12.400 med varebilstilladelse.

Herudover skønner jeg at der er ca. 30.000 varebiler der er i markedet,der helt eller delvist og kører efter 11 kg´s reglen

Altså uden varebilstilladelse.

Det er et argument i sig selv at påfører de 30.000 varebiler unødvendige ekstraomkostninger.***

Læs gerne redegørelsen fra Færdselsstyrelsen,** hvor de regner med ca. 1400 nye varebilstilladelser hvis 11 kg´s reglen fjernes.

Jeg må sige at færdselsstyrelsen overhovedet ikke er nærheden af at ramme skiven,

At ca.30.000 varebiler der i dag køre med aviser, blade pakker, dagligvare og andet gods,

Som det formuleres i godskørselslovens, af tilladte godstyper under 11 kg´s reglen.

Men at færdselsstyrelsen ved ophævelse af 11kg´s reglen, kun regner med at der konverteres til kun 1400 tilladelser...

Det er ikke troværdigt, der findes ingen ledig kapacitet i markedet der kan dække det gab ind der vil opstå.

 

Transportministeren har ikke set et eneste godt argument for, at pizza- og aviskørsel ikke skulle være muligt i små varebiler.

Der er flere argumenter, et argument er at vægtgrænsen på en varebil  fremover sættes til 2500 kg.

Det vil sige nytte last ca. 400-500 kg.

Hvis behovet i markedet fremover skal dækkes, vil der være behov for tre gange så mange varebiler.

 

      Hvis varevognen vejer over 2500 kg, så skal der fremover  varebilstilladelse til – også selvom godset ikke vejer noget af betydning: 

      Eks. – Hvis du tager vare med hjem fra supermarkedet til din nabo, så skal der køres med godstilladelse. !!!!!

  

       Transportministeren har noteret sig arbejdsmiljøargumentet, men finder argumentet dårligt,

       for chaufførerne stabler og bærer tungere.

Det er ikke noget godt argument fra Ministeren,

Arbejdstilsynets regler foreskriver max løft 11 kg som gældende for enkeltpersoner.

Så uanset hvad type tilladelse, må føreren af bilen ikke løfte mere end 11 kg.

På politiets eksempel er vist en person der bære tre kasser,

jeg ser at det er dagligvare, hvis der er 11 kg i hver kasse overtræder vedkommende arbejdstilsynets regler,

Men det har jo ikke noget med om der køres med varebilstilladelse eller ej, de samme regler gælder.

Gennemsnits vægten på dagligvare/måltidskasser er mindre end 4 kg.   

       Herudover kører de fleste dagligvaretransportører med el-sækkevogne der løser transport-løft over11 kg,

       når varen skal fra varebilen og videre til kunden, som kan være på 4 sal...

Analyse

 

Karsten Hønge talte for at implementere EU’s vejpakke for at modvirke socialdumping.

 

Henning Hyllested talte for at afskaffe 11-kgs reglen med det primære argument, at denne var umulig for politiet at administrere efter.

Det er dårligt argument, hvis noget er besværligt at kontrollerer dropper man loven.

Enhedslisten og ministeren lagde særligt vægt på 3 ting

Reglerne er svære at administrere efter for politiet.

Det skaber konkurrenceforvridning, at varebilerne ikke er underlagt samme krav som under godskørselsloven.

Det svært at følge at  11 kg´s reglen giver  konkurrenceforvridning ?

Alle biler under 3500 kg må kører med kolli op 11 kg. 

 

Biler under 3500 kg har kørt i fri konkurrence siden godskørselsloven blev indført i 1973.(i starten 6000 kg.)

Udfordringen er kunstigt skabt, ved indførsel af varebilsloven i 2019, på foranledning af brancheforeninger og fagforeninger.

 

Transportministeren mener ikke, at nogen pizzabude eller avisbude kører med varebiler over 2.500 kg.

Det er en påstand mod bedre vidende når man har læst høringssvarene.

Men det må Transportministeren jo redegøre for.

 

Transportministeren har valgt at blande to lovforslag sammen i ét.

Gennemførslen af EU's vejpakke skaber ingen problemer og kan dermed virke som en gulerod for at afskaffe 11-kgs reglen.

Særligt rigspolitiets udtalte vanskeligheder ved at håndhæve 11-kgs reglen bliver fremført som argument for at afskaffe reglen.

 *

Lov om varebiler juli 2019 som blev vedtaget:

.

 https://e-magasiner.com/lt/L-185-20191-l185-som-vedtaget.pdf

 

 

**

Redegørelse fra færdselsstyrelsen..

 

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/247/2364399.pdf

 

 

Udkast til REFERAT AF LOVFORSLAG forelagt i folketinget  L.62 D.17/11

https://e-magasiner.com/lt/11-kg-udkast-til-lovforslag.pdf

 

 

Høringssvar fra Mover:

 

https://e-magasiner.com/lt/Mover-Hoeringssvar.pdf

 

***

Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.

Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000

plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.

 

I alt kr.207 mio.

Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500  = kr.45 mio.

 

Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt kaos i den danske distribution.

Samt ekstraomkostninger for det offentlige via  færdselstyrelsen  kr.15 mio,

Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.

Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..

Bedste hilsen Leif Tullberg 50 år i dansk transport..

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

Mob.+45 40646900

Leif@tullberg.me