mandag den 10. november 2025

'Vild børshistorie': Fra kromøde til førende milliardforretning"

 



'Vild børshistorie': Fra kromøde til førende milliardforretning

Danske DSV er verdens største logistikvirksomhed, men med sig har de en vanvittig historie om et selskab skabt i nød, som har givet et femcifret aktieafkast på under 30 år

DSV er danmarkshistoriens vildeste børshistorie. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

DSV er danmarkshistoriens vildeste børshistorie. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

Kun i Ekstra Bladet

AfMads Aagurd

De fleste tager på kro for at nyde en god schnitzel eller drikke sig en kæp i øret.

Og det skal ikke afvises, at der blev skænket halssmørelse i rigelige mængder, da omkring 30 skeptiske, midtsjællandske vognmænd 13. juli 1976 mødtes på Lindenborg Kro vest for Roskilde.

Formålet med sammenkomsten var imidlertid så langt fra et afslappet socialt arrangement, man overhovedet kan komme. Vognmændene havde det svært, og noget skulle ændres. Og det blev det.

Ni af de fremmødte satte deres lid til projektet med Leif Tullberg i spidsen, og dén dag blev De Sammensluttende Vognmænd af 13-7 1976 A/S, som i dag hedder De Samvirkende Vognmænd eller bare DSV, stiftet. And the rest is history, fristes man til at sige.

Men det er en fuldstændig vanvittig historie om 10.000 kroner, der på 29 år er blevet til 7,6 millioner kroner, en aggressiv opkøbsstrategi og en - på det tidspunkt - nytænkende forretningsmodel, der fredag har gjort DSV til verdens største logistikvirksomhed.

 

Trodser al logik
Egentlig var planen at få 30 vognmænd til at investere 10.000 kroner hver i foretagendet, men det lykkedes kun at overtale ni. Alligevel blev projektet sat i søen med Leif Tullberg som administrerende direktør.

Men hvordan i himlens navn kan det lade sig gøre for en flok hårdtprøvede vognmænd at udvikle en forretning fra randen af konkurs til en mastodont inden for transportbranchen?

Svaret er succesfulde opkøb og en gammel, men nytænkende forretningsmodel.

For DSV så et hul i markedet. De ville være mellemmanden i shippingindustrien, som skulle hjælpe virksomheder med at transportere varer rundt i verden. 

De står for det praktiske, mens de hyrer andre vognmænd til at fragte sagerne. På den måde behøver de ikke selv eje den slags.

Opkøb efter opkøb
Man kommer ikke udenom, at det er de store opkøb, der har bragt DSV til toppen af fødekæden. Undervejs har de formået at opsluge selskaber, der faktisk var større end dem selv. 

Den strategi blev skudt i gang i 1997 med overtagelsen af Samson Transport. 10 år efter noteringen på Københavns Fondsbørs. Og meget kunne tyde på, at ledelsen allerede i 1996 vidste, hvad der ventede.

'DSV-koncernens fremtidsmuligheder er uendelige,' fremgår det ifølge Børsen af regnskab fra efteråret 1996 underskrevet af blandt andre DSV-medstifterne Kurt Larsen og Leif Tullberg.

Artiklen fortsætter under tabellen ...

Den vildeste børshistorie
Opkøbet af DB Schenker til 107 milliarder kroner er i en helt anden liga, end hvad DSV ellers har gjort sig i. De 10 øvrige selskaber, de har købt, beløber sig til sammenlagt 83 milliarder kroner ud fra de kendte beløb.

Med forbehold for manglende godkendelser bliver købet det næststørste i danmarkshistorien - kun overgået af Novo Nordisks køb af kontraktproducenten Catalent til en værdi af 114 milliarder kroner, der også fortsat afventer godkendelse.

- Det er i særklasse DSV's største opkøb. De har lavet mange, men ikke i kaliberen plus-100 milliarder kroner. På mange måder markerer det DSV fra Hedehusene til verdenstoppen, siger Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, og tilføjer:

- Får de godkendelserne, er de blevet verdens største logistikvirksomhed, som flytter varer ud til slutkunden. Det er kulminationen på, at DSV er grundige, dygtige og disciplinerede. Det er uden sidestykke den vildeste danske børshistorie.

Artiklen fortsætter under grafen ...

En ualmindeligt god investering
Selvom DSV blev børsnoteret i 1987, var det først i 2000, at det blev muligt for folk uden relation til selskabet at købe aktier i selskabet.

I gamle regnskaber fremgår det, at der i 1995 var udstedt 2292 aktier til en værdi af 1000 kroner stykket. Siden er der sket meget, og ved lukketid fredag koster en enkelt aktie 1388,50 kroner.

Umiddelbart lyder det ikke af meget, men justerer vi for aktiesplit, udvidelser og går ud fra, at udbytter er geninvesteret, så ville 10 aktier til en værdi af 10.000 kroner i 1995 ifølge Børsen være blevet til i omegnen af 7,6 millioner kroner i dag.

Og et afkast på over 76.000 procent over knap 30 år kan ingen andre danske selskaber måle sig med.

Overhaler Novo
Mens DB Schenker-købet ikke kommer til at rokke ved, at DSV er Danmarks næststørste selskab målt på børsværdi efter Novo Nordisk, overgår de medicinalgiganten på omsætning - i hvert fald på 2023-tallene.

Dermed er de også nummer to på det parameter med 304,48 milliarder kroner, hvor Mærsk fortsat fører med en solid margin. De omsatte i 2023 for 355,23 milliarder kroner.

For mange ville det store spørgsmål være, om DSV, som regner med at bruge 2-3 år på at integrere det tyske selskab, kan få det maksimale ud af opkøbet, men det er Per Hansen ikke et sekund i tvivl om.

- Der er ikke noget i sol, måne og stjerner, der tyder på, at den succesformel, som DSV har brugt før, ikke skulle virke den her gang. Successen her ligger ikke i held, men i at gøre det, man ved virker, siger investeringsøkonomen.

 

Må ikke videresendes på grund af copyright.