onsdag den 23. maj 2012

En mønt har altid to sider”

En mønt har altid to sider”
Egentlig var Leif Tullberg kritisk over for kapitalfonde, men så han selv til at arbejde for en og fik et helt andet syn på det.
”Jeg kommer lige fra mit barnebarns skole… nej, det er ikke rigtig skole, det er sådan en forklasse…”
Børnehaveklasse?
”Ja, nemlig børnehaveklasse, hvor han bliver forberedt til den rigtige skole. Da var inviteret til morfar/farfardag. Før i tiden, da jeg arbejdede, var der aldrig tid til sådan noget, så det er første gang, jeg har prøvet – det var virkelig skægt.”
Er det dit nye jeg?
”Ja, jeg holdt jo op som direktør i DSV Miljø den 31.12.2006, og det er vidunderligt.”
Du sagde da ellers til mig i et interview, at du gruede for det?
”Gjorde jeg virkelig? Jeg har da glædet mig som et lille barn. Nu går jeg og fanger rejer ved en lille stenmole ved mit sommerhus. Jeg vil ikke afsløre mine fiduser, men i øjeblikket kan jeg fange et kilo på en time. Så går jeg hjem, koger dem, køler dem af og spiser dem sammen med min kæreste. Det smager SÅ godt.”
Det er jo rystende nyheder – kunne du for tre år siden have forestillet dig sådan et liv?
”Det har jeg drømt om i 30 år.”
Dét er jo løgn?
”Ok, jeg gasser lidt. Men når man er så privilegeret som mig, at man kan gå på pension som 61-årig, så skal man da lave noget helt andet. Ellers skulle man ligesom hr. Møller fortsætte, til man styrter om. Det har jeg ikke lyst til. Min mission var også færdig. DSV Miljø var blevet solgt fra til en kapitalfond og omsætter 2,8 mia., så det går fantastisk godt. Og det gør DSV også, hvor jeg stoppede som direktør i marts 2005. Det er dejligt, at man kan aflevere det til nogle andre, som viser sig at være meget dygtige. Siden jeg sluttede som direktør i DSV er markedsværdien næsten tredoblet. Så Kurt Larsen har gjort det fabelagtigt.”
I var makkere gennem mange år, kan du ikke have det lidt sådan ”satans også”?
”Nej, tværtimod. Jeg har fået lov til at være med til at slå nogle søm i helt fra starten, fået lov til fandeme at lægge sporene, skaffe skærverne og finde ud af hvad retning, de skal ligge i. Så er det fantastisk at se, at der bliver sat nogle tog på, der kører dobbelt så stærkt, som man nogensinde selv har kørt. Prøv at tænk, hvis du nu skabte noget, som døde sammen med dig. Så havde du ikke skabt noget som helst, så havde du bare holdt liv i noget. For øvrigt er det ikke kun mig men mange med mig, der har været med til at gøre DSV til det, det er i dag!”
Savner du Kurt?
”Nej, egentlig ikke. Vi er jo mandfolk begge to – vi er ikke bøsser! Det er ikke på den måde, vi holder af hinanden. Selvom vi nok holder af hinanden på en eller anden facon, trods det at vi er fuldstændig forskellige. På ét punkt ligner vi dog hinanden – vi er fantastisk ærekære.”
Hvordan var det at arbejde for en kapitalfond?
”Det var anderledes. De var meget fokuserede. De havde ikke meget forstand på det, vi lavede, men det havde så den fordel, at man kunne sige til dem, at det skulle de ikke blande sig i. I perioder kunne det nu godt knibe lidt. De har forstand på dette finansielle. På kontrol af cashflow og på virksomhedstransaktioner.”
Hvad bidrog de med i DSV Miljø?
”Først og fremmest et ejerskifte. Det giver noget i sig selv. Nogle af de rutiner, der er oparbejdet gennem årene, og som alle synes, er udmærkede, dem rokkes der ved, når man får nye ejere. Og man sætter nogle nye mål. Kapitalfonde er et stort emne, men for at gøre det kort mener jeg, at hvis børsnoterede selskaber bliver opkøbt af kapitalfonde og afnoteret, så har ledelsen fejlet. Og ledelsen er ikke kun den administrerende direktør, det er også bestyrelsen. Hvis ikke de forstår, at i den verden, vi lever i, der skal den finansielle gearing hele tiden passe til virksomheden. Du må ikke bare slæbe penge sammen i en stor kasse. Enten må du aflevere pengene til aktionærerne, eller også må du bruge dem til at købe op for. Det med at have dem liggende i en stor kasse og lune dig ved – den går ikke. Du er ikke en bank. Du skal have et passende finansielt beredskab i form af låneaftaler og så videre, og i øvrigt skal du aflevere resten til aktionærerne. Hvis ikke, kommer de store bussemænd og køber dig, fordi de får kig på den store pengekasse. En virksomhedsleder skal sørge for at have en balance i det. Hans virksomhed skal ikke have masser af bygninger og grej, der er købt og betalt. Virksomheden skal ikke eje noget. Det er værktøjet, der er behov for – ikke ejerskabet til værktøjet. Hvis virksomheden er drevet godt, kommer kapitalfonden aldrig i nærheden. Som Kurt [Larsen, red.]er begyndt at sige – og han var ellers meget imod kapitalfonde i begyndelsen – ”hvis vi bare selv gør det, kapitalfondene ville gøre, så er de ikke en konkurrent.” Hvis ikke jeg selv var kommet til at arbejde for en kapitalfond, havde jeg nok mere hørt med til kritikerne, men når man ser ting indefra, så har en mønt altid to sider…”
Der er noget med, de ikke er så glade for at betale skat – er det i orden?
”Hele den der afsporede diskussion omkring kapitalfonde kan jeg slet ikke tage alvorligt. Til 80 procent af de virksomhedshandler, der foregår i Danmark, lånes alle pengene til at finansiere handlen i Danmark. Det vil sige, at det rentefradrag, kapitalfonden opnår, det er der andre i Danmark, der betaler skat af som renteindtægt. Så de ender når i hvert fald sammen.”
Du er stadig bestyrelsesformand i DSV Miljø?
”Altså ja, men jeg er ikke på heldagskost. Jeg forsøger sådan at… altså bare jeg har et eller to møder, så er dagen – undskyld udtrykket – jo ødelagt. Så jeg forsøger at samle det en uge om måneden. De andre tre uger da fisker jeg og nyder det. Jeg synes, jeg er så forgyldt. Jeg har fået attraktive bestyrelsestilbud, men hvis jeg sagde ja til dem alle, kunne jeg lige så godt være blevet, hvor jeg var. Det er ikke meningen, at jeg skal en hel masse. Jeg har sagt ja til at være frivillig hjælper i golfklubben, og der har jeg passet drikkeautomaten siden marts, da vi mistede vores restauratør, og man kunne hverken få vådt eller tørt. Jeg har været oppe i klubben hver dag, og nogle gange to gange om dagen, for at fylde automaten op. Det var da lidt træls, men når jeg havde sagt ja, så havde jeg sagt ja. Så har jeg da lært at passe en automat! Og på en måde bliver der så bundet en sløjfe, for i begyndelsen af min karriere solgte jeg automater – faktisk nogle af de første flaskeautomater i Danmark.”
©Hanne Sindbæk

Brunch på sidespor

Ny Alliance: “Ny Alliance er da forfriskende. Nu håber jeg, de ikke forfalder til at komme med en klart defineret politik. De skal vælges på, at vi har tillid til de personer, der stiller op. Det tror jeg er bedre. Den dag, de er blevet enige om en politik, har de været igennem en masse kompromiser, og så er der allerede sket en udvanding.”
Skoler: “Væggene på mit barnebarns skole har ikke været malet i ti år. Det er da ikke en måde at sætte næste generation i gang på. Det kan man da ikke byde ungerne. Man skal lære dem orden og disciplin, og så går de i skole i sådan en mågerede!”
Fodbold: “Kurt [Larsen] er glødende Brøndby-fan, så til hans 60 års fødselsdag havde jeg købt sådan en trøje til 1000 dask. Den fik jeg Daniel Agger til at komme og overrække ham. Han blev så glad.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar