Kære modtager læs dette gerne med åbent sind og ikke med nogen bagtanker,
Ledelse kan ikke læres og kommer ikke bare ved uddannelse”
Det skal være et medfødt gen.
Træk gerne på smilet,-o
😊
Men prøv at gentænke dansk erhvervsliv, og måske vil du se at jeg har et
budskab..
Må gerne kopieres og deles med citat fra mig.
BH
Leif Tullberg..
Novo Nordisk: Verdensklasseprodukter fortjener bedre ledelse,
Som medstifter af DSV og tidligere administrerende direktør i 29 år har jeg
set,
Hvad der skal til for at drive en global virksomhed til succes.
Strategiske beslutninger, effektiv eksekvering og evnen til at tilpasse sig
markedets realiteter er afgørende.
Desværre har Novo Nordisk, på trods af deres verdensklasseprodukter som Ozempic
og Wegovy, lidt under ledelse, der ikke har levet op til potentialet.
Dagens dramatiske aktiefald på 23,11% og nedjusteringen af vækstforventningerne
understreger, at der er brug for forandring.
Lars Fruergaard Jørgensen har fremstået som en sympatisk leder, men hans
strategiske valg har kostet Novo dyrt.
Virksomheden har investeret over 100 milliarder danske kroner i
produktionskapacitet i USA og yderligere 70 milliarder i EU.
Disse massive investeringer i egne faciliteter har bundet betydelige likviditet
i aktiver, som belaster regnskaberne med renter og afskrivninger på omkring 200
milliarder kroner i mange år fremover.
I stedet kunne Novo have indgået partnerskaber med etablerede kopiproducenter,
som hurtigere, billigere og mere fleksibelt kunne have leveret færdige
produkter.
Dette ville have sparet virksomheden for enorme omkostninger og gjort det
muligt at fokusere på innovation og markedsudvidelse.
Som tidligere leder i DSV ved jeg, hvor vigtigt det er at outsource
ikke-kerneaktiviteter for at sikre smidighed og konkurrencekraft – en lektie
Novo ikke har taget til sig. Dagens nyheder om et historisk børshug og en
nedjustering af salgsprognoserne for 2025 fra 13-21% til 8-14% og
driftsresultatvæksten fra 16-24% til 10-16% viser, at markedet deler denne
bekymring.
Aktien lukkede på 346,9 kr. mod over 440 kr. ved børsåbningen – et fald, der
overgår selv krisen i 2002.
Årsagerne er klare: lavere vækstforventninger til Wegovy og Ozempic i USA, hård
konkurrence fra Eli Lillys vægttabsprodukter og en vedvarende udfordring med
ulovlige kopiprodukter, som udhuler Novos prissætning.
Disse problemer kunne have været håndteret bedre med en mere agil strategi og
færre selvpålagte finansielle byrder.
Udnævnelsen af Maziar Mike Doustdar som ny administrerende direktør fra 7.
august 2025 er et forsøg på at vende skuden.
Doustdar, der har været hos Novo i 33 år og fordoblede salget i International
Operations til 112 milliarder kroner i 2024, har en stærk track record.
Hans fokus på at uddybe lederskabet inden for diabetes og fedme, skærpe
kommerciel eksekvering og omstille omkostningsbasen lyder lovende. Især hans
vægt på en "high performance kultur" og hurtigere beslutningstagning
kan være et svar på de ineffektivitet er,
jeg har kritiseret.
Men markedets reaktion – et fortsat fald i aktiekursen – viser, at investorerne
er skeptiske.
Mange havde muligvis foretrukket en ekstern kandidat med erfaring fra
krisehåndtering i et konkurrencepræget marked som USA,
Hvor Eli Lilly vinder terræn, og kopiproducenter fortsætter med at udfordre.
Doustdars udfordringer er betydelige. Han skal ikke kun tackle konkurrence og
kopiprodukter, men også genopbygge investorernes tillid og sikre, at Novo's
enorme investeringer begynder at give afkast.
Hans planer om at "gøre færre ting bedre" og øge effektiviteten er et
skridt i den rigtige retning, men det kræver handling frem for ord. Som en der
har været med til at bygget en global virksomhed som DSV fra bunden, ved
jeg, at ledelse handler om at tage dristige,
Men velovervejede beslutninger og eksekvere dem med præcision.
Novo Nordisk har produkterne til at dominere markedet, men uden en ledelse, der
kan matche dette potentiale, risikerer virksomheden at sakke yderligere bagud.
Jeg håber, Doustdar kan levere.
Hans interne kendskab til Novo og erfaring med internationale markeder er en
styrke, men han skal bevise, at han kan håndtere en krise af denne størrelse.
Novo Nordisk står ved en skillevej – lad os håbe, at den nye ledelse kan bringe
virksomheden tilbage på sporet og kan udnytte de muligheder, Novos fantastiske
produkter tilbyder.
Bedste
hilsen.
Leif
Tullberg
Tidligere
29 år ADM-DSV.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar