tirsdag den 22. juli 2025

Indlæg om Morten Messerschmidts indlæg på X.

 


 

Indlæg om Morten Messerschmidts indlæg på X,
af Leif Tullberg.

@MrMesserschmidts opslag på X.

Regeringens afgifter slår de små købmænd ihjel – og koster dig dyrt!

 

Jeg handler tit hos min lokale Spar-købmand her i sommerlandet. Ikke kun fordi han altid er flink og man får en god snak – men fordi jeg mener, vi skal støtte de små, lokale forretninger.

 

I dag faldt snakken på afgifter. Og lad mig bare sige det, som det er: Det er stukket helt af. Skæve og formynderiske afgifter på fødevarer. Verdens højeste moms. Og oveni det hele – en ny vejafgift, som blev smidt oven i bunken ved årsskiftet. Alt sammen i “klimaets” navn.

 

Resultatet? At Danmark nu er ét af de dyreste lande i verden at leve i. Mad, transport, hverdag – alting bliver bare dyrere og dyrere.

 

Men det behøver ikke være sådan!

I Dansk Folkepartis 2030-plan foreslår vi at fjerne punktafgifterne og halvere momsen på fødevarer. Så du igen kan købe det, du har lyst til – til dig selv og din familie.

 

Det her handler ikke om højre eller venstre. Det handler om anstændighed.

Og det er på tide, vi får den tilbage i dansk politik.


Jeg har undersøgt Morten Messerschmidts udsagn i hans opslag på X fra 21. juli 2025, hvor han kritiserer regeringens afgifter og deres konsekvenser for små købmænd og forbrugere, samt Dansk Folkepartis (DF) forslag i deres 2030-plan om at fjerne punktafgifter og halvere momsen på fødevarer.

Af Morten Messerschmidt.

Her er min( Leif Tullberg) vurdering af, hvorvidt hans påstande holder vand, baseret på tilgængelig information og en kritisk gennemgang:

 

1. Påstand:

Regeringens afgifter slår de små købmænd ihjel Analyse: Små købmænd, som lokale dagligvarebutikker, er ofte under pres fra stigende omkostninger, herunder afgifter, husleje og konkurrence fra større kæder og onlinehandel. Messerschmidt nævner afgifter som en væsentlig årsag til økonomiske udfordringer.

Der er evidens for, at Danmark har høje afgifter på visse varer, herunder fødevarer som chokolade, sodavand og alkohol, hvilket kan øge priserne og dermed påvirke små butikkers konkurrenceevne, især i grænseområder, hvor grænsehandel er udbredt. For eksempel har DF tidligere (i 2022) argumenteret for, at afgifter på produkter som chokolade og mousserende vin driver forbrugere til grænsehandel, hvilket skader danske butikker, særligt i Syd- og Sønderjylland.

 

Vurdering:

Påstanden har lidt hold i virkeligheden, da høje afgifter kan gøre det sværere for små købmænd at konkurrere, især i regioner tæt på grænsen. Dog mangler konkrete data i opslaget om, hvor mange små købmænd der reelt lukker som direkte følge af afgifter, og andre faktorer som ændrede forbrugervaner og e-handel spiller også en rolle.

Uden specifikke tal er påstanden lidt generaliserende, men den afspejler en reel problemstilling.

 

2. Påstand:

Afgifterne gør Danmark til et af de dyreste lande at leve i Analyse:

Danmark har et af verdens højeste skattetryk, og moms på 25 % er blandt de højeste i EU, hvilket gælder for de fleste varer, inklusive fødevarer.

Derudover har Danmark punktafgifter på specifikke varer som sukker, fedt, alkohol og tobak, som ofte begrundes med sundheds- eller miljøformål. Disse afgifter bidrager til høje priser på dagligvarer og transport.

For eksempel nævner Messerschmidt en ny vejafgift, som sandsynligvis refererer til kilometerbaserede afgifter eller andre transportrelaterede omkostninger indført i 2024/2025 som led i klimapolitikken.

Ifølge internationale sammenligninger (f.eks. Numbeo eller OECD-data) er Danmark blandt de dyreste lande i Europa for forbrugsgoder som mad og transport, delvist på grund af skatter og afgifter, men også på grund af høje lønninger og leveomkostninger generelt.

 

Vurdering:

Påstanden holder vand, da Danmark faktisk er blandt de dyreste lande at leve i, og afgifter spiller en væsentlig rolle i dette.

Dog er det værd at bemærke, at høje priser også afspejler Danmarks høje lønniveau og velfærdssystem, hvilket Messerschmidt ikke nævner.

 

Påstanden er delvist korrekt, men giver ikke hele billedet.

 

3. Påstand:

Afgifterne er “skæve og formynderiske” og begrundet i “klimaets navn ”Analyse: Messerschmidt kritiserer afgifter som værende “formynderiske” og knyttet til klimapolitik.

 

Mange danske afgifter, som f.eks. CO2-afgifter på brændstof eller den omtalte vejafgift, er indført for at fremme grøn omstilling og reducere udledninger, hvilket kan opfattes som “klimabegrundede”.

 

DF har tidligere udtrykt skepsis over for klimapolitik, der øger omkostninger for forbrugere, og Messerschmidt har kaldt dele af klimapolitikken “klimafantasteri”.

For eksempel har DF truet med at forlade klimaloven, hvis CO2-afgifter koster arbejdspladser eller øger fødevarepriser.

Begrebet “formynderisk” er subjektivt, men afspejler DF’s holdning om, at afgifter begrænser forbrugernes frihed.

 

Vurdering:

Påstanden er delvist holdbar, da mange afgifter (f.eks. på diesel, fly eller CO2) er begrundet i klimamål, men ikke alle afgifter (f.eks. chokolade- eller sukkerafgifter) er direkte klima-relaterede; nogle har sundhedsmæssige formål.

Brugen af “formynderiske” er en politisk karakteristik, der afhænger af ens synspunkt, men resonerer med DF’s kritik af statslig indblanding.

 

4. Påstand:

DF’s 2030-plan foreslår at fjerne punktafgifter og halvere momsen på fødevarer Analyse:

DF’s 2030-plan, som blev lanceret i marts 2024, inkluderer forslag om at fjerne flere afgifter og sænke skatter for at forbedre velfærd og give skattelettelser.

Planen nævner specifikt afskaffelse af arveafgiften, genindførelse af håndværkerfradraget og fjernelse af flyafgiften, men der er ikke direkte omtale af at halvere momsen på fødevarer i de tilgængelige kilder.

 

Dog har DF tidligere talt for at fjerne specifikke punktafgifter, som f.eks. chokoladeafgiften, for at forenkle skattesystemet og reducere grænsehandel. Forslaget om at halvere momsen på fødevarer

(fra 25 % til 12,5 %) er ambitiøst og ville kræve betydelig finansiering, som DF foreslår dækket bl.a. ved at afskaffe udviklingsbistanden og omprioritere midler fra udlændinge- og integrationspolitik.

 

Vurdering:

Forslaget om at fjerne punktafgifter stemmer overens med DF’s tidligere udtalelser og 2030-planen, men påstanden om at halvere momsen på fødevarer er ikke eksplicit nævnt i kilderne, hvilket gør den sværere at bekræfte.

Det er muligt, at dette er et nyt eller upræcist formuleret element i opslaget.

Finansieringen af sådanne skattelettelser er omdiskuteret, da afskaffelse af udviklingsbistand (ca. 20 mia. kr.) er blevet kritiseret af andre partier som urealistisk eller problematisk.

 

5. Påstand:

Det handler om anstændighed, ikke højre eller venstre Analyse:

Dette er en værdibaseret udtalelse, der afspejler DF’s forsøg på at positionere sig som et parti, der prioriterer “almindelige danskere” frem for ideologiske skillelinjer.

 

DF’s 2030-plan og Messerschmidts retorik fokuserer på velfærd, tryghed og skattelettelser, hvilket appellerer til både højreorienterede (skepsis mod afgifter, indvandring) og venstreorienterede (velfærd, seniorer) vælgere.

Denne framing er politisk strategisk, men “anstændighed” er subjektivt og svær at vurdere objektivt.

 

Vurdering:

Påstanden er mere en politisk retorik end en faktuel påstand, der kan verificeres. Den afspejler DF’s branding som “blå bloks bløde hjerte”.

 

Samlet vurdering Messerschmidts påstande har en lille grad af hold i virkeligheden, især hvad angår Danmarks høje afgifter og deres indvirkning på priser og små erhverv.

Kritikken af afgifter som “formynderiske” og klimabegrundede stemmer overens med DF’s politik og tidligere udtalelser, men er delvist subjektiv. Forslaget om at fjerne punktafgifter er i tråd med 2030-planen, men påstanden om at halvere momsen på fødevarer mangler klar dokumentation i kilderne, hvilket gør den mindre verificerbar.

 

Finansieringen af disse forslag, primært gennem afskaffelse af udviklingsbistand, men der findes ikke dokumentation er meget kontroversiel og møder Meget stor modstand fra andre partier.

 

Kilder-,

Generel viden om dansk skatte- og afgiftspolitik fra offentligt tilgængelige kilder som OECD og Numbeo.

 

 

 

Bedste  hilsen.

Leif Tullberg

64 år i dansk erhverv

52 år i Venstre

Ingen kommentarer:

Send en kommentar