Indlæg
om Morten Messerschmidts indlæg på X,
af Leif Tullberg.
@MrMesserschmidts
opslag på X.
Regeringens afgifter slår
de små købmænd ihjel – og koster dig dyrt!
Jeg handler tit hos min
lokale Spar-købmand her i sommerlandet. Ikke kun fordi han altid er flink og
man får en god snak – men fordi jeg mener, vi skal støtte de små, lokale
forretninger.
I dag faldt snakken på
afgifter. Og lad mig bare sige det, som det er: Det er stukket helt af. Skæve
og formynderiske afgifter på fødevarer. Verdens højeste moms. Og oveni det hele
– en ny vejafgift, som blev smidt oven i bunken ved årsskiftet. Alt sammen i
“klimaets” navn.
Resultatet? At Danmark nu
er ét af de dyreste lande i verden at leve i. Mad, transport, hverdag – alting
bliver bare dyrere og dyrere.
Men det behøver ikke være
sådan!
I Dansk Folkepartis
2030-plan foreslår vi at fjerne punktafgifterne og halvere momsen på fødevarer.
Så du igen kan købe det, du har lyst til – til dig selv og din familie.
Det her handler ikke om
højre eller venstre. Det handler om anstændighed.
Og
det er på tide, vi får den tilbage i dansk politik.
Jeg har undersøgt Morten Messerschmidts udsagn i hans opslag på X fra 21. juli
2025, hvor han kritiserer regeringens afgifter og deres konsekvenser for små
købmænd og forbrugere, samt Dansk Folkepartis (DF) forslag i deres 2030-plan om
at fjerne punktafgifter og halvere momsen på fødevarer.
Af Morten Messerschmidt.
Her er min( Leif Tullberg)
vurdering af, hvorvidt hans påstande holder vand, baseret på tilgængelig
information og en kritisk gennemgang:
1. Påstand:
Regeringens afgifter slår
de små købmænd ihjel Analyse: Små købmænd, som lokale dagligvarebutikker, er
ofte under pres fra stigende omkostninger, herunder afgifter, husleje og
konkurrence fra større kæder og onlinehandel. Messerschmidt nævner afgifter som
en væsentlig årsag til økonomiske udfordringer.
Der er evidens for, at
Danmark har høje afgifter på visse varer, herunder fødevarer som chokolade,
sodavand og alkohol, hvilket kan øge priserne og dermed påvirke små butikkers
konkurrenceevne, især i grænseområder, hvor grænsehandel er udbredt. For eksempel
har DF tidligere (i 2022) argumenteret for, at afgifter på produkter som
chokolade og mousserende vin driver forbrugere til grænsehandel, hvilket skader
danske butikker, særligt i Syd- og Sønderjylland.
Vurdering:
Påstanden har lidt hold i
virkeligheden, da høje afgifter kan gøre det sværere for små købmænd at
konkurrere, især i regioner tæt på grænsen. Dog mangler konkrete data i
opslaget om, hvor mange små købmænd der reelt lukker som direkte følge af
afgifter, og andre faktorer som ændrede forbrugervaner og e-handel spiller også
en rolle.
Uden specifikke tal er
påstanden lidt generaliserende, men den afspejler en reel problemstilling.
2. Påstand:
Afgifterne gør Danmark til
et af de dyreste lande at leve i Analyse:
Danmark har et af verdens
højeste skattetryk, og moms på 25 % er blandt de højeste i EU, hvilket gælder
for de fleste varer, inklusive fødevarer.
Derudover har Danmark
punktafgifter på specifikke varer som sukker, fedt, alkohol og tobak, som ofte
begrundes med sundheds- eller miljøformål. Disse afgifter bidrager til høje
priser på dagligvarer og transport.
For eksempel nævner
Messerschmidt en ny vejafgift, som sandsynligvis refererer til
kilometerbaserede afgifter eller andre transportrelaterede omkostninger indført
i 2024/2025 som led i klimapolitikken.
Ifølge internationale
sammenligninger (f.eks. Numbeo eller OECD-data) er Danmark blandt de dyreste
lande i Europa for forbrugsgoder som mad og transport, delvist på grund af
skatter og afgifter, men også på grund af høje lønninger og leveomkostninger
generelt.
Vurdering:
Påstanden holder vand, da
Danmark faktisk er blandt de dyreste lande at leve i, og afgifter spiller en
væsentlig rolle i dette.
Dog er det værd at
bemærke, at høje priser også afspejler Danmarks høje lønniveau og
velfærdssystem, hvilket Messerschmidt ikke nævner.
Påstanden er delvist
korrekt, men giver ikke hele billedet.
3. Påstand:
Afgifterne er “skæve og
formynderiske” og begrundet i “klimaets navn ”Analyse: Messerschmidt kritiserer
afgifter som værende “formynderiske” og knyttet til klimapolitik.
Mange danske afgifter, som
f.eks. CO2-afgifter på brændstof eller den omtalte vejafgift, er indført for at
fremme grøn omstilling og reducere udledninger, hvilket kan opfattes som
“klimabegrundede”.
DF har tidligere udtrykt
skepsis over for klimapolitik, der øger omkostninger for forbrugere, og
Messerschmidt har kaldt dele af klimapolitikken “klimafantasteri”.
For eksempel har DF truet
med at forlade klimaloven, hvis CO2-afgifter koster arbejdspladser eller øger
fødevarepriser.
Begrebet “formynderisk” er
subjektivt, men afspejler DF’s holdning om, at afgifter begrænser forbrugernes
frihed.
Vurdering:
Påstanden er delvist
holdbar, da mange afgifter (f.eks. på diesel, fly eller CO2) er begrundet i
klimamål, men ikke alle afgifter (f.eks. chokolade- eller sukkerafgifter) er
direkte klima-relaterede; nogle har sundhedsmæssige formål.
Brugen af “formynderiske”
er en politisk karakteristik, der afhænger af ens synspunkt, men resonerer med
DF’s kritik af statslig indblanding.
4. Påstand:
DF’s 2030-plan foreslår at
fjerne punktafgifter og halvere momsen på fødevarer Analyse:
DF’s 2030-plan, som blev
lanceret i marts 2024, inkluderer forslag om at fjerne flere afgifter og sænke
skatter for at forbedre velfærd og give skattelettelser.
Planen nævner specifikt
afskaffelse af arveafgiften, genindførelse af håndværkerfradraget og fjernelse
af flyafgiften, men der er ikke direkte omtale af at halvere momsen på
fødevarer i de tilgængelige kilder.
Dog har DF tidligere talt
for at fjerne specifikke punktafgifter, som f.eks. chokoladeafgiften, for at
forenkle skattesystemet og reducere grænsehandel. Forslaget om at halvere
momsen på fødevarer
(fra 25 % til 12,5 %) er
ambitiøst og ville kræve betydelig finansiering, som DF foreslår dækket bl.a.
ved at afskaffe udviklingsbistanden og omprioritere midler fra udlændinge- og
integrationspolitik.
Vurdering:
Forslaget om at fjerne
punktafgifter stemmer overens med DF’s tidligere udtalelser og 2030-planen, men
påstanden om at halvere momsen på fødevarer er ikke eksplicit nævnt i kilderne,
hvilket gør den sværere at bekræfte.
Det er muligt, at dette er
et nyt eller upræcist formuleret element i opslaget.
Finansieringen af sådanne
skattelettelser er omdiskuteret, da afskaffelse af udviklingsbistand (ca. 20
mia. kr.) er blevet kritiseret af andre partier som urealistisk eller
problematisk.
5. Påstand:
Det handler om
anstændighed, ikke højre eller venstre Analyse:
Dette er en værdibaseret
udtalelse, der afspejler DF’s forsøg på at positionere sig som et parti, der
prioriterer “almindelige danskere” frem for ideologiske skillelinjer.
DF’s 2030-plan og
Messerschmidts retorik fokuserer på velfærd, tryghed og skattelettelser,
hvilket appellerer til både højreorienterede (skepsis mod afgifter,
indvandring) og venstreorienterede (velfærd, seniorer) vælgere.
Denne framing er politisk
strategisk, men “anstændighed” er subjektivt og svær at vurdere objektivt.
Vurdering:
Påstanden er mere en
politisk retorik end en faktuel påstand, der kan verificeres. Den afspejler
DF’s branding som “blå bloks bløde hjerte”.
Samlet vurdering
Messerschmidts påstande har en lille grad af hold i virkeligheden, især hvad
angår Danmarks høje afgifter og deres indvirkning på priser og små erhverv.
Kritikken af afgifter som
“formynderiske” og klimabegrundede stemmer overens med DF’s politik og
tidligere udtalelser, men er delvist subjektiv. Forslaget om at fjerne
punktafgifter er i tråd med 2030-planen, men påstanden om at halvere momsen på
fødevarer mangler klar dokumentation i kilderne, hvilket gør den mindre
verificerbar.
Finansieringen af disse
forslag, primært gennem afskaffelse af udviklingsbistand, men der findes ikke
dokumentation er meget kontroversiel og møder Meget stor modstand fra andre
partier.
Kilder-,
Generel viden om dansk
skatte- og afgiftspolitik fra offentligt tilgængelige kilder som OECD og
Numbeo.
Bedste
hilsen.
Leif
Tullberg
64
år i dansk erhverv
52
år i Venstre

Ingen kommentarer:
Send en kommentar