fredag den 1. januar 2021

Jeg vil gerne give en opdatering på sagen om Instrukskommissionens delberetning og det forløb, vi kan se frem til i Folketinget. Jakob Ellemann..

 Jeg vil gerne give en opdatering på sagen om Instrukskommissionens delberetning og det forløb, vi kan se frem til i Folketinget. Jakob Ellemann..

Da Venstre modtog Instrukskommissionens delberetning den 14. december, hyrede Venstre to eksterne juridiske eksperter til at gennemgå den og give deres juridiske vurdering. Den ene er adjungeret professor Peer Schaumburg-Müller, og den anden advokat Poul Heidmann, der har erfaring fra Tamilsagen, statsløsekommissionen og flere andre kommissioner.

Inger og jeg har været i dialog med dem af flere omgange, og deres to analyser foreligger nu i endelig form. Derfor har jeg besluttet at lægge dem frem offentligt, da der har været stor interesse for analyserne.

Som jeg tidligere har nævnt, blandt andet i forskellige interviews, så tegner de to juridiske vurderinger et noget mere nuanceret billede af sagen, end Instrukskommissionen gør. De finder store udfordringer ved den måde, som kommissionen konkluderer på, og de stiller sig tvivlende over for, om en rigsret vil føre til dom mod Inger.

Vores juridiske eksperter påpeger bl.a.:

- Kommissionen har tilsidesat det forsigtighedsprincip, som kommissioner normalt skal styre efter. Både når det gælder vurderingen af beviserne, og når det gælder konklusionerne, som vurderes at være strammet markant.

- Begge stiller sig undrende over for tilsidesættelsen af Ingers, departementschefen og afdelingschefens forklaringer. Og finder, at det vil være vanskeligt for en rigsret at se bort fra disse forklaringer.

- Poul Heidmann stiller helt grundlæggende spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er basis for en sag, da kommissionen fastslår, at det lovbrud, der er sket ved adskillelse af asylpar, skyldtes forkert rådgivning fra embedsfolkenes side.

Dermed også sagt, at det bestemt ikke er givet på forhånd, at Folketinget skulle rejse en rigsretssag. Der er grund til at tænke sig grundigt om, inden Folketinget nedsætter en rigsret, der med en vis sandsynlighed ender i en frifindelse.

Som jeg sagde i mit interview med Jyllands-Posten mellem jul og nytår, afventer vi i Venstre nu den advokatvurdering, som Folketinget har bestilt. På baggrund af de juridiske vurderinger, Venstre har fået foretaget, er det min forventning, at også Folketingets advokater vil udfordre kommissionens konklusioner.

For Venstre er det vigtigt at få den her sag afklaret. Så der ikke kan rejses tvivl om, at vi er ordentligt og retskaffent parti. Derfor har jeg også sagt, at enten kommer der en klar konklusion fra advokatvurderingen, som fører til, at Folketinget tilkendegiver, at der ikke er bund i konklusionerne i delberetningen for så vidt angår den ulovlige instruks. Eller også må der gennemføres en rigsretssag, hvor spørgsmålet om ulovlig administration afgøres én gang for alle, så Venstre og Inger kan blive frikendt.

Skulle det derfor mod forventning vise sig, at den uafhængige advokatvurdering til Folketinget skulle finde basis for en domfældelse, er vi derfor ultimativt klar til at få det prøvet ved en rigsret. Det vil i givet fald være den eneste måde at blive fri af de anklager om ulovlig administration, der lige nu hænger over Inger og dermed også over Venstre.

Undervejs i forløbet har Inger valgt at trække sig som næstformand på min opfordring. Det blev bakket op af et stort flertal i Venstres forretningsudvalg. Den beslutning handler hverken om denne sag eller om de juridiske vurderinger, der nu lægges frem. For allerede på det tidspunkt havde vi en klar indikation af, hvor de juridiske eksperter ville lande med deres vurderinger.

Årsagen til, at Inger måtte trække sig, skal findes i de samarbejdsproblemer, Inger og jeg har haft over de seneste mange måneder. De kulminerede i Ingers manglende opbakning til den konkrete beslutning som var truffet af mig som Venstres formand med stor opbakning i Venstres forretningsudvalg. Det var ikke første gang, at Inger gik imod min og Venstres linje, og derfor forsvandt min tillid endegyldigt til, at Inger kunne fortsætte som næstformand.

Det er vigtigt for mig at slå fast, at selvom Inger ikke er næstformand i Venstre længere, vil vi behandle denne sag ordentligt og seriøst. Med respekt for Inger, med respekt for Venstre og med respekt for lov og ret. Det siger sig selv.

Som parti står vi overfor en svær tid. Det bliver vanskeligt at komme videre herfra, og vi skal arbejde hårdt for, at flere danskere kan vise deres tillid til vores parti. Jeg er dog fortrøstningsfuld og overbevist om, at vi kan lykkes. Men det kræver alle gode kræfter og, at vi er klar til at arbejde hårdere end nogen andre.  

Jakob Ellemann..

 

De to juridiske vurderinger, som Venstre har fået lavet, kan læses her: 

https://www.venstre.dk/nyheder/notater-fra-to-juridiske-eksperter-om-delberetning?fbclid=IwAR39LowfmKovh06JZf4U2gx5L3cCcI2x47r8EEcZ5E0LQHD9Drb6kcQI6ks


Ingen kommentarer:

Send en kommentar