lørdag den 2. juni 2012

I 2004 modtog DSV-ledelsen, der dengang bestod af Leif Tullberg og den nuværende DSV-formand Kurt Larsen

Danske selskaber får bunker af henvendelser fra interesserede købere. De bliver gemt væk på samme måde, som DSV-ledelsen gjorde i 2004 Danske virksomheder får masser af købshenvendelser fra interesserede købere. Det fortæller advokater og bankfolk, der dagligt arbejder med købshenvendelser, efter at det er kommet frem, at direktionen i DSV i 2004 afviste et tilbud på virksomheden uden at fortælle ejerne om det.

Nogle af de store danske selskaber bliver kontaktet flere gange om måneden, og bestyrelserne bliver ofte sat på et kompliceret arbejde.

"Købshenvendelser er meget udbredt over for både store og små danske virksomheder. Den store udfordring for bestyrelserne er at vurdere, hvor konkrete følerne er," siger Søren Milner, der er partner i konsulenthuset Implement Consulting Group, og som rådgiver i virksomhedshandler.
Meget kontroversielt


I 2004 modtog DSV-ledelsen, der dengang bestod af Leif Tullberg og den nuværende DSV-formand Kurt Larsen, et tilbud fra den schweiziske rival Kühne-Nagel på 6,6 mia. kr. Buddet var 27 pct. over den daværende aktiekurs, men de to formidlede ikke tilbuddet videre til aktionærerne. Det fik i går både Ole Andersen, bestyrelsesformand for bl.a. Danske Bank, og flere investorer til at kalde fremgangsmåden meget kontroversiel.

Men flere kilder, som Børsen har talt med, vurderer, at det ikke bare er i DSV, at tilbud bliver gemt af vejen, uden aktionærerne nogensinde får viden om det.
"De fleste større danske virksomheder modtager løbende henvendelser af den karakter. Men de er langtfra alle lige seriøse, og derfor bliver de ofte bare begravet," siger en dansk topadvokat, der rådgiver flere store virksomheder om virksomhedshandler. Han ønsker ikke sit navn i avisen.
Søren Milner siger, at det næsten er umuligt at opstille generelle retningslinjer for, hvornår en interesse skal sendes videre til aktiemarkedet.
"Men der er nogle klare punkter at kigge efter: Kommer der en pris på bordet, hvilke betingelser er der med og har tilbuddet en mundtlig eller skriftlig form," siger Søren Milner, der ikke vil udtale sig konkret om tilbuddet på DSV.
Han understreger, at nogle virksomheder risikerer at skulle bruge rigtig meget tid, hvis de skal tage alle henvendelser alvorligt.
"Vi oplever tit, at især amerikanske virksomheder, der ofte har en meget struktureret opkøbspolitik, kører med løbende opkøbslister. Her henvender de sig blot til virksomhederne i deres pipeline, og det er blot en meget uformel kontakt," siger Søren Milner.

Han påpeger, at også kapitalfonde har en struktureret tilgang til opkøb og ofte henvender sig uopfordret

Ingen kommentarer:

Send en kommentar